Hur ser det ut i era boxar????

jag har ett stall med två ingångar det är ett kall stall.
mina hästar får gå in genom en när dom är i hagen om dom vill(men dom vill inte(även om det är 40-)) och på sommaren när dom är inne för att skydda sig mot myggen så går dom ut och bajsar å pissar. så det enda jag behövver göra är att byta spån när det andra har blivit helt sönder delat..
men det är klart att jag kollar så att dom inte har pissat eller bajsat.. men det har bara hänt två gånger på 7 år så risken är liten :cool:
 
Tycker allt att det låter som om det är din vän som borde skämmas! Jag har min häst på halm och han har alltid en tjock bädd, med lite spån under som täcker mitten där han kissar. Han är stökig från och till, mycket pga stor omsättning på boxgrannarna. Med mycket halm är han betydligt lättare att mocka åt. Bädden ska kännas mjuk och behaglig att gå på, annars är den för tunn. Jag är väldigt noga när jag mockar. ALL skit, ALLT kiss och ALL smutsig halm och spån ska ut, varje dag. Att ha lite spån i botten funkar kanon. Det suger upp kisset och binder ammoniaken så att luften och miljön i boxen blir mycket trevligare.

Nu flyttar vi tillbaka hem till Sörmland sista maj och då blir det spånbädd igen. Det är bertydligt mer svårmockat då min häst går runt en del och lätt drar ut skitarna, men han kommer att bli mindre bukig då och JAG själv tål spåndammet betydligt bättre än halmdammet.

/TIGERHEART
 
Jag är inte pedantisk, men torrt och rent ska det va. Min häst är väldigt rörig av sig och jag har provat ha henne på både halm, spån och torv. Halmen var vi tvungna att byta ALLT varje dag, och spånet rörde hon bara runt och det gick åt flerasäckar i veckan. Torven däremot funkar bra. Den ligger stadigare och är inte lika lätt för henne att röra runt till en grishög,så nu är det jätte lättmockat!
Föredrar ordentliga, permanenta bäddar och har säckert nästan 2 decimeter högt.
 
Hos min ponny är det bara fullt med helt ren och torr halm, mockar mycket noga.

På min nuvarande praktik plats därimot mockar de en gång varannan vecka och strör bara annars. Ganska äckligt om man frågar mig. :crazy:
 
Har torvbädd till min pålle, mockar ut högarna och kisset dagligen men undviker att gräva för djupt då blir det stora gropar i bädden. Använder ca 6 balar torv / mån, mindre snart då hästarna går ute längre...

Funderar lite på om inte hästar som står på spån får problem med hovarna om det är "för rent"? Det borde ju bli hur torrt som helst? Har för längesedan hört att det är bra om det ligger kvar lite "pluttar" för att inte det ska bli för torrt i boxen...Hade minhäst stått på spån så hade jag nog inte mockat ut "allt" men såklart hållit det rent och fräscht...inte så att det gick att missta spånet för torv iaf...
 
Min lilla lörpa bajsar bara i ett av hörnen..
Resten av boxen förblir LJUS vilket är GULD!!
:bow:
 
Har halm :D
Men hos min är det alltid ljust och fint och massor. Min fd granne var det värre med . Även om du skulle mockat 3 ggr om dagen så såg alltid halmen skitigt ut efter ca 10 min efter att du släppt in hästen. Han var otrolig. :smirk:
 
Jag har provat lite olika varianter på min häst, har bara haft honom i 1 månad ungefär.
Nu har jag ca 10 cm spån som jag vänder upp och ner på varje dag och sen lägger jag allt i en jättehög i mitten så får han bädda själv.
Han tycker det är kul att gräva i högen så han har inget emot att få bädda om varje dag verkar det som iallafall.
Som sagt jag vill helst kunna sova där själv.

Om jag någon dag skulle ha VÄLDIGT bråttom så tar jag bara ut bajset. då tjänar jag minst 15 min på mockningen eftersom jag får gå långt till spån/halm gödselstacken medans torv stacken ligger nära och där slänger jag bara bajset i så fall. Det händer dock ganska sällan att jag fusk mockar.
 
Tycker snarare det var kompisen som gjorde bort sig som hade så äckligt i boxen. :crazy:
 
Min lilla grabb skiter i en enda hög längst bak i boxen, ibland så långt bak att det fastnar på väggen. *Hrrrm*
Han brukar använda sig av "bajsterapi" när saker och ting verkar hemska, så ibland kan det dock hamna små pluttar i mitten av boxen. :rofl:

Jag själv är ganska noga när jag mockar, men förut stod det en verklig lortgris i stallet vars box jag mockade ganska ofta, så jag kan ju förstå vissa som påstår att deras hästar är jobbiga att mocka åt. Men att ha så äckliga bäddar är ju en hälsofara för dom stackars hästarna som inte kan välja! :mad:
 
petnoga till 1000!allt skit ska bort..fast inte rent torv..
så man kan säga att jag står och soterar ut "bajsbollarna" en och en..
 
jag är petnoga :smirk:. Jag är noga med allt allt ska vara rent, eftersom hästen ju tillbringar många timmar per dag i boxen. men jag vet en häst i stallet som ägare+skötaren är slarviga med. stinker ammoniak i hela boxen :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har precis köpt en 3-åring, och jag vill att han mår bra när han står i boxen. Skulle uppskatta lite råd och tips om vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 026
Senast: delavdig
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: bigganl
·
Övr. Hund Slog mig idag när jag stod och mockade att det egentligen är ett under att stackars Viktor inte springer i cirklar med ögonen rullande i...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: Lager
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 209
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp