Snedbelastning vid tappsko?

ghostofashark

Trådstartare
Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många tappskor, dvs jag vill helst kunna rida lite även när han har en tappsko då det annars skulle bli för många avbrott i träningen. Jag har ett par barfotaboots jag kan använda vid tappskor, ett par cavallo sport. Dock har ju de en enormt tjock sula jämfört med tjockleken på en sko, och jag har helt enkelt blivit lite paranoid över att den snedbelastning som då uppstår ska riskera att skada min häst. Till skillnad från att rida på ojämn mark etc så blir det ju en permanent snedbelastning under hela ridturen.

Vet inte om det finns bättre barfotaboots just för tappskor, med tunnare sulor?

Eller om jag ska försöka kränga på en boot även på benet utan tappsko?

Det brukar ju dock ta max 3-4 dagar innan min hovslagare hinner ut, så enklaste lösningen kanske är att aldrig rida med en tappsko 😄
Han är ömfotad, så att rida utan barfotaboots på hoven utan sko fungerar inte heller.
 
Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många tappskor, dvs jag vill helst kunna rida lite även när han har en tappsko då det annars skulle bli för många avbrott i träningen. Jag har ett par barfotaboots jag kan använda vid tappskor, ett par cavallo sport. Dock har ju de en enormt tjock sula jämfört med tjockleken på en sko, och jag har helt enkelt blivit lite paranoid över att den snedbelastning som då uppstår ska riskera att skada min häst. Till skillnad från att rida på ojämn mark etc så blir det ju en permanent snedbelastning under hela ridturen.

Vet inte om det finns bättre barfotaboots just för tappskor, med tunnare sulor?

Eller om jag ska försöka kränga på en boot även på benet utan tappsko?

Det brukar ju dock ta max 3-4 dagar innan min hovslagare hinner ut, så enklaste lösningen kanske är att aldrig rida med en tappsko 😄
Han är ömfotad, så att rida utan barfotaboots på hoven utan sko fungerar inte heller.
Jadå, det finns boots med tunna sulor. Scoots tillexempel.
 
Ja, jag har funderat på scoot boots, de verkar bara lite mindre generösa vid tillpassningen än t.ex. cavallo sport, så känns som att jag då ev skulle behöva köpa en väldig massa par boots bara för att hitta en som passar bakhovarna och en som passar framhovarna. Men ja, jag får väl leta runt, det borde ju gå att hitta billigare om man bara vill ha en boot och inte ett par.
 
Även om man belastar mer när man rider så tänker jag att det är en kort stund och hade inte oroat mig för att ha en boot på under den tiden. Sätter du på boots på båda hovarna blir det ju samma snedbelastning som med sko vs utan sko. Jag har cavallo boot på vid tappsko och rider som vanligt. Har inte haft någon ömfotad häst så rider utan om jag rider på bana t.ex.. :)
 

Liknande trådar

M
Utrustning Har en häst som står med hovböld, och hon fick en "sko" på kliniken. Den skon hade säkert varit bra om det var sommarväglag, men nu var...
Svar
3
· Visningar
1 795
Senast: Centaur
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 137
Senast: Liten
·
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 849
Senast: Boj
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 302
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp