Hur ska grimman sitta?

Sv: Hur ska grimman sitta?

honung skrev:
För ett par år sedan, hade jag en mycket skygg och svårfångad hingst som gick tillsammans med en jämnårig valack, på lösdrift. För att kunna ta den skygge i hagen krävdes att vi motade in honom i ett hörn eller dylikt och mer eller mindre våld för att ta honom. Men när man väl hade grepp på honom, med armen runt hans nacke, så gav han sig, och då kunde man lätt sätta på honom grimma och leda honom. Det var allt annat än roligt att ta honom i hagen då. Så jag började låta honom gå med grimma på, och det var efter lite pock och lock inga större problem att ta honom sen. En dag hade jag av någon outgrundlig anledning - glömt ta av valacken grimman. Inte en tanke på det hade jag. På morgonen var jag nere i lösdriften och fyllde upp med mat, och såg att killarna stod i typ "klia-kompis-på manken-ställning" ganska långt bort i hagen. Sen åkte jag till jobbet och kom inte hem förrän på eftermiddagen.
Då ser jag att hästarna står i samma position, på samma plats i hagen som de gjorde på morgonen när jag åkte till jobbet. Då slår det mig - valacken hade grimman på sig! Även hingsten.
Med skakiga ben närmar jag mig de båda i hagen, och på långt håll ser jag att de sitter fast i varandra - med grimmorna i varandra. Eftersom jag visste hur skygg hingsten var, var jag rädd för att han skulle göra ett häftigt ryck och kasta sig och jag såg framför mig hur två hästar med brutna nackar skulle ligga där innan jag kom fram.
Hursomhelst - jag fäste blicken på valacken, pratade lugnt och stilla som om inget hade hänt och med skakiga händer kunde jag knäppa loss haken som hade låst upp båda hästarnas grimmor vid varandra. Båda hästarna stod blickstilla. När jag knäppt loss så kastade sig hingsten och på ett ögonblick var han flera hundra meter bort i hagen vilt brallande. Valacken stod kvar, snäll som han var och såg ut som han ville säga tack.
Hur länge hästarna stått där, sammankopplade av valackens grimhake huvud mot huvud vågar jag knappt tänka på. Men minst 9-10 timmar troligtvis. Sedan dess har jag aldrig grimma på mer än en häst i hagen. Och då ska grimman sitta bra på huvudet.
Och haken är ALLTID stängd inåt hästen.

SHIT! Nu vill ja verkligen inte att han ska ha grimma:/ fast han MÅSTE ha de enligt hon som äger stallet:(

domino skrev:
Min häst har lädergrimma i hagen för att de ger med sig lättare om hästen skulle fastna. Helst skulle jag inte vilja ha grimma alls men de ska ha det i detta stall.
Så sitter den:
blandade094.jpg

Ja den grimman satt ju som den ska! Men enligt hon som äger stallet, ska den sitta löst annars kan dom inte tugga:S konstigt nog kan min häst göra de om den sitter ett snäp hårdaer.

Rattfylla skrev:
Se upp vad du har för hakar bara.
Många hakar skaver och kan göra fula sår.
Själv sett ett travar sto med rätt anpassad grimma få ett fult jack in i käken för att dom inte vänta haken utåt.
¨

Jag spänner jämt haken utåt för mina hästar har lätt fått skav!

Kan inte förstå dom människorna som har grimman hängande nere vid mulen...:crazy:

Tycker att grimman ska sitta typ såhär:
03edfab1.jpg

*Knapp lån*
Va tusan ska hästarna fastna i i hagen:confused:
Jag har ärligt talat aldrig hört talas om någon som "fastnat" i hagen... okey, i en betes hage som är jättestor, med dålig koll, där skulle jag "kanske" välja att ta av grimman, men inte i en vanlig hage, som jag ser nästan hela dagen från köksfönstret...
Hur tusan fångar ni era hästar "OM" dom skulle komma lös:confused:

För två år sedan tappade jag min kompis häst, och min egen ur hagen, och jag lovar! min kompis Bounty hade vi inte fångat än, om han inte haft grimma på sig:crazy:

Då jag haft kompisar som haft hästar på rymmen här i byn, och dom inte haft grimma på sig, har jag bara skitit i all försöka fånga, hästar på rymmen som det inte finns något att ta i, kan bli grymt läskiga....

Mina hästar har ALLTID grimma i hagen, och har ALDRIG lidit av detta.

* Jenny *

Grimman ska ju sitta bra, som bilderna är och inte för långt ner på nosen!

Sen att lämmna hästen med grimma i hagen kan ju ha sina orsaker.
Vad jag vet så är en lös häst ganska svårfångad med eller utan grimma. Men om den har grimma så är det lite lite lättare.
En vild lössprinage häst (panikslagen el argsint) är ju väldigt svårfångad även om den har grimma och grimskaft! :eek:

Har en smitbenägen liten ponny men henne tar jag i manen o leder (har lärt henne det, få hästar accepterar det bara sådär).
Hon går till gräsmattan o betar, japp end detta problem i sommarhagen.
Jag har inte grimma på i hagen då jag inte behöver pga att jag har hagen direkt in till stallet, släpper hästarna lösa vid in o utsläpp.
Dock inte unghästarna och hingsten som jag leder men resten (4 st) är ju runt 20 år så dom får lunka på :)
Har en unghingst o en äldre i en hage en bit bort så dom leder jag ju. Men jag vet inte om jag ska ha kvar grimman i hagen eller ta på den när jag ska leda in dom.
Att ta dom går så enkelt så, men nu har jag lämmnat grimman på och det går ju väldigt smidigt när man ska ta in dom sen.
Jag tror ändå att jag har grimmorna på ifall dom kommer lösa eller in till stona, kan ju vara lite lättare att hålla dom i en grimma i den situationen! :crazy:
Grimmorna sitter bra :smirk och pga att den äldre hingsten är bestämd så får den lille inte bråka, lite syn att han inte får leka, jag vet, men har ingen annat att ha honom ihop med då resten är ston vilket han är överdrivet klättrig på :crazy:
Så jag tror att chansen är liten att dom ska fastna i varandra, annat i hagen o i den halll dom kan gå in i.
Men dom går sällan in i hallen (end vid snöoväder) och har inte varit i den delan av hagen där det är träd/buskar på ett bra tag. (Inte sen snön kom iaf :D)

Ska man kanske ha lädergrimma ist för nylon??
Går en lädergrimma lättare sönder?
Fast den är av bra kvalite och rikligt smord?
Men en grimma i smalare enkelt läder kanske man skulle köpa?
För shettisarna är ju inte lika starka som en stor häst o oftast har grimmorna samma storlek på materialet som till shettis som till stor häst!

/Lisa

Tibra skrev:
Jo vi hade också problem med en svårfånad dam.. henne fick man jaga i timmar alltså.
Men fast vi hade grimma på henne gick det inte särskilt bra att få fast na:smirk:

Där jag har min häst just nu är det en smått paranoid häst som nästan aldrig låter sig fångas i första taget (in och hämta havre, gömma grimman, sitta på huk och prata med i en timme :smirk: ), men inte har han grimma på sig för det...

känner 2 stycken som har haft hästar som fastnat när dom haft grimma. den ena bröt nacken och den andra tror jag fick avlivas för att den fastnade med hoven i grimman och skadade sig så pass. har inte på grimma på min häst i hagen efter det.
angående lädergrimma i transporten så tycker jag att det kvittar. det viktiga är att inte grimman ger skav. min häst har gjort sönder både läder och nylon utan minsta problem

Lånar knapp.

vad jag vet är det lag på lädergrimma i samband med transport till tävling. iallafall var det så för många år sen. Nu är det ju å andra sidan lag på att hästen ska ha träns på tävlings platsen, ej grimma, så kanske har det ändrats.

lädergrimma går emellertid HELT klart lättare sönder i fästena än en syntet grimma av stadig modell.

ang. grimmans rätta position så går jag efter samma princip som tränset: det ska vara "vettigt" lätt att dra grimman över öronen - man ska inte behöva knyckla och bända in öronen på hästen, då är det för hårt. å andra sidan ska inte hästen ha grimmans nosdel flaxande långt ner på nosen heller!

ang vad de kan fastna i: skojar ni som frågar???! det räcker att grimman sitter lite löst och hästen KLIAR sig - med bakbenet som många gör - så sitter de där! Har OTALIGA fall då detta hänt, och gått riktigt illa!
har ALDRIG grimma på hästarna i hagen, annat än vid EVENTUELLT nåt hopsläpp med ny häst - då hästarna är under bevakning dvs mänskig närvaro. förkastar därmed flyweils osv dessutom, då de kräver att man måste ha grimma. Flughuvor säger jag bara!!!

Så här har jag Lidos grimma. Inte riktigt lika långt upp som Matilda_o_Bonita, men på ett ungefär. Jag har inte heller fattat vitsen med att ha griman hängade nere vid näsborrarna som en del har.. Vi har inte heller grimma på i hagen på hästarna i stallet. På sommaren klarar de sig alldeles utmärkt med fughuvor, som mackan sa..!

1157382.jpg

Vanity skrev:
En lädergrimma som man ser efter ordentligen och som är av hyfsad kvalöité går absolut inte sönder lika lätt som en vanligt nylongrimma :crazy:

Läder smäller av mycket lättare än nylon som mest är segt.

Jag har en kraftig lädergrimma i bra kvalitet, köpt för ca 300. Aldrig använd i hagen och nästan helt ny. Min häst fick panik närn hon satt fast och den small av direkt. Det är det jag gillar med lädergrimmor :bow:

Här är den gimman jag menade och jag vet att den är på tok för stor för min häst, numer hänger den i mitt rum :)
http://img.photobucket.com/albums/v647/endoplasmatisk/Bild138.jpg

Senast ändrad:

På vintern brukar min ponny få ha på sig grimman i hagen. Men efter som hon går på ett stort sommarbete får hon bara ha på sig grimman ibland..mest för att hon ska veta att bara för att jag kommer med grimman betyder inte det att hon ska med ut.

Själv tycker jag bäst om där man kan reglera nosremmen oxå. Då kan grimman sitta lite högre upp o hästen kan endå äta utan bekymmer.

Men det är vad man själv tycker är bäst och hur ens häst är.

Om hästen går utan grimma i hagen så är det big deal, däremot hade jag hängt fram en bra grimma att släppa ut/ta in i. De som inte har hake i käken är ganska jobbiga. Inte om man har en häst men om det är några stycken så tar det lite tid.

I övrigt så ska hon ge FA-AN i hur du spänner din grimma, och om de har grimma ute så ska hon ge ännu mer fa-an i det! Din häst - ditt ansvar...

Jag har alltid mina i hagen utan grimma just för att de inte ska fasta i något.

bibban skrev:
Måste bara tillägga att det inte alls är säkert att en lädergrimma går sönder om hästen fastnar i den.

En vän hittade en av sina hästar död i hagen, den hade brytit nacken av sig när den kliat sig mot ett träd, fastnat med grimman och troligen försökt kasta sig för att komma loss.
Hästen ifråga var en ardenner, så ingen liten bit alltså, och grimman satt fortfarande fast i trädet när de hittade hästen.
Och detta var en lädergrimma.

Tycker precis som någon annan sade tidigare att grimmor oftast går sönder i spännet, jag köper därför relativt billiga syntetgrimmor att ha i hagen, med lite halvtaskiga spännen.

just därför ska man inte ha grimma i hagen:crazy: :cry: bättre med en lydig häst:cool:

kamomillo skrev:
*Knapp lån*
Va tusan ska hästarna fastna i i hagen:confused:
Jag har ärligt talat aldrig hört talas om någon som "fastnat" i hagen... okey, i en betes hage som är jättestor, med dålig koll, där skulle jag "kanske" välja att ta av grimman, men inte i en vanlig hage, som jag ser nästan hela dagen från köksfönstret...
Hur tusan fångar ni era hästar "OM" dom skulle komma lös:confused:

För två år sedan tappade jag min kompis häst, och min egen ur hagen, och jag lovar! min kompis Bounty hade vi inte fångat än, om han inte haft grimma på sig:crazy:

Då jag haft kompisar som haft hästar på rymmen här i byn, och dom inte haft grimma på sig, har jag bara skitit i all försöka fånga, hästar på rymmen som det inte finns något att ta i, kan bli grymt läskiga....

Mina hästar har ALLTID grimma i hagen, och har ALDRIG lidit av detta.

* Jenny *

va tror du pannluggen är till för:angel:
en häst som är panikslagen är nog inte så rolig att ta i "nåt" heller kul om man fastnar med fingret eller hästen kastar upp huvdet när man tar tag i grimman eller vad vet jag, de lär nog inte stanna iaf om de är panikslagna...

jag tycker enå man ska lära hästen att bli ledd i pannluggen det har man mkt nytta av....
min pålle behövde jag inte ens lära det var bara o leda vissar har troligen svårare för att accsepptera det men lära sig det kan de.

nightcrawler skrev:
känner 2 stycken som har haft hästar som fastnat när dom haft grimma. den ena bröt nacken och den andra tror jag fick avlivas för att den fastnade med hoven i grimman och skadade sig så pass. har inte på grimma på min häst i hagen efter det.
angående lädergrimma i transporten så tycker jag att det kvittar. det viktiga är att inte grimman ger skav. min häst har gjort sönder både läder och nylon utan minsta problem

jag tror det är så att får hästen panik och försöker komma loss så ger lädergrimman mkt mindre skador....tänk nylon det går inte av helt enkelt utan då måste det gå så långt att spännet går sönder då har hästen redan slitit upp nackbanden m.m och skadat sig en lädergrimma skär ju inte in på samma sätt tills spännena går sönder har man tur går lädret av....vill man så kan man ju skita i o smörja lädret då vet man ju att det går av *fnnnnasssss*:angel:

Gullan86 skrev:
just därför ska man inte ha grimma i hagen:crazy: :cry: bättre med en lydig häst:cool:

Min häst är väldigt lydig, hon kommer när jag visslar, men stallägaren vill att hon ska ha grimma på sig just för att det är bökigt stt springa runt och ta på grimmor på alla hästarna när de står och trängs vid grinden och ska in. Grimma i dålig kvalitet eller lädergrimma kör jag på i hagen.

Visst är det bästa om man kan undvika grimma i hagen, men för många av oss är det en omöjlighet.

Jag har mina hästar i ett kollektivstall, och de övriga vill inte att hästarna skall gå utan grimmor eftersom det är betydligt svårare att ta in dem då, med trängsel vid grinden osv.
På sommaren går de utan grimma, då behöver ju ingen annan än jag ta in mina hästar.

Tilläggas bör att min häst är både lydig och lättfångad, så det är verkligen inte därför hon har grimma i vinterhagen.

Jag kör med "dåliga" syntetgrimmor i hagen, där jag vet att spännena smäller av lätt.

bibban

Det finns flugpannband som amn kan sätta fast utan grimma om man nu vill ha ett sånt. Annars tycker jag att flugmask är ett föredra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 892
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 182
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 518
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka