Hur 'ska' hästen skos?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Artiano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 039
A

Artiano

Min häst har lite problem eller vad man ska kalla det. Han trampar så bra bak så han hela tiden knackar i framhovarna. Han breddar även med vänster bak som en travare gör för att få plats att sträcka fram benen i skritt och trav.

Hovslagaren har satt på sidkappor bak, varför förstod jag inte riktigt, men det är väl fram det ska ändras på? För man vill ju att han ska ha det där bra övertrampet som han har, och det vill man ju inte försämra.

Alltså ska man väl ändra fram? Typ kapa 'tån' så han får en snabbare överrullning och hinner få bort framhovarna innan bakhovarna knackar i?

Han har inte slitit av någon sko fram, men har trampat sig en gång. Boots går knappt, han får bara skav av det.

Vad säger ni? Någon som kan hjälpa mig att få bukt med detta? Är det något helt annat som ska ändras på? Han är frisk och rak, men funderar lite om han kan vara något sne med tanke på att han bara breddar på vänster sida, eller det kanske har med styrkan att göra?

Sv: Hur 'ska' hästen skos?

Du driver inte mera med höger sittben då? Eller håller hårdare i högertygeln? Eller båda, det är ganska vanligt. Så han går på tre spår.
/PDöben

Min erfarenhet av hästar som slår i sko är att de är obalanserade, antinge för långa tår eller för högt tempo för den hästen för dess utbildningsnivå.
Det kan dels vara skoningen - om tårna blir för långa brukar risken öka. Och det gäller inte bara att fixa framhovarna utan runt om. Sidokappor kan jag gissa att hovslagaren satte på för att lättare kunna korta av/runda av bakhovarna?
Sedan kanske du låter honom gå iväg i skritt och trav, slår han alltid i lika mycket både vid uteridning och på ridbanan? Både i skritt på tygeln och vid fri skritt?

Jag förstod inte riktigt av ditt inlägg om du hade pratat med hovslagaren om problemet, om inte så gör det.
Och prova att försöka balansera hästen mera med halvhalter och se om du får bort knackningarna, det kan ju vaar både ridingen och skoningen.
Lycka till!

Min häst slog i sko när jag började rida honom då var han omusklad stel och lite sne. Han var alltså inte riden på bra länge när jag fick hand om honom. Det försvann efter några månader när han blev starkare.
Har du sagt till hovslagarn att han slår i sko?

Liknande trådar

Hästvård Min 6-åring ska skos för första gången, men jag funderar på hur. Han är kort i ryggen, har fina väl underskatta bakben och ganska stor...
Svar
9
· Visningar
2 038
Senast: supersonic
·
Hästvård Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig... 2
Svar
21
· Visningar
2 482
Senast: Elisha
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 308
Senast: mily
·
Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 719
Senast: mizzmaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka