Lokkur
Trådstartare
Sv: Hur ska grimman sitta?
SHIT! Nu vill ja verkligen inte att han ska ha grimma:/ fast han MÅSTE ha de enligt hon som äger stallet
honung skrev:För ett par år sedan, hade jag en mycket skygg och svårfångad hingst som gick tillsammans med en jämnårig valack, på lösdrift. För att kunna ta den skygge i hagen krävdes att vi motade in honom i ett hörn eller dylikt och mer eller mindre våld för att ta honom. Men när man väl hade grepp på honom, med armen runt hans nacke, så gav han sig, och då kunde man lätt sätta på honom grimma och leda honom. Det var allt annat än roligt att ta honom i hagen då. Så jag började låta honom gå med grimma på, och det var efter lite pock och lock inga större problem att ta honom sen. En dag hade jag av någon outgrundlig anledning - glömt ta av valacken grimman. Inte en tanke på det hade jag. På morgonen var jag nere i lösdriften och fyllde upp med mat, och såg att killarna stod i typ "klia-kompis-på manken-ställning" ganska långt bort i hagen. Sen åkte jag till jobbet och kom inte hem förrän på eftermiddagen.
Då ser jag att hästarna står i samma position, på samma plats i hagen som de gjorde på morgonen när jag åkte till jobbet. Då slår det mig - valacken hade grimman på sig! Även hingsten.
Med skakiga ben närmar jag mig de båda i hagen, och på långt håll ser jag att de sitter fast i varandra - med grimmorna i varandra. Eftersom jag visste hur skygg hingsten var, var jag rädd för att han skulle göra ett häftigt ryck och kasta sig och jag såg framför mig hur två hästar med brutna nackar skulle ligga där innan jag kom fram.
Hursomhelst - jag fäste blicken på valacken, pratade lugnt och stilla som om inget hade hänt och med skakiga händer kunde jag knäppa loss haken som hade låst upp båda hästarnas grimmor vid varandra. Båda hästarna stod blickstilla. När jag knäppt loss så kastade sig hingsten och på ett ögonblick var han flera hundra meter bort i hagen vilt brallande. Valacken stod kvar, snäll som han var och såg ut som han ville säga tack.
Hur länge hästarna stått där, sammankopplade av valackens grimhake huvud mot huvud vågar jag knappt tänka på. Men minst 9-10 timmar troligtvis. Sedan dess har jag aldrig grimma på mer än en häst i hagen. Och då ska grimman sitta bra på huvudet.
Och haken är ALLTID stängd inåt hästen.
SHIT! Nu vill ja verkligen inte att han ska ha grimma:/ fast han MÅSTE ha de enligt hon som äger stallet