Hur ska man lyckas varva ned innan den berömda väggen?

Tillbaks på jobb med mer att göra än någonsin. Har 2 stora saker jag behöver ta tag i sedan kan jag ta det lite lugnt och "bara" göra det som är nödvändigt.

Har inte pratat med mina chefer men efter helgens kick off/planeringsmöte så ser jag att det kommer kommer in ny personal hos oss inom kort vilket frigör mycket av min tid och vi blir 2 på samma tjänst som kan backa varandra.

Sambon och jag ska ta tag i de saker inne i huset såsom de sista listerna mm för att jag ska få en mer färdig känsla inne i huset.

Vi kikar även på en liten minisemester att komma iväg på. Både jag och han har flera lediga dagar att ta ut.

Livet är ju som det är. Hade vi bara haft huset att pyssla med så hade det inte varit så illa. Nu är det huset, jobbet som haft många extra saker på gång, hästar som blivit akut skadade i omgångar, skador på mig själv och många tunga beslut. Inte kommit igång med ridningen sen jag knäckte revbenen i jan/feb.
Nu är ena hästen så pass läkt is in skada så vi kan börja komma igång och det är min stressventil.

Stalltiden är något jag aldrig kommer dra ner på då det är det som alltid har lyckats hålla mig uppe och jag har bra hjälp om det skulle behövas.

Funderar på andra lösningar här hemma för att det ska bli enklare.

Diabetesen med diverse följdsjukdomar sätter sina spår också och jag har en ständig påminnelse om att snart är det kört. Snart pallar inte kroppen och jag kommer få ge upp det mesta. Trots att mina bs värden idag är bra så kommer det rätt som det är en käftsmäll och jag blir totalt utslagen. De dagar har jag datorn med hem och svarar i telefon och kan maila men inte mer än så. Att då sätta sig ner och titta på tv en hel dag fungerar inte. Att aktivt sitta ned och inte göra någonting när jag vet att det kommer dagar då jag inte har något val. Det stressar mig än mer
Alltså rent krasst så spelar det ju ingen roll om du minskar på småsaker, väggen står där ändå om du väl börjat gå åt det hållet.

Att du märker av din stora stress när du vilar och inte gör någonting är en varningsklocka. Bara för att du annars distraherar dig med tusen bollar i luften och därmed inte märker av stressen betyder inte att den inte finns där.

Om du på allvar vill hjälpa dig själv innan du blir utmattad så kommer du behöva göra förändringar i livet som inte är så bekväma. Men det är ju ditt val.
Om du tycker att det är viktigare att renovera, hålla fasad på jobbet osv så gör det. Det är ju bara du som bestämmer. Men då får du betala priset sen också.
 
Egentligen är det väldigt lite som man "måste" göra, men när hjulen snurrar så "ska man bara" göra något först och så ska man vila sen.

Jag kom till läget att relationen med min familj förstördes för att jag var så slutkörd och irriterad. Det är inte reparerat än, över ett och ett halvt år senare.
 
@MiniLi Jobbet är inget jobb. Sen jag fick denna tjänsten försvann så otroligt mycket stress. Nu har jag 2 lite större saker att göra som tar lite pill.
Jag har hunden med på jobbet, jag har ingen som står och pressar över mig som jag haft på tidigare jobb. Ett tag var det bara ruggigt skönt att få komma iväg till jobbet. Dessutom går vi snart över till vinterperiod som i min bransch då är den lugna perioden

Har redan sagt nej till 3 dagars mässa med jobbet. Här blir det inga sura miner om man säger nej mm. Nästa vecka kommer kollegan från sin semester och då ska jag börja ta en dag att jobba hemifrån.

Cheferna/arbetsplatsen är fantastiska och just nu efter helgen känner jag att jag inte är riktigt där än att jag behöver involvera dem mer. Blir det inte lugnare så självklart då får man ta det.


Övrigt.
Jag har även sagt nej till allt utanför jobb & stall framöver. Till helgen ska jag jag vara hund-hus-hästvakt åt min mor så jag flyttar helt sonika ut dit över helgen och där har jag bara mig själv och djuren att bry mig om. Ytterligare vilopaus.
 
"Envishet tar en långt in i väggen"

Det finns sällan "lugnare sen, ska bara...." för när "sen" har anlänt har också sju andra saker gjort det. Bryt! NU!

Det känns skit, misslyckat, hemskt, där kommer samtalshjälp in, få en att förstå att det inte är så, under tiden som man gör sina förändringar. För det är vad som måste till, förändringar. Det går inte utan att tala om det, med sin chef, med sin partner, vänner. Gör det nu!

Alla är vi "umbärliga", vare sig vi vill tro på det eller ej. Förutom i våra nära relationer, med sig själv, vänner och familj och det är de som tar stryk när man tror sig vara oumbärlig på andra håll i livet.

Stanna nu, självmant, när du vet var du är annars kommer livet stannas åt dig och då vet du inte var du befinner dig och det blir mycket värre att eventuellt hitta tillbaks.
 
@MiniLi Jobbet är inget jobb. Sen jag fick denna tjänsten försvann så otroligt mycket stress. Nu har jag 2 lite större saker att göra som tar lite pill.
Jag har hunden med på jobbet, jag har ingen som står och pressar över mig som jag haft på tidigare jobb. Ett tag var det bara ruggigt skönt att få komma iväg till jobbet. Dessutom går vi snart över till vinterperiod som i min bransch då är den lugna perioden

Har redan sagt nej till 3 dagars mässa med jobbet. Här blir det inga sura miner om man säger nej mm. Nästa vecka kommer kollegan från sin semester och då ska jag börja ta en dag att jobba hemifrån.

Cheferna/arbetsplatsen är fantastiska och just nu efter helgen känner jag att jag inte är riktigt där än att jag behöver involvera dem mer. Blir det inte lugnare så självklart då får man ta det.


Övrigt.
Jag har även sagt nej till allt utanför jobb & stall framöver. Till helgen ska jag jag vara hund-hus-hästvakt åt min mor så jag flyttar helt sonika ut dit över helgen och där har jag bara mig själv och djuren att bry mig om. Ytterligare vilopaus.
Det låter ju som att det är renoveringen du behöver ta en långvarig paus ifrån. Jättebra att du drar ner på saker, se bara till att du drar ner på de stora sakerna och inte bara småsaker.
 
Det låter ju som att det är renoveringen du behöver ta en långvarig paus ifrån. Jättebra att du drar ner på saker, se bara till att du drar ner på de stora sakerna och inte bara småsaker.
Exakt. Så länge taket inte läcker eller liknande, så går det att pausa. Mitt kök tog väl en månad att tapetsera och jag reste bort mitt i. Allt fanns ju kvar när jag kom hem så det fanns inget hinder mot att åka bort. Nu ska socklar och dörrfoder på plats. I förrgår målade jag första lagret färg på dem. Jag har nog hållt på en månad eller två, bara för att komma dit med dem. Det tar den tid det tar. Under tiden står köket ofärdigt men det är okej. Saknade socklar och foder är bara ett estetiskt problem.
 
@MiniLi Jobbet är inget jobb. Sen jag fick denna tjänsten försvann så otroligt mycket stress. Nu har jag 2 lite större saker att göra som tar lite pill.
Jag har hunden med på jobbet, jag har ingen som står och pressar över mig som jag haft på tidigare jobb. Ett tag var det bara ruggigt skönt att få komma iväg till jobbet. Dessutom går vi snart över till vinterperiod som i min bransch då är den lugna perioden

Har redan sagt nej till 3 dagars mässa med jobbet. Här blir det inga sura miner om man säger nej mm. Nästa vecka kommer kollegan från sin semester och då ska jag börja ta en dag att jobba hemifrån.

Cheferna/arbetsplatsen är fantastiska och just nu efter helgen känner jag att jag inte är riktigt där än att jag behöver involvera dem mer. Blir det inte lugnare så självklart då får man ta det.


Övrigt.
Jag har även sagt nej till allt utanför jobb & stall framöver. Till helgen ska jag jag vara hund-hus-hästvakt åt min mor så jag flyttar helt sonika ut dit över helgen och där har jag bara mig själv och djuren att bry mig om. Ytterligare vilopaus.
Jättebra! Angående renovering, vi flyttade in i vårat hus för över två år sen. Sovrummet är fortfarande inte klart. Det fungerar ändå! För mig är det viktigaste att vi tar det i en takt där vi inte känner oss stressade, tvungna osv. Därför har vi inte påbörjat köket, för det kommer krävas 100% en ganska lång period. Vi tar det när vi orkar!
 
Jättebra! Angående renovering, vi flyttade in i vårat hus för över två år sen. Sovrummet är fortfarande inte klart. Det fungerar ändå! För mig är det viktigaste att vi tar det i en takt där vi inte känner oss stressade, tvungna osv. Därför har vi inte påbörjat köket, för det kommer krävas 100% en ganska lång period. Vi tar det när vi orkar!

Problemet med vår renovering var att vi inte hade något val. Huset hade stått öde i 4 år och renovering var påbörjad. Fanns inget kök t. ex när vi startade. Huset var inte inflyttningsbart förens efter några månader och då hade vi bara övervåningen att vara på. På nedervåningen kunde vi laga mat men inte mer än så.

Jag behöver ha delar av huset iordning. Sambon skulle fixa hem lite lister och göra färdigt i hallen och runt fönstret i köket. Det som retar mig är att vi gjort så pass mycket redan sen står det en liten detalj kvar och gör att hela projektet inte är avslutat.

Vi har massor kvar att göra men nu börjar man ändå se sluttampen. När vi satt upp listerna och gjort klart det sista är resterande inte så bråttom med utan kan tas som ett litet miniprojekt. Som det är nu är större delen av varje rum till 99% klart. Det där med att se mållinjen men att aldrig kunna komma över.

Har t.ex en hall kvar att helrenovera. I dag står allt bröte där. Väggarna behöver gipsas och dörrar ska bytas. Vi har allt hemma men den hallen stör mig inte det minsta. Man kommer in tar av sig skorna och går därifrån. Kök, vardagsrum och sovrum vill jag dock ha helt klart. Har jag en plan på hur det ska göras så är jag rätt lugn. Då har jag liksom ett mål

Sambon däremot är vi gör lite här och lite där så blir det nog bra till slut. Inte alltid en bra kombo :p

Har en lista på 4 a4 sidor som behövde göras/fixas. Nu är den nere på 2 och satte mig igår och skrev om den bakade ihop en del till samma för att det skulle bli mer överskådligt och nu är den nere på nästan 1 sida

Bara genom att starta denna tråden och börja se över har gett lite mer energi. Se över förändringar sen får man ju se om man behöver göra ännu större förändringar eller om det här räcker en bit :)
 
Det låter ju som att det är renoveringen du behöver ta en långvarig paus ifrån. Jättebra att du drar ner på saker, se bara till att du drar ner på de stora sakerna och inte bara småsaker.

Ska bara hitta skillnaden på stora saker och småsaker. Lite svårt att skilja dem åt i dagsläget.

Tack!
 
Ska bara hitta skillnaden på stora saker och småsaker. Lite svårt att skilja dem åt i dagsläget.

Tack!
Ett sätt att börja kan ju vara att räkna i tid?
Vilka saker lägger du din tid på och hur mkt tid tar varjesak?

Gör typ ett exceldokument!

Dock måste du nog inse att det är nödvändigt att öka vilotiden (alltså på riktigt ligga och vila) så att du inte bara styr om tiden mellan olika aktiviteter.
 
Problemet med vår renovering var att vi inte hade något val. Huset hade stått öde i 4 år och renovering var påbörjad. Fanns inget kök t. ex när vi startade. Huset var inte inflyttningsbart förens efter några månader och då hade vi bara övervåningen att vara på. På nedervåningen kunde vi laga mat men inte mer än så.

Jag behöver ha delar av huset iordning. Sambon skulle fixa hem lite lister och göra färdigt i hallen och runt fönstret i köket. Det som retar mig är att vi gjort så pass mycket redan sen står det en liten detalj kvar och gör att hela projektet inte är avslutat.

Vi har massor kvar att göra men nu börjar man ändå se sluttampen. När vi satt upp listerna och gjort klart det sista är resterande inte så bråttom med utan kan tas som ett litet miniprojekt. Som det är nu är större delen av varje rum till 99% klart. Det där med att se mållinjen men att aldrig kunna komma över.

Har t.ex en hall kvar att helrenovera. I dag står allt bröte där. Väggarna behöver gipsas och dörrar ska bytas. Vi har allt hemma men den hallen stör mig inte det minsta. Man kommer in tar av sig skorna och går därifrån. Kök, vardagsrum och sovrum vill jag dock ha helt klart. Har jag en plan på hur det ska göras så är jag rätt lugn. Då har jag liksom ett mål

Sambon däremot är vi gör lite här och lite där så blir det nog bra till slut. Inte alltid en bra kombo :p

Har en lista på 4 a4 sidor som behövde göras/fixas. Nu är den nere på 2 och satte mig igår och skrev om den bakade ihop en del till samma för att det skulle bli mer överskådligt och nu är den nere på nästan 1 sida

Bara genom att starta denna tråden och börja se över har gett lite mer energi. Se över förändringar sen får man ju se om man behöver göra ännu större förändringar eller om det här räcker en bit :)
Men 99% klart är ju bra. Resten måste inte tas nu. Det är som sagt väldigt lite man måste göra här i världen. Ta en paus och gör klart nån gång när ni har tid, ork och lust.

Själv har jag det mesta kvar att göra. Taket är omlagt och invändigt är köket tapetserat. Det är vad som gjorts under de 2½ år jag bott här. Huset är beobeligt, precis som ert hus verkar vara just nu, men nästan allt är slitet. Jag har inte ens fått ordning på mina grejer och saknar fortfarande möbler. Men det är bara att ta en sak i taget. Jag har ju nyligen också gått upp på heltid och orkar nog tyvärr inte riktigt med det. Jag presterar sämre samtidigt som jag blir tröttare.
 
Största problemet är att rätt som det är så krånglar diabetesen att då vet att du är utslagen och knappt kan göra annat än glo på tv ger mig lite panik för de dagarna kommer, eller att jag lätt blir sjuk i förkylning mm och då bara blir liggandes. Jag slappnar av mer på långpromenad med hund eller i stallet/skogstur med hästen. Senaste halvåret sen typ februari har jag inte kunnat rida ordentligt pga av skadade hästar mm men nu har vi börjat komma igång igen.
Kanske, gillar man inte så är det så, men jag måste bara säga att jag inte tycker det är jämförbart att sitta hemma och njuta av en film jag valt, en bok jag valt, ett TV-program jag valt när jag bestämt mig för att ta det lugnt och vara hemma helt själv, och att vara hemma sjuk i förkylning och feber med hjärnan utslagen. Faktum är att jag tyckte inte alls det var lika mysigt att sitta hemma i två veckor med ett brutet värkande ben som att göra det en kväll själv, frisk.

Det var ju lika stor skillnad som mellan att sitta i trädgården en mulen dag i ösregn utan paraply och att sitta där en solig dag med 25 grader varmt. Dvs platsen är densamma men omständigheterna är inte det.

Samtidigt är ju ert hus ett projekt så det är kanske mer avslappnande att inte se det och resa bort. Haken är att få som reser bort hänger på hotellrummet i lugnt och ro med en bok :D.

Men det var själva tanken som var grejen. Om du tycker någonting är avslappnande och lugnande, så gör kanske det istället för någonting annat tills du balanserar upp dig lite.
 
Senast ändrad:
Efter 2.intensiva veckor på jobbet med mässor mm tog jag en ledig dag.
Pysslat lite hemma såsom tvättat, bädda rent sängen mm.
Vid lunch tog jag en långpromenad med hunden. Hämtade ut paket på posten och nu ska jag åka ut till stallet. Lasta hästen och åka till ridhus. Småfåglar,blåser och älgjakt är inget jag vill rida i.
Perfekt avslappnad dag.
Det går åt rätt.håll.
 
Att märka att det inte fungerar och förstå vd som är fel är nog den värsta tröskeln! Sen gäller det att orka göra nåt åt det med. Men gör man inte det så gör det sig själv och då blir det så mycket tyngre uppförsbacke att komma tillbaka på banan.

Bekant som gick ner en dag i veckan på arbetet. Varanan Fredag och varannan Måndag så varanan helg blev fyra dagar. De Helger som blev korta gjordes inget och umgicks inte med nån, inte prata i telefon eller glo i dator eller TV-heller. Det var den personens sätt att hantera det, som ett exempel av många.
 
Efter 2.intensiva veckor på jobbet med mässor mm tog jag en ledig dag.
Pysslat lite hemma såsom tvättat, bädda rent sängen mm.
Vid lunch tog jag en långpromenad med hunden. Hämtade ut paket på posten och nu ska jag åka ut till stallet. Lasta hästen och åka till ridhus. Småfåglar,blåser och älgjakt är inget jag vill rida i.
Perfekt avslappnad dag.
Det går åt rätt.håll.
Ta fler såna dagar!
 
Att märka att det inte fungerar och förstå vd som är fel är nog den värsta tröskeln! Sen gäller det att orka göra nåt åt det med. Men gör man inte det så gör det sig själv och då blir det så mycket tyngre uppförsbacke att komma tillbaka på banan.

Bekant som gick ner en dag i veckan på arbetet. Varanan Fredag och varannan Måndag så varanan helg blev fyra dagar. De Helger som blev korta gjordes inget och umgicks inte med nån, inte prata i telefon eller glo i dator eller TV-heller. Det var den personens sätt att hantera det, som ett exempel av många.
Jag tog onsdag, bara 2 dagar jobb åt gången som sjukskriven. Sen var jag "tvungen" att gå upp på heltid för de "kunde" inte göra en tjänst åt mig som passade. Det gick ju som det gick, blev utköpt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Lugnat ned sig på jobbet rejält nu (brukar göra det vintertid)
Hästen är nu igång ordentligt och vilken energi det ger att kunna rida ordentligt och träna. Underbart

Idag ska vi koppla in kaminen så den kan provtryckas och börja nyttjas. Jag har tänkt ta en kväll och måla sista på väggen bredvid kaminen. Egentligen ska vi så småningom kakla där men det kommer dröja så tänkte om jag målar det sista på den väggen ser det mer färdigt ut fast det inte är det. Jag får i alla fall en mer klar känsla i kroppen. :D

Nästa vecka är det min matvecka och jag ska prova att köpa en matkasse mån-tors. Se om det kan ta bort lite mer. Slippa planera mat

Små ändringar här och där men det har gjort skillnad.
 
Dammade av denna tråden lite för jag känner att jag håller på att hamna där igen.

Det har varit ett extremt tunt år med mycket motgång. Skadade hästar, jobbyte som blev mycket sämre, stress, dålig sömn, njurar som gav upp släkt som gått bort samt att min far inte orkade längre och avslutade sitt liv.

Jag är trött och vet inte hur jag ska göra

Har dragit ned tempot på jobbet. Jag kommer hit, gör det som behövs göras men inte mer än så.
Åker ut till stallet och nu är de mörkt så motivationen till att försöka få igång hästarna går lite sisådä. Jag ska flytta dem efter jul till stall med ridhus i närheten för att få lite lyft.

Hemma så är det precis att man orkar städa och göra det nödvändigaste för att jag ska orka. Blir det för stökigt hemma så vill jag helst inte komma hem.

Förra helgen åkte jag och sambon på en minikryssning. Lyssnade på flera konserter och hade det riktigt bra. I helgen so kommer ska vi åka upp till min släkt i 2 nätter och bara umgås då vi träffas så sällan.

Söker efter nytt jobb men hittar inte riktigt orken till det och vilket intryck gör man i dagsläget egentligen?

Svårt att hitta glädjen i saker och tappar tålamodet direkt.

Försöker sköta maten så man inte blir tröttare för man inte orkar äta.

Känns som om man fastnat i ekorrhjulet rejält. Funderar på om jag ska sjukskriva mig ett tag.

Min läkare skriver intyg på 2s om jag säger att jag inte orkar.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 593
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 978
Kropp & Själ Jag blir galen på mig själv och min kropp. Ingen här kan såklart ge ett utlåtande och det är inte det jag är ute efter heller, men ni...
Svar
10
· Visningar
1 686
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp