Hur ser era burar ut?

Bukefalos 30 år!

Lyan

Trådstartare
Jag håller på att bygga en ny marsvinsbur, men jag körde fast och blev lite tjurig så det fick bli en ofrivillig paus och då tänkte jag att det kan ju vara roligt att se burarna andra har till sina smådjur ☺

Såhär såg min bur ut innan jag rev den för att kunna återanvända materialet. Jag sa att jag aldrig mer skulle ha en svartvit bur för man kan se varenda smutsfläck och dammkorn, men vilka färger tror ni att nya buren har?🙄🤣
IMG_5934.webp

Jag kan inget om marsvin, men har en guldhamster och han klättrar på allt. Skulle jag inte haft höga kanter och tak på buren hade han rymt. 😅

Klättrar inte marsvin på burväggarna alls, eller är de väldigt markbundna?

Är nyfiken på marsvin, så kollar gärna in burar på nätet och alla verkar ha så låga väggar. Blir fascinerad. 😊

Jag kan inget om marsvin, men har en guldhamster och han klättrar på allt. Skulle jag inte haft höga kanter och tak på buren hade han rymt. 😅

Klättrar inte marsvin på burväggarna alls, eller är de väldigt markbundna?

Är nyfiken på marsvin, så kollar gärna in burar på nätet och alla verkar ha så låga väggar. Blir fascinerad. 😊
Nej, de klättrar inte mer än att de hoppar upp på saker. Marsvin kan tex heller inte hålla saker i sina tassar så som hamstrar gör. Marsvin har också (oftast) rätt bra koll på höjder (det har inte hamstrar har jag för mig?) så när buren står högre upp förstår de att inte kan hoppa ut. Däremot om den står på golvet så är det en del marsvin som gärna tar en promenad utanför buren. De hoppar oftast inte särkilt högt, men jag har haft ett par som hoppat över väggar som har varit nästan en halvmeter höga.

Marsvin är fascinerande 😁

Nej, de klättrar inte mer än att de hoppar upp på saker. Marsvin kan tex heller inte hålla saker i sina tassar så som hamstrar gör. Marsvin har också (oftast) rätt bra koll på höjder (det har inte hamstrar har jag för mig?) så när buren står högre upp förstår de att inte kan hoppa ut. Däremot om den står på golvet så är det en del marsvin som gärna tar en promenad utanför buren. De hoppar oftast inte särkilt högt, men jag har haft ett par som hoppat över väggar som har varit nästan en halvmeter höga.

Marsvin är fascinerande 😁
Tack för svaret!

Hamstrar har nog inte koll på något, läste att de ser max 3 decimeter framför sig på dagtid, så man kan ju förstå att de inte förstår sig på höjder. 😅

Tack för svaret!

Hamstrar har nog inte koll på något, läste att de ser max 3 decimeter framför sig på dagtid, så man kan ju förstå att de inte förstår sig på höjder. 😅
Så lite så ☺️

😅 Jag har faktiskt inte så bra koll på hur bra syn marsvin har 🤔 men de kan höra minsta lilla påsprassel från andra sidan lägenheten iallafall för då drar brandlarmet igång! Jag har alltid tyckt att deras snack bara är jättecharmigt och har aldrig förstått de som tycker att de låter för mycket. Tills jag fick hem Siden… Att så små lungor kan låta SÅ mycket 🤣

Så lite så ☺️

😅 Jag har faktiskt inte så bra koll på hur bra syn marsvin har 🤔 men de kan höra minsta lilla påsprassel från andra sidan lägenheten iallafall för då drar brandlarmet igång! Jag har alltid tyckt att deras snack bara är jättecharmigt och har aldrig förstått de som tycker att de låter för mycket. Tills jag fick hem Siden… Att så små lungor kan låta SÅ mycket 🤣
Min hamster, Räv, hör också prassel på långt avstånd. Han låter såklart inte, men kommer fram från sitt hus och ser väldigt hungrig ut. ❤️

Så lite så ☺️

Marsvin har faktiskt rätt dålig syn de också. För många år sedan hade jag ett blint marsvin, och det var omöjligt att skilja hennes beteende från de andras. Hon var precis lika alert och observant.

Marsvin har faktiskt rätt dålig syn de också. För många år sedan hade jag ett blint marsvin, och det var omöjligt att skilja hennes beteende från de andras. Hon var precis lika alert och observant.
Jag trodde att Floor hade blivit blind ett tag för hon slutade reagera på alla sorters rörelser och fick gå på bara lukten. Tack och lov så försvann det när hon mådde bättre igen
Så här bor mina marsvin. Pinnen i framkant vid fönstren är en tiggpinne, som de sätter upp framfötterna på när de tigger godis.
Visa bifogad fil 184519
Vilken snygg bur 😍 Smart med pinnen

Det är fortfarande mycket kvar, men nu har iallafall marsvinen flyttat in och till och med Silke gjorde ett litet popcornskutt 😃 (hur hon nu lyckades hoppa alls med sin ”lilla” kroppshydda 😅).

Det ska upp en hylla i varje hörn där deras hängmattor ska hänga och så ska jag antingen bygga nya hus eller renovera deras gamla hus beroende på ork och pengar. Det ska upp svarta lister runt hela buren och så är det lite kanter som ska döljas, men det har jag nog inte råd att köpa heller just nu. Det ska också byggas en stor hölåda på hjul som ska stå under buren så det blir både snyggare och inte lika mycket hödrösel överallt. Delen som går hitåt på bilden tycker jag egentligen är alldeles för smal, men det fick bli så för det var mycket billigare och lättare att bygga det så.
IMG_0259.webp

Jag vet inte vilken modell på hus det kommer att bli om jag bygger nya, men eftersom jag äntligen har hittat lister igen så kan jag bygga vilken modell jag vill 😃 Jag ska också räkna på hur mycket det kommer att kosta att bygga husen med dagens priser på virke och om det inte blir för dyrt och om jag orkar så kanske Lyans marsvinssaker kommer att startas upp igen :bump:
IMG_0260.webp

Nu har färgvalet ändrats lite så buren kommer att fortsättas byggas klar i svartvitt, men inredningen kommer att bli knallrosa (eller ja, så rosa jag kan få det med färgerna jag har hemma att blanda) med svarta lister istället för svart med vita lister! Lite måste det ju sticka ut 😁 Jag vill börja bygga NU, men jag har en massa andra saker som måste prioriteras före plus att jag behöver bil och pengar för att kunna köpa hem virke 😒 Jag har också ändrat planeringen med att bygga en låda till höet under buren till att skulla köpa en dynbox istället och sätta hjul på den. Dynboxen är en aning mindre än vad jag egentligen vill ha, men att kunna köpa en färdig låda till samma pris som det hade kostat att bygga en själv plus slippa allt jobb får vara värt den lilla kompromissen. Platsen som blir över kan användas till spån och andra prylar som behöver förvaras istället.

Vad jag längtar tills allt är klart! Jag verkligen hatar att inte kunna göra allt på en gång 😫

En lite kul grej. Jag såg just ett av mina hus användas på en marsvinsuppfödares facebook. Den färgen och modellen byggde jag 2017!

Hur stor bur bör man ha till marsvin?
Min guldhamster nu bor i en stor bur och vill såklart att även marsvin skulle ha det stort.

Jag bor äntligen större och funderar på att någon gång i framtiden skaffa marsvin. Dröjer nog länge, men år andra sidan har jag sjukt mycket att lära mig innan också så. 😅

Hur stor bur bör man ha till marsvin?
Min guldhamster nu bor i en stor bur och vill såklart att även marsvin skulle ha det stort.

Jag bor äntligen större och funderar på att någon gång i framtiden skaffa marsvin. Dröjer nog länge, men år andra sidan har jag sjukt mycket att lära mig innan också så. 😅
Hur många marsvin hade du tänkt att ha? Och vilket kön?

Det där med lämplig burstorlek blir lätt subjektivt tyckande, eftersom jordbruksverkets rekommendationer är alldeles för små.

Jag skulle inte ha marsvin på en mindre yta än 160×70 cm. En sån yta kan fungera för två vuxna hanar, eller en trio med kastrerad hane och två honor. De blir förstås inte ledsna om de får mer plats än så.

Min låda, som jag visade bild på tidigare i tråden är 245×75 cm. Den tycker jag är ganska lagom för 5-7 marsvin.

Hur många marsvin hade du tänkt att ha? Och vilket kön?

Det där med lämplig burstorlek blir lätt subjektivt tyckande, eftersom jordbruksverkets rekommendationer är alldeles för små.

Jag skulle inte ha marsvin på en mindre yta än 160×70 cm. En sån yta kan fungera för två vuxna hanar, eller en trio med kastrerad hane och två honor. De blir förstås inte ledsna om de får mer plats än så.

Min låda, som jag visade bild på tidigare i tråden är 245×75 cm. Den tycker jag är ganska lagom för 5-7 marsvin.
Oj, min hamster bor på 60x180. 😅
Så tänkte väl mig dubbla storleken på bredden iaf.

Jag behöver läsa på mycket mer innan jag vet vilka kön jag vill ha, men tänker att två-tre är lagom.

Oj, min hamster bor på 60x180. 😅
Så tänkte väl mig dubbla storleken på bredden iaf.

Jag behöver läsa på mycket mer innan jag vet vilka kön jag vill ha, men tänker att två-tre är lagom.
Det blir ganska jobbigt att städa en yta som är bredare än ca 80 cm, om man inte har den på golvet så man kan kliva in i själva ytan. Armarna räcker liksom inte riktigt till.

Jag gillar att ha mina marsvin en bit upp, för då är det lättare för mig att umgås med dem. Jag är för gammal för att smidigt kunna krypa runt på golvet.

Ska du ha två marsvin rekommenderar jag hanar. Ska du ha tre rekommenderar jag en kastrerad hane och två honor.

Det blir ganska jobbigt att städa en yta som är bredare än ca 80 cm, om man inte har den på golvet så man kan kliva in i själva ytan. Armarna räcker liksom inte riktigt till.

Jag gillar att ha mina marsvin en bit upp, för då är det lättare för mig att umgås med dem. Jag är för gammal för att smidigt kunna krypa runt på golvet.

Ska du ha två marsvin rekommenderar jag hanar. Ska du ha tre rekommenderar jag en kastrerad hane och två honor.
Tack för infon! Smart det där med smalare för att kunna städa lättare. Det ska jag ta med mig. 😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka