Bukefalos 28 år!

Byta hö strax innan betet? Hjälp!

L

lindgreen

Fick köpa hem nytt hö (Och göra foderbyte för 3:e gången sen årsskiftet). Det var 2 st 250-kilos balar. Bal nr 1 kändes inte helt kul, men bal nr 2 desto bättre. Så jag har tagit av bal2 fram tills i går, då den tog slut. Nu har jag bara bal1 kvar. Enligt mina beräkningar skulle betet vara i full gång nu, men beställde ju ändå 250 kg extra. Så nu har jag alltså bara hö från bal nr1 kvar, och inget bete pga torka.

Pållen fick hosta av bal2, hostan försvann HELT när jag började blöta upp det.
Men jag gillar ändå höet i bal1. Det dammar, ja nästan tillochmed ryker ibland. Stråna är så vassa att man ser ut som en nervös sprutnarkoman efter varje fodring. Detta har kanske inte med kvaliten att göra, men ändå.

Men, oavsett vilket så kommer ju betet igång inom en väldigt snar tid, det kan ju vara allt mellan 2 dagar och 2 veckor :crazy: Låt säga att det tar 3 veckor. Är det värt att byta hö för en så kort tid? Eller jag vet egentligen inte vfr jag ställer frågan, för det är ju nästan självklart. Men övergången tar ju åtminstone 2 veckor, spec med tanke på att shettisen är fånghäst.
Det finns inga hinder att köpa nytt hö, men foderbyten ska väl helst undvikas, spec eftersom dom redan fått gå igenom så många. Det är ju dessutom invänjning av gräs nu, de går i sommarhagen ca 2-3 timmar om dagen, ska utökas med tiden. Jag har visserligen tillgång till hagar en bit bort, de kan det vara gräs i, men då kan jag inte ta hem dom på kvällarna, så då måpste dom gå på gräs dygnet runt, och det är dom inte redo för än.

Ja nu blev det luddigt, men snälla kom med tips!! Vet varken från eller till känns det som :crazy:
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Putt Putt! Kom även på att jag glömde lägga tråden under foder, men det har ändå liite med vård att göra också :angel:
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Jag är inte riktigt med på vad din fångponny ska äta?
Det nya gräset som kommer innehåller mkt socker och lite fibrer. Det är säkert inte det idealiska för en ponny som har haft fång under vintern, antar att det är samma häst som i din andra betestråd. Det kan aldrig vara bra med ett dåligt hö heller.

Jag hade köpt in ett hö av bra kvalite och sedan hade jag gett det ett tag framöver tills den hade vant sig vid att gå på bete. Detta byte av grovfoder borde störa mage och tarm mkt mindre än fiberfattigt bete och dåligt hö.

Min fångponny går inte på gräs än men det är en helt annan diskussion.
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Köp ett hö med samma näringsvärde som tidigare så är foderbytet så gott som ogjort :)
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Jag är inte riktigt med på vad din fångponny ska äta?
Det nya gräset som kommer innehåller mkt socker och lite fibrer. Det är säkert inte det idealiska för en ponny som har haft fång under vintern, antar att det är samma häst som i din andra betestråd. Det kan aldrig vara bra med ett dåligt hö heller.

Jag hade köpt in ett hö av bra kvalite och sedan hade jag gett det ett tag framöver tills den hade vant sig vid att gå på bete. Detta byte av grovfoder borde störa mage och tarm mkt mindre än fiberfattigt bete och dåligt hö.

Min fångponny går inte på gräs än men det är en helt annan diskussion.

Min fångponny kommer äta samma hö som min stora pållen.
Okej, så du tycker man ska göra foderbyte precis innan sommarbetet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Min fångponny kommer äta samma hö som min stora pållen.
Okej, så du tycker man ska göra foderbyte precis innan sommarbetet?

Hur du ska göra är ditt val.
Jag menar bara att jag tror att det är större påfrestningar för en häst som nyligen haft fång att äta ett dåligt uppenbarligen mögligt hö eller endast nytt, tunnt gräs i stället för ett bra hö. Mögligt hö hade jag inte gett till någon häst.

Men när det gäller fånghästar kan man aldrig riktigt veta hur man ska göra.
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Hur du ska göra är ditt val.
Jag menar bara att jag tror att det är större påfrestningar för en häst som nyligen haft fång att äta ett dåligt uppenbarligen mögligt hö eller endast nytt, tunnt gräs i stället för ett bra hö. Mögligt hö hade jag inte gett till någon häst.

Men när det gäller fånghästar kan man aldrig riktigt veta hur man ska göra.

Jo självklart är det mitt eget val, något annat har jag aldrig påstått. Men frågan var hur du tyckte ^^ Det är för mig 2 helt olika saker. Visserligen inte alla gånger kanske, men du förstår nog :P
Fast att hon skulle äta endast tunnt gräs istället för ett bra hö har det väl aldrig varit tal om :crazy: Jag vet inte var du fått det ifrån :confused: Men i vilket fall så är det ju om jag skrev, egentligen inget att fråga om. Men känns ändå så himla fel att behöva gör ytterligare ett foderbyte :( Men så får det nog bli, har ingen som helst lust att fodra med dåligt hö i eventuellt 2-3 veckor till. Måste jag iof göra ändå, fast behöver ju då bara ge halv mängd åtminstone!
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Det var nog jag som uttryckte mig lite konstigt. Jag menade bara att ibland är det svårt att veta.
Sedan förstod jag dig nog som att ett alternativen var att sluta ge hö tidigare än vad du hade tänkt men jag kan ha läst fel.

Men nu tycker jag att du skriver att du tänker ge henne av det dåliga höet i alla fall. Det hade inte jag gjort!
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Jaha nejnej jag släpper inte ut på bete förrän det är färdigt så att säga. Det blir hö ända fram tills hagarna frodas :D

Jo jag måste väl göra en övergång? För jag kan ju inte bara byta hästarnas grovfoder rätt av? :confused: Och under övergången måste jag ju i sådana fall ge av det dåliga höt. Usch vad jobbigt allt blev nu :/
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Jag har hittat fint hö i närheten som jag får hämta imorgon :banana::banana::bump::bump: Ett par grannar med 2 UNDERBART vackra nordisar/korsningar red förbi när jag skulle släppa mina pållar i sommarhagen. Vi pratade lite och jag berättade om min otur med höet. Dom har lite hö över som jag får köpa imorgon :D :bump: Tack för dessa underbara människor!

Nu är ju frågan, hur lång övergång vill jag göra? :crazy: Ju längre, desto mer fodring av troligt mögligt hö, desto kortare övergång desto större risk för bla fång. Löser sig ett problem kommer ett annat :cry: Vad tycker ni?
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Egentligen kan man ju hoppas att ngn annan svarar dig också. :)
Men jag är aningen envis - jag hade bytt snabbt. Jag tror (fortfarande) att det är större risk med det dåliga höet. Jag antar att du inte vet hur det nya ser ut? Det bäst med tanke på din fånghäst är om det är lite grövre stjälkar. Då innehåller det inte lika mkt av de "farliga" kolhydraterna om jag har förstått det rätt.
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Ja ju fler svar desto bättre! Olika åsikter är alltid bra att lyssna på :D
Jo man kanske får göra ett ganska plötsligt byte då. Hellre fång än bronkit!! Fast helst av allt inget av det förstås.

Nej jag har ingen vidare möjlighet att välja hö så att säga, mer än att det förstås ska vara hygieniskt och dammfritt. Jag har hö ordnat inför hela nästa vinter, men det hjälper mig inte nu, då det inte är skördat än.

Min plan än så länge ser ut som så: Jag blandar en dag (imorgon, alt i övermorgon också) sen går jag över på det nya.. Ska hämta det nya tidig middag, så jag blandar nog över helgen. Fast det är ju trist att ge av mögligt hö :O Nej jag byter nog direkt! Det tar emot att ens ge dom kvällshö ikväll :(
 
Sv: Byta hö strax innan betet? Hjälp!

Har hämtat det nya höet nu. Grönt och fint, dammfritt och 2 kr/kg :D Bättre än jag vågade hoppas på. Så jag gjorde mitt byte direkt, och man får hoppas på att det blir bra för pållarna mina. *Håller tummarna för friska hästar*

Det gamla höet åker på gödselstacken så jag slipper se skiten mer ^^

Ja, jag är kort och gott en lycklig människa nu :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 189
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 406
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 170
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp