Hur ser det ut i era boxar????

Har själv inte spån men har praktiserat i hoppstall med spån. Reagerade också över att det såg skitigt ut i boxarna, mörkt spån, men insåg ganska fort att det var omöjligt att bara lämna det ljusa utan att ta ut alltihop och dte fick vi inte göra. Det är väl en tidsfråga när man har många hästar på kort tid, men när det sen ströddes nytt spån fick varje häst minst en hel, liten, bal (ungefär varannan, var tredje dag).
 
Det är slätt och rent :D
Försöker mocka riktigt nogrannt, speciellt eftersom vi har spån ransonering. Sen brukar jag försöka byta ut allt spån regelbundet för att det ska vara ännu fräschare.

Vill att det ska vara rent och fint och inte lukta ammoniak.
 
Den bästa bädd jag har haft nån gång är med torv i botten (hårt packat) och ovanpå det en blandning av torv och spån. Jättelätt att mocka, ljusare och finare än bara torv och med samma goda uppsugningsförmåga som torv. Rekommenderas!
 
Min har fått hönät nu då han dansade samba med raka ben och sen gjorde sina behov på maten, vilken skillnad i boxen. Det är rent och "kiss och bajshörnan" är det enda att gräva ut för det mesta.

Vi har torv på hästarna i stallet från att tidigare ha haft spån. Torven förbättrade lukten nå enormt.

Jag lägger säkert in sex-sju balar torv i månaden, rejält med strö ska de va, inga liggsår här inte... :)
 
Jag har en ponny som skiter i ett hörn och resten av boxen är det rent. Så hos han är det alltid ljust och fint, men hos damen... Hon lever för att ha sönder kluttarna tills de inte går att få upp ens med pinsett (överdriver lite)
Jag mockar enligt mig jättenoga, men ändå är spånet mörkare hos henne än hos ponnyn :(
Jag har ungeför en hands längd med spån i boxarna(inte handsbredd utan längt) Och jag fyller på med 4-5 spadar /dag
 
Jag är oftast jättenoga med att mocka rent. Hästen står i spilta på torv, permanentbädd. :crazy: (Hade det varit min egen häst hade deet varit annat)

Det tar minst 15 att göra fint, fast hästen är väldigt renlig av sig. Men alla höstrån och torvklumpar måste bort.
 
Ett ganska stort och erkänt stuteri. Blev förvånad själv. Tycker att det är självklart att det ska vara rent.
 
de boxar jag har varit ansvarig for bade privat o pa ridskola har jag alltid varit jattenoga med att allt kisset ska bort. (torv o span, har inte hallit pa sa mycket m halm o de flesta har inte haft badd) med bajset kanns det inte lika viktigt att varenda lilla bit ska bort, men jag ser till att 'sila' allt span minst en gang. bygger typ upp 'tva hogar systemet' :D

daremot dar jag rider fn har alla privathastar mysiga halmboxar o ridskolehastarna star pa 'hastgummimattor' - ett system som spar nat helt otroligt med pengar. gummiunderlag som tydligen ska vara lika mysigt som att ha ett underlag av stro... sen far de en halv bal med uppklippt kartong som ska da suga upp det kisset som inte rinner ner till faran i mitten a gangen mellan boxarna.... urk.
vill ni gissa hur manga hastar som kissar nar de kommer in i manegen??
 
Jag har spån, och ibland slänger jag in lite halm för att binda spånet. Min häst skiter bara i ena hörnan så det är jättelätt att hålla rent.

Vår shettis å andra sidan sprider sitt i hela boxen och bajsarna är små som fårskit! Detta gör det otroligt svårt att få upp dem även med en spångrep så det blir lite bajsblandat i hans box. Men tycker inte det spelar så stor roll då allt är torrt och fint. Bakterierna gror nog lättare om det är fuktigt.

Har varit i stall med torv och tror nog att det kan vara bra men har upptäckt att hästarna är smutsigare på de ställena. Speciellt skimmlar om man tittar närmare i pälsen. Har även hört att torv kan innehålla mer bakterier än annat strö så är inte idealt vid hov och bensår.
 
Jag är alltid noga , händer nångång när ja har bråttom att ja bara tar det värsta.
Annars vänder jag upp och ner på hela boxen.
Vill alltid ha rent och frächt , har in 1-2 balar spån i veckan + lite halm. Pållan är rätt renligt av sig.
Ingen elvisp iallafall :smirk:
 
Pållan kissar och bajsar i mitten av boxen, sedan trampar hon runt i det och blandar riktigt noga, kraffsar över ren halm och lägger sig på det (säkert varmt och mysigt :D) :crazy:

Hos henne får man slänga ut minst hälften av halmen var gång man mockar eftersom hon blandar runt allt.
Mockar petnoga, tar alltid ut varenda plutt.
 
Gjorde samma tabbe för nåt år sedan när kompisens spån var alldeles brunt. Trodde det var en torvblandning... :crazy:

Men jag tror inte att spånet behöver vara alldeles brunt bara för att man har en häst som stökar ned väldigt. En utan Nellans stallkompisar grisar nåt förskräckligt, men det ser lika rent ut där inne som hos valacken (som är extremt prydlig) när det är mockat. Men det går ju mer spån och den grisiga pållen, helt klart. :)
 
Har jobbat i ett stort stall (stuteri och tävlingshästar) i Tyskland. Ca 90 hästar...

Där strödde vi morgon och kväll (hästarna stod inne dygnet runt) och sedan mockades allt ut med maskin efter drygt en vecka.

Det funkade förvånansvärt bra! Alla boxar hade öppna fönster så de kunde titta ut och det var bra ventilation. Såg alltid rent och fräscht ut i boxarna då det bildades en tjock bädd under den rena halmen.

Tror inte man kan göra på annat sätt med så många hästar...

/C
 
är så stolt över min egna arabdam som lärt sig att kissa ute så mockningen är nästan obefintlig nu, bara hån hög att ta ut..... helt underbart.....

Skulle du vilja komma och lära min pålle det där...
 
jag har inte spån, utan torv.
min häst skiter och sen krafsar hon upp en massa torv på det och sen skiter hon igen typ på samma ställe..och krafsar mer. alltid lika roligt att mocka. :smirk:
jag är noga, tycker ändå att hennes box är lättmockad, tar väl 5-10 min.
 
ca 15 cm spån, packat. Skithöganra tas ut så fort de kommer typ, och det noga! Små flagor går också att ta upp (använder alltid skyffel.) Med lite teknik kommer inte mkt mer spån med heller..

Allt blöt tas ut var 3-6 dag beroende på hur mkt de är ute. Det är ALDRIG blöt om man skulle lägga sig ned dvs vi har aldrig pissfläckar på hästarna (inte när vi hade skimmel heller). Det luktar ALDRIG och ser aloltid fräsht ut.

Vi mockar enl regeln att vi lika gärna skulle kunna sova där, direkt på bädden.

Har kutterspån som strö med lite halm så de har ngn att tugga på.
 
Jag har torv,spån och halm..=)

har torvbädd underst (mockar bort den bädden 1 ggr i månaden.) Sen har jag spån över där jag mockar bort allt blött spån varjedag och lägger sedan på lite nytt rent som jag sparat i hörnet av boxen. (gör åt med 1 spånbal i veckan)

Sen har jag halm allra överst bara för att min häst tycker att dte är toppen kul att bädda med det och även tugga lite på. Ny halm lägger jag in varjedag efter att ha mockat ut allt skitigt.
 
har en riktigt duktig ponny för det mesta.. :) han har spån och sen alltid halm som han kan pyssla med.
 
Jag förstår inte riktigt poängen med att ha 2-3 dm tjockt med strö i boxen?
Det är ju ansträngande för hästens leder att stå såpasst mjukt! Det är förstås bra att förebygga skavsår men jag har hellre en häst med skavsår än en häst med överansträngda ben.

Dessutom är min erfarenhet att det är väldigt svårt att hålla rent ett så tjockt lager.

Jag ströade ganska tunt, ungefär 5 centimeter. Min dam är väldigt renlig av sig, och det kombinerat med spån som byts ut ofta ger en väldigt ren box :) (numera går hon på lösdrift och permanentbädd, vilket är en annan sak.)

Jag körde in ungefär en kärra nytt spån var tredje dag, vilket bytte ut lite mindre än hälften av det spån som låg i boxen.
För en tjock bädd som så många här verkar ha, skulle det inte ens motsvara 1/8 av den totala bädden.

Även om en så tjock bädd ser ren och fin ut så har jag haft den erfarenheten att ammoniakhalten varit mycket högre! Det är inte vetenskapligt mätat utan jag har använt min egen näsa när jag mockat åt andra.

Jättefina välskötta boxar, men med en märkbar ammoniaklukt just när jag har grävt omkring i spånet för att försöka hitta alla bajskluttar och kissställen.

Det är inget som nämnts ännu i den här tråden, färgen på spånet är en sak, men det som verkligen är skadligt för vävnader i både hov och lunga är trots allt ammoniaken!
 
Tycker att det är tvärt om. De hästar som inte stökar runt i boxen är det lättmockat hos och de behöver inte nytt spån så ofta eftersom de kissar snällt på ett ställe. Spånet blir ju mörkare när de trampat på det. De hästar som skitar ner mycket får ofta mycket nytt spån och har därför ljusare hos sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har precis köpt en 3-åring, och jag vill att han mår bra när han står i boxen. Skulle uppskatta lite råd och tips om vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 027
Senast: delavdig
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: bigganl
·
Övr. Hund Slog mig idag när jag stod och mockade att det egentligen är ett under att stackars Viktor inte springer i cirklar med ögonen rullande i...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: Lager
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 209
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp