Hur skall jag kunna lita på honom?

Han måste verkligen älska dig som stannar kvar trots att du litar noll på honom. Du snokar i hans meddelanden, du tolkar något ganska oskyldigt till det värsta tänkbara, du tror honom inte när du konfronterar honom och du kräver att få ha insikt i precis varje liten del av hans liv.

Det är du som har gjort fel den här gången, flytta fokus och prata med honom om det, att acceptera problemet och be om hjälp med det är första steget mot att lösa det. Om du inte vill eller kan lösa ditt svartsjukeproblem vet jag inte om du borde ha ett förhållande alls faktiskt...
 
@lilstar Var har du läst detta???? och du kräver att få ha insikt i precis varje liten del av hans liv.
Har jag aldrig sagt! ville få råd och inte bli ännu mera nertryckt, med det har ni buke lyckats bra med så ett jätte TACK!

@FreeLou Tack för din kommentar, den hjälper :)
 
@lilstar Var har du läst detta???? och du kräver att få ha insikt i precis varje liten del av hans liv.
Har jag aldrig sagt! ville få råd och inte bli ännu mera nertryckt, med det har ni buke lyckats bra med så ett jätte TACK!

@FreeLou Tack för din kommentar, den hjälper :)

Men vad ville du ha för svar? Bara medhåll?
I ditt inlägg så skriver du ju det som att problemet är killen och att han är otrogen. Om du istället hade insett att problemet också ligger hos dig och bett om hjälp att utvecklas så du inte är så svartsjuk hade du säkert fått andra svar.
 
@lilstar Var har du läst detta???? och du kräver att få ha insikt i precis varje liten del av hans liv.
Har jag aldrig sagt! ville få råd och inte bli ännu mera nertryckt, med det har ni buke lyckats bra med så ett jätte TACK!
Men du har ju knappt varit aktiv och svarat?

Mitt inlägg var knappast nedtryckande:

____________________
TS: När man börjat titta i sin partners mobil så måste man inse att man har ett seriöst problem. Ingenting blir bättre av snokande. Jag var likadan förut, mot mitt stackars ex, under en period och tro mig - det gjorde ingenting bättre. Om ens tillit är så icke-existerande att man måste snoka är det ju kört oavsett, vad har man då? Dessutom går det utmärkt att radera meddelanden så även om man snokar igenom allt så kanske man inte hittar nåt - och istället har man en gnagande känsla kvar att man inte kan vara helt säker. Lägg till meddelanden man lätt kan missförstå så blir det ju en än värre soppa.

Att man inte skulle kunna vara avundsjuk av ingen anledning tror jag inte på. Jag var det och var nära att förstöra en hel relation på grund av det.
_____________________

Men det har du över huvud taget inte bemött.
 
Fast det är väl inget konstigt? Jag vet inte om exakt alla min partner messar med/är bekant med. Vet def inte namnet på alla hans kollegor.

Lite off topic, men skulle inte säga att det är ovanligt att veta det heller. Det ena är inte mer rätt än det andra. Beror nog helt på förhållandet och personerna i fråga. Både jag och min sambo har ett väldigt litet socialt nätverk och få kollegor, med få ytliga kontakter, vilket gör att vi känner till alla för de kommer ju upp på tal i det vardagliga livet hela tiden. Varje ny person som kommer in i våra liv skulle nog komma upp på i det vardagliga talet också, just för att det hör till "ovanligheterna", typ "Åh, idag hörde en gammal klasskamrat av sig, kul att höra från hen!". I vår relation skulle det således vara lite märklig ändå om någon av oss haft upprepad kontakt med någon person som aldrig kommit på tal.

För övrigt håller jag med de andra som påpekat att svartsjukan är ett problem som ligger hos TS. Och att det är något som hon bör arbeta med, på egen hand - men nog också tillsammans med sin sambo med tanke på att det även rör deras relation och det relationella utrymmet mellan dem.
 
@ams

Är det så att du bara vill ha medhåll? Vill du att vi här på buke ska berätta för dig hur bra du löste situationen? Att du blev osäker och istället för att prata med killen så gick du bakom hans rygg o snokade. Sen klarade du inte av den "sanning" du hittade utan måste konfrontera killen vilket resulterar i att du ändå inte tror honom.

Om du inte redan fått det rådet av någon annan så är mitt råd att du ska söka dig till terapin och där jobba med tankemönster och tankevurpor.

Risken är att om du fortsätter på den väg du har gett dig in på så underminerar du hela förhållandet. Det är en oerhört destruktiv väg du har börjat gå och i slutändan så förlorar du din sambo. Vill du det?

Min fråga till dig är hur mkt energi och kraft är du beredd att lägga på att förändra dig själv? Att faktiskt våga möta den ryggsäck du har med all skit du har råkat ut för genom livet?

Och för att möta det sista. Hemlisar. Naturligtvis ska din sambo, liksom du själv få ha hemlisar med den andre. Du äger väl honom inte? Eller lever du som den dominanta part i ett 24/7 -förhållande och/eller ett TPE-förhållande. I ett sunt förhållande finns det tre liv. Du har ett, han har ett och så har ni ett ihop. Du har absolut inte ett skit i varken hans mobil eller på något annat ställe som är hans, det är PRIVAT och ska få vara så. Vi kan göra en tankevurpa o vända på det hela. Skulle du tycka det var helt ok att din sambon snokade i ditt privatliv. För att överdriva lite kanske, sätta spionprogram i datorn, GPS på dig så ha ALLTID visste var du var? Skulle det kännas ok?
 
Risken är att om du fortsätter på den väg du har gett dig in på så underminerar du hela förhållandet. Det är en oerhört destruktiv väg du har börjat gå och i slutändan så förlorar du din sambo. Vill du det?

Min fråga till dig är hur mkt energi och kraft är du beredd att lägga på att förändra dig själv? Att faktiskt våga möta den ryggsäck du har med all skit du har råkat ut för genom livet?

Men jisses ... tycker du inte att du tar i lite väl mycket nu? Vi vet inte ett smack mer än att TS har kollat sambons mess och blivit svartsjuk. Det behöver ju inte betyda att domedagen är här.
 
@lilstar Var har du läst detta???? och du kräver att få ha insikt i precis varje liten del av hans liv.
Har jag aldrig sagt! ville få råd och inte bli ännu mera nertryckt, med det har ni buke lyckats bra med så ett jätte TACK!

@FreeLou Tack för din kommentar, den hjälper :)

Du skriver ju själv att du tycker det är konstigt att du inte känner till alla hans arbetsrelationer. Om alla säger att det är du som har fel kanske du ska ta till dig det...
 
@ams Jag tror det är superviktigt med en öppen dialog kring dina svartsjuke problem. Berätta för din pojkvän/sambo att du behöver tryggas. Det finns mängder med människor som är svartsjuka av sig. Jag är inte en av dem så kanske jag inte alls borde tipsa om vad en borde göra. Däremot är en nära släkting till mig ganska så svartsjuk och hennes sambo är medveten om det och tänkte då att han nog gjorde bäst i att aldrig omnämna sitt ex. Vilket kan bli ganska så svårt då han har barn sen ett tidigare äktenskap, så när hon sedan fick höra deras samtal från andra personer blev det bara ännu värre. Han ville vara snäll och inte bringa upp sitt ex till ytan alls.
Nu har hon dock, efter att ha sagt det till honom, fått känna att hon också blir informerad. För att dölja det som om det vore fel att kommunicera med sitt ex, när man har barn som ännu inte är vuxna måste kunna figurera :) Så visst är det du som måste arbeta på din svartsjuka, men jag tror alldeles säkert att din pojkvän/sambo vill hjälpa dig att bli av med det som går av den :)
 
Men jisses ... tycker du inte att du tar i lite väl mycket nu? Vi vet inte ett smack mer än att TS har kollat sambons mess och blivit svartsjuk. Det behöver ju inte betyda att domedagen är här.

Nej.

Vi är många här på buke som varit utsatta för lite "oskyldig" svartsjuka som sedan eskalerat till total kontroll.
 
Jag tycker att det är rätt otrevligt att skriva att folk är löjliga för att deras idé om privatliv är annorlunda än din. Min telefon är min. Jag har mina saker där, mina meddelanden, mina kontakter. Mina vänner ska kunna SMS:a mig något privat utan att oroa sig för att det på något vis går genom min sambo. Visst, vi blippar ju på telefonerna när den andra sitter bredvid så många gånger ser vi ju vilka vi WhatsAppar med, vilka hemsidor man är inne på etc etc men trots att min mobil inte på något vis är hemlig så är för mig steget alldeles för långt för att gå till att min sambo ska sitta och läsa mina meddelanden "på skoj". Oavsett vad jag och mina vänner SMS:ar om så är det våra privata konversationer och ingenting jag vill att min sambo ska sitta och gå igenom.

KL

TS: När man börjat titta i sin partners mobil så måste man inse att man har ett seriöst problem. Ingenting blir bättre av snokande. Jag var likadan förut, mot mitt stackars ex, under en period och tro mig - det gjorde ingenting bättre. Om ens tillit är så icke-existerande att man måste snoka är det ju kört oavsett, vad har man då? Dessutom går det utmärkt att radera meddelanden så även om man snokar igenom allt så kanske man inte hittar nåt - och istället har man en gnagande känsla kvar att man inte kan vara helt säker. Lägg till meddelanden man lätt kan missförstå så blir det ju en än värre soppa.

Att man inte skulle kunna vara avundsjuk av ingen anledning tror jag inte på. Jag var det och var nära att förstöra en hel relation på grund av det.

Måste bara få säga att du är bra klok du!

Och apropå svartsjuka för ingenting kan jag också skriva under på att det går, jag har (tyvärr) en tendens till svartsjuka och mitt ex fick också utstå en hel del av den. Jag vet att jag kan vara det och att det är något jag måste jobba med, absolut inget jag är stolt över.
 
Måste bara få säga att du är bra klok du!

Och apropå svartsjuka för ingenting kan jag också skriva under på att det går, jag har (tyvärr) en tendens till svartsjuka och mitt ex fick också utstå en hel del av den. Jag vet att jag kan vara det och att det är något jag måste jobba med, absolut inget jag är stolt över.
Men man tackar, kära du!

Som tur är så lär man sig ju, eller ja förhoppningsvis i alla fall. Jag vill aldrig någonsin igen vara som jag var förut, det är liksom under min värdighet att bete mig på det viset, så jag jobbade stenhårt med mig själv rätt länge. Och det gör skillnad :). Att mitt ex stod ut med mig förstår jag inte, jag hade slängt ut mig ögonaböj.
 
Efter att ha läst igenom tråden känner jag också, som någon sa, att budskapet har nått fram. Det är inte okej, det som TS gjort. Men ni får det nästan att låta som att hon bör skjutas på plats! Var lite konstruktiva och hjälp till istället!

Nu vill jag vända mig till dig @ams.
Svartsjuka är en liten djävul som sitter och viskar lögner i din öron. Jag vet, jag har varit där du är och jobbar varje dag för att få dessa lögner att tystna. Jag vet att min sambo aldrig skulle vara otrogen, men ändå hugger det i mig när han säger att någon är snygg. Detta är inte ett normalt beteende och det är först när man inser det som det går att jobba med. Men det är inte så lätt att jobba med något man inte förstår, eller hur?

Svartsjuka handlar om osäkerhet, närmare bestämt om dålig självkänsla - i de flesta fall. Svartsjuka handlar om känslan av "varför är han mer mig när han kan vara med någon mycket bättre" eller "jag är inte tillräckligt bra för honom". Och då säger svartsjuksdjävulen att "vänta bara, han kommer byta ut dig när han hittar någon bättre, snyggare och roligare". Och sen eskalerar det därifrån.

Och det stora problemet ligger i dina egna tankar om dig själv. Du måste lära dig själv att Du är det bästa som finns! Han kan skatta sig lycklig över att få vara med någon som dig, och han väljer att vara med dig just för att du är så himla bra! Det finns ingen som kan mäta sig med dig! För det är bara Du som kan vara den du är. Och det är Dig han valt att leva med.

Att ha blivit bedragen innan betyder inte att man kommer bli det igen. Men att bli bedragen sänker självkänslan till botten. Svartsjuksdjävulen får vatten på sin kvar, han säger: "Där ser du, du duger inte som du är. Du är så lite värd att han valde att gå till någon annan utan att ens respektera dig tillräckligt för att göra slut först."

Svartsjuksdjävulen HAR FEL!! Otrohet ligger på bedragaren och aldrig den som blir bedragen! Ingen förtjänar att bli så illa behandlad. Du förtjänar det inte och kommer aldrig göra det, för du är fulländad precis som du är.

Lösningen ligger i att jobba med sig egen självbild. Läs t.ex Självkänsla NU! av Mia Törnblom. Där får du konkreta tips på hur du kan jobba med din självkänsla och därigenom din svartsjuka. När du får en större självtillit och självkänsla kommer du också får lättare att lita på andra. Att jobba med sin egen självbild är a och o i livet.
Jag kommer ur en uppväxt präglad av alkoholism och mådde pyton under tonåren. När jag började jobba med min självbild förändrades hela mitt liv! Sedan glömde jag bort att fortsätta jobba med mig själv och alla nedtryckande tankar började komma upp igen. Om att jag var fel. Jag dög inte. Hur kan någon vilja vara med mig? Jag som är så konstig/ful/tjock/fel, etc. Det är dessa självförstörande tankar som är din fiende. Och DOM HAR FEL.
Jag har lagt manken till med mitt självbildsarbete de senaste dagar (!!) och jag mår redan mycket bättre! Så det behöver inte ta massor med tid att börja känna en skillnad. Erkänn för dig själv att du måste jobba med dig själv, och gör det!

Börja med att komma på tre saker som är bra med dig. Inte saker du är bra på utan som person.
Jag är till exempel duktig på att ge råd (klokhet), jag värnar om andra (vänlighet) och jag vill förändra saker i världen jag tycker är fel (mod).

Många kramar till dig! Och jag finns på PM om du vill prata. :)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 228
Senast: Whoever
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 004
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp