Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Förhoppningsvis kommer Rialareviret inte att utrotas.
Du avslöjar din aversion tydligt när du skriver bastarder i stället för hybrider. Fö får du gärna ange trovärdig källa på att det funnits problem med varg/muskelhundsblandisar.

Mig veterligen är det bara kretiner som har löptikar lösa.

Vad har spetälska och kannibaler med oansvariga hundägare att göra ?
Eller menar du att det bara är utvecklingsstörda som är oansvariga hundägare?

Nu börjar jag undra över din människosyn.

De oansvariga hundägare jag mött har inte varit vare sig kannibaler eller underutvecklade, bara oansvariga med en dålig syn på djurhållning.
:rofl::rofl:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Så var det det där med att läsa artikeln seriöst. :o Därvidlag brister du helt och hållet, men man får ha överseende med det, eftersom du verkar vara okunnig både beträffande Stockholm och hur poliserna jobbar där. För din information, så finns det alltid polispatruller ute i stan, och dom får information och uppdateringar centralt ifrån, liksom dom informeras direkt av allmänheten när något händer. Man har alltså inte satt in massor av polispatruller för vargens skull.

Att 20 personer ringer och meddelar att man sett vargen i Stockholm, är det lika med panik för dig? 20 av 600.000 människor? Och alla dom 20 dessutom säger sig inte vara rädd för vargen! Var ser du någon panik??

Inte heller förstår du varför man kontaktar Skansen. Jo ser du, det är naturligt i Stockholm att vända sig dit för att få hjälp med att söva vargen för att flytta den till lämpligare plats. Man vill alltså inte skjuta ihjäl den, vilket är svårt för dig att förstå och acceptera.

Du vinklar och vrider allt du kan på en tidningsartikel och diskuterar på ett märkligt sätt för att försöka ställa varg i så dålig dager som möjligt. Om du inte hatar varg, vad har du för anledning?

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nu är du bara dum. Ska du få ersättning för att markägaren (eller någon som hyrt av mekkägaren) använder sin egen mark på ett sätt som stör dig. Inte konstigt att det pratas om begränsningar i allemansrätten när folk resonerar som du.

Du läser lika dåligt som vanligt. Det jag skriver är inte mitt sätt att resonera utan rent hypotetiskt och riktat till Landsbygsdsbo som anser att staten ska betala för ett djur som finns naturligt i vår fauna. Resonerar man på det viset så borde det rimligen betalas en himla massa pengar i ersättning till allt och alla för diverse olägenheter. Fullständigt orimligt. Läste du överhuvudtaget det jag svarade på? Det borde du ha gjort.

Om man anser att ens djur är hotade av rovdjur så får man skydda dem genom bättre staket och bättre rutiner. På precis samma sätt som andra av oss fått bekosta larm för att skydda våra hästar bättre mot elaka perversa människor. Till exempel.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det verkar inte som vargen gjort något aggresivt eller hotfullt. Likväl skickas massor med polispatruller ut för att leta efter vargen.

Tycker detta säger en del om Stockholmarna. De måste vara lite känsligare än andra. Varg har ju inte dödat människor på jättelänge, så varför denna panik? Polisen verkar ju sett detta som ett väldigt prioriterat ärende.

Det är skillnad på folk och folk i det här landet.

Apropå dumhet. Hur kan man tycka att vargar skulle kunna vara lämpliga att hållas mitt inne i en storstad? Har du överhuvudtaget en aning om hur de lever och vilka behov de har? Hur tycker du att de behoven skulle kunna tillfredställas mitt inne i Stockholm, eller någon annan storstad för den delen?

Man ser ofta ditt underliga resonemang bland varghatare: "skicka vargen till Stockholm så ska de minsann få se. Stockholmare får panik för minsta lilla och blir särbehandlade och skyddade". Suck!
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Apropå dumhet. Hur kan man tycka att vargar skulle kunna vara lämpliga att hållas mitt inne i en storstad? Har du överhuvudtaget en aning om hur de lever och vilka behov de har? Hur tycker du att de behoven skulle kunna tillfredställas mitt inne i Stockholm, eller någon annan storstad för den delen?

Tror du att någon trodde att vargen skulle skaffa ett revir innanför tullarna? Givetvis var bara vargen på genomresa (Den ville väl inte simma över Mälaren)). Det hade väl varit lugnast om den bara fått traska vidare, vilken den nu verkade göra. Så det fanns väl egentligen ingen anledning att reagera såsom stockholmarna gjorde.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Du vinklar och vrider allt du kan på en tidningsartikel och diskuterar på ett märkligt sätt för att försöka ställa varg i så dålig dager som möjligt. Om du inte hatar varg, vad har du för anledning?

Oj, jag visste inte att stockholmsvargen var en så känslig fråga. Som du reagerar verkar jag ha trampat på en öm tå.

Ifall du läser (Eftersom du anklagar mig för att läsa dåligt så får jag väl anta att du läser bra.) vad jag har skrivit i tråden så borde du kunna komma fram till att med mina förslag kommer det att skjutas färre vargar per år än vad det skjuts idag. Att då antyda att jag är varghatare känns lite fel. Det skulle ju vara närmare att komma fram till att jag är vargkramare.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Du läser lika dåligt som vanligt. Det jag skriver är inte mitt sätt att resonera utan rent hypotetiskt och riktat till Landsbygsdsbo som anser att staten ska betala för ett djur som finns naturligt i vår fauna. Resonerar man på det viset så borde det rimligen betalas en himla massa pengar i ersättning till allt och alla för diverse olägenheter. Fullständigt orimligt. Läste du överhuvudtaget det jag svarade på? Det borde du ha gjort.

Om man anser att ens djur är hotade av rovdjur så får man skydda dem genom bättre staket och bättre rutiner. På precis samma sätt som andra av oss fått bekosta larm för att skydda våra hästar bättre mot elaka perversa människor. Till exempel.

Du får ursäkta men finner jag en varg inne bland mina tamdjur så smäller det och skulle jag dyka på ett pervo som skär dem så skulle polisen hitta en mkt svårt misshandlad man utanför ortens akutmottagning. Och jag lovar att det skulle dröja länge, mycket länge innan den individen skulle vilja eller vara kapabel att skära tamboskap/hästar igen.:cool: Ps det är inget hot. Det är ett konstaterande.:angel:
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Lägg av din överlägsna och spydiga attityd. Den tillför liksom inget till några diskussioner.

Jag konstaterade att du läste artikeln som fan läser bibeln, fast med sämre kunskapsnivå, och undrade vad du har för anledning till det. Antar att jag här, liksom när det gäller flera andra frågor till dig, får klara mig utan svar och därmed dra mina egna slutsatser.

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja varg/hundblandisar är ett elände.
Du får gärna länka till info om att de skulle leva i flock i inte bara Finland utan nu tydligen även i Baltikum?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Ja varg/hundblandisar är ett elände.
Du får gärna länka till info om att de skulle leva i flock i inte bara Finland utan nu tydligen även i Baltikum?

Överallt där gårdshundarna går lösa riskerar det att skapas sk bastarder eller hybrider.
I rys´sland och baltikum är det betydligt vanligare att hundarna är lösa 24/7.

En del av dessa hundar förvildas och driver runt.
Och får även in vargblod i gruppen.

Nu senast sköts ngr sådana i finnland

http://www.yle.fi/ims/nyheter/2011/36/583664e675cc6a2ff9/583664e675cc6a2ff9_3.jpg
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Olycklig situation har fått sin upplösning.

Det är inte vargens fel att en sådan uppstår.
Det är våra politikers som inte tar tag i frågan och löser ut de drabbade.
Köper upp jakträtten och betesrätten inom de områden där man är beredd att bekosta en vargetablering med folkets pengar.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Betydligt billigare än att importera vargar från Ryssland som planeras för att tillföra obesläktat genetiskt material i den Svenska vargstammen.

Och vad kostar det?
jakt o helokopter ca 1/2 i ryssland.
Till det transport till sverige + vet. o karantänkostnad.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Och vad kostar det?
jakt o helokopter ca 1/2 i ryssland.
Till det transport till sverige + vet. o karantänkostnad.

I tråden har nämnts att det skulle kosta 300 000 kr att söva o förflytta vargen till ett annat ställe, iofs betvivlar jag den kostnaden.

Att fånga in vilda vargar, veterinärundersöka dem för friskförklaring, vaccinationer o karantän, utan att de blir vana med människor, går förmodligen på bra mycket större belopp per varg.
Karantän för hund från rabiesdrabbade områden är 6 månader vill jag minnas, o dem kan man ha i bur + koppelpromenader, en sån plats kostar ca 60 000 kr om jag minns rätt.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?


Fy fan vad arg jag blir på sånt här!! Vad skulle det vara bra för?!:cry:

Det är typiskt människor, de ska bestämma vem som har rätt att bo var. Vem som har rätt att leva och vem som ska dö.

Vad som glöms bort bland varghatare är att man får ta seden dit man kommer, väljer man att bo bland vargar får man ju göra sitt bästa för att ha kvar sina djur- staket och liknande, inte gå en slaktrunda i skogen alltså.

Jag önskade så att hon skulle kunna undkomma det där!
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vad som glöms bort bland varghatare är att man får ta seden dit man kommer, väljer man att bo bland vargar får man ju göra sitt bästa för att ha kvar sina djur- staket och liknande, inte gå en slaktrunda i skogen alltså.

Vilken sed menar du??? Det finns ingen "sed"....

Mig veterligen är det ingen nu levande människa i södra Sverige som valt att bosätta sig bland vargar...

Utom möjligen någon som köpt gård det det senaste halvåret i det område där Kynna höll till. Och de är knappast så väldigt många...
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Har du mer än en bild att komma med?

Vad det gäller bastarder/hybrider nej.
Jag läste en artickel i ämnet för ngr år sedan i en engelsk tidning.

Man tog även upp ev korsningar coyoter varg.

men söker du på varghybrider så finner du en massa stollar som medvetet föder upp dessa korsningar.
Och får på köpet det värsta av 2 världar.
Försiktighet, undfallenhet ja rentav feghet från vargen och oräddheten för människan från hunden + hundens förmåga att läsa människan.

Dessa hundar om de kommer lösa och förvildas (vilket sker på någon vecka) kan komma att utgöra ett allvarligt problem.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Fy fan vad arg jag blir på sånt här!! Vad skulle det vara bra för?!:cry:

Det är typiskt människor, de ska bestämma vem som har rätt att bo var. Vem som har rätt att leva och vem som ska dö.

Vad som glöms bort bland varghatare är att man får ta seden dit man kommer, väljer man att bo bland vargar får man ju göra sitt bästa för att ha kvar sina djur- staket och liknande, inte gå en slaktrunda i skogen alltså.

Jag önskade så att hon skulle kunna undkomma det där!

Du har alldeles rätt. Hon får ta seden dit hon kommer.
Och i Småland så har myndigheterna beslutat att vargar som river får ska skjutas.

Sedan,vad är egentligen en varghatare? en som hela dahgarna när ett glödande hat mot en djurart?

Eller en som ser sitt sätt att leva hotas av en förändring som inte kommit till stånd utan myndigheternas agaerande?

Utan att dessa tar ansvar för sitt agernade.

Jag hatar varken varg, älg eller vildsvin. Det enda djur jag möjligen hatar är fästingar, dem har jag en avesion emot.:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 159
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 349
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp