Hur ska en repgrimma sitta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CCorneliaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 600
C

CCorneliaa

Misstänker att min pålles nyinköpta repgrimma inte sitter helt perfekt så jag blir väldigt glad om ni skickar in lite bilder på hur en repgrimma ska sitta när den passar perfekt ;)

Sv: Hur ska en repgrimma sitta?

SH105742.jpg

Perfekt vet jag inte men såhär sätter jag. Relativt högt och ganska tight bakom ganascherna. Många sätter dem för lågt.

Men sådär sitter ju min...
Problemet är att han får skavsår av knutarna runt nosen...

(hoppas du inte har nåt emot att jaglånade din bild! förlåt isåfall men hittade ingen annan bild:o)
SH105742.jpg

där de gröna prickarna är ska knutarna sitta:) däremot är jag inte alls säker på om knuten dr uppe vid nacken ska sitta men har för mig att den ska sitta ungerfär där sånstans:) de e väldigt viktigt att knutarna sitter rätt särskilt den som sitter längst ner då den annars kan typ trycka på mjukdelarna eller nått sånt (kommer inte ihåg men står i min horsemanship bok:D)

Såhär sitter Zackes repgrimma... Var en "john moore-instruktör" som visade för mig hur den skulle sitta. Dock tror jag att jag satt den lite väl spänt bakom ganacherna på den bilden.
SNV31983-1.jpg

hur kan hästen få skav så lätt ?
det är ju en arbetsgrimma och inget som ska sitta på ex i hagen

Vet inte varför han får skav, men antar att det är för att den sitter fel.
Att den sitter fel spelar nog inte så stor roll när man bara leder i den, men just nu så står han bara och är väldigt pigg. Han drar ganska ofta iväg efter gräs och sånt och då måste jag ju hålla tillbaka honom och eftersom att grimman då sitter lite fel så skaver det lite när man tar hårt i honom;)

Han har absoult inte grimman i hagen utan bara när vi är ute och går!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 654
Senast: Mirtai
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka