Bukefalos 28 år!

Hur ska du fira jul?

Något jag saknar med att ha häst är traditionen att ta en barbackatur med tjejerna i stallet på morgonen, speciellt om det var snö var det så himla mysigt!

+1 på den! Jag såg alltid till att ha morgonpasset i stallet på julafton (vilket mina stallkompisar uppskattade), finns ju inget mysigare än att börja dagen i stallet :love:
 
Måste fråga då jag själv aldrig behövt jobba under julhelgen, får man (du) extra betalt för att jobba pass under storhelger som jul eller är det vanlig OB (som om det vore vilken helg som helst)? Nyfiken i en strut :o

Jag ska jobba på julafton med, innom äldrevården. Och ja, det är extra betalt på storhelg även 25:e, 26:e och 31:a och 1:a, man får innom äldrevården 90kr extra i timmen, ungefär dubbelt mot vanligt helg OB.

Ska jobba både julhelgen o nyårshelgen, men har anpassat mina jobbtider väldigt bra, jobbar på morgonen på julafton så jag har kvällen till o fira. nyårsafton blir det oxå morgon, och kväll nyårsdagen så jag kan ha lite kul :)
 
Jag ska mysa in julaftonen i stallet hos min häst och hennes kompis, som förra året. Efter midnatt går jag hem och lägger mig. Sen firar jag och min fästman hemma hos min syster med min familj på dagen, sedan på eftermiddagen/kvällen firar vi här med hans familj.

På juldagen kommer min pappa hem till Sverige och hälsar på så då firar väl alla systrar och han en gång till :)
 
(Om du ska fira jul, förstås.)

I morgon är det andra advent och jag tänker att det kan vara kul att höra hur ni andra bukefalister hade tänkt fira jul. Skulle det vara så att det är någon som vill ha sällskap på jul och som inte har det så kanske det finns någon annan bukefalist som har tänkt samma sak? Vill du spy galla över din fasters hiskeliga julhatt eller råkar du vara bäst på att göra knäck? Välkommen in i värmen!

Jag ska för första gången fira jul i min egen lägenhet :o Flyttade förvisso hemifrån för fyra år sedan, men har åkt hem till föräldrarna varje år. I år kom vi fram till att vi ville starta en egen jultradition, så i år har vi istället inbjudit alla som känner för det att komma förbi oss för att käka julgodis :D Vi får se hur många det blir i slutändan. Jag tror att mina föräldrar kommer förbi i alla fall, de brukar ha svårt att hålla sig borta från sitt barnbarn :p

Jag ska fira tillsammans med min pojkvän (första julen tillsammans!) och min familj. :) Har inte bestämt vilka datum vi är där ännu men jag är långledig och tänkte passa på att renovera en del på min stuga hemmavid, sen kanske inte killen vill stanna där nere lika länge. Vi verkar ha ungefär samma bild av hur en jul ska vara så jag tror det blir toppen! Förutom mamma och pappa blir det min bror med sin familj och förhoppningsvis även min andra bror, men det verkade aningen osäkert. Det bästa är i alla fall att barnen är där, mina två syskonbarn. Julen är ju ändå barnens högtid och jag vill verkligen passa på att umgås med dem.
 
I år firar vi jul med makens familj. Vi brukar försöka fira varannat år hos hans föräldrar men senaste åren har dom åkt bort typ till sälen med andra släktingar och inte sagt till i tid så vi har varit med min familj i stället.
Sen åker vi till min familj på annandagen.
 
I år har vi bjudit hem alla till oss. Ska bli mysigt och framförallt skönt att slippa åka omkring ;)
Familjen och lite släktingar kommer, både från min och sambos sida. Det blir mat och en massa godis.
Jag har börjat planera för ett efterrättsbord så tar gärna emot alla tips på juliga efterrätter!
 
Jag har börjat planera för ett efterrättsbord så tar gärna emot alla tips på juliga efterrätter!

En klassiker är ju inlagda päron (kan flamberas, om man vill göra något coolt :D). Även Ris a la malta om man gillar gröt (det gör inte jag ...). Jag funderar på att göra saffranskladdkaka. Något som inte är direkt efterrätt men som definitivt kommer att finnas hos oss är brända mandlar. Superenkelt att göra och så gott!
 
En klassiker är ju inlagda päron (kan flamberas, om man vill göra något coolt :D). Även Ris a la malta om man gillar gröt (det gör inte jag ...). Jag funderar på att göra saffranskladdkaka. Något som inte är direkt efterrätt men som definitivt kommer att finnas hos oss är brända mandlar. Superenkelt att göra och så gott!
Saffranskladdkakan står på listan! Låter supergott!
tack för tips!
 
@MiniLi Äggost! Mycket godare än det låter, och enkelt att tillaga (görs dagen innan förtäring). Godast att äta tillsammans med frysta hallon som man sockrar och låter tina :love:
 
Jag ska jobba på julafton med, innom äldrevården. Och ja, det är extra betalt på storhelg även 25:e, 26:e och 31:a och 1:a, man får innom äldrevården 90kr extra i timmen, ungefär dubbelt mot vanligt helg OB.

Ska jobba både julhelgen o nyårshelgen, men har anpassat mina jobbtider väldigt bra, jobbar på morgonen på julafton så jag har kvällen till o fira. nyårsafton blir det oxå morgon, och kväll nyårsdagen så jag kan ha lite kul :)

Aha! Då förstår jag plötsligt varför folk jobbar jul och nyår :D
 
Aha! Då förstår jag plötsligt varför folk jobbar jul och nyår :D

Jag förstår inte alls varför man vill jobba då inom vården om man kollar ekonomiskt, gick från handeln till vården. Jag jobbar gärna storhelger för att det är mysigt att jobba då. Men ekonomiskt är det dåligt betalt.

Handeln har dubbelt lön i OB lördagar efter 12.00 samt sön- och helgdagar, 50 % av timlönen under vardagar 18.15 – 20.00, 70 % under vardagar efter klockan 20.00 , medan vården har från 2014-10-01:
OB tid A Storhelg 99,30 kr/tim (Under tid från kl. 22.00-06.00 natt mot helgdag höjs O-tillägg A till 119,20 kr.)
OB tid B Veckoslut 50,80 kr/tim (Under tid från kl. 22.00-06.00 natt mot lördag, söndag och helgdag höjs O-tillägg B till 58,40 kr.)
OB tid C Vardag natt 43,40 kr/tim
OB tid D Vardag kväll 20,50 kr/tim
 
Nu får du förklara. Vad tusan är äggost? :D

Bohuslänsk delikatess! :D Superkrämigt, lagom sött och helt underbart! :love: Ett ganska missvisande namn, det smakar varken ägg eller ost, men det är ägg i och antar att ost-namnet kommer från hur man tillagar det? :p

recept-10694-460x345.jpg


  • 6 ägg
  • 5 dl gräddfil
  • 3 l röd mjölk
  • 1/2 dl socker
  1. Blanda äggen med gräddfilen i en gryta. Tillsätt mjölken.
  2. Värm blandningen försiktigt under omrörning tills den grynat sig.
  3. Ta grytan åt sidan och låt stå ca 10 min.
  4. Ta upp ostmassan med en hålslev och varva den med sockret i en form med små hål i botten (en sil med torky-papper i botten fungerar bra!)
  5. Låt äggosten stå kallt ca 6 tim tills all vassle runnit bort.
  6. Stjälp upp äggosten på ett serveringsfat och servera med sylt eller bär.
:d
 
Jag förstår inte alls varför man vill jobba då inom vården om man kollar ekonomiskt, gick från handeln till vården. Jag jobbar gärna storhelger för att det är mysigt att jobba då. Men ekonomiskt är det dåligt betalt.

Handeln har dubbelt lön i OB lördagar efter 12.00 samt sön- och helgdagar, 50 % av timlönen under vardagar 18.15 – 20.00, 70 % under vardagar efter klockan 20.00 , medan vården har från 2014-10-01:
OB tid A Storhelg 99,30 kr/tim (Under tid från kl. 22.00-06.00 natt mot helgdag höjs O-tillägg A till 119,20 kr.)
OB tid B Veckoslut 50,80 kr/tim (Under tid från kl. 22.00-06.00 natt mot lördag, söndag och helgdag höjs O-tillägg B till 58,40 kr.)
OB tid C Vardag natt 43,40 kr/tim
OB tid D Vardag kväll 20,50 kr/tim

Oj! :eek:
 
Precis som @Ponylove skriver så är det "storhelgs-OB" :) Inte för att det spelar mig någon roll. Jag hade jobbat iaf. Vill inte slösa semesterdagar på att sitta ensam hemma :p
 
Jag ska åka 70 mil hem dit jag inte varit på över ett halvår! Lär fira hemma hos pappa + farmor och farbror med fru. Tror också kusinen hinner komma hem till dess. Sen kommer faster nr 1 + man och kusin nr 2 med familj nån av mellandagarna tror jag. Ska hinna träffa faster nr 2 också + mina kompisar hemma.
 
Vi åker till mina föräldrar, det blir god mat och goda viner. Vi har lite julklappar eftersom det blir en väldigt märklig jul om det enda barnet är den enda som får. Dessutom gillar jag julklappar.
 
Jag förstår inte alls varför man vill jobba då inom vården om man kollar ekonomiskt, gick från handeln till vården. Jag jobbar gärna storhelger för att det är mysigt att jobba då. Men ekonomiskt är det dåligt betalt.

Handeln har dubbelt lön i OB lördagar efter 12.00 samt sön- och helgdagar, 50 % av timlönen under vardagar 18.15 – 20.00, 70 % under vardagar efter klockan 20.00 , medan vården har från 2014-10-01:
OB tid A Storhelg 99,30 kr/tim (Under tid från kl. 22.00-06.00 natt mot helgdag höjs O-tillägg A till 119,20 kr.)
OB tid B Veckoslut 50,80 kr/tim (Under tid från kl. 22.00-06.00 natt mot lördag, söndag och helgdag höjs O-tillägg B till 58,40 kr.)
OB tid C Vardag natt 43,40 kr/tim
OB tid D Vardag kväll 20,50 kr/tim
Handeln har mkt bättre avtal, tjänade mer som 18-åring på ica än jag gör nu efter 8 år i äldrevården.
Men visst är det ändå ekonomiskt att jobba storhelg, enda gången på året man får en normal lön enligt mig. grundlönen för iaf mig är så dålig att det blir nästan dubbelt när jag har OB tilägg på 90 kr...
 
Bohuslänsk delikatess! :D Superkrämigt, lagom sött och helt underbart! :love: Ett ganska missvisande namn, det smakar varken ägg eller ost, men det är ägg i och antar att ost-namnet kommer från hur man tillagar det? :p

recept-10694-460x345.jpg


  • 6 ägg
  • 5 dl gräddfil
  • 3 l röd mjölk
  • 1/2 dl socker
  1. Blanda äggen med gräddfilen i en gryta. Tillsätt mjölken.
  2. Värm blandningen försiktigt under omrörning tills den grynat sig.
  3. Ta grytan åt sidan och låt stå ca 10 min.
  4. Ta upp ostmassan med en hålslev och varva den med sockret i en form med små hål i botten (en sil med torky-papper i botten fungerar bra!)
  5. Låt äggosten stå kallt ca 6 tim tills all vassle runnit bort.
  6. Stjälp upp äggosten på ett serveringsfat och servera med sylt eller bär.
:d

Men vad smakar det då? :o Det låter spännande!
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 219
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp