Bukefalos 28 år!

Hur ska man räkna antalet skrittsteg?

Gaia

Trådstartare
Hur ska man egentligen räkna antalet steg i skritt i LC-programen i övergångarna trav - skritt - trav? I LC:1 är det ca 6 steg och i LC:2 3-5 steg.

Ska man t.ex. "tänka bort" bakbenen och räkna frambenens steg, så när hf har landat har man ridit ett steg, när vf landar är det två steg osv (som en människa). Eller räknas varje hovnedsättning som ett steg så att det är fyra steg gjorda när alla hovarna har förflyttats en gång?

Hoppas att det är någon som fattar vad jag menar :D
 
Sv: Hur ska man räkna antalet skrittsteg?

Jag har alltid räknat alla steg, dvs varje hov, och aldrig fått kommentar om att det var för många steg så jag har trott att det är rätt. Skulle vara intressant att få besked från en domare men eftersom jag inte tävlar längre har jag ingen att fråga. Hoppas som du att någon här kanske vet.
 
Sv: Hur ska man räkna antalet skrittsteg?

Någon mer som vill berätta hur ni räknar? :)
 
Sv: Hur ska man räkna antalet skrittsteg?

Det är så man räknar, är ingen smaksak. Ska du rida 4 steg i skritt tex och räknar en hov = ett steg kommer domaren skriva att du ridit för få steg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 243
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp