Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Vi är i samma sits. Har en tvååring, en hund och en katt i huset. Ofta går det bra och han klappar fint/bryr sig inte om djuren/beter sig helt ok med dom. Men det vänder på nån sekund så börjar han sparka, slå eller nåt annat. Jag hatar det, djuren ska inte behöva utstå sånt.
Vi försöker prata, förklara, visa hur man gör, jag kan ibland bli helt tosig. Katten har rivit och bitit några gånger men han verkar inte komma ihåg hur ont det gjorde.

Senast skulle han köra på hunden med sin bobbycar. Jag sa "gör du det en gång till så tar jag bilen". Självklart gjorde han det en gång till och jag tog bilen. En mkt arg pojke kan jag meddela. Här hemma brukar det funka rätt bra om man kör på den taktiken. Han vet precis vad det handlar om när jag säger det och de gånger han testar ytterligare en gång så försvinner bilen (eller vad han nu har).
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Jag gillade när vi hade en så kallad "killer cat" som förvandlade den som var hårdhänt till en polkagris, tror de flesta ungar som träffat den katten snudd på blivit veganer. ;)

Skämtåsido...

Håll isär barn och djur så långt det är möjligt och se till att det blir konsekvenser varje (VARJE) gång en överträdelse sker. En leksak ryker, ingen tv, inget spelade eller vad ungen nu kan tänkas gilla. Gör man något som katten inte gillar så blir man av med något man själv gillar; enkel logik som även små barn förstår.

MEN! För att en sådan metod ska funka behövs ett belöningssystem också; t.ex. en stjärna på ett papper varje gång han är snäll med katten, och när han samlat ett antal stjärnor får han välja en leksak eller får fara på äventyrsbad med en kompis eller något sådant. Dock ryker en stjärna (och en leksak) varje gång han är dum med katten, annars kan han ju slå och klappa om vartannat och ändå få sin belöning. ;)

(Nej, jag har inte bara sett detta på TV, jag vet flera som använt denna metod och det har funkat riktigt bra, framförallt på barn som är mellan tre och sex år).
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Det har jag provat.. Han hade en bobbycar och en polismotorcykel, en uppblåsbar zebra som man hoppar på och lite annat smått och gott. Dom är slängda efter djuren eller i golvet. Han år mycket tuff mot sina leksaker så det mesta är bortplockat och det pratar han om att han får tillbaka dom när han är snäll mot saker och djuren.

Det kommer att ta tid innan dom kommer tillbaka. Men han har blivit bättre med kastandet sen grejjerna försvann ;):)
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Jag skulle plocka av fler saker, faktiskt. Och införa belöningssystemet! Han måste ju få något för att vara duktig också, något mer än att bara få tillbaka en leksak.
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Det har jag funderat på om jag ska prova.. Men jag ska bara komma på ett bra system för att få det att fungera.

Blir nog extra effektivt med att beslagta leksaker allra helst eftersom det kommer att bli endel nya nu över julen..

Jag brukar ta och plocka bort leksaker med jämna mellanrum och ta fram"nya" som varit borta ett tag. Dom blir skojjigare då. ;)
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Ta ett papper, rita upp en väg med en massa steg och ett stort paket i slutet på vägen, sätt upp pappret på kylen och köp en magnet formad som en stjärna. Varje gång han gör något fint, t.ex. klappar katten eller liknande, så får han gå ett steg närmare det hemliga paketet. Är han dum mot katten så får han backa ett steg. Man behöver inte göra det krångligare än så. :D
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Ta ett papper, rita upp en väg med en massa steg och ett stort paket i slutet på vägen, sätt upp pappret på kylen och köp en magnet formad som en stjärna. Varje gång han gör något fint, t.ex. klappar katten eller liknande, så får han gå ett steg närmare det hemliga paketet. Är han dum mot katten så får han backa ett steg. Man behöver inte göra det krångligare än så. :D

:bow:

Ska försöka, man jag tror att jag behöver hänga det högt alt limma fast det.. Allt som går att få ner och ha sönder går att fixa. Här hänger allt som man vill ha kvar över 1½meter;)
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Sätt det högt upp på insidan av ett skafferi eller städskåp, eller gör en lösning som hänger i taket i hans sovrum eller lekrum. Kanske med självlysande stjärnor så kan han se hur duktig han varit när han går och lägger sig?
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Idag vrålade han så pass att pappa vaknade för tidigt (han jobbar natt.. och även han som ett bi) Och jag emellan.. Det slutade att jag vrålade i att NU ÄR DET BRA!! Och sen så klarade jag itne med det mera utan bara började böla.. Himla vekling..
Litet tips bara....
"Nu är det bra!" är egentligen ett ordval som trasslar till det i huvudet på barnen. Du säjer att något är bra fast med ett argt/bestämt tonfall - HUR ska barnet egentligen tolka det? (det jag gör är bra men ändå är mamma arg :confused: )
"Nu räcker det!" eller "Nu är det nog!" är bättre alternativ.

I övrigt så har jag också en son (3½) som är destruktiv, gärna kastar saker omkring sig (och på andra), förstör grejer och inte är särskilt snäll mot djuren.
Och det jag tycker fungerar bäst är att försöka hålla honom borta från djuren så att han aldrig får chansen att göra något dumt. Och möjligen uppmuntra honom att "klappa fint" på katten och gosa med hästarna.

Att resonera med ett barn i den åldern eller yngre är tveksamt om det fungerar. Förmågan att sätta sig in i hur det känns för andra är inte riktigt utvecklad ännu. Utan det är mer att vara supertydlig med att det inte är okej att göra djuren illa, PUNKT.

Min äldsta dotter fick lära sig den hårda vägen att vara snäll mot katterna, då vår dåvarande katt "Katla" (med syftning på draken i Br.Lejonhjärta) gjorde skäl för sitt namn ibland - det blev några ränder... Dottern lärde sig snabbt...
Jag har för mig att dotter nummer två hade en period när hon var ganska hårdhänt mot katterna, men det har försvunnit av sig själv. Idag är det just denna dotter som vår innekatt (omplaceringskatt som var livrädd för barnen från början...) tycker mest om och gärna väljer att kela med.
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

kl
Jag har den erfarenheten att djur fostrar bättre än människor, så låt pojken träffa katten som sa ifrån fler gånger, gärna så länge att det sätter tydliga minnesspår ... Vår gamla Killercat uppfostrade alla våra och kompisarna, han godtog att de gosade men visade mycket tydligt att de närmade sig gränsen.
Jag upplever att djur överlag (spec. hondjur) vet väldigt exakt hur mycket de ska ta i för att få önskat resultat.
Det är jättesvårt att rå på ett barn av din sons kaliber, de driver sig själv att testa hela tiden oavsett vad det handlar om.
Att föräldrar säger ifrån är nästan lönlöst, bättre om någon utomstående riktigt ryter till. Då kan man som förälder säga att "minns du ...då blev XX jättearg"
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Jag tror dels på att någon annan säger till, mitt extra barn har alltid varit jättesnäll mot djuren, han är uppvuxen med min gammelhund och har sovit ihop med honom mer än en gång han har varit van vid katterna och har aldrig gjort dem något.

Men sedan träffade han människor som inte var snälla mot djuren, som tryckte/sparkade bort dem med benet, som retade djuren osv. givetvis tog han efter och eftersom de inte har några djur hemma så var det ju här han var elak mot djuren.

Han sparkade helt plötsligt mot min gammelhund och jag var inte nådig i mina ord, jag förklarade att Ludde bor här och ingen får vara elak mot honom, ja jag var arg och lät nog väldigt elak. Killen började ju gråta och satte sig vid hunden och klappade honom för att någon minut senare göra om det.
Men då räckte det med att jag sa "vad gör du" så kom han ju på sig själv.

Jag tror att många barn är elaka mot djur eftersom de ser dem som lägre i rang än sig själva och att de har makt över djuren.
När mina barn var små (de var dock äldre, 4 och 6 innan vi hade djur) var de i sina egna ögon lika mycket värda som djuren och de visste att djuren var så oerhört värdefulla.
Även om djuren visste att barnen var över dem i rang.

Jag tror att ens egen relation till djuren avspeglas, om man högaktar djuren så märker barnen det när de börjar luska ut sina egna känslor och det brukar ju vara runt tre år som de undersöker vad som händer om man gör si eller så (nej jag vill inte perioden;)) jag tror att när din sons nej jag vill inte period går över och han blir säkrare på sina egna känslor så behöver han inte låta sin frustration gå ut över djuren utan kan berätta istället.

Min son hade i 3 års åldern en period när han slog på lillasyster då 1 år, jag visste att det bästa han visste var att gå på McDonalds och satte upp ett belöningssystem utifrån det. För varje bra sak han gjorde så blev det ett plus och ett minus för det mindre bra sakerna. Det fungerade bättre än vad jag hade trott, jag räknade med donken mat en gång i månaden men han skötte sig så bra att det blev en gång i veckan:o så jag fick faktiskt hitta på ett annat system:angel:

Håll honom ifrån djuren när du inte kan säga ifrån med en gång, säg hur mycket djuren betyder för dej och vilka bra vänner de är så kommer det lösa sig med tiden. Ta inte ut något i förskott, när bebisen kommer så blir bebisen intressantare än djuren;)
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

En sak är säker, du är inte ensam med dina problem. Som jag sagt, min mellanson var likadan. Men mina katter var smarta så de gick inte in före kl 21 på kvällen, då visste de att de hade en Gustaf-fredad tid.

Sen gjorde vi så att vi satte haspar på dörrarna längst upp så det blev en springa som bara katten kom igenom. Inte en Gustaf-knubbig kropp.

Nu gillar katterna Gustaf lika mycket som oss andra!
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Tack för att du påpekade det!

Jag har inte ens tänkt så långt att dom orden kan bli trasslade. Jag ska tänka på det till nästa gång! Då blir det Nu räcker det!!

Jag säger till honom när han är jättesnäll och faktiskt gosar och gullar med katterna, han kan faktiskt det med, ibland, men man har ett get öga på honom.

Idag är han sjuk och hade över 39graders feber så idag har han myst med kissarna på ett jättegulligt sätt. Klappar och gosar. :)

Nu sitter han och kollar på lilla röda traktorn.. Film nummer 7 idag..;):crazy::D
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

*delvis kl*

Jag är mycket tacksam för alla bra tips och förståelse. Det glädjer mig. Detta har tyngt mig länge..

Nu känns det som om jag har mera kött på benen och hur jag ska tackla detta problem.

Jag önskar att han träffade en "riktig" katt, som faktiskt kunde svara. Men det kommer han nog;)
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Tack för att du påpekade det!

Jag har inte ens tänkt så långt att dom orden kan bli trasslade. Jag ska tänka på det till nästa gång! Då blir det Nu räcker det!!
Du är långt ifrån ensam om att inte ha tänkt på det. :laugh:
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

*delvis kl*

Det har varit lugnt nu i några dagar. Både grabben och jag har legat i influensan.. Så katterna har haft det lugnt. En trevlig jul för dom iaf;)
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Passa på att berömma honom nu när han är snäll mot katterna! Även om det "bara" är för att han är sjuk och inte orkar annat!

Annars har jag inget att tillföra, Mitt barn är ju fortfarande rätt lätthanterligt och bråkar inte så mycket... :angel: så det överlåter jag åt er som haft era barn på utsidan en längre tid. :D
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Just det där med att komma ihåg att berömma försöker jag tänka på. Det märks att det tar mkt bättre med beröm när sonen är duktig och klappar djuren fint. Han verkar bli väldigt stolt när han lyckas hålla händer och fötter i styr.
De gånger han är jätteduktig är jag såklart med och övervakar men när det gått en stund vet jag att det börjar sprätta i hans kropp och risken är stor att det snart går överstyr så jag FÖRSÖKER locka bort honom att göra nåt annat INNAN det busiga tar över det duktiga.

Jag är orolig då vår katt är en sk killercat, hon säger ifrån ordentligt. Hon gillar inte att bli buren, inte att bli klappad på andra ställen än huvudet. Jag har hela tiden hävdat att han måste få känna på att det faktiskt gör ont när man är elak mot katten men det verkar inte funka... Hon har både rivit och bitit och visst blir han ledsen men det glöms snabbt bort.
 
Sv: Hur ska jag få sonen att bli snäll mot djuren?

Oj, så svårt! Jag har själv två 3-åriga tjejer som är ytterst försiktiga och snälla med djuren så jag har lite svårt att sätta mig in i hur jag skulle agera om de blev elaka med dem.
Jag kan väl börja med att säga att vi redan från början tog deras händer och lärde de "klappa fint" och var mycket noga med att berömma hur bra de klappade och vad kissen njöt när de var så snälla.

Jag skulle nog rekommendera ständig punktmarkering så att man hinner avbryta innan det blir fel och har man inte den möjligheten så skiljer man barn och djur åt.
Skulle något av mina barn vara dum mot katten så skulle jag nog tillämpa det strängaste av straff, d.v.s. för en stund skilja barnet från flocken "du kan inte var inne i det här rummet såläge du inte är snäll mot djuren, du får komma tillbaka när du kan be "djuret" om förlåtelse, d.v.s. klappa fint och säga förlåt (beroende på hur gammalt barnet är behövs ingen muntlig ursäkt, bara en kroppslig).

Men nu har jag en katt som jag tror skulle säga ifrån om han blev alltför mycket hotad, de var och klappade honom på tassarna en dag och då la han reflexmässigt sina tassar över deras händer och det var tydligen rätt skrämmande.

En kompis barn hade inte djur hemma och hade svårt med att vara snäll mot katter. En kompis katt satte dock stopp för detta (hon gick och höttade mot en katt med en gummistövel och då fick hon plötsligt den andra kattens klor och tänder mot smalbenet och sedan dess har hon skött sig utmärkt).

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 350
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Elisha
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 686
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp