Hur ska jag få min häst att sluta bocka?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare GloriaOrion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 6 610
Sv: Hur ska jag få min häst att sluta bocka?

jaså, det var något nytt. jag har fått för mig att det är det som bomlösa sadlar ska motverka. "vanliga" sadlar har ju en stel bom som inte följer hästens rörelser och ryggmuskulatur, och skulle den inte passa korrekt så blir det ju hemskt för hästen. bomlösa sadlar tillåter ju rörelser och låter muskulaturen ändras utan att motverka på något sätt..

citat:
Tyvärr kommer du att upptäcka att på lång sikt var det ett misstag att rida bomlöst dåhästen kommer att få ryggproblem

har du någon erfarenhet av detta eller var har du fått det ifrån. vore intressant att veta då jag själv har funderat på att skaffa en bomlös sadel...är ju kanske inte så smart ifall det nu inte är så bra som man tror..

Det är skillnad på en glädjebock och en rodeobock.

En som hoppar som en springbock sitter man inte kvar på många språng.

Kika in på "western" o läs vad sadelmakare Mike har att säga.

Bill skrev:
Tyvärr kommer du att upptäcka att på lång sikt var det ett misstag att rida bomlöst dåhästen kommer att få ryggproblem och det tycker jag inte hästen "förkänar" ( förtjänar :D )

Menar du utan pad eller vad?
Har du någonsin ridigt i en bomlös sadel eller har du dömt bomlösa utan att ens rida i en?

En bomlös som andvänds utan pad och inte har några paneller är skadligt för hästen.
Men om man använder en bomlös med en bra pad och sadeln passar hästen så är det inte skadligt för hästen.

Som jag har skrivit tidigare så älskar min häst sin sadel och musklar sig utan problem och har aldrig ont i ryggen.

Liknande trådar

Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Edla
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 895
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka