Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Att varg attackerar hästar är mycket ovanligt. Vargar hoppar inte över staket så ett 1.40 cm högt ordentligt elstaket med flera band/trådar säkrar mot varg. Ska man ha tamdjur så är det ägarens ansvar att skydda dem både från att komma ut och att ovälkomna gäster kommer in. Känner en hästägare som hela förra vintern hade en shettis utomhus (+2 större hästar) med bara ett öppet vindskydd som enda byggnad i hagen. Staketet består av tre elrep som det nog inte är nån el på. De bor i ett vargområde men inte blev de av med sin(a) hästar. Att hitta en kanin i delar en bit bort från en byggnad låter inte som en vargtagen kanin. Att de skule gå in i en byggnad är osannolikt. Och skulle vargen ha tagit kaninen så skulle det definitivt inte ha funnits något att hitta efter den.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nu pratade jag om Stockholm stad. Trodde det var uppenbart. Beställer en turist en resa till Stockholm skulle den säkert bli väldigt förvånad om resan ändade i Riala.

Och vad skulle locka vargarna att komma innanför tullarna? Möjligheten att äta barn i lekparker, eller hundar i rastgårdar?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Halvt kl

Det antas, hittas på, dramatiseras och till slut har man skapat en helt ny "varg" som INTE är lik den vargen vi har idag.
Jag skulle säkert bli skiträdd om jag hade den stora turen att se en varg, men min rädsla skulle med all största sannolikhet vara fullständigt obefogad.

En varg anfaller INTE en frisk häst i hagen.
En varg är INTE det enda djur som kan döda en kanin.
En varg skapar INTE större "skräck" hos en häst än vad en räv eller en okänd hund gör. Hästen begriper givetvis inte skillnaden på räv eller varg och är lyckligt lottad så till vida att den slipper veta av vår obefogade skräck för just vargen. Att hästen reagerar starkare på varg om den möter en sådan på en ridtur är ju inte så konstigt; ryttaren spänner sig och blir rädd. DET reagerar hästen på.

Är man orolig för sin hund kan man ha den i koppel. Är man orolig för sin häst så kan man ha den i hage nära stallet tillsammans med flera hästar. Är man orolig för sig själv så kan man flytta in till stan. busenkelt!

Är du en av alla de människor som är livrädda för ormar och spindlar ?

Här i Sverige behövs inte detta men det handlar om instinkter.
Och om vi har sådant inprogrammerat så kan du ge dig tusan på att hästarna har vargrädslan "inprogramerad".
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Och vad skulle locka vargarna att komma innanför tullarna? Möjligheten att äta barn i lekparker, eller hundar i rastgårdar?

Jag vet inte. Men det har ju förekommit uppgifter om vargar i Stockholm.

För tio år sedan hade vi detta: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10209722.ab

--- Utdrag från länk
Polisen jagade en varg i centrala Stockholm i natt.

Mängder av vittnen såg djuret springa genom huvudstaden.

– Våra patruller gör bedömningen att det är en varg, säger Martin Melin, kriminalinspektör vid ledningscentralen.
---


Det verkar inte som vargen gjort något aggresivt eller hotfullt. Likväl skickas massor med polispatruller ut för att leta efter vargen.

Tycker detta säger en del om Stockholmarna. De måste vara lite känsligare än andra. Varg har ju inte dödat människor på jättelänge, så varför denna panik? Polisen verkar ju sett detta som ett väldigt prioriterat ärende.

Det är skillnad på folk och folk i det här landet.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Med tanke på myndigheternas reaktioner de gånger de kommit larm om varg i Stockholm så kan man nog anta det även ifall det saknas något skriftligt beslut på att så är fallet.
I det av dig relaterade fallet så var det i city som man "jagade" vargen, dvs ville söva den för att transportera den till ... Tycker du att ett city, oavsett stad, är en lämplig plats för en varg att uppehålla sig?
Kan också som tidigare gammal stockholmare informera dig om att inte bara city eller området inom tullarna räknas till Stockholm, utan även förorter mm.

Likväl skickas massor med polispatruller ut för att leta efter vargen.

Tycker detta säger en del om Stockholmarna. De måste vara lite känsligare än andra. Varg har ju inte dödat människor på jättelänge, så varför denna panik? Polisen verkar ju sett detta som ett väldigt prioriterat ärende.
Varför dessa ständiga överdrifter? Vilka "massor med polispatruller"? Vilken "panik"? Ett "väldigt prioriterat ärende", var läser du det?
Läser man artikeln på ett seriöst sätt, så framstår polisen snarast tämligen "laid back" inför vargen, och tydligen ävenså allmänheten enligt citat: "har ingen som ringt polisen uppgett att de varit rädda för vargen".

Att varg i Stockholm är något som väcker viss uppmärksamhet är väl ändå inte konstigt? Samma sak gäller f ö när björn, älg m fl hälsar på. Ingen av dom passar i ett stadscentrum, men såvitt jag vet finns inga direkta förbud för dom, men för deras egen skull förpassas dom till lämpligare ställen.

Jag har inte sagt att det är det enda sättet att skydda sig. Jag ser gärna att folk har bra stängsel och uppsikt över sina hagar. Problemet är dock att det är väldigt besvärligt att få ett tillfredställande skydd året runt.
Det jag ser i dina inlägg tyder på det. Alla andra alternativ är ju så omöjliga eller förbigås helt och hållet.

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Om du läser igenom tråden, orka? ;), så ser du att TS:s kraftiga och överdrivna uppgifter succesivt smält bort till i stort sett ingenting.

Man får hoppas att, i vargfrågan, neutrala/okunniga personer läser denna tråd och tänker till när dom ser nästa extrema uttalande.

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?


Och jag anser tvärtom.
Jag kan så pass mycket om varg att jag vet att om inte dessa strövande vargar som river tamboskap i södra sverige tas bort så kommer dessa vargar att etablera revir. Och är orsaken till att så många är för en avlivning.
Man vill inte ha nya vargetableringar söder om närkesgränsen.

Så nu väntar vi bara på spårsnö så att man kan ringa in djuret via skogsbilsvägarna
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Att varg attackerar hästar är mycket ovanligt. Vargar hoppar inte över staket så ett 1.40 cm högt ordentligt elstaket med flera band/trådar säkrar mot varg. Ska man ha tamdjur så är det ägarens ansvar att skydda dem både från att komma ut och att ovälkomna gäster kommer in. Känner en hästägare som hela förra vintern hade en shettis utomhus (+2 större hästar) med bara ett öppet vindskydd som enda byggnad i hagen. Staketet består av tre elrep som det nog inte är nån el på. De bor i ett vargområde men inte blev de av med sin(a) hästar. Att hitta en kanin i delar en bit bort från en byggnad låter inte som en vargtagen kanin. Att de skule gå in i en byggnad är osannolikt. Och skulle vargen ha tagit kaninen så skulle det definitivt inte ha funnits något att hitta efter den.


Får du fasta revir i områdena runt stockholm så kommer ströindivider ur dessa flockar endera dan stöta på lösa löptikar av ex de kamphundar som vissa har både lösa och dille på.

De bastarder som då föds drar sig inte för varken människor eller urban milj + att de är förbaskat svårjagade. Finnarna har haft problem av det slaget.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Om du läser igenom tråden, orka? ;), så ser du att TS:s kraftiga och överdrivna uppgifter succesivt smält bort till i stort sett ingenting.

Man får hoppas att, i vargfrågan, neutrala/okunniga personer läser denna tråd och tänker till när dom ser nästa extrema uttalande.

LIA

Och som jag skrev så är det ju jäkla synd att man inte känner varenda käft inom 2 mils radie så man slipper mellanhänder. MEN att jag fick detta berättat vet jag eftersom jag hade folk här som jag stod ute och pratade med när jag fick telefonsamtalet, jag återberättade allt direkt för dessa eftersom jag fick gå ifrån och stängde in samtliga djur.. Jag har pratat med dessa igen eftersom jag blev osäker, men de bekräftade det som sagts. Synd bara att jag fick felaktig info.. Men tanken var god att varna, men i skärrat tillstånd så blir det lätt fel och otydligheter.
Men det återstår att ylande hörts, hästar skrämda, man med hund hört det och kaninen borta. Mina hästar har blivit skrämda kvarstår med.

Faktum är att vi bor i vargmark och andra rovdjursmark med föryngring. Här ska staket upp, bara jag kommer ifatt ekonomiskt nu när jag haft veterinärräkningar upp över arslet och än är det inte över.. (tur man fyller år snart och att det är jul, så man kan önska sig staket :-O )

Jag kan tillägga att ikväll fick hästarna tuppjuck.. Dom sprang fram och tillbaka två gånger, sen var det över. Inget springade runt, runt.. Att jag vet det var för att jag höll på att mocka just då så jag såg/hörde det.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Är du en av alla de människor som är livrädda för ormar och spindlar ?

Här i Sverige behövs inte detta men det handlar om instinkter.
Och om vi har sådant inprogrammerat så kan du ge dig tusan på att hästarna har vargrädslan "inprogramerad".

Läste du vad jag skrev? :-)

Jag skrev inte att hästen inte reagerar på varg. Jag skrev bara att den inte reagerar med att bli fullständigt skräckslagen, som en del verkar tro. Givetvis KAN en häst reagera så (om du absolut ska jämföra med människor så är väl detta motsvarande en spindelfobiker) men det är inte det "normala". Men precis som att det är fullständigt normalt att en häst reagerar på älg, rådjur, harar eller räv så reagerar den givetvis på varg.

Detta är dock långt ifrån samma sak som att hävda att varg skulle vara ett hot mot en frisk häst, för det är den inte.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Mitt svar var inte tänkt som kritik mot dig och ditt grundinlägg, det har vi redan snackat färdigt om. Ett klargörande till Berin samt ett tips till framtida läsare av varghistorier var vad jag ville bidra med.

Ska vi vara ärliga, så borde du ha utelämnat minst hälften av din ursprungshistoria. Vissa bitar var misstänkt överdrivna och annat orealistiskt, exakt sådant som man matas med från vissa kretsar. T ex borde du ha reagerat på uppgifterna om kaninen, precis som Berin skriver. Hundar ylar också ibland, vilket inte minst en grannes jyckar är duktiga på.
Och vad gäller ylandet, så känns det för mig inte sannolikt att en varg ylar (troligen kontaktsökande) för att samtidigt vara ute och jaga och förfölja hästar med människor på ryggen.
En annan fråga är varför vargen alls skulle anstränga sig och följa människor, som den rimligen inte kan vilja komma nära. I dessa jakttider med slaktrens lite överallt torde det inte finnas någon anledning till det.

Faktum är, att det räckt bra med konstaterande att det tidvis finns varg i området och så fråga om/hur man ska skydda sina tamdjur från att bli attackerade.

LIA
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Får du fasta revir i områdena runt stockholm så kommer ströindivider ur dessa flockar endera dan stöta på lösa löptikar av ex de kamphundar som vissa har både lösa och dille på.

De bastarder som då föds drar sig inte för varken människor eller urban milj + att de är förbaskat svårjagade. Finnarna har haft problem av det slaget.

Förhoppningsvis kommer Rialareviret inte att utrotas.
Du avslöjar din aversion tydligt när du skriver bastarder i stället för hybrider. Fö får du gärna ange trovärdig källa på att det funnits problem med varg/muskelhundsblandisar.

Mig veterligen är det bara kretiner som har löptikar lösa.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Och jag anser tvärtom.
Jag kan så pass mycket om varg att jag vet att om inte dessa strövande vargar som river tamboskap i södra sverige tas bort så kommer dessa vargar att etablera revir. Och är orsaken till att så många är för en avlivning.
Man vill inte ha nya vargetableringar söder om närkesgränsen.

Så nu väntar vi bara på spårsnö så att man kan ringa in djuret via skogsbilsvägarna
Vilka man vill inte? Då får man väl skjuta henne med en bedövningspil o släppa ut henne på ett lämpligare ställe där hon kan hitta sig en hane.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

I det av dig relaterade fallet så var det i city som man "jagade" vargen, dvs ville söva den för att transportera den till ... Tycker du att ett city, oavsett stad, är en lämplig plats för en varg att uppehålla sig?

Nej jag tycker inte städer är lämpliga platser för vargar. Jag tycker heller inte att en djurhage med tamdjur är en lämplig plats för varg. Det intressanta är ju skillnaden i reaktioner. Som sagt så anses ju varg i princip ofarlig för människa, senaste vagdödade i Sverige var väl ca 200 år sedan. Hundar har garanterat dödat mycket fler människor sedan dess, men inte skulle en lösspringande hund göra att stockholmspolisen skulle reagera på samma sätt. Skulle någon ringa och anmäla att det fanns en varg i hästhagen så har jag svårt att tänka mig att polisen skulle rycka ut.



Varför dessa ständiga överdrifter? Vilka "massor med polispatruller"?

I artikeln står ''Våra patruller gör bedömningen att det är en varg.". Så det handlar garanterat om mer än en poilspatrull som engagerat sig i frågan. OK massor är överdrivet men att sätta in minst två patruller visar ju att polisen anser det vara ett viktigt fall. Sen har ju polisen även engagerat Skansen för att få hjälp, så de ser uppenbarligen vargen som ett betydligt större problem än en lösspringande hund.



Vilken "panik"?

Antalet larm polisen verkade fått in tycker jag tyder på lite panik.


Ett "väldigt prioriterat ärende", var läser du det?

Mer än en polispatrull insatt och att man engagerat Skansen för att delta i jakten.
Där jag bor krävs det relativt grova brott för att polisen ens ska orka skicka en patrull. Så antingen har Stockholmspolisen för lite att göra eller så ansågs det väldigt viktigt att få tag på vargen.


Läser man artikeln på ett seriöst sätt, så framstår polisen snarast tämligen "laid back" inför vargen, och tydligen ävenså allmänheten enligt citat: "har ingen som ringt polisen uppgett att de varit rädda för vargen".

Om inte polisen brydde sig skulle de knappast ödslat tid och resurser på att jaga varg.
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Då får man väl skjuta henne med en bedövningspil o släppa ut henne på ett lämpligare ställe där hon kan hitta sig en hane.


Jag kan tänka mig att det även är en fråga om pengar. I ett läge där det sparas på nästan allt i samhället så kanske staten inte prioriterar att ha yrkesjägare sysselsatta med att försöka skjuta vargar med bedövningspil. Kan tänka mig att sådana operationer blir relativt dyra med tanke på all övertid m.m..
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Förhoppningsvis kommer Rialareviret inte att utrotas.
Du avslöjar din aversion tydligt när du skriver bastarder i stället för hybrider. Fö får du gärna ange trovärdig källa på att det funnits problem med varg/muskelhundsblandisar.

Mig veterligen är det bara kretiner som har löptikar lösa.

För det första, ordet bastard är väl i det här sammanhanget en mer adekvad beskrivning än hybrid?
Saxat från wikipedia: "Bastard används även numera normalt som beteckning för avkommor från djur av olika raser, till exempel olika hundraser."
Vargen är väl ett hunddjur eller?

åter wikipedia:
Hybridisering är en biologisk process som är resultatet av sexuell reproduktion mellan individer som är genetiskt olika.

Vad det gäller Finland o baltikum så är väl inte problemet kamphundar utan de gårdshundar som ständigt går lösa runt gårdarna.

Man har där haft problem med flockar av "blandraser" (Bastarder)som har ett helt annat beteende än vargen. De har vid jakt bla gått ner i vägtrummor och in i gamla byggnader för att komma undan sina förföljare. Vilket gör dem betydligt svårare att jaga.

Och vad det sedan gäller kamphundar, så finns nog majoriteten av ansvarslösa hundägare av just dessa raser i storstädernas randområden, eller gissar jag fel?
 
Sv: Hur ska man skydda sig?

Man = den delen av befolkningen som inte vill ha en permanent vargstam här nere.

Men ärligt hur tänker du egentligen.
Den här tiken har vandrat ner från norge, nu vill du söva henne och transportera henne ng annan stans för att hon ska stanna där???
Vart då? och till vilken kostnad?

Nej det är bättre om det kommer lite spårsnö framöver;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 159
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 349
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp