Bukefalos 28 år!

Varför blev höet dåligt?

E

Egonson

Årets hö blev som bekant inte som jag hade tänkt mig direkt.. :smirk:
Tänkte mig hög proteinhalt, eftersom höet är skördat tidigt, det kom inget regn alls på det, och det ser VÄLDIGIGT fint ut (grönt, mycket timotej osv).

Fick dock bara 26 g smrp per kg och en kvot på 3,4.. :crazy:
Och ja, jag tog analysprovet precis så som man ska göra det (enligt AnalyCen).

Jag undrar, varför blir det så egentligen? Dåligt protein trots att det är skördat, insamlat och pressat efter alla konstens regler.

Kan det vara en gammal och "utarmad" vall (som inte blivit nysådd på länge) eller vad annars?

(Vi köper vårt hö från en bonde).
 
Sv: Varför blev höet dåligt?

Kan vara gammal vall. Kan bero på vad vallen består av, t ex om det är lite eller inget klöver. Kan bero på om vallen är gödslad eller inte. Kan bero på skördetidpunkt på dygnet (inte proteinhalten men energihalten därav låg kvot).
 
Sv: Varför blev höet dåligt?

Okej. Då kan det alltså bero på lite av varje.

Kom att tänka på att vallen där höet tas ligger relativt nära havet. Kan det ha någon betydelse?
 
Sv: Varför blev höet dåligt?

Klöverinnehållet brukar ju vara en avgörande faktor när det gäller proteininnehållet. Kan det vara så att det växer fort i Halmstad så att det kanske inte togs så tidigt som du trodde? Man ska ju kolla på timotejen hur den ser ut för att veta exakt när det ska tas. Den får inte blomma om jag förstått det hela rätt för då är det försent. Är inte superinsatt i hur växterna ska se ut men det finns läsning om det och går säkert att hitta på nätet.
 
Sv: Varför blev höet dåligt?

Tvärtom blev det för mig. Trots att det var en över tio år gammal betesvall för nöt. Trodde att jag skulle få liknande värden som dig, men hamnade på 65 g SRP och en kvot på 8,2. Så väldans glad blev jag. :banana:

Det är oerhört ledsamt att få pappret med analysvärden, som är dåliga, i handen. Luften liksom går ur en. Först har man kämpat med att få höt, slaget, torkat, pressat och sist in under tak. Man känner sig trött och lycklig över den prestationen. Sen kommer dråpslaget, betyget blev ururselt. :smirk: Så känns det iaf för mig.
 
Sv: Varför blev höet dåligt?

Okej.. För det innehåller ingen klöver alls, mest olika gräs och så timotej.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 117
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 804
Senast: MalanMjöl
·
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 159
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt. Socker och energi låg ok, men proteinet var mer...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp