Hur ser skoningen ut?

Problematisk

Trådstartare
Jag behöver input från andra än hovslagaren och de som träffar hästen varje dag, hoppas kunna få det här. Hur tycker ni de här hovarna ser ut? Hästen är skodd för 2,5 vecka sedan.
Jag är medveten om att det inte är jättebra bilder, och hovarna är nyss oljade på bilderna, det kanske också försvårar lite att se, men säg gärna om ni har några spontana tankar om hur det ser ut.

(Fler bilder i kommentarerna)
IMG_20190621_144722965.jpg
 
Skulle vara intressant att se hästen i rörelse framifrån och hur den ser ut i benen fram.

Min ena tillhör skaran som inte ser ut som en bra skoning när bara hoven visas men i rörelse så syns det att just så är helt rätt för den hästen att se ut.
 
Spontant så tycker jag fötterna ser bra ut från sidan men att de framifrån är alldeles för klockformade. Jag får lite känslan av "Islandshästen Clas" (har du inte sett videon så var det en hovslagare som satte simfötter på sin kompis som fick springa genom en paddock för att beskriva problemet med folk som fastnat i att hästen ska ha stora skor)
 
Dorsal/palmar balansen ser okej ut, dvs förhållande tå/trakt. I övrigt kan jag inte säga mer om vinklar osv. Personligen gillar jag att dressa hovvägg som flyter ut, men där går åsikterna isär hovslagare emellan. Vissa vill att hovarna ska vara stora eller är bara för lata för att rikta skorna.
Jag anser att en utfluten hovvägg är svag och kommer spricka lättare än en rak hovvägg då hornrören inte står emot samma tryck när de är böjda, föreställ er en okokt spagetti och hur den reagerar för tryck böjd eller rak.
Det är också fult. :angel:
 
Jag tycker inte det ser ut på sko och sömskallar, som om det bara var 2½ vecka sedan skoningen. Sömskallarna och skorna helt nedslitna, ju.

På bilderna framifrån ser hovarna lite utflutna ut längst ner, men fina upptill så det är väl något man försökt och till viss del verkar ha lyckats kompensera???
 
Det är ju generellt omöjligt att bedöma en skoning utan att känna till hovarnas egenskaper. Det kan ju finnas anledningar till att allt inte är gjort på ett sätt man kanske skulle se som optimalt - för att det inte funkar med de hovarna. Nåt kan vara gjort i förebyggande syfte utefter hur hovarna brukar växa/andra problem som brukar uppstå och annat kan vara gjort pga problem som har uppstått som gör att man får gå ifrån det "normala" lite.

Som @kryddelydd skriver ser det ju ut som att man försöker åtgärda det utflutna, skorna ser ju inte ut att ge plats för mer heller, om man säger så. På samma sätt kan jag hitta möjliga orsaker till annat också (som exempelvis att vissa sömmar sitter nära vad som ser ut att vara trasiga delar, men det är ju fullt möjligt att hovväggen inte är tjock nog för att hovslagaren ska våga slå sömmarna högre utan att riskera att sömsticka hästen). Om det är något du funderar över är ju det bästa att faktiskt prata med hovslagaren om hur den tänkt och varför den gjort på vissa sätt, och för att utomstående ska kunna bedöma något behövs det även bilder från före skoning och helst även efter senaste skoning (eller fler ändå).
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 301
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 907
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp