Hur ska vi få honom att sluta?

S

sarinon

Min lille blandiskille har haft en jobbig uppväxt där han flyttade emellan dåvarande husse & matte med barnen varannan vecka. Han började då att kissa inne och de bestämde sig att sälja till någon annan.
Jag köpte honom och vi gav honom lite tid att lugna ned sig och finna sig till rätta i det nya hemmet. Det är nu 4 år sedan.

Han kissade oftast när han blev nervös eller om det kom människor på besök. Han blev liksom så glad och det bara "rann igenom".

Men han har fortfarande inte slutat att kissa inne. Nu kissar han oftast inne om han inte får komma ut direkt efter mat. Men nu "vet" han att han kissar. Det "rinner" inte bara nu utan han har sina ställen där han ställer sig som om han vore ute.

Vi försöker ju givetvis släppa ut han så ofta som möjligt och efter maten. Vi bor på landet så han får ofta vara ute och springa själv emellan promenaderna.


Kan man på något sätt träna bort hans ovana?
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

försök att vara observant så att du precis när han lyfter på benet kan avbryta med ett NEJ. Sedan snabbt ut och beröm när han kissar ute. Det gäller att anpassa nejet till hunden så att det får effekt, men inte så att det skrämmer. Är hunden väldigt vek kanske det räcker med att bara berömma ute och att bara tyst släppa ut den när den kissat inne.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Det är ju bara det att vi inte "ser" när han kissar utan upptäcker först efteråt. Han kissar ju aldrig när vi är i närheten.
Sist kallade jag på honom till en våt fläck och han vågade knappt komma fram. Han kröp ihop till en liten boll och gjorde sig så liten som möjligt.. Han visste i alla fall att han gjort fel.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Det är en vanlig missuppfattning att hundar kan skämmas och förstå vad dom gjort fel, men det är snarare så att de ser på vårt kroppsspråk och hör på tonfallet att vi är missnöjda.
Det enda är att se pecis när han kissar inne, kanske får ni begränsa utrymmet under en period. Försök att inte skälla på honom i efterhand, det får honom bara mer osäker.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

du har ungefär en två-tre sekunder på dig om du ska skälla, annars lär sig hunden inget annat än att du är oberäknelig.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Ja som Skrocken säger är ett begränsat utrymme ett bra alternativ när ni inte kan ha koll på hunden.
Täta rastningar kan också hjälpa.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Vet att många hundar har hjälp av andra hundar, om Ni nu skulle få för Er att skaffa hem en äldre vovve, som kan visa hur det ska göras...

Kanske till och med ska lpna hem ngn kompis hund?

Detta kanske bara funkar då hunden är valp?

Bara ett förslag! :smirk:
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Vi har redan kompis som funnits innan vi skaffade lillkillen.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Han är helt omöjlig att få att komma när man ropar på honom när han gjort nåt dumt. Hur man än anstränger sig att visa att man inte är arg på honom kryper han ihop.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

en del hundar är mycket känsliga för våra signaler och sådana går det inte att ljuga för.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Appropå det att hundar inte kan skämmas, hur kommer det då sig att min tik smyger runt och "skäms" om hon har grävt ute i trädgården fast jag inte ens har sett det??
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Jag hade samma problem med en hane en kort tid runt andra könsmognaden. Han kissade alltid inne på morgnarna, men aldrig så jag såg det. Jag löste det hela genom att sätta på honom en blöja ( = ett tygstycke som knöts runt magen) på morgnarna. Han tyckte det var väldigt äckligt att kissa i den och gjorde det bara två-tre gånger. När jag tog av den kissade han inne en gång, och då åkte den på igen. Sedan har han aldrig kissat inne. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog, men knappast mer än ett par veckor. Har hunden fått en vana att kissa inne är det naturligtvis svårare att bryta beteendet.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Sweet skrev:
Appropå det att hundar inte kan skämmas, hur kommer det då sig att min tik smyger runt och "skäms" om hon har grävt ute i trädgården fast jag inte ens har sett det??
Det är svårt att lämna en förklaring när man inte sett hunden. Men, de ledande etologerna i Sverige, på hund, hävdar bestämt att hunden inte kan skämmas. Däremot är dom otroligt uppmärksamma på vårt kroppspråk och har kanske också ett minne av att det blivit obehagligt efter vissa beteenden. Detta handlar dock inte om att i mänsklig bemärkelse skämmas. För att skämmas måste individen ha en moraluppfattning och det menar man att en hund inte har.
 
Sv: Hur ska vi få honom att sluta?

Med "skämmas" menar jag att hunden VET att den gjort något fel.

Samma som mammas gamla hanhund när han hade varit ute på strövtåg på egen hand, när han kom hem så lade han sig alltid knäpptyst vid dörren och smög sedan in hukande med svansen mellan benen och lade sig i sin korg när någon öppnade dörren.

Så visst vet vissa hundar när de gjort fel, de kanske inte "skäms" som vi människor gör för att de ångrar sig, utan "skäms" för att man kanske kan få skäll av husse eller matte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp