Hur skall jag gå vidare?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Anonymejag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 14 494
Sv: Hur skall jag gå vidare?

Efter att ha läst igenom tråden så får jag väl skriva min åsikt också.

Det är absolut inte hästens fel att katten dog. Och att göra sig av med en häst för att den har följt sina instinkter tycker jag låter lite patetiskt. Det låter bara som om du vill ha en anledning till att göra dig av med hästen, sorry men det är så jag tycker.

Sen kan jag tillägga att jag håller med LovisaEleonora_ i hennes inlägg.

Hade jag tagit hem en ny häst och denna tog ihjäl min katt.
Då hade jag lämnat tillbaks den.. faktiskt.. men det är bara vad jag hade gjort men jag skulle aldrig kunna glömma det och gå vidare.

Tänker på dig och lille kissen

Beklagar förlusten av din kära kisse :( har också en högt älskad katt, och jag kan föreställa mig hur du känner dig.

Ett djur är ett djur, de har ingen moral och kan därför inte klandras för en sådan här händelse.
Jag kan ändå förstå att du överväger att lämna tillbaka hästen, jag hade nog själv gjort det...inte av klander mot hästen, utan av rädsla att inte kunna fästa mig vid den fullt ut pga det som hänt....att jag skulle tänka på kattens död varje gång jag ledde ut den. Det hade inte känts schysst mot hästen, helt enkelt.

Hade det varit en häst du haft länge och redan haft band till hade det varit en annan sak.

Efter att ha läst igenom tråden så får jag väl skriva min åsikt också.

Det är absolut inte hästens fel att katten dog. Och att göra sig av med en häst för att den har följt sina instinkter tycker jag låter lite patetiskt. Det låter bara som om du vill ha en anledning till att göra dig av med hästen, sorry men det är så jag tycker.

Sen kan jag tillägga att jag håller med LovisaEleonora_ i hennes inlägg.

Vilken trevlig ton du kom med då.
Det kan vara svårt att glömma en sådan händelse, är nog tillräckligt jobbigt utan att man ska bli påmind om det varje dag. Sen kan hon vara orolig för sina andra katter med. Hade jag plockat hem en pålle och den hade haft ihjäl min katt hade jag nog inte kunnat fästa mig vid hästen och hade lämnat tillbaka den.

*kl*
Håller med Heulwen och några till. Katter ligger högre upp på listan än häst för mig, jag tror inte att jag hade kunnat tycka om en häst som medvetet attackerat och dödat min katt. Oavsett om det är enligt naturen eller ej, jag skulle inte köpa en sån häst. Skulle jag någon gång köpa en häst som tidigare dödat en katt så hade jag noga valt stall efter det, dvs stall utan katter. Men det är ju så här det är. En katt är bara en katt och nått man utan problem och större känslosvall byter ut. Det är katten som ska lära sig att hålla sig undan, inte hästen som ska lära sig att inte göra sånt.

Och nu menar jag inte TS, utan vissa andra här.

Min väns häst sparkade ihjäl deras hund. Vissa hästar är sådana. En åsna som jag känner till så han tycker jättebra om min hund, men ägarens hund hatar han.

KL

jag blir helt mörkrädd när jag läser hur folk härinne resonerar.

Att usch vilken otrevlig elak häst osv osv. De ska banne mig inte.... osv osv.... Snälla ni - det är djur vi pratar om. Vissa hästar tycker inte om katter. eller hundar. Liksom vissa människor inte tycker om vissa sorters djur. Och hästar är stora, det finns en anledning att man inte ska ha sällskapskanin åt sin häst i boxen och det är INTE för att hästen är en elak jävel som är ute efter kaninmos!

väx upp, och lär er se hästarna som djur, inte förmänskliga dom.

TS: förstår så väl din sorg över din katt. Men det låter som hästen inte passar dig oavsett detta. Lämna tillbaks den om det känns så.

mackan/som själv har älskade katter (och häst) och kommer sörja oerhört den dagen de dör.

Usch och fy! Och stackars dig! *tröstkram*

Jag är som dig, fullkomligt älskar min katt! I "kärleksmängd" älskar jag katten lika mkt som jag älskar hästen.

Så i ditt fall skulle jag absolut inte ha behållit hästen, jag hade känt att jag faktiskt inte skulle kunnat förlåta den för det horribla tilltaget! Det eftersom katten var "gammal" i huset och hästen "ny". Men med det inte sagt att DU måste känna likadant, du måste själv känna efter vad DU vill och göra därefter!

En häst som anfaller en katt på "neutral" mark så mycket som din häst gjorde tycker jag faktiskt är onormal. Visst, älskar man inte katter och är beredd att inte ha katt i stallet där en sådan häst står, då är det ju givetvis ett beteende man kan acceptera.
Ej neutral mark för hästen anser jag är boxen och hagen, där är ju hästens revir i den mån hästar har revirtänkande.

En katt är ju aldrig provocerande som tex en hund som faktiskt kan få för sig att valla hästar, skälla ut hästar, nafsa i hasorna på hästar osv. Hur kan en häst få ett sådant katthat? :confused: Jag skulle känna att vad blir nästa levande varelse hästen får för sig att "störa sig på" och sparkar ihjäl? En shettis? Ett barn? Vad?

Jag hade en häst som avskydde hundar. Orsaken var att han som unghäst blev mkt skrämd av hysteriska hundar som han trodde skulle anfalla. Han var i rädslenivå rulla med ögonen och okontaktbar. Därav hundhatet drog jag slutsatsen.

En hund kom en gång in i hans hage, han jagade den med blottade tänder och stampade efter den, precis att den hann ut. Jag hade inte rekommenderat att en hund skulle nafsa honom i hasorna, det hade säkerligen smällt då.
Han nafsade även efter hundar och katter som snodde runt benen på honom i tex stallgången, men han gjorde aldrig någon tendes att göra som din häst, dvs oprovocerat attackera på neutral mark!
Som värst nöp han en hund rejält på ryggen, men då hade hunden roat sig med att slicka honom på mulen en lång stund, och han försökte få undan skallen så långt det gick. Hunden var en grand danois, den nådde långt!

Säger som dig, hade jag eget stall så skulle den häst som gjorde så få flytta så fort det gick!

Min häst är också förtjust i stallägarens katt. Vilket resulterar i att katten knappt törs in i stallet när min häst ska ner med skallen och snosa på katten! Katten blir jätterädd när det där stora hästhuvudet kommer mot honom!

Om en häst kliver på ett mindre djur av misstag kan ju hända, min häst ställde i boxen ner hoven på en mus för någon månad sedan! Musen vrålade i högan sky, hästen stod lugnt och åt, märkte ju inte den lilla kroppen under hoven!
Och förra hästen klev rätt över ryggen på en stallkatt som vägrade flytta på sig där den låg mitt i hästens box när hästen släpptes in från hagen och siktade på krubban.

Ja att en katt "bara är en katt" i de flestas ögon, det är ju något vi kattmänniskor fått acceptera för länge sedan!
Jag är för kattskatt, kanske skulle det höja statusen på katten?

Om jag hade eget stall och en inackordering skulle oprovocerat attackdöda en av mina katter så skulle jag resonera likadant om den oprovocerat attackdödade en av mina hästar. Undrar om "bara en katt" förespråkarna skulle resonerat likadant om TS:s häst med berått mod dödat en annan häst? Kanske ett litet föl? Min förra häst var livrädd för föl av någon anledning.
Vi människor är rovdjur, på det sättet jämnställda med katt och hund. Är det ok att en häst försöker döda människor också för att "människan är rovdjur"?

Jag har ögnat igenom tråden och jag hittar faktiskt inga "hat-inlägg" mot hästen utan de flesta skriver att det inte är hästens fel men...

Vad jag däremot läser då och då i tråden är att katter o hundar ska finna sig i att bli ihjälsparkade lite då o då.
Man rekommenderar hårda piskslag över nosen på valpar o kattungar så de skrikande springer iväg eller att sparka hunden/katten. Att köra ihjäl katter med skottkärror är helt OK osv.

Jag tycker faktiskt inte att detta är OK Detta fast jag mycket väl vet att djur är djur! Skulle t ex aldrig spöka ut min hund i söta kläder. Men jag gillar ALLA djur: Jag har haft djur i många år, och jag har arbetat i både små och stora djurstall. Jag har haft hand om många olika djurslag hästar, hundar, katter, höns, får, grisar, nötkreatur, kanin, hare, fåglar... Så jag har djurvana. Jag vet att djur är djur (vilket ofta ifrågasätts här på Buke ;)) och vad man kan förvänta sig av dem. Och ofta är de faktiskt klokare/visare än människor.

Jag tycker inte det är OK att plåga någon- inte ens en fluga- döda gärna flugan om den stör mig ..ja- helt OK... men inte plåga! Jag accepterar vargen, jag tycker vargen ska få finnas - men skulle inte släppa ut min hund där jag vet det finns varg- eller låta mina får gå på skogen om risken är uppenbar att de blir dödade- Det är inte vargens fel- han ska få finnas och han gör det han är född till- men jag skyddar mina djur.

Lika väl avstår jag från att köpa en häst som jag vet blir ett stort hot mot mina andra djur, eller mot människor. Jag hatar inte hästen, blir inte elak emot den och vore den redan min häst skulle jag tycka om den och sköta den väl.
MEN jag skulle inte välja att KÖPA en sån häst.

Jag hittar flera inlägg ang. vad man anser om hästar som "dödar".

:angel:

Det är ju löjligt att göra denna tråd till en tråd om vilket djur som har mest "värde". Det som påpekats är att det handlar om DJUR, de har inga intentioner utan handlar på insikt, och det mesta kan hända. Det finns INGEN i tråden som påstått att katter eller hundar skulle vara mindre värda, det är löjligt att vinkla det som att det är det det handlar om. Jag har själv katt som sagt!!!

Jag har funderat mkt på den här tråden sedan i går em när jag läste sist i den. Håller med dig om att det nog blev lite onödigt "vilket djur är mest värt", bra du påpekade det!

Men jag känner att jag inte alls köper argumentet att det är naturligt att hästar så oprovocerat ger sig på en katt, hund eller annat djur för att det är rovdjur. Ska vi resonera "naturligt" så visst är hästen ett bytesdjur. MEN den är även ett flyktdjur! Deras naturliga beteende är att fly från det som skrämmer den, inte att attackera det som tex en älg.
Och hästar har inte naturligt som en hund att försvara sin husse/matte, det har jag aldrig, aldrig hört talas om! Försvara sin avkomma visst, det gör alla djurmammor, men försvara husse/matte, nej, det är inte naturligt beteende, speciellt när matte i det här fallet inte ens var rädd.

Att en och annan hund eller katt blir skadad eller tom dödad av olyckshändelse, det anser jag är en helt annan sak. Olyckshändelse = tex att hunden smyger upp bakom hästen och med blöt nos luktar på hasen, hästen blir rädd och sparkar till. Eller att katten som hände mig en gång, ligger mitt i hästens box, vägrar flytta sig när hästen kommer in från hagen och siktar på krubban, missar katten och kliver på den.

Så jag känner att om min häst gjorde något sådant, då skulle det kännas bäst att avliva den. Av samma orsak som avlivning skulle kännas som det bästa om den började vara farlig för människor och tom börja attackera.
Jag känner att min åsikt är att en häst som gör så, den är störd! Lika farligt störd som tex en hund som attackerar småbarn och då oftast avlivas.
Jag skulle känna att vad kommer härnäst?
Min åsikt, jag accepterar givetvis att andra har en annan!

*kl*
Angående hästen som dödade katten så är det väl helt upp till ägaren hur det känns. Känner hon att hon inte litar å hästen så lämna tillbaka den- det finns fler hästar.- Jag själv skulel dock inte vara särskilt bekymrad även om jag såklart skulla vara ledsen över katten.

Angående andra inlägg om hur katter skall överleva i stallet: Inte sjutton måste katter och hundar vara rädda för både folk och hästar i stallet för att slippa bli dödade!

Vi har 8 katter och 3 hundar som dagligen ränner runt på gården där vi har 10 hästar. Ingen av katterna har någonsin varit nära att bli skadad. Vi har både ston med föl, unghästar och en busig, närgången vuxen hingst. Alla vet att katterna får man inte röra.

EN gång har jag varit med om en häst som visade aggressivitet emot katt. Det var ett ny importerat sto som precis fölat. Hon högg emot en av katterna som gick på boxkanten. Jag röt till och häst och katt hoppade åt varsitt håll. Efter det är även hon snäll. Har tidigare stått inackorderad i stall med 15 hästar och 2 katter. Aldrig problem mellan djuren där heller.

Om katterna blir överkörda av skottkärror (?:eek:) och får balar över sig anser jag att man är alldeles för ouppmärksam!

Naturligtvis är mina hundar inte välkomna i hagarna och de vet att flytta på sig när det kommer en häst. Men inte har jag behövt sparka varken dem eller katterna för att lära dem det.

Och jag anser att varken katter eller hundar ska springa runt benen på hästarna. De är stora djur och stallet och hagarna deras boplats. Jag tar aldrig med mig hunden till stallet och om hon någon gång följer med är det i koppel, detsamma anser jag om katter.

Varför ska alltid folk envisas med att ha stallkatt? Stallet är till för hästar och om man nu envisas med att ha katter pissande i hästarnas hö :devil: så klaga inte vid olyckor för det händer förr eller senare.

Det är ju löjligt att göra denna tråd till en tråd om vilket djur som har mest "värde".

Har aldrig påståtta att något djur är mer värt än något annat. Tvärt om faktiskt. Jag tycker alla djur är värda att att inte behöva leva i fruktan eller riskera att bli misshandlade i sin hemmiljö- oavsett vilka djur just jag råkar gilla bäst.

Och eftersom jag har ett antal hästar skulle jag heller inte välja att köpa/överta en hund dödar hästar (eller är aggressiv mot hästar) - hur naturligt man än kan anse att ett sånt bettende är.
Jag skulle heller inte välja en folkilsken hund. Hunden kan säkert ha sin skäl till att hata folk, men det innebär extremt mycket arbete och ett stort ansvar att äga ett aggressivt djur. Har inte den tiden- eller ekonomiska resurserna att betala ev. skadestånd.

Om min häst oprovoserat angrep och dödade min älskade hund/katt (eller nån annans djur) skulle jag absolut förlåta hästen (när den värsta chocken gått över) - Men jag skulle ALDRIG kunna förlåta mig själv!

Angående hundar i hagen så brukar det ge sig självt att de slutar gå in där den dagen de går på eltråden. Vilket säkerligen fungerar likadant med en katt, sätt en tråd nog långt ner så den får en stöt, sen ger den fanken i att vara i hagen!

Stallkatter är ju nyttiga att ha om man vill slippa möss. Jag har en gång stått i ett stall utan stallkatt, säger aldrig mer!
Det var fullkomlig musinvasion! :crazy:

Jag upplever dessutom att katter ytterst sällan "snor runt benen" och liknande på hästar. 99% av de katter jag träffat har enorm respekt för hästar, trots att en och annan katt ibland ligger på ryggen på någon snäll häst.
Har aldrig hört talas om tex en ryttare som åkt i backen för att en katt kommit farande in på ridbanan och skrämt hästen, jagat hästen eller liknande.

Hundar däremot har väldigt många jag träffat varit väldigt "på", de ska skälla, de far omkring, vissa får för sig att leka med hästen (vilket hästen ju uppfattar som den blir jagad) osv.
Och många är de tillfällen när två hundar börjar slåss på tävlingar!
Många stall och anläggningar har ju koppeltvång på hundar vilket jag tycker är en bra sak.

Men jag erkänner jag är "jävig i frågan", jag älskar katter, är 100% kattmänniska som kan bli att tycka om en del hundar som jag lär känna, men aldrig kommer kalla mig hundmänniska.

Har aldrig hört talas om tex en ryttare som åkt i backen för att en katt kommit farande in på ridbanan och skrämt hästen, jagat hästen eller liknande.

Lyckost dig! Har ridit i ridhus där katten klättrar omkring på sargen, rotar runt bakom den, snor omkring inne på banan och bär sig illa åt.

För att inte tala om den som klättrade omkring på staketet till ridbanan och smög på ekipagen. Och dessutom älskade att gömma sig i hindren under hoppträningen, för att hoppa fram och sätta fart på tillställningen.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 472
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 173
Senast: Magica
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 098
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?