Hur ska jag bygga staketet - Snabb hjälp!

nexxa

Trådstartare
Ja nu blir jag snart TOKIG!
Jag har 1 st hingst, 1 st valack och 2 st ston. Hingsten kom förra veckan i torsdags och som ni säkert kan räkna ut har det varit ett j*kla liv sedan dess! Redan innan var det lite små tjafsigt i hagen så under helgens gång har det sprängs trådar, stolpar har flögit och mitt tålamod har trytit.
Nu är dock alla from idag 30/4 släppa på bete (tack gode gud) . Min tanke är att jag snarast ska få upp annat staket hemma hos mig nere på gården (bete lånat på andra sidan vägen) då de om ca 2 veckor ska bete i hagarna nere på min gård.

För att komma till saken har jag 'reglar' som är 250 cm långa samt 4X8 i tjocklek. Har tänkt göra staket av dessa med 'slanor' högst upp och sedan en lite längre ner med eltråd på insidan (någon som fattar vad jag menar? ;) )
Eftersom 2,50 högt blir på tok för stort ( :rofl: ) så tänkte jag att jag kapade dem på mitten vilket gör dem 1,25 höga, men sen ska de ner i marken alltså kanske de bara blir 1 meter höga..vilketlär bli för lågt?! (Största hästen är 1,70)
Jag som tyckte jag var så smart och sparade in pengar innan jag tänkt efter ett tag :o

Så nu när vi (läs jag) insett detta, vilken höjd bör jag ha på stolparna samt hur långt ska de ner i marken för att de ska hålla för mina marodörer? Stolparna ska tjäras längst ner samt oljas för att hålla...

Tacksam för svar :bow:

Sv: Hur ska jag bygga staketet - Snabb hjälp!

Har du hingst, som dessutom river ner staket, så jo 2,50m höga. om du ska ha det stadigt så ska de ner i marken 40- 70 cm beroende på underlaget. Då skulle du ha staket på ca 2 m. Själv skulle jag ha 4 el 5 "band" med varannan ordentlig planka/batting, varannan elband, och plankorna försedda med elband. Bra att ha det högt också så hoppar han kanske inte över. Och laga ordentligt från början så blir du inte besviken sen.;)

På min förra ridskola hade dom en hingst som hade 2.5 m högt staket med 5 band(varannan elförsedd batting) När staketet var 2m hoppade han över. När dom byggde högre sprang han igenom plankor och allt.:eek: sen lagade dom med batting och 5 band, då hölls han.:smirk:

Detta är 1 års hingst, och han kryper bara under :D :p

Jag skulle definitivt använt mig av de 2,5 meter långa stolparna utan att kapa dem. Då de blir alldeles för korta då. Jag har 2,5 metersstolpar i min round pen och 6 st 40 mm elband. Ingen häst har hittills tagit sig genom det. I rasthagarna är stolparna 1,80 och nedtryckta 50 cm och varje vår så måste de slås ned lite för tjälen trycker upp dem. Om de inte trycks ner tillräckligt kommer de snart att börja luta och det är inte snyggt. För ett staket ska inte bara vara funktionsdugligt - det ska se bra ut också, tycker jag.

Grabben får ju släppa ner kulorna först hörredu ;)

Hämtade hem en liten hingstkille jag med i förra veckan, och fick således stängsla om då jag även har två väldigt frestande brunstiga ston hemma:D Jag ha övertråden i "tutt-höjd" (grannarna fick sig nog ett gott skratt när jag gick omkring och måttade ut vart isolatorerna skulle sitta:rofl: ) skulle väl gissa att det är ca 140 cm. ovan mark. Herren i fråga är bara 150 cm i manken än så länge och har inte försökt att ta sig ut. Dock ska han kastreras imorgon, så som tur är slipper jag stängsla om en hel beteshage...

Glömde säga, våra stolp sitter ca 40 cm ner i marken. De flesta sitter som berget och vi får knappt ned dem mer, men har man porös jord kan det nog vara en god idé att slå ner dem lite längre. Man känner ju oftast när man använder jordspettet hur djupt man kommer innan det börjar ta emot...

Jag skulle definitivt använt mig av de 2,5 meter långa stolparna utan att kapa dem. Då de blir alldeles för korta då. Jag har 2,5 metersstolpar i min round pen och 6 st 40 mm elband. Ingen häst har hittills tagit sig genom det. I rasthagarna är stolparna 1,80 och nedtryckta 50 cm och varje vår så måste de slås ned lite för tjälen trycker upp dem. Om de inte trycks ner tillräckligt kommer de snart att börja luta och det är inte snyggt. För ett staket ska inte bara vara funktionsdugligt - det ska se bra ut också, tycker jag.

Var får man tag på så långa stolpar?
Har letat som en idiot...:crazy:

Jag hade också behållt dem 2500 långa. Hingststaket kan aldrig bli för höga, och det skadar aldrig (mer än ekonomin) på andra hästar heller...

Jen, har du kollat Bole och Nordpost? De brukar ha det mesta jag får för mig att köpa vad gäller gårdsprodukter.

Delvis knapplån

Jag har köpt mina på ett snickeri, dvs de är inte runda utan fyrkantiga! Jag har nu bestämt att 60 cm ska ner i marken och behåller resterande längd på dem! Oljar och tjärar för fullt, tack för svaren! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 110
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 759
Senast: Reville
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 108
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka