Bukefalos 28 år!

hur ska jag kunna göra en bra bädd?

CallMeAce

Trådstartare
Jag har en dam som är rent ut sagt jävlig att mocka hos och därför funderar jag nu på att använda bädd till henne, men som man tar ut kanske en gång varannan vecka eller något sådant.

Jag vill ta ut bajset varje dag men låta kisset ligga kvar samt strö med nytt strö varje dag. Till saken hör då att min pålla bajsar precis överallt och rör runt det, packar det, gömmer det osv. Dessutom skyfflar hon bak allt sitt strö och packar det längst bak i boxen. För att ta ut hennes bajs måste man därför röra runt i halmen och det är ju det man inte får när man har bädd.

Hur ska jag fixa till det för min häst?
Det fungerar inte riktigt för mig att ha en riktig permanent bädd. Höjden på bädden kommer bli för hög för takhöjden (som är precis på det lagliga måttet).
Någon med förslag och tips?
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

har du provat m spån istället?? halm är jättejobbigt att mocka med och vill du dessutom ha bädd så lär det nog inte bli lättare..det lättaste är nog att köra in en massa spån och sen försöka sortera bort det du inte vill ha kvar i boxen...har också en bajsmaja i stallet men vi får snällt bita i det sura äpplet och mocka varje dag för att vi tycker att det luktar så illa med bädd och jag tror inte att det är särskilt nyttigt för hästarna ...hoppas att du kommer fram till vad som passar er lycka till:bump:
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Min erfarenhet är att bädd fungerar bara hos renliga hästar, hos grishästar tenderar det bara att bli en hälsorisk.. Min häst står på bädd, men han är den typen som skiter längs ena kanten och kissar på en fläck och sen står i andra änden av boxen så han inte blir smutsig... Kissfläcken tar vi ut, och skiten, sen får resten ligga packat, jättebra bädd blir det.

Har haft bädd hos en grishäst, men det började stinka ruttet efter tre dagar.. blä.. Kan inte vara nyttigt för dem att stå opch andas in det.
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

En riktigt skött bädd luktar ingenting. Men det kräver ju att hästen är renlig och inte rör runt så mycket. Jag tror också att spån kan vara en bra ide´.
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Jag har ett hbl på 175 som är otroligt skitig, men han fick liggsår i boxen då jag inte hade bädd, så jag var tvungen att skaffa en.
Det man kan göra för att få ett riktigt bra resultat är att lägga torv längst ned och vattna det, helst låta det stå ett dygn och sedan lägga på spån. Det är nu mera lättskött och mycket lättmockat! trots att han är så skitig så när man väl fått till en bra bvädd, så blir det lättare att mocka!
Lycka till ;)
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Ett tips:
OM man nu ska ha bädd, kalka underst, det suger upp en del av ammoniaklukten!
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Har själv också en häst som är hopplöst när det gäller bädd.
Det fungerar inte för henne, varken med halm, ströspån eller torv.
Jag har gett upp, de är bara de andra två som har bädd.
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Har en häst i stallet som grisar runt i sin box. Den står på bädd och det funkar jätte bra om man har mycket strö över. Det är 15 cm spån i botten och sen en halmbädd över.
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

jag har också tänkt på det här att det inte skulle fungera hos min grisdam eftersom hon inte kan hålla halmen stilla...
men så tänkte jag att det kanske blir bättre om det är bädd för då ligger det liksom mer stilla? men hon kanske skulle röra runt det ändå.

ja egentligen är det enda sättet att testa...

funderar på om hon kanske skulle fungera bättre på spån???
någon som har grishäst på spån, fungerar det bättre än halm?
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Min erfarenhet av bädd är inte så god :crazy:
Trots ett TJOCKT lager ren halm överst (la alltid in nytt varje dag) så resulterade det hela i strålröta, som nu inte vill ge sig :smirk:

Jag skulle testat spån. Hästen blir ju inte renligare, men det är inte på långa vägar lika tungt som halm, vilket underlättar mockningen betydligt.
Sen kan dom bli renligare om dom får stå i en stor box (vilket din kanske redan gör?) eftersom då kan den skita på ett ställe och sen kunna gå runt utan att dra med sig allt skit.
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Visst får man röra runt i halmen när man har bädd. Det gäller bara att inte röra det som är blött! Det är då det börjar lukta!

Dock vet jag hur svårt det kan vara att anlägga en bädd åt en häst som snurrar runt när den kissar och bajsar, jag har en själv!!!
Hon lyckas på nåt sätt fösa upp all halm mot boxväggarna och gräva ner sig till betongen.

Tyvärr har jag inga bra tips, men att lägga en grund med tex spån eller torv skulle ju kanske kunna funka...

Malin
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

så gör min med med halmen, hon puttar bak allt till bakersta väggen o sen står hon o trampar där så det blir helt packat o så bajsar hon i olika lager där o rör runt det...

det ingår halm i hyran så det känns lite tråkigt att köpa till spån bara för att jag inte orkar mocka men fasen, att mocka en sån box varje dag är inte roligt...

det var därför jag funderade på bädd men d kanske inte fungerar det heller...

har du bädd till din slarvpålle?
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Jo jag försöker ha bädd på henne, men det lyckas nog inte i år...
Jag plattar till allt och hon skyfflar upp det på väggarna, jag låter det ligga kvar längs väggarna och bara strör i mitten och hon skyfflar upp mer längs väggarna. Inget tycks hjälpa!
Morr!!!


Men om du bara köper två, tre balar med spån och lägger i botten och sedan öser på med halm ovanpå? Så blir det ju inte så dyrt.
Funderar själv på att prova det.

Malin
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Jag försöker med bädd i uteboxen i vinter, men det känns ganska hopplöst:( . Min Pålle kastar runt halmen och föser uppden i ena kanten, sedan gräver han rejäla hål ner i torven, kissar, bajsar och bökar överallt! Han är ändå ute från 6 på morgonen till 7 på kvällen. Kanske är det dags att ge upp:confused:
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

ja det verkar lite hopplöst för oss med bökande grishästar :cry: vi får nog glatt slita vårt hår varje dag vid mockningen :D
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Neeej, inte bara 2-3 balar med spån, då blir det illaluktande och grisigt... Jag har en 12 m2 stor box och grundar alltid med typ 10-12 balar spån/torv beroende på vad jag bestämmer mig för att använda. Torv är bra - ligger still och suger upp urin mycket bättre än spån, men håller fukt i hovar och kan därför orsaka strålröta etc. Sedan vänder jag ner skiten i några dagar och låter bädden stabilisera sig innan jag ev. lägger på halm uppepå (nu anv jag spån ovanpå torvbädd pga pållans hosttendens och bärrandsröta, då är spån = bäst). Har du lågt i tak är det svårt att få till en fungerande bädd eftersom det bygger på att den blir högre och högre. Min är nu ca 40 cm hög...;) Grannhästen är supergrisig och vänder uppochned på sin bädd stup i kvarten, men det fungerar ändå med torv i botten och halm uppepå - krävs mer jobb vid mockning bara... Till slut bildas en fast kaka i bottenlagret och då går det inte så lätt för hästen att riva upp den! Sök på bädd på forumet så finns det massor av tips! :)
 
Sv: hur ska jag kunna göra en bra bädd?

Men om du bara köper två, tre balar med spån och lägger i botten och sedan öser på med halm ovanpå? Så blir det ju inte så dyrt.
Funderar själv på att prova det.

Malin

Har man en väldigt grisig häst, så är risken med det att den blandar halmen och spånet = ännu värre att mocka i ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 133
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 902
Senast: Docka
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 114
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp