Hur ska man hinna med allt?

@Carand men allmänt utifrån precis det . Vad fascinerande det är med sociala medias "diskussionsforum" hur en pinne blir en havsörn typ :D och allt däremellan .

TS originalpost :

Jag har en tävlingshäst som är väldigt krävande. Om han inte rids 6 dagar i veckan minst så blir han hysterisk att rida och börjar bocka och stegra sig och vara allmänt otrevlig att ha och göra med. Utöver detta pluggar jag och har en sambo. I höstas blev jag sjukskriven för utmattning/stress för tredje gången i mitt 22 åriga liv. Detta varade dock bara ett par månader, eftersom jag har lätt för skolan och inte behöver plugga ihjäl mig för att hänga med. Men de sista två månaderna har jag pluggat närmare 200% för att ta igen det jag missade, samt börjat på mitt gamla extrajobb igen, och nu har sambon börjat säga att han mår dåligt och känner sig bortprioriterad när jag kommer hem från stallet och inte orkar städa eller laga mat utan mest vill gå och lägga mig. Inte en hållbar situation.

Hur ska man hinna med allt? Tar examen till sommaren och det lär ju inte bli bättre med ett heltidsjobb förstår jag.. Har funderingar på att skaffa medryttare, men vill helst ha en hoppryttare då jag själv tävlar dressyr, så hästen får lite variation. Men måste jag köpa en hoppsadel till denne i så fall?
 
Vad menar du med det där? Jag har läst om två gånger men jag kan verkligen inte förstå vad du vill säga.

Om du förklarar vad du undrar över så blir det lättare att svara ? Citatet du klippt en mening ur blir svår att förstå vad du undrar över exakt ? :(
 
Om du förklarar vad du undrar över så blir det lättare att svara ? Citatet du klippt en mening ur blir svår att förstå vad du undrar över exakt ? :(
Alltså det är väl en fullständig mening? Och för mig är det svårt att förstå exakt vad "men allmänt utifrån precis det." kan betyda. Du behöver inte förklara om du inte vill, tänkte bara att du kanske missat nåt ord eller så.
 
@Carand Det står att sambon känner sig bortprioriterad för att TS inte har städat och lagat mat. Hade sambon gnällt om att han kände sig bortprioriterad för att de aldrig gör något tillsammans, reser, går ut och äter, går på bio osv osv hade jag inte hängt upp mig på det på samma sätt (för jo, jag hade hängt upp mig på det också). Men när det just är städning och matlagning det trycks på så låter det i mina öron helt galet.

Sen är jag väldigt radikal i mitt sätt att välja att leva. Hästarna går först punkt. Det vet min man och vi gör saker tillsammans som kretsar kring hästarna och det fungerar för oss. Hästar är för mig (och jag vet för så många andra) inte "bara en hobby", det är något som genomsyrar hela våra liv, våra val och våra prioriteringar. Det är inte ett helt normativt sätt att leva alla gånger och sällan fungerar traditionella förhållanden med traditionella könsroller tillsammans med en kvinna som lever för sitt hästintresse.
 
Alltså det är väl en fullständig mening? Och för mig är det svårt att förstå exakt vad "men allmänt utifrån precis det." kan betyda. Du behöver inte förklara om du inte vill, tänkte bara att du kanske missat nåt ord eller så.

Om du läser tidigare svar och till vilka svar de relaterar så tror jag det blir tydligare för dig ?
 
haha @mackan jag läste om nu och fattade! sorry, är så himla jäkla trött. men nu är jag med :up:
 
@Carand Det står att sambon känner sig bortprioriterad för att TS inte har städat och lagat mat. Hade sambon gnällt om att han kände sig bortprioriterad för att de aldrig gör något tillsammans, reser, går ut och äter, går på bio osv osv hade jag inte hängt upp mig på det på samma sätt (för jo, jag hade hängt upp mig på det också). Men när det just är städning och matlagning det trycks på så låter det i mina öron helt galet.

Sen är jag väldigt radikal i mitt sätt att välja att leva. Hästarna går först punkt. Det vet min man och vi gör saker tillsammans som kretsar kring hästarna och det fungerar för oss. Hästar är för mig (och jag vet för så många andra) inte "bara en hobby", det är något som genomsyrar hela våra liv, våra val och våra prioriteringar. Det är inte ett helt normativt sätt att leva alla gånger och sällan fungerar traditionella förhållanden med traditionella könsroller tillsammans med en kvinna som lever för sitt hästintresse.

Okej, jag läste det nog som om ts sambo kände sig bortprioriterad som partner plus att hon inte hade tid att laga mat eller städa heller, dvs han får göra allt sånt.

Men om du vet att ditt sätt att leva är radikalt, som du själv beskriver, så är det kanske inte helt konstigt att ts sambo tycker det är lite jobbigt i deras situation?
Sen om man hittar någon som tycker det är helt ok och med på noterna så e ju det toppen men det e nog långt ifrån alla som gör.
 
@Carand Ja mitt sätt att leva är månne radikalt. Men jag tycker på intet sätt att det är radikalt att kräva att sambon ska hjälpa TS istället för att gnälla om att TS inte städar och lagar mat ÅT honom. I synnerhet när TS varit utmattad och mått dåligt. Alla som levt med en hästmänniska vet att det är i stallet en hämtar energi och hittar sin balans.
 
@Fiorano ja jag tycker inte heller TS ska göra allt där hemma, tyckte snarare det lät som om TS sambo gör allt hemma iom att TS inte orkar. Däri vår meningsskiljaktighet tror jag.
 
Ja dygnet har bara 24 h så det gäller väl att "bara" hitta någon som 1 vill vara med en i stallet eller någon som förstår att han är prio 2 och tycker att det är tillräckligt att umgås/tid för varandra på helger..
 
Ja dygnet har bara 24 h så det gäller väl att "bara" hitta någon som 1 vill vara med en i stallet eller någon som förstår att han är prio 2 och tycker att det är tillräckligt att umgås/tid för varandra på helger..

På helgerna tävlar man :D

Jag tycker inte det har varit svårt att få ihop partnerliv med hästliv faktiskt. Speciellt inte som sambo, tvärtom så har jag mycket mer tid och energi över då eftersom man delar på alla vardagliga bestyr vilket ger mer tid för varandra.
 
På helgerna tävlar man :D

Jag tycker inte det har varit svårt att få ihop partnerliv med hästliv faktiskt. Speciellt inte som sambo, tvärtom så har jag mycket mer tid och energi över då eftersom man delar på alla vardagliga bestyr vilket ger mer tid för varandra.
Ja, det är min upplevelse också. Jag brukar snarare tänka att om jag skulle bli ensamstående klarar jag kanske inte att ha häst för då skulle jag bli ett socialt miffo med vitaminbrist pga enahanda mat.
 
Jag har en tävlingshäst som är väldigt krävande. Om han inte rids 6 dagar i veckan minst så blir han hysterisk att rida och börjar bocka och stegra sig och vara allmänt otrevlig att ha och göra med. Utöver detta pluggar jag och har en sambo. I höstas blev jag sjukskriven för utmattning/stress för tredje gången i mitt 22 åriga liv. Detta varade dock bara ett par månader, eftersom jag har lätt för skolan och inte behöver plugga ihjäl mig för att hänga med. Men de sista två månaderna har jag pluggat närmare 200% för att ta igen det jag missade, samt börjat på mitt gamla extrajobb igen, och nu har sambon börjat säga att han mår dåligt och känner sig bortprioriterad när jag kommer hem från stallet och inte orkar städa eller laga mat utan mest vill gå och lägga mig. Inte en hållbar situation.

Hur ska man hinna med allt? Tar examen till sommaren och det lär ju inte bli bättre med ett heltidsjobb förstår jag.. Har funderingar på att skaffa medryttare, men vill helst ha en hoppryttare då jag själv tävlar dressyr, så hästen får lite variation. Men måste jag köpa en hoppsadel till denne i så fall?
Jag har bara skummat första sidan. Men det här med att laga mat. Kan sambon kanske göra det? Min man är inte särskilt matlagningskunnig, så vi har hittat andra lösningar för att jag ska slippa laga mat när jag kommer hem från jobbet. En crock-pot är ett väldigt bra hjälpmedel, t.ex. Ladda med ingredienser på morgonen, och så har du färdiglagad mat när du kommer hem :) . Det hjälper mig jättemycket att använda den några gånger i veckan, för vissa kvällar VILL man ju bara inte hitta på och börja laga mat. För de kvällarna finns det ju halv- och helfabrikat. Till exempel spaghettisås på burk. För mig handlar det mycket om planering, planering, planering om jag ska orka med vardagen. Jag har, t.ex., strikta rutiner för mina hästar.
 
Jag menar inte de som är sjuka utan de som är bekväma av sig.

Fast det är ju ändå ett konstigt svar på någon som säger att tiden inte räcker till att göra mer, för då hinner du mer.

Det förutsätter ju att du tycker att de som svarat är friska och lata.
 
@Carand Det står att sambon känner sig bortprioriterad för att TS inte har städat och lagat mat. Hade sambon gnällt om att han kände sig bortprioriterad för att de aldrig gör något tillsammans, reser, går ut och äter, går på bio osv osv hade jag inte hängt upp mig på det på samma sätt (för jo, jag hade hängt upp mig på det också). Men när det just är städning och matlagning det trycks på så låter det i mina öron helt galet.

Sen är jag väldigt radikal i mitt sätt att välja att leva. Hästarna går först punkt. Det vet min man och vi gör saker tillsammans som kretsar kring hästarna och det fungerar för oss. Hästar är för mig (och jag vet för så många andra) inte "bara en hobby", det är något som genomsyrar hela våra liv, våra val och våra prioriteringar. Det är inte ett helt normativt sätt att leva alla gånger och sällan fungerar traditionella förhållanden med traditionella könsroller tillsammans med en kvinna som lever för sitt hästintresse.
Amen.
 
För att avhjälpa ev. missförstånd så tror jag inte att min sambo känner sig bortprioriterad för att vi inte gör saker tillsammans, för det gör vi mycket på helger och ibland även vardagskvällar. En positiv aspekt i vår relation är att vi i alla fall diskuterar sånna här saker och inte går och surar ihop allt för mycket på varsin kant. MEN, han tycker att hästarna är en hobby, som jag väljer, och då ska inte han behöva göra mer hemma bara för att jag har valt att vara i stallet. Vilket jag kan köpa. Men eftersom jag har varit sjuk så mycket så har det ju naturligtvis blivit så att han fått laga mer mat och sköta lite sånt de dagar jag har orkat ta mig till stallet för att mocka och fixa foder och inte så mycket mer. Och det är väl den prioriteringen han har svårt för - och det är här konflikten ligger för jag kan ju inte strunta i att mocka och ge hästen mat hur sjuk jag än är, men om jag vore ensamstående skulle jag kunna strunta i att laga mat (äta mackor eller köpa färdigmat). Men han tycker att det blir hans ansvar att "mata mig" när jag "väljer bort" att laga mat för att orka hästen, och det tär ju förstås. Hm.

Har för övrigt en medryttare på gång som ska prova ett par gånger till och går det bra kommer jag vara stallledig två dagar i veckan, vilket känns sorgligt! Men som en rimlig kompromiss. Jag vill ju trots allt leva med min hästallergiske man. (Som trots allt delar min framtidsvision om att köpa en mindre hästgård)
 
måste bara skriva att det låter som min man du beskriver. Så gnällig när det kommer till hästen och absolut inte att han kan dra ett stå extra för att avlasta. Har 2 hästar varav en som jag rider (hobby) och eget stall en bit ifrån mitt hem, dock med snäll mamma som löser vissa fodringar. Har även barn och det var väl då hela attityden började, sålänge jag kunde fixa i stallet så kunde jag minsann göra annat oxå. innan dess va det inga problem, han godkände tom köpet. Nu funkar min häst med att gå 5dar i v ibland 4 men helst inte så lite men ibland går det ju inte. Skaffa medryttare, livet blir lättare då Rider oftast när han är på jobbet så det påverkar ändå inte honom så mycket men är ett irritationsobjekt ändå.. jag lever med det och vet att han innerst inne vet att han har det sjukt bra. Jag är oftast på bra humör och har massor av energi över till både barn, honom o andra intressen
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 708
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 434
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 983
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp