Hur ser Era träningspass ut?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Eem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 882
E

Eem

Håller på och skolar om min ridtravare för fullt nu, eller skolar om, hon är endast riden dom senaste 5 åren men nu är det lite "seriösare" träning på ridbanan som gäller, inte bara lulla i skogen:p
Så jag skulle vilja ha lite inspiration plus att jag är nyfiken.
SÅ, hur ser era träningspass ut nu, hur länge håller ni på, vad tränar ni på osv? Vill veta av alla sorters, från ponny till stor häst, hoppning, dressyr, tömkörning, western, i skogen etc....

Mvh Eem

Sv: Hur ser Era träningspass ut?

Jag brukar träna mycket lösgörande arbete på volten: böjda spår, öppnor, slutor osv. det gymnastiserar hästen bra. det brukar också vara kul att träna hästens lydnad och övergångar mellan gångarterna (där hästen är kvar på tygeln och i bra balans hela tiden)
Jag brukar ställa ut mycket koner, bommar och tunnor och liknande så att man kan göra spännande ridvägar och inte bara rider runt, runt... det är så intressedödande båda för mig och hästen. om man har fler saker kan man se till att det alltid händer något och man kan göra olika saker (typ en halt eller liten volt) vid varje sak!

jag tror det viktigaste är att ha fantasi och göra det roligt. Och om man inte är motiverad när man går in på volten borde man rida ut istället, för är man inte motiverad själv kommer hästen definitivt inte att vara det!

hoppas mitt svar gett dig något :p

Just nu skrittar jag bara min travare pga. olika omständigheter men när hon var i toppkondition så varierade jag träningen.

Jag blandade markarbete, dressyr, hopp, kondition, skog och mark.

Men ett pass kunde se ut ungefär så här;

Uppvärmning skritt 15-30 minuter (beror på dagsformen)
Trav i olika former (arbetstrav,ökad trav, kort trav) i ca. 15-20 minuter.
Galopparbete i ca. 10-15 minuter.

Allt detta givetvis uppblandat med olika övningar, tempoväxlingar, fattningar och avslappningsskritt.

Sedan avskrittning i 10-15 minuter,,,beroende på hur ridningen gått och hur länge vi ridit.
Det variera väldigt från pass till pass.

Tack för era svar, jättebra:)
Hoppas flera vill berätta!
Kul att höra vad andra har för ideer, ens egen fantasi får lite näring då liksom!

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 972
Senast: monster1
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: Mabuse
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Lavinia
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 930
Senast: Em-Jay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka