Hur ska du fira jul?

Bohuslänsk delikatess! :D Superkrämigt, lagom sött och helt underbart! :love: Ett ganska missvisande namn, det smakar varken ägg eller ost, men det är ägg i och antar att ost-namnet kommer från hur man tillagar det? :p

recept-10694-460x345.jpg


  • 6 ägg
  • 5 dl gräddfil
  • 3 l röd mjölk
  • 1/2 dl socker
  1. Blanda äggen med gräddfilen i en gryta. Tillsätt mjölken.
  2. Värm blandningen försiktigt under omrörning tills den grynat sig.
  3. Ta grytan åt sidan och låt stå ca 10 min.
  4. Ta upp ostmassan med en hålslev och varva den med sockret i en form med små hål i botten (en sil med torky-papper i botten fungerar bra!)
  5. Låt äggosten stå kallt ca 6 tim tills all vassle runnit bort.
  6. Stjälp upp äggosten på ett serveringsfat och servera med sylt eller bär.
:d
Spännande! Ägg har vi gott om här, men jag är inte så mkt för sånt som man måste förbereda och göra sådär planerat :p
 
Första gången på tio åt jag inte firar med mamma :cry: känns sorligt då julen brukar vara då vi ses som mest. Sambon jobbar så ska väl vara hemma själv! Med kissarna förstås. Pappa har icke traditionell julmiddag den 23. Haha hans nya påhitt ;-)
 
Men vad smakar det då? :o Det låter spännande!

Alltså, supersvårt att förklara! Vi åt det idag hos några vänner och vi försökte pin-pointa smaken men lyckades inte :p Lite som en blandning av gräddglass (utan vanilj) och ostkaka var det närmsta en förklaring vi kom ;) Den är lite grynig i konsistensen, men samtidigt fluffig och krämig liksom :d
 
Spännande! Ägg har vi gott om här, men jag är inte så mkt för sånt som man måste förbereda och göra sådär planerat :p

Inte jag heller egentligen men denna går förvånansvärt fort att göra och är typ omöjlig att misslyckas med så den förekommer en hel del runt jul bland släkt och vänner (iallafall hos de här i Bohuslän :))
 
I år blir det julafton hemma i Stockholm med pappas halva av släkten. Vi är en brokig skara och julen har varit ett helvetiskt pussel av viljor och familjer som ska samsas men i år känns det faktiskt rätt lugnt. Julklappslotto och massa underbar svensk julmat. Sen blir det besök hos morföräldrarna i mellandagarna för att få med den halvan av släkten också.
 
Jag och sambon åker hem till min familj den 23/12 och är där till den 28/12. På själva julafton skulle jag tro att vi är hos pappa på förmiddagen och med mamma på kvällen, vi har iaf gjort så tidigare år.
Senaste 2 åren har vi varit med sambons familj men eftersom vi numera bara har 10 mil till dom och 55 mil till min familj så blir det en jul i norrland iår :)
 
Åker över dagen 20 mil till min hemstad den 23 för att äta sent julbord med pappa, bror o halvsyskon m familjer mfl, träffar mamma en stund innan (hon jobbar på kvällen).

På julafton firar vi med min sambos morföräldrar, pappa o bror hos morföräldrarna 5 mil hemifrån.

Det bästa är ändå att jag är ledig 20 dec - 6 jan helt utan en enda semesterdag :D Så går det när man jobbar med goda små celler som bidrar till bla cancermedicin.
 
Den 23 e åker jag och min syster ner till pappa i Blekinge ochre julbord, sedan Dover vi där och åker julaftons förmiddag till farmor och farfar för att traditionsenligt börja dagen med att basta och göra dig oordning. Sedan blir det lunch, lutfisk till det vuxna och köttbullar till alla under 35. Efter kalle blir det julbord och en stund senare har vi julklappsspel. Därefter umgås vi ett tag innan jultomten kommer och delar ut julklappar och efter att alla klappar är öppnade då fikas det och sedan åker alla hem till sitt. På juldagen åker jag och syrran till mormor där mamma är och så äter vi julbord. På annandagen äts det kalkon inne hos mormor.
 
På kvällen den 22:e kommer Min bror med familj och ska bo här till den 26. julafton kommer att firas hemma hos oss och då kommer även syster med familj och min mamma och mormor hit. Så vi blir 10 pers allt som allt. På juldagen blir det kalkonmiddag hos min mamma. Som vanligt när mina syskon är här, kommer det bli intensivt och mycket middagar, de kommer ca 2 ggr om året och bor vanligtvis 40 resp. 60 mil bort.
 
Just nu vill jag helst hoppa över julen.... Det är ett jäkla strul att få ihop alla. Och då är vi ändå en ganska liten familj.
 
Ska fira med mamma, pappa och farmor. Brukar åka dit (till farmor) efter lunch, äta julbord, se kalle anka, öppna julklappar, slappa i soffan en stund och sedan åka hem. Ligga i soffan och se på gammal film. :D
Kan säga att jag inte gillar julen särskilt mycket och äter bara julmat en dag, nämligen julafton. Det är i alla fall mysigt att alla är samlade. :)
 
Jag ska jobba mellan 7 och 13, sen hem och fira med sambon.
Sen ut till stallet för att ta in 20 hästar vid 19-20 tiden. Den 25, 26 jobbar jag också. :)
 
Vi har redan börjat planera lite, mamma var tvungen att meddela jobb vilka dagar hon kunde tänka sig att jobba under julhelgen, och jag började fundera på julmat redan i juni (har ingen aning om vad jag ska äta då detta är första julen som vegetarian) :)
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp