Sv: Hur skall jag gå vidare?
Usch och fy! Och stackars dig! *tröstkram*
Jag är som dig, fullkomligt älskar min katt! I "kärleksmängd" älskar jag katten lika mkt som jag älskar hästen.
Så i ditt fall skulle jag absolut inte ha behållit hästen, jag hade känt att jag faktiskt inte skulle kunnat förlåta den för det horribla tilltaget! Det eftersom katten var "gammal" i huset och hästen "ny". Men med det inte sagt att DU måste känna likadant, du måste själv känna efter vad DU vill och göra därefter!
En häst som anfaller en katt på "neutral" mark så mycket som din häst gjorde tycker jag faktiskt är onormal. Visst, älskar man inte katter och är beredd att inte ha katt i stallet där en sådan häst står, då är det ju givetvis ett beteende man kan acceptera.
Ej neutral mark för hästen anser jag är boxen och hagen, där är ju hästens revir i den mån hästar har revirtänkande.
En katt är ju aldrig provocerande som tex en hund som faktiskt kan få för sig att valla hästar, skälla ut hästar, nafsa i hasorna på hästar osv. Hur kan en häst få ett sådant katthat?

Jag skulle känna att vad blir nästa levande varelse hästen får för sig att "störa sig på" och sparkar ihjäl? En shettis? Ett barn? Vad?
Jag hade en häst som avskydde hundar. Orsaken var att han som unghäst blev mkt skrämd av hysteriska hundar som han trodde skulle anfalla. Han var i rädslenivå rulla med ögonen och okontaktbar. Därav hundhatet drog jag slutsatsen.
En hund kom en gång in i hans hage, han jagade den med blottade tänder och stampade efter den, precis att den hann ut. Jag hade inte rekommenderat att en hund skulle nafsa honom i hasorna, det hade säkerligen smällt då.
Han nafsade även efter hundar och katter som snodde runt benen på honom i tex stallgången, men han gjorde aldrig någon tendes att göra som din häst, dvs oprovocerat attackera på neutral mark!
Som värst nöp han en hund rejält på ryggen, men då hade hunden roat sig med att slicka honom på mulen en lång stund, och han försökte få undan skallen så långt det gick. Hunden var en grand danois, den nådde långt!