Hur ska jag få min häst att sluta bocka?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare GloriaOrion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 6 610
G

GloriaOrion

Jag har ett litet sto som jag tränar och tävlar.Har haft henne i ca.4 år och nu har ett problem kommit upp.
Hon bockar när vi travar men mest när vi gallopperar.
Hon har aldrig gjort såhär förut under alla år jag har haft henne så jag tycker att det är lite sent att hon börjar testa nu.

Rider just nu med hackamore eftersom hon hatar bett.
Rider även med bomlös sadel på henne och den älskar hon så det är inget fel på utrustningen.

Vill ha svar på varför ni tror att hon gör såhär och vad som kan hjälpa.

Tacksam för svar!

/I

Sv: Hur ska jag få min häst att sluta bocka?

Hallå? Nån måste väl veta nåt......:crazy:

Ja du ingen lätt fråga du ställer. Alltid lättare att se hästen när den gör det och sen spekulera om varför den gör det.
Men generellt så brukar endel hästar bocka när de är galda tex när de får dra på i galoppen.
Sen kan en del göra det när de har ont eller är trötta.
Något fel med foderstaten kan man ju också tänka på.

Här fick du några ideer om vad det kan vara.
Lycka till....

Tack för svaret!

Nu har jag nåt att tänka på.

Fler svar?

/I

Hej!

Eftersom det är nyuppkommet skulle jag kolla häst med veterinär så den inte har ont. Min tjej brukar bocka om det är jättekul eller när hon har ont. Det ligger inget under sadeln som kan skava? Eller om tränset inte passar? Svårt att säja vad som är fel och hur man ska få det att sluta när man inte vet så mycket om häst.. Får hålla med övriga som skrivit.. Går häst ute i hage mycket, har du ändrat något i foder, ridsätt, träning etc? / Lavinia

Hästen går ute länge på dagarna och jag har ökat träningen lite men inte mycket alls.
Det kanske är jag som sitter och slö rider så hon kanske bockar för att se att jag är med:o :p
Längtar tills snön försvinner så man kan träna mer.
Då ska jag verkligen ta itu med det här:)

Fler tips?

ps.Tack för alla svar!

När det har varit dåligt underlag länge och hästarna inte kan springa av sig energin i hagen kan det ta sig uttryck på många olika sätt. Några hästar i min närhet har börjat bocka och busa, några blir ledsna och slöa, andra blir arga och sura. Bara att hoppas att det snart blir lite vår så hästarna får vara hästar i hagen igen!

Ja, hoppas att det bara är det så det inte är nåt allvarligt.
Hoppas att snön smälter bort så kanske hon ändrar sig.

Det är väl bara att vänta och se!

Tack!

GloriaOrion skrev:
Ja, hoppas att det bara är det så det inte är nåt allvarligt.
Hoppas att snön smälter bort så kanske hon ändrar sig.

Det är väl bara att vänta och se!

Tack!

Det kan också vara så att din häst börjar komma upp i kondition om din träning, trots vädret, går framåt med målsättning för distansstart snart. Då kan bockningarna bara vara glädjetecken när hon får komma ut. Jag skulle som ryttare helt enkelt bara säga ifrån när hon gör så. Håll stadigt tag tag i tygeln och kläm om henne ordentligt med skänklarna när hon bockar och ryt "nej".

Hälsning Maja

Hästar ska INTE bocka när man rider. Sånna saker får dem göra i hagen, men INT när man rider.

Ett glädjeskutt är ju helt naturligt för det flesta hästar, alltså en liten bockning ibland, det får man bjuda på.

Allt har bara gått bättre och bockningarna slutade när hon jobbades mera, och är helt borta idag men skutt kan komma ändå.

Okej utrustning ja.. MEN; du har inte tänkt på om sadeln sitter liiite för långt fram? Vissa hästar bockar i gallopp/lite i trav om sadel sitter frö långt fra/har glidit fram över bogbladet (tror det heter så, om hästen inte är för tjock känner man benet tydligtframför sadeln..

Som Chivita skriver så har hon slutat med bockningarna när jag rider och jag kom framtill att det berode på att jag hade förkorta stigläder så att det blev obalans och mina ben kom för långt bak och jag lutade min överkropp för långt fram.
Nu så har jag längt mina stigläder och försöker att sitt mera rak i kroppen och det har gett resultat.

Så inga mer bockningar och jag har fått bättre sits!

kolla om det är något problem med ryggen på den...

ja ska bara säga att min häst bockade något kopiöst mycket förut o ja trodde utrustningen passade o allt det där. Sen bytte jag sadel och vips, han bockar mycket sällan nu, bara när han blir förbannad för att han inte får springa så fort som han vill :)

Även om det kanske inte är sadeln kanske det är något annat som irriterar din häst...

GloriaOrion skrev:
Jag har ett litet sto som jag tränar och tävlar.Har haft henne i ca.4 år och nu har ett problem kommit upp.
Hon bockar när vi travar men mest när vi gallopperar.
Hon har aldrig gjort såhär förut under alla år jag har haft henne så jag tycker att det är lite sent att hon börjar testa nu.

Rider just nu med hackamore eftersom hon hatar bett.
Rider även med bomlös sadel på henne och den älskar hon så det är inget fel på utrustningen.

Vill ha svar på varför ni tror att hon gör såhär och vad som kan hjälpa.

Tacksam för svar!

/I
Ta och prova med en riktig sadel ( med bom ) , problemet kanske ligger där ( för det är väl du som valt bomlöst och inte hästen?):D

Vad är det som säger att bomlöst inte är en "riktig sadel"?

Nu så har hon slutat med att bocka och hon har aldrig fått ont i ryggen av den bomlösa så det hade inte med den att göra.

Har provat massor av olika bomsadlar då hon muskla sig väldigt mycket och ingen bomsadel passade innan jag köpte min bomlösa.

/I

Nånting som kan kallas sadel har alltid en bom. En s k bomlös är ju inte mer än en sadelpad som man har under en riktig sadel, d v s en nödlösning, så det var därför som jag skrev " en riktig sadel". Så är det ju bara !:D

Jag tycker att det är bättre att hästen kan muskla sig och slippa ha ont men vissa tycker inte att hästen förkänar det.Så är det ju bara!

Rider inte med min bara nån gång ibland utan varje gång jag rider så det kallar jag inte nödlösning.

GloriaOrion skrev:
Jag tycker att det är bättre att hästen kan muskla sig och slippa ha ont men vissa tycker inte att hästen förkänar det.Så är det ju bara!

Rider inte med min bara nån gång ibland utan varje gång jag rider så det kallar jag inte nödlösning.
Tyvärr kommer du att upptäcka att på lång sikt var det ett misstag att rida bomlöst dåhästen kommer att få ryggproblem och det tycker jag inte hästen "förkänar" ( förtjänar :D )

Liknande trådar

Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Edla
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 895
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka