Hur ska vi ga vidare med maten?

turbofling

Trådstartare
Emilia blir 6 manader nästa vecka och det känns som hon är redo att äta mer riktig mat nu. Vi har gatt igenom i stort sätt alla grönsaker som smakisar och hon slukar det med god aptit och skriker oftast efter mer när vi tyckt att det räcker. En del frukter har hon smakat. Hon börjar bli allt mer ointresserad av ersättningen och ofta när vi märker att hon är hungrig och erbjuder ersättning vill hon inte ha men äter gärna annan mat. Hon har ocksa börjat vakna väldigt ofta pa nätterna och vara hungrig.
Hon är väldigt aktiv, krälar omkring och försöker sig pa att krypa. Inte still en sekund när hon är vaken.

Här (vi bor i österrike) ges samma ersättning fran födselsen till man slutar ge ersättning, jag tror att den inte mättar tillräkligt längre. Välling finns inte, men manga späder ut gröt till drickkonsistens.

Sa här äter hon nu:
Frukost: Gröt
Lunch: Puré, är det en smak hon är van vid sa far hon äta sa mkt hon vill, blir ca en liten burk
Övrigt: Fri ersättning, men hon äter mkt mindre än vad paketet rekomenderar.
Lite frukt under dagen.

Tycker ni att vi kan börja ge henne hela maltider nu?

Sen funderar jag lite pa hur man gör med hela maltider, hur ser fördelningen mellan potatis/pasta/ris, kött och grönsaker ut?
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Jag tycker att det låter som att hon är redo att äta lite mer mat. Ger ni hemlagat eller burkmat?

Jag började bara att lägga till kött/kyckling/fisk till smakisarna när jag tyckte att hon åt bra, dock hade vi då inte gått igenom alla smaker (hon ratade potatis, palsternacka, blomkål, broccoli...ja, det mesta faktiskt), men hon åt bra av det hon gillade som t ex gröt, majs, pasta, ärtor, morötter, ris, banan, mango och lite andra frukter.

Jag har alltid försökt först med hemlagat, men i slutändan har det blivit burkmat eftersom hon verkar tycka bättre om den (tacksamt när jag stått och kämpat med en massa mat...). Nu när hon äter bättre och verkar koppla hunger med riktig mat och inte bara mat för att det är kul, så går det bra med hemlagat också ibland. Hon äter för det mesta jättebra, men har små dippar ibland.

Jag har för mig att jag började med typ pasta, morötter och kyckling. Sen när hon ätit det någon vecka, fick hon potatis, morötter och nötkött. Efter det fick hon prova potatis, morötter och sjötunga och sen har det rullat på med lite olika rätter. Hon är väldigt förtjust i sjötunga, biff stroganoff och pastarätter.

En dag ser ut ungefär såhär:

Ammas på morgonen någon gång vid 06-07

Äter en portion gröt eller en "portion" välling vid 09. Frukt till efterrätt.Vatten till maten. hon brukar erbjudas bröstet efteråt men snuttar bara lite.

Lunch, dvs pasta/ris/potatis, grönsaker och kött/kyckling/fisk. Hon äter då ca 3/4 liten bruk, ibland en hel liten burk. Frukt till efterrätt. Vatten till maten.

Ammas vid 15 och får eventuellt lite smörgås med leverpastej, smörgåsrån, majskrok eller frukt.

Äter 1 portion gröt med mosad banan, vatten till maten och frukt efteråt vid 17:30-18

Välling (ca 1 dl) och ammas vid 20.

Sen äter hon lite olika på natten, minst 1 gång.

-------------------------------------------------------------

Om Emilia inte verkar vara mätt och vaknar mycket på natten för att hon är hungrig skulle jag rekomendera att införa ett grötmål till. Du kan ju ge gröt på morgonen, smakis -utöka till större portion med riktig mat till lunch, och gröt på kvällen eller eftermiddagen.

//Julia
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Sebastian äter nu sen kanske 1 vecka tillbaka riktig mat till lunch och sedan kanske en månad gröt till kvällsmål.

Han ammar fritt på nätterna, oftast en gång vid 23-01, en gång vid 02-03 och så vid 06-08 ungefär.
Efter sista morgonamningen sover vi oftast till 09 (morgontrötta? Absolut!) och går sen upp och leker en stund.

Någonstans vid 10-12 är det dags att sova igen. Vissa dagar har han då ammat en skvätt till under förmiddagen men oftast inte.

Om han ammat på förmiddagen kan lunchmålet dröja en stund men oftast äter han lunch vid 12-13.
Till lunch äter han (eller har på sistonde ätit) runt 100-130 gram mat, burk eller hemlagad spelar honom egentligen ingen roll, det beror på om vår mat är "lätt" att utesluta saltet ur. Till efterätt blir det en burk/bägare med någon fruktpuré . Ofta någon tsk katrinplommonpuré oxå.
Ofta behöver han sova igen mer eller mindre direkt efter lunchen.

Ammar en skvätt vid 16-18-tiden, lite beroende på hur han sovit på eftermiddagen.

Sen är det dags för gröt vid 19. Ibland något tidigare och ibland lite senare men generellt.
Oftast somnar han inom en timme efter gröten och sover då till första nattamningen vid 23-01 och så börjar det om igen...

Vid både lunchen och kvällsgröten får han vatten och även "fri tillgång" på majskrokar eftersom att vi ofta äter samtidigt och då själva hinner äta upp maten i lugn och ro eftersom han sysselsätter sig så bra med majskrokarna. :D

De första smakisarna åt han samma i några dagar men nu när han äter hela portioner så byter vi mat hej friskt.
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Tack för tipset!
Googlade men hittade inget så bra som informationen på den sidan.
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

+ mittnyajag

Då ska vi nog införa gröt på kvällen och börja med lite mer riktiga måltider till lunch. Idag fick hon smaka en burk men majs, potatis och kalkon men det var ingen höjdare men det förstår jag, den smakade inte alls gott. Vi gör annars det mesta själva men burkmat är bra att komplettera med.

Det finns en gröt här som heter "god-natt-gröt", finns en från 4 mån och en från 6 mån. Den från 6 mån är med fullkorn, men det känns lite mkt för henne mage att börja med redan nu?

Majskrokar finns inte här, har letat massor. Tyvärr fick vi inte plats med någon påse i packningen när vi åkte hem från Sverige förra veckan men jag måste be mamma skicka hit ngr. Dom är perfekta att ge när vi äter, annars får vi inte vara ifred. Eller finns det något annat bra att ge som dom kan plocka med? Hon är jättebra på att bita av bitar på saker så jag är rädd att hon sätter halsen.

Jag är lite fundersam på hur "systemet" här egentligen är tänkt att fungera. Dom följer rekomendationer från WHO (precis som i Sverige) men efter 6 månader verkar det anses att barnet bara ska äta vanlig mat, då ska man tydligen inte amma/ge ersättning längre.
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Jag vet inte riktigt vad manska ge för "plockmat" annars, jag skulle oxå vilja ge något annat/mer att plocka med men man (framförallt min sambo)är ju rädd att de ska sätta i halsen som sagt!
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Konstigt att ni inte har ersättning för äldre barn! Du kan blanda i lite godnattgröt i ersättningen, så får du alla vitaminer från ersättningen plus tjockare konsistens från gröten.

Men det låter ju helt klart som om Emilia är redo för mer grubb, då är det väl bara att tuta och köra!
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Jag fixade egen småbarnsmat enligt tallriksmodellen - en tredjedel pasta/potatis/ris, en tredjedel kött/fisk/fågel och en tredjedel grönsaker. Ner i mixern alltihop och så på med en slatt olja eller grädde eftersom småbarn behöver energirikare mat än vuxna. Funkade finfint, min kotte dippade aldrig i vikt vid övergången till riktig mat vilket tydligen är vanligt enligt BVC. Sen gick jag från slät mix till att bara mixa lite och skära resten i småbitar för att få mer struktur och tuggmotstånd.

Ang plockmat, finns det inga tunna osaltade kex i stil med smörgåsrån som ni kan ge Emilia? Annars kan man ge små spaghettibitar att plocka med, bra både för finmotoriken och munträningen. Så länge hon inte har tänder att bita loss bitar med skulle jag testa att sätta ett skalat äpple i händerna på henne med, det är roligt för dem att gnossa av fruktkött med gommarna.
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Äpple biter hon loss bitar från, vet inte hur hon lyckas utan tänder men det klarar hon på något sätt.
Ska kolla kex, men allt sånt är så sötat. Fanns några babykex från 6 månader så jag tänkte kolla hur dom är men misstänker att det är stora mängder socker i dom också. Vi är inte extrema mot socker, men vill ändå inte ge det för mkt.

Vindvissla- Det är helknäppt, visst kan man iof fortsätta att ge den ersättning hon äter nu men jag har svårt att tro att det ger henne tillräckligt. Det finns en som är från 6 månader och jag trodde det var ersättning som var lämpat för äldre bebisar men det är tydligen mer som vanlig komjölk bara anpassat bättre för små barn, alltså inget som dom direkt ska få näring av.
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Angående plockmat...

Om det finns någon typ av smörgåsrån så är ju de bra, men det finns ju andra saker de kan pilla med också!

Pasta (spagetti eller skruvar i små bitar), små bananbitar, smörgås (ljust bröd i ca 1cm*1cm storlek) men leverpastej eller mjukost på, suga på ett mjukt päron (små bitar gör ju inget att hon får i munnen om du har lite koll), melon att suga på, mango att suga på, kokt ris (lite smått men det är kul att pilla med), en ganska hårdkokt broccolibukett ...

Om du är rädd för att hon ska ta bitar av frukten så mosa det och låt henne leka med fingrarna i fruktmoset och sedan slicka på fingrarna. Det brukar gå bra det med. Men du kan nog börja lite smått med små bitar, de måste ju liksom börja vänja sig så småningom.

//julia
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Åh, tänk om min sambo oxå kunde förstå det!!
Han är helt panisk att Sebastian ska sätta i halsen och plockar bort allt utom majskrokarna...
Jag gav Sebastian en stor melonbit att suga på och såg skräcken sprida sig i sambons ansikte... "Tänk om han sätter i halsen!" Eh, ja? Vi är här i sådana fall och någon gång måste han ju lära sig eller har du tänkt mata honom med puré till han flyttar hemifrån?
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Jag var inte så "nojig" heller innan, men så berättade Emilias farmor om när hennes dotter var liten och fick en morot att tugga på och lyckades få bort en bit och sätta den i halsen, dom fick bort den i sista stund.
Men morot är iof så mkt hårdare än tex. banan. Häromdagen fick hon ett halvt plommon att tugga på, fick inte i sig så mkt men det höll henne sysselsatt.

Undersökte gröt och kexmarknaden idag. Köpte en ny morgongröt som är från 6 mån, det borde mätta lite mer och så en nattgröt. Babykex köpte vi också, men dom är supersöta. Vi hittade också en gröt med chokladsmak (köpte inte) från 6 mån. Här vill man inte vänta med socker..
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Jo, rå morot är ju väldigt hårt, men om man kokar den först så är den ju mjuk?
Banan är mjukt.
Innanmätet i gurka är oxå mjukt?
Sebastian fick lite kokt äggula att kladda med idag! Den var mjuk och jätterolig att mosa mellan fingrarna. :D
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Vad tror ni om det här upplägget?

Frukost: Gröt, den nya från 6 mån
Lunch: Börja lite smått med riktiga potioner (potatis/pasta/ris, grösak, kött/fisk). Lite frukt till efterrätt
Em: Mellanmål, frukt ?
Kväll: Godnatt gröten

Sen får hon så mkt ersättning hon vill, vi fortsätter med den så länge hon vill ha. Vatten får hon också såklart.

Sen om någon månad eller så tänkte jag att man kunde ersätta kvällsgröten med en potion ordentlig mat till och sen ge gröt i drickkonstistens precis vid läggdags.
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

KL

Vi har bara kört med "plockmat" a la Baby Led Weaning (googla ;) ) och det har aldrig hänt att han satt i halsen. Däremot kan det låta lite läskigt eftersom barnen hulkar och hostar för att inte sätta i halsen om maten kommer för långt bak.
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Intressant, har det fungerat bra? Kan du inte berätta lite mer hur ni gjorde?

------------------

När jag tittade på burkarna här så finns det från 4 månader och sen från 8 månader. Är det bara konsistensen som skiljer burkarna vid olika åldrar?
Det känns som det kommer bli väldigt tråkigt för henne om hon ska äta helt puréad mat ända till 8 månader. Redan nu klarar hon bitar utan problem (tex små skalbitar från majs och ärtor).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Kolla här! :) Länkar till det inlägg här på buke som fick mig att våga prova, eftersom jag är alldeles för trött för att skriva något själv. ;)
Strax efter upptäckte jag att det också kallas BLW och kunde då hitta mer när jag googlade.
 
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Nu har Emilia blivit 7 månader och äter allt med god aptit, tror hon är redo för att börja äta lagad mat 2ggr/dag.

Vad tror ni om det här upplägget?

Tidig morgon (ca 5): Ersättning

Frukost (ca 9): yoghurt med frukt + smörgåsrån/lite bröd med smör (hon är inte så hugrig på morgonen/förmiddagen)

Lunch (ca 12-13 beroende på hur länge hon sover): En burk mat + frukt

Em (ca 15-16): Gröt

Kväll (när vi äter): Mat av det som vi äter, i mer plockmatsform

Vid läggdags: "välling", här finns inte välling men man kan späda ut gröt till drickkonsistens, nu får hon ersättning här men den mättar inte så bra.


Visst är det så att man i Sverige rekomenderar salt först från 1 år. Jag tittade lite här på barnmatsburkarna från 8 månader och dom innehåller salt. Sambon tycker jag är fånig som har lite smått ångest över att "behöva" ge dom burkarna snart. Vad kan hända med salt för tidigt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska vi ga vidare med maten?

Jag tycker att det låter bra!

My började också med två mål lagad mat om dagen vid 7-7,5 månads ålder. Hon var ju liksom Emilia, väldigt aktiv! Hennes matchema ser ut såhär (nu 8,5 månad gammal)

Tidig morgon (05-06): Ammas i sängen
Morgon (08-09): 1-1,5 portion gröt, katrinplommonpuré och smörgås med leverpastej
Lunch (11-12): 1 liten burk mat eller motsvarande mängs lagad mat, bitar av lite frukt
Em (14-15): Frukt med havre och/eller yoghurt, smörgås
Middag (17-18): Hon äter med oss, plockmat för det mesta. Ibland får hon lite burkmat också beroende på hur hon äter. Frukt i bitar till efterrätt.
Kväll (19-20): Gröt (eller välling, men den dricker hon bara i bilen :D)

Under natten ammas hon numera 0-1 gång/natt. :banana:

Om vi är iväg någonstans och jag får möjlighet att ge välling i bilen istället för ett mellanmål (bilen står still med motorn på), så brukar jag göra det. Då dricker hon en hel flaska, jättebra om vi är ute och åker sent! Hon får vatten till alla mål.

ang saltet så stämmer det att det rekomenderas att inte ha någon extra salt i maten fram tills dess att barnet är ett år. Det har väl med njurarna att göra; att de är för omogna för att kunna hantera salt?

//Julia
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 150
Senast: Monimaker
·
Småbarn Min son är fyra. Han har inte varit någon extremt matglad pöjk någonsin men nu håller jag på att få hjärnblödning. 'Allt' är blä och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 911
Senast: Tassetass
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 319
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 207
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp