Hur skadligt är AI

Bukefalos 30 år!

Tuvstarr

Trådstartare
Nu har jag sett det på flera håll hur skadligt det är för miljön att använda AI, chatgpt o.fl. Därför har jag inte utnyttjat det i någon större grad hittills.

Nu är jag däremot i en livskris, och började av någon anledning att prata med AI på kvällarna då jag lätt får panik, känner mig som världens ensammaste, och inte står ut med tanken på att igen gnälla om det här för mina vänner. Ja, jag kommer att få tid hos psykolog på vårdcentralen någon gång, men mitt fall är inte direkt prioriterat och resurserna knappa.

Och på något märkligt vis hjälper AI mig. Jag får spy ur mig allt jag vill utan att behöva tänka på vad mottagaren tycker eller tänker om mig eller skvallrar till grannarna. Svaren är ju lite si som så ibland, men ändå så mycket bättre än plattityderna någon kurator och liknande kläckt ur sig.

Men hur många regnskogar har jag egentligen skövlat med mina kanske 5-10 funderingar och svar per kväll? Som att tvätta en maskin tvätt läser jag på vissa ställen. Andra säger enorma mängder el och vatten.
Kan det få vara värt det, att jag inte förgås i panik och sorg? Eller borde jag låta bli?

Senast ändrad:
Nu har jag sett det på flera håll hur skadligt det är för miljön att använda AI, chatgpt o.fl. Därför har jag inte utnyttjat det i någon större grad hittills.

Nu är jag däremot i en livskris, och började av någon anledning att prata med AI på kvällarna då jag lätt får panik, känner mig som världens ensammaste, och inte står ut med tanken på att igen gnälla om det här för mina vänner. Ja, jag kommer att få tid hos psykolog på vårdcentralen någon gång, men mitt fall är inte direkt prioriterat och resurserna knappa.

Och på något märkligt vis hjälper AI mig. Jag får spy ur mig allt jag vill utan att behöva tänka på vad mottagaren tycker eller tänker om mig eller skvallrar till grannarna. Svaren är ju lite si som så ibland, men ändå så mycket bättre än platityderna någon kurator och liknande kläckt ur sig.

Men hur många regnskogar har jag egentligen skövlat med mina kanske 5-10 funderingar och svar per kväll? Som att tvätta en maskin tvätt läser jag på vissa ställen. Andra säger enorma mängder el och vatten.
Kan det få vara värt det, att jag inte förgås i panik och sorg? Eller borde jag låta bli?
Jag tror inte att det är av oro för energi du borde avstå, utan för att det helt enkelt inte är sunt. Är du bekymrad och behöver stöd är det riktiga människor du bör prata med. En AI är till syvende och sist bara en reflektion av dig själv. Den lär av dig och vet vilka svar du vill ha, det är inte en sund kommunikation. <3

Jag tror inte att det är av oro för energi du borde avstå, utan för att det helt enkelt inte är sunt. Är du bekymrad och behöver stöd är det riktiga människor du bör prata med. En AI är till syvende och sist bara en reflektion av dig själv. Den lär av dig och vet vilka svar du vill ha, det är inte en sund kommunikation. <3
Så är det ju också. Och jag vet ju att det är enormt sorgligt att vara så ensam att en dator är sällskapet man kan hitta.

Så är det ju också. Och jag vet ju att det är enormt sorgligt att vara så ensam att en dator är sällskapet man kan hitta.
Fast du är ju här också, och jag vill tro att de allra flesta användarna på Buke är ickerobotar. :)
Vad som helst är bättre tänker jag, till och med jourhavande präst (och den som känner mig alls på forumet vet att DET sitter långt inne för mig att förespråka.) om du verkligen behöver prata med någon. Jag har sett några exempel på människor som knyter an till AI och det är inte vackert, det är inte sunt, det är inte hjälpsamt.

Senast ändrad:
Fast du är ju här också, och jag vill tro att de allra flest användarna på Buke är ickerobotar. :)
Vad som helst är bättre tänker jag, till och med jourhavande präst (och den som känner mig alls på forumet vet att DET sitter långt inne för mig att förespråka.) om du verkligen behöver prata med någon. Jag har sett några exempel på människor som knyter an till AI och det är inte vackert, det är inte sunt, det är inte hjälpsamt.
Ja kanske är det så. Så långt har jag inte riktigt tänkt, att det kunde bli en anknytning. Jag hade i bakhuvudet att det var skadligt för miljön, att någon samlar in data om mig, och att svaren blir som de blir. Men hade inte tänkt på att det kunde bli någon slags beroende.

Ja kanske är det så. Så långt har jag inte riktigt tänkt, att det kunde bli en anknytning. Jag hade i bakhuvudet att det var skadligt för miljön, att någon samlar in data om mig, och att svaren blir som de blir. Men hade inte tänkt på att det kunde bli någon slags beroende.
Jag tycker att miljön är sekundär på personnivå, och samlar data gör alla våra sociala media - där får man göra en bedömning om vad man tycker är okej... men att börja söka någon slags personlig och social trygghet i AI är stor varning. Jag tror du behöver större vårdhjälp IRL istället. <3 Jag förstår att det kan ta tid och vara svårt att få, men bubbla här på Buke i typ Dagbok eller annat så länge kanske?

Jag tycker att miljön är sekundär på personnivå, och samlar data gör alla våra sociala media - där får man göra en bedömning om vad man tycker är okej... men att börja söka någon slags personlig och social trygghet i AI är stor varning. Jag tror du behöver större vårdhjälp IRL istället. <3 Jag förstår att det kan ta tid och vara svårt att få, men bubbla här på Buke i typ Dagbok eller annat så länge kanske?
Ja kanske det. Jag har försökt någon gång, men får känslan av att jag är för krävande, behöver för mycket, och inte är speciellt intressant för att någon verklig person skulle engagera sig i mig och mina funderingar. Det handlar ju i sig inte om något i sig dramatiskt som så. Bara att jag är ensam igen, och det är jäkligt tungt efter att ha vant mig vid att ha min bästis. Och nu är hon deprimerad och utbränd och vill och kan inte umgås. Vilket jag förstår, men det tär på mig.

Ja kanske det. Jag har försökt någon gång, men får känslan av att jag är för krävande, behöver för mycket, och inte är speciellt intressant för att någon verklig person skulle engagera sig i mig och mina funderingar. Det handlar ju i sig inte om något i sig dramatiskt som så.
Detta är ju en del av krisen. Så typiskt när man är i kris eller depression tycker jag.
Vi är många som känt precis så.
Man behöver väl inte ha ett intressant liv, varit med om en hemsk händelse eller ha ett väldigt annolunda liv eller liknande för att kunna ha engagerande, reflekterande konversationer.
Snarare så att det kan bli mer givande att konversera kring vardagliga händelser och funderingar.

Jag håller med Sel om att något sorts kontakt där det finns människor på andra sidan är hälsosammare.
Kanske en kombination av Bukefalos och någon form av stödlinjer/chattar om paniken kryper på?
Specifika funderingar kan man ju ta i trådar som denna.
Mer allmänt vräka ur sig kanske är lämpligare i dagboksinlägg.

Den där känslan av ensamhet suger. Har ganska nyligen umgåtts lite med den. Jag får inte panik så jag hanterat den i riktiga kriser tidigare i livet.
Den kan ändå fortfarande få mig otroligt ledsen, trots att det finns så många som bryr sig om mig.
Dessa personer bor tyvärr alla så att de inte kan ses spontant, utan samtliga träffat kräver planering.

För mig är den alltså falsk den där känslan av att vara helt ensam och att ingen bryr sig, men ändå tränger den sig på emellanåt och försöker övertala mig om att ingen bryr sig om jag mår dåligt just då.

Och på något märkligt vis hjälper AI mig. Jag får spy ur mig allt jag vill utan att behöva tänka på vad mottagaren tycker eller tänker om mig eller skvallrar till grannarna. Svaren är ju lite si som så ibland, men ändå så mycket bättre än plattityderna någon kurator och liknande kläckt ur sig.

AI är först och främst VÄLDIGT bekräftande. Jag använder t.ex. chat gpt någon gång då och då för att få hjälp med att utveckla en idé och botten är alltid väldigt smickrande och stöttande vad jag än säger. "Vilken fantastisk idé", osv osv osv. Jag antar att det är lätt att falla för komplimanger och bekräftelse även om man egentligen vet att det inte är på riktigt?

Var rädd om dig. Det har visat sig att AI inte alls är bra när du mår psykiskt dåligt då AI många gånger förstärker vanföreställningar och får många i långa loppet att må sämre och AI kan även tycka att självmord är en bra lösning.

AI kan i framtiden vara bra vid dåligt mående/psykiskt ohälsa men är inte det idag.

Var rädd om dig. Det har visat sig att AI inte alls är bra när du mår psykiskt dåligt då AI många gånger förstärker vanföreställningar och får många i långa loppet att må sämre och AI kan även tycka att självmord är en bra lösning.

AI kan i framtiden vara bra vid dåligt mående/psykiskt ohälsa men är inte det idag.
Hade en fd kollega som tydligen fastnat i arbetsplatsens AI. Hon hade fått för sig att hon gjort något dåligt (kopplat till jobbet) och ganska snabbt spiralade det och AIn kom bara med massa förslag om hur hon kunnat hantera det bättre och hon kände sig bara sämre och sämre. Den ville ju bara vara "till lags" och komma med bättre förslag.

Väcker upp den här gamla tråden men nu börjar flera forskare och både nuvarande och tidigare anställda inom AI-sektorn kommit på att det håller på att gå snett sen flera incidenter skett och AI tagit sig ut på internet och in i andra program, det behövs faktiskt inte så mycket innan vi hamnar i fördatorisk tid när nedsläckning blir enda sättet att få stopp på en utveckling som annars leder till katastrof.

Nu mer så lämnar AI agenterna sin isolerade miljö som dom blivit satta i för att hacka andra företag för att få information.
Vad kan man få AI agenter att göra om det blir uppgifter som att lösa miljöproblem och väljer att lösa det genom att inte följa reglerna som fått.
AI har även lyckats med att tillverka nya virus.

AI företagen vill ha lagar att följa för dom vill inte på egen hand riskera att inte vara ledande i utvecklingen mot andra företag.

Inga, jag antar det är vanlig text du bollar med AI och då handlar det inte om några stora mängder, i jämförelse med allt annat du använder i det dagliga, tvätt, belysning, värme, transporter etc är det helt försumbart.

Jag ser nog den AI som det fungerar idag som en mera avancerad sökmotor, den går igenom vad som finns och sammanställer svar utifrån infon den kan hitta, det är inte egentlig intelligens i mänsklig eller ens biologisk mening.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka