Hur ska jag gör när min häst inte går in i transporten????

B

**BORTTAGEN**

Hej!Jag har köpt en svårklass dressyrhäst som är 15 år. Han vill absolut inte gå in i transporten. Vi har använt longeringslinor men det funkar inte så jätte bra och så har vi försökt med att lasta från stallet men det gick inte så bra det heller. Jag är jätte glad om jag får några tips om kurser eller annat!

MVH Linda
 
Prova att lasta när det är mörkt och ha lyse i transporten.
 
Jag är ingen expert på detta men först och främst tror jag att du måste ge din häst tid när du ska lastas och framför allt träna den på att gå i och ur hemma utan att åka iväg nånstans.Istället för att rida nå`n gång iveckan så kan ni träna i och urlastning.Man kan ha ett långt spö som man "petar" på korset med(inte slå alltså)om hästen backar men sluta så fort den går fram.Backar den så peta lite igen.Hästen kommer då att lära sig att det är obehagligt när den backar men inte när den går fram.Lycka till/Annica
 
När du väl får in hästen i transporten så ge den godis/kraftfoder och låt den äta hö. Det gör jag om jag har svårlastade hästar. De lär sig att gå in i transport = godis. De är också lätt att locka in dem då, men aldrig en smula före de står inne i transporten. Men... det är klart... man ska få in den de fösta gångerna också innan de har lärt sig. :smirk:
 
Om den gått Svår klass måste den ju åkte en del förut? Hur gjorde förra ägaren? Något du gör annorlunda som stör hästen vid lastningen?

Hästen jag rider nu har varit mkt svårlastad men det var frö att han varit med om en olycka så han ramlat i släpet som ung och det tog många år innan han litade på att föraren skulle köra honom sakta och fint så han skulle slippa vara med om det igen. Han åker även bara vissa märken, t.ex. Värmlandsvagnen klarar han inte av, antar att de är skramligare och instabilare.

Med honom har vi tagit det lugnt men bestämt, haft två duktiga linförare som korsat linorna bakom och en som lett honom i träns. När han står stilla el går framåt slakar linorna, men då han försöker backa håller de emot. Det gäller att vara snabb i de sekvenserna, linföraren får inte få linan över ryggen på honom (ganska liten häst).

Hästar kan ha så många idéer om hur de vill lastas, en del vill lastas som nr två brevid en kompis, en del vill bara lastas brett, en del vill bara åka brett, andra vill bara åka boggie osv. Det gäller att prova sig fram. Men jag skulle i första hand pratat med hästens förra ägare och höra hur det gjorde då de lastade hästen.
 
Personligen skulle jag ta kontakt med en bra tränare som också är duktig på hästhantering för att få hjälp. Lastning kan vara farligt både för människor o häst om man har problem. Och som jag skrivit tidigare så många gånger kan problemet ligga mer hos den som lastar än hos hästen. ;)

//Elisabeth
 
Hör med förra ägaren. Hästar kan vara lite speciella :D En häst jag hade blev helt obstinat om man försökte tvinga in den, då var det kört.
 
Ta hjälpav en som är duktig på lastningsproblem.. Jag fick myckwr god hjälp av en nh instruktör... Det tog henne ca en timma att få henne att gå in aldeles av sig själv! Är faktist ganska impad!

Nu tar det allt från 10 minuter till 2 sek innan hon frivilligt går på transporten!!
 
Har du prövat att vända transporten så att hästen går på mot stallet ? Alltså att hästen tror att den är på väg på stallet ? Om inte så pröva det.
 
hej!
jag har samma problem med min häst, men vi har försökt allt!! även lugnande meddel och det biter ingenting på henne. säg gärna till om du får några bra förslag!
*tacksam*
lycka till med din häst!!
kram kram :bump:
 
Jag hade samma problem med min häst så vi bad en tränare i NH komma ut och hjälpa oss. Nu går ´hon utan problem in i transporten.

Det är ju värt ett försök iaf
 
läs i NH-skrifter om du kan hitta!
det finns ett sätt som är bättre än så mycket annat.
på det sättet har jag lyckats få min ponny att gå in i transporten hur snällt som helst...
jag har ingen tid just idag att skriva ner hur man gör, men vill du så ska jag göra det när jag har tid :)
det gäller att ta allt på hästens villkor, h*n får sin tid att visa när h*n är klar att gå vidare.

tvinga inte in hästen. tvingar man en häst så stretar den bara emot o allt blir bara värre.

ja kanske hinner skriva lite mer här imon...
 
Ge hästen tid.
Ha öppet i "framänden" på transporten.
Tillbringa tid med hästen i närheten av transporten inte bara när den ska lastas.
Locka med lite mat som hästen får äta upp när den kommit in.
INGA linor bakom rumpan, den metoden gör bara hästen stressad.

Lycka till!

:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 303
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 734
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp