Hur ska jag tänka med gammal vän?

Pyttestor

Trådstartare
Luddig rubrik, men visste inte hur jag skulle skriva.

Tänk er följande scenario : Du har en vän sedan 20 år tillbaka, ni har tidigare i livet umgåtts intensivt och delat intresse i allt.
Senaste åren har du dock känt en förändring komma smygande. Du blir inte längre tillfrågad inför händelser eller evenemang, du känner dig rätt och slätt utbytt, som att du inte passar in i personens liv längre. Man har sakta fasats ut och känner sig både sårad och förvirrad.
Hur hade ni hanterat en sådan situation?
Prata med personen är tyvärr omöjligt då personen i fråga alltid blir väldigt defensiv vid varje tillfälle och det aldrig kommer något vettigt ur det utan jag får backa och vara ledsen i det tysta.
Hur hade ni tänkt? Personen är som sagt någon som varit familj för dig tidigare.
 
Sådana där förändringar brukar inte komma utan anledning. Det är ju dock inte säkert att den där anledningen är ens eget fel utan kanske helt ligger hos den andre.

Vill man inte ta diskussionen på ett moget sätt så får man börja leta andra kompisar. Någonstans måste man ju kunna vara ärlig mot sina vänner. Kan man inte prata med någon som förut varit som familj är det nog dags att ifrågasätta sina kommunikativa färdigheter eller vad man egentligen hade för relation.
 
Jag hade faktiskt en väldigt liknande situation alldeles nyligen! Jag kände mig nedprioriterad och jag slutade försöka helt enkelt och jag slutade dela med mig av mitt liv för att jag kände att hon ändå inte brydde sig/hade inte tid för mig/försökte fasa ut mig. Vem vill inte fatta en hint liksom?

Kompisen hörde av sig till mig efter ett tag och ville kolla läget och då valde jag att vara helt ärlig och säga som det var, att jag kände att vi knappt var vänner längre och att jag alltid kände att hon nekade om jag frågade om vi skulle hitta på något.

Det slutade med att vi skrev många långa meddelanden fram- och tillbaka (trevliga och inte anklagande utan bara hur vi såg på saken) och det visade sig att vi sett på situationen otroligt olika. Jag förstod hennes sida och såg att hon faktiskt hade försökt prioritera vissa delar i vår vänskap men inte hunnit med andra.

Med facit i hand borde jag tagit upp hur jag kände tidigare men det är lätt att vara efterklok (och vem vill vara efterhängsen?). Iaf så löste vi det och idag känns det bra igen.

Long story short: prata med vännen, oavsett så är det bättre att veta.
 
Har en vän som jag har känt i 20+år nu. Först var vi riktigt tajta sedan mer normalt för att sedan glida isär när vi var på olika platser i livet för att 5 år senare börja umgås igen.
 
Luddig rubrik, men visste inte hur jag skulle skriva.

Tänk er följande scenario : Du har en vän sedan 20 år tillbaka, ni har tidigare i livet umgåtts intensivt och delat intresse i allt.
Senaste åren har du dock känt en förändring komma smygande. Du blir inte längre tillfrågad inför händelser eller evenemang, du känner dig rätt och slätt utbytt, som att du inte passar in i personens liv längre. Man har sakta fasats ut och känner sig både sårad och förvirrad.
Hur hade ni hanterat en sådan situation?
Prata med personen är tyvärr omöjligt då personen i fråga alltid blir väldigt defensiv vid varje tillfälle och det aldrig kommer något vettigt ur det utan jag får backa och vara ledsen i det tysta.
Hur hade ni tänkt? Personen är som sagt någon som varit familj för dig tidigare.
Folk förändras, gör ett försök att få en bättre kontakt igen kanske och nappar inte personen så släpp det och gå vidare. Kan ju vara så att personen faktiskt har en tuff period och inte mår särskilt bra och därför är svårare att prata med.
 
Jag har en gammal vän som började ghosta mig, efter 3-4 kontaktförsök per sms/messenger utspridda på lika många månader gav jag upp.
 
Jag gillar inte att vara efterhängsen. Om en vän börjar undvika att svara på kontaktförsök och aldrig heller hör av sig själv, så är min strategi att låta vänskapen rinna ut i sanden. I flera fall har det varit en sorg att tappa kontakten med den aktuella vännen, men om jag inte är mer intressant för hen än att vänskapen tar slut om jag (också) slutar höra av mig så är det nog inte meningen att vi ska ha kontakt.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 573
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 596
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp