Hur ska jag tänka med storleken -barfotaboots?

M

mooi

Har en häst som står med hovböld, och hon fick en "sko" på kliniken. Den skon hade säkert varit bra om det var sommarväglag, men nu var den galet hal (slät lädersula) och jag är rädd att hon ska slå halvt ihjäl sig... Jag ska iväg och kika på barfotaboots imorgon, de har ju ändå en mönstrad sula och jag tänkte brodda upp dem. Dyra för att ha en vecka, men samtidigt vet man inte om man åker på en hovböld igen, eller en tappsko där de kan behöva en sko tills hovslagaren kommer. Jag ska alltså inte rida med dem utan bara ha dem som skyddssko.

Bootsen jag tänkte på är Cavallos Sport Boots. Hennes sko mätte 13x13cm och enligt måttabell borde hon ha storlek 3. Men jag tycker det är lite lurigt -hon har ju ett bandage som "bygger" lite -samtidigt är det ju bara nu hon har bandage, och jag vill ju inte att de är för stora så att de börjar skruva sig osv.

Hjälp :)
 
Cavallo tycker jag är stora i storleken, trots mätt på relativt nyverkade hovar har jag alltid fått gå ner en storlek :) mätte min till 13,5 och köpte fyror - enorma! Så ta inte i lite extra på måtten utan mät tajt så blir det nog rätt :) finns jättebra grupper på fb med begagnade boots också.
 
Är den 13×13 ska du väl ha Simple? Sport är för avlång hiv om jag minns rätt.

Har simple, min häst är 12×12 o har den strl som motsvarar. Passar perfekt! Skulle dock inte alls gå över ett bandage, han får själv kliva i det sista över ballarna. Dock är kardborrens placering kass, tänker testa den nyare Cavallomodellen (Trekk?) Hööks fått in om han behöver ny snart (pga kardborren).

Stallkompisen har ngra strl mindre hov men kan låna denna utan problem. Den glappar ju men går att dra åt o funkar i hagen utan problem. Bra!

Ďe har aldrig tappat ngn trots att de oftast lever rövare när den används (skon har ju åkt av av en anledning :D). Har den som reservfot när de tappat sko alltså.
 
Det är bättre att de är lite för stora. Du kan lägga i en sula sen.

Trånga boots kan ge riktigt otäcka tryckskador.
 

Liknande trådar

Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: EmmaN
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 775
Senast: axel
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp