Bukefalos 28 år!

Hur ska vi göra med ena katten?

elfi

Trådstartare
Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre..

Rasmus, som han heter, är ca 9 -10 år gammal, utekatt som har bott här hela sitt liv. Allting har gått så bra ända tills nu. Vi har två kattlådor inne, en på nedervåningen och en på övervåningen som städas ur efter att dom gjort sitt behov där. Rasmus är herren i huset, det är han som bestämmer över dom andra två.

Det började innan påsk, vi skulle bädda rent i systers säng då hon skulle komma hem på besök över påsk då vi upptäckte att sängen (dubbelsäng) var full av katt-piss och det låg även torkat bajs under täcket :eek: Båda madresserna var förstörda så det var bara att slänga dom. Genast förstod vi att det var Rasmus som gjort det, då våra två andra katter bor iprincip utomhus och kommer bara in för att äta lite mat och sen går dom ut igen. Rasmus däremot vägrar nu att gå ut av okänd anledning. Sen en morgon hade Rasmus varit och krafsat på golvet så mamma tänkte gå och slänga ut honom eller åtminstonde sätta honom vid lådan, men då satte han sig i en av våra resväskor som låg öppen och kissade mitt framför ögonen på oss. Mamma blev arg och slängde ut honom, varav att han sprang runt till andra ingången och smet in. Resväskan som var nyinköpt var det bara att kasta.

Rasmus är van att gå på lådan, och dom står på samma ställen dom alltid gjort under tiden vi haft honom. Han är kastrerad. Vi vet inte alls längre vad vi ska göra med honom, han har varit våran bästa "jägare" men nu ligger han bara inne, eller så bråkar han med dom andra två katterna. Omplacering går inte heller, då han är väldigt folkskygg bland folk han inte känner. Får vi besök gömmer han sig på övervåningen tills det bara är vi igen.

Vad ska vi göra med katten? Är det dags att låta honom somna in? Vi vågar inte ha några dörrar öppna intill sovrummen eller vardagsrummet, tänk om han sätter sig o kissar i våra nya soffor? Vad ska vi göra? :crazy:
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

Kolla upp honom hos veterinären. Han kanske har UVI eller nåt annat trassel med urinvägarna.
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

Läs ditt eget inlägg en gång.

När jag läser det så läser jag om en katt som eventuellt börjat må dåligt. Mitt råd är att kolla upp hur missen mår hos en veterinär. Ofta brukar det som sagt vara ngt krångel med urinvägarna när de börjar kissa på konstiga ställen.

Hoppas han blir bättre!
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

När katter börjar bete sig konstigt kan det oftast ligga något fysiskt fel bakom, t.ex. UVI men också många andra saker. En grundlig veterinärkoll med blodprov och allt skulle jag börja med innan jag fattade ett beslut.
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

blir förvånad att ni inte ens tänkt tanken att göra ett veterinärbeök...
Allt som du har skrivit tyder ju på att något inte är som det ska
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

blir förvånad att ni inte ens tänkt tanken att göra ett veterinärbeök...
Allt som du har skrivit tyder ju på att något inte är som det ska
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

Vi har varit in hos veterinär nu. Hittade inget fel, men ska ta mer prover och se vad dom visar ännu mer. Jag var inte med, det var mamma som åkte in med honom så jag vet inte riktigt vad dom gjorde men vi ska in igen till veckan o ta lite fler prover på honom.
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

Vi har varit in hos veterinär nu. Hittade inget fel, men ska ta mer prover och se vad dom visar ännu mer. Jag var inte med, det var mamma som åkte in med honom så jag vet inte riktigt vad dom gjorde men vi ska in igen till veckan o ta lite fler prover på honom.

Det kan ju vara annat än urinvägarna, så se till att man kollar annat också.
Det kan ju vara helt psykiskt: har något stort förändrats senaste tiden: någon ny familjemedlem/någon som flyttat, är ni hemma mindre, nya katter i området?, renovering i hemmet eller har någon av de andra två katterna ändrat sitt beteende gentemot honom? Har det varit gräl i hemmet? Tänk igenom noga- det kan vara något som inte känns så stort för er, men som är det i kattens liv. Är de andra två katterna kastrerade?

Har haft katter som protesterat genom att göra av sig inomhus: en gillade inte att jag hade pojkvän de första veckorna; en fick stressblåsa när vi renoverade köket(gick över efter antibiotika), en katt kissade och bajsade i mitt rum för att den var rädd för en ny katt i området. Alla dessa problem gick snabbt över när vi identifierat och tagit itu med grundproblemet.
Sen har jag haft en riktig kisslisa som inte kunde motstå resväskor och klädhögar på golvet - hon var lägst i rang bland våra fyra katter, det började förmodligen som protest mot något jag aldrig klurade ut men blev sedan en vana. Det löste jag genom att erbjuda ny kattlåda där hon valde att kissa som jag successivt flyttade till en annan plats, samt att inte någonsin lägga kläder på golvet eller lämna väskor öppna.

Han är så pass gammal att detta förändrade beteende är tecken på att han verkligen inte mår bra av en eller annan anledning.
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

Det kan ju vara annat än urinvägarna, så se till att man kollar annat också.
Det kan ju vara helt psykiskt: har något stort förändrats senaste tiden: någon ny familjemedlem/någon som flyttat, är ni hemma mindre, nya katter i området?, renovering i hemmet eller har någon av de andra två katterna ändrat sitt beteende gentemot honom? Har det varit gräl i hemmet? Tänk igenom noga- det kan vara något som inte känns så stort för er, men som är det i kattens liv. Är de andra två katterna kastrerade?

Vi har ju skaffat en till katt, som inte funkar riktigt ihop med dom andra två herrarna i huset. Fast han kom i somras och det funkade bra till en början men vi har funderat på att göra oss av med nykomlingen. Förut hade vi bara Rasmus och en till, dom är som bröder och trivs jättebra med varandra. Mamma är hemma mindre, Rasmus är hennes katt. Hon jobbar på annan ort så hon får pendla och kommer hem ganska sent, och då blir hon "jagad" av Rasmus som tydligen saknar henne på dagarna.

De andra är kastrerade ja. Vi har dock haft problem med morbrors katt som är här ibland och slåss med våra katter, dock har det varit så länge och nu på sista tiden har vi inte sett till den katten.
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

En uppdatering:

Vi har bestämt oss för att låta katten somna in i sommar. Han mår inte bra, har varit hos vet 3 gånger nu och inget fel hittats. :(
 
Sv: Hur ska vi göra med ena katten?

Tråkigt beslut ni har tagit, även om jag till viss del förstår er men jag funderar över en sak eftersom han saknar din mamma (jagar efter henne) är bara inne och kommer inte överens med de andra ute. Så har han en jobbig situation ett litet tips är att om din mamma känner att hon orkar när hon kommer hem verkligen först tar sig tid att gosa och hälsa på honom när hon kommer hem så kommer han att ge henne lite mer utrymme sen. Han saknar henne och varje gång hon åker blir det tufft för honom när han inte kommer överens med de andra. Har själv en katt som tycker det är svårt när jag går
eller åker bort.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 814
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 238
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 222
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp