Hur skall jag kunna lita på honom?

Har en kompis som har en svartsjuk tjej .Hon ringer honom var timmen för att kolla vad han gör .Var på kurs med honom och vi skulle på avslutningsmiddag .Men när vi ätit färdigt så ringde hon och var skitarg för att han inte frågat henne och det kunde ju finnas andra tjejer där ! Jag blir galen på henne
 
Man kan aldrig skylla på vad man varit med om och lägga det på en ny partner.

Det är många som blivit bedragna gått vidare och inte blivit svartsjuka eller kontrollerande för det. Jag är en av dem.
*Spinner vidare*
Framförallt spelar det ju ingen roll (kanske i terapin senare kan det spela en roll och man får möjligheten att arbeta igenom det som gett en känslorna) men i nuet så är svartsjukan bara ett problem som man behöver hantera oavsett anledning. Då är det känslan man behöver lära sig hantera/acceptera utan att agera på den och inte partnern som skall styras.
 
Oj, jobbigt läge! Jag hade nog också tyckt att det verkar lite konstigt och olustigt om jag såg att min sambo skrivit så till någon som han aldrig någonsin ens nämnt förut. Så jag hade nog frågat om det på en gång och pratat med honom om det. Tror också att det är bra om ni pratar ordentligt om vad ni tycker är ok och inte samt var gränsen går, så att du ska slippa känna dig osäker och vilja kolla upp honom i framtiden. Ni ska ju kunna lita på varandra ju :)
 
Oj, jobbigt läge! Jag hade nog också tyckt att det verkar lite konstigt och olustigt om jag såg att min sambo skrivit så till någon som han aldrig någonsin ens nämnt förut. Så jag hade nog frågat om det på en gång och pratat med honom om det. Tror också att det är bra om ni pratar ordentligt om vad ni tycker är ok och inte samt var gränsen går, så att du ska slippa känna dig osäker och vilja kolla upp honom i framtiden. Ni ska ju kunna lita på varandra ju :)

Gränser... Är det ok att vara en vän när arbetskamrat har det jobbigt? Jag har svårt att se hur så inte skulle kunna vara fallet. Att han sedan inte nämnt personen tidigare kan ju förklaras med att man kanske inte pratar så mycket jobb hemma om man inte har samma jobb.
 
SJÄLVKLART är det inte OK att gå igenom någons privata grejor (brev, meddelanden, telefon, SMS etc) utan dennes uttryckliga medgivande. Var är respekten?!

Är det uttalat OK att titta ("är det OK att jag kolla en sak via din mobil") är väl en sak. Men vem frågar "får jag gå igenom dina SMS och göra egna tolkningar, jag känner mig lite svartsjuk". Och vem tillåter på de premisserna att en genomläsning sker?

Svartsjuka är ett problem bara den svartsjuke äger. Ingen annan. I det här fallet är det ju dessutom så att killen (som det väl råkar vara) inte ens vet om att TS gått igenom telefonen?

Själv hade jag nog sprungit långt bort om jag haft redovisningsplikt över vilka jag träffar under en dag, vad jag gör med dem (äter lunch, ett samtal, hur länge, av vilken anledning). Jag hade känt mig väldigt trängd och faktiskt respektlöst behandlad.

Just detta med att AVSÄNDAREN till ett meddelande ska kunna lita på att det är JAG som är mottagaren (och inte utvalda personer som ger sig tillträde till mitt privatliv) känner jag är jätteviktigt. En vänrelation där jag upptäcker att det jag skriver/meddelar går direkt till t ex partnern hade jag avslutat per omgående.

Till TS: jag hade nog hellre ställt frågan: Hur ska HAN kunna lita på DIG? För mig hade ditt handlande absolut varit en anledning till avslutat förhållande.
 
Tack, sparka på den som redan ligger!

Varför jag i bland får behov va att snoka vet jag inte om det har med att göra hur man har blivit behandlad tidigare eller att man läser överallt att folk är otrogna hit och dit.

Jag inte om kring och är svartsjuk varje dag hur skulle man orka det? Men när jag får "psykbryt" är det jobbigt :(

Sen får han givetvis ha kvinnliga vänner. Det som retar mig är att han inte änns nämnt henne. Om dom nu har en bra relation kan han väl nämna det eller? Man brukar pratar om vad som händer på jobbet om kollegor och så.

Och att vissa reagerar så starkt på att jag kolla hans mobil förstår jag inte? Vi lever ju i hopp och skall inte ha några hemlisar för varandra.

Hur menar du att du redan ligger? Hur du blivit behandlad tidigare kan knappast din sambo lastas för, inte heller för vad du läser. Eller för din bild av hur man hanterar sina jobbrelationer på hemmaplan.

Som @Pegasus63 skrev så bidrar det faktum att det är just en jobbmobil med ytterligare problem. Där kan finnas information som mobilens innehavare bör eller t o m ska hålla för sig själv.

På den tiden jag var sambo var det inte så att jag dolde något. Samtidigt finns det saker jag aldrig berättade för honom, trots att vi var tillsammans i femton år och fortfarande är vänner. Helt enkelt för att de inte rörde honom och jag inte ville berätta dem för honom. Anledningen var inte att jag bedrog honom, utan låg på helt andra plan. Bara för att man lever tillsammans behöver man inte dela precis allt med varandra - om man inte bestämt att det är så. Men det kan inte anses vara något som är underförstått.

Beträffande telefoner är min privata telefon min. Och min jobbtelefon är definitivt min (och jobbets). Där förvaras en del arbetsrelaterade dokument som jag inte vill att någon annan än de det berör ska se. Hur man ens komma på idén att snoka i någons jobbtelefon är fullständigt obegripligt.
 
Jag är lite svartsjuk försöker inte vara det med i bland kan jag inte rå för det.
I alla fall så fick jag ett ryck att gå in i sambons jobb mobil och hittar där en konversation mellan honom och en tjej på jobbet.
Var inget puss eller kram eller så, verkar som om hon har det lite jobbigt nu men, lite glirningar om att: skall vi försöka ses en kortis och vill du ses i dag ;) Från min sambo.
Jag konfrontera honom de detta och han sa att hon hade det jobbigt hemma så kan lyssna, jo visst men han har inte nämnt det för mig alls att kan har en sådan relation med henne.
Han sa att allt var jobb relatera och att han inte är sådan som skulle vara otrogen.

Då tänkte jag,varför han frågar henne om dom skulle ses och avslutar med ;) det för mig känns som om det är något på gång.

Vill ju så gärna tro på han men när man hittar detta så är det inte lätt :(

Som jag ser det har du gett dig in på en stig där du inte ska vara. Iaf om du vill ha ett friskt och ärligt förhållande.

Vad rättfärdigar ditt beteende? Vad gör att du vill underminera hela förhållandet?
 
Svartsjuka är ett problem man äger själv. Antingen litar man på sin partner eller så gör man inte det. Sedan är det upp till en själv vilket liv man vill leva.

Jag kan logga in på min partners mail men gör det givetvis inte utan att han ber mig göra det. Kollar inte i hans telefon eller öppnar hans post.
 
TS, jag tycker att det är ett ganska grovt övertramp att kolla i någons telefon om man inte uttryckligen kommit överens om att det är ok.

Jag har tyvärr gjort samma misstag själv och fick mina farhågor bekräftade. Vårt förhållande var nog dömt redan innan dess eftersom jag inte litade på honom och visade genom mina handlingar att han inte kunde lita på mig heller. Vi gick isär efter det.

Nuvarande pojkvän får stå ut med att jag blir tokig ibland, han vet om vad som hänt i mina tidigare förhållanden (som var riktigt destruktiva på många sätt). Men när jag blir tokig, något som händer väldigt sällan nu för tiden, så är det inte så att han tröstar och daltar med mig utan det är något jag måste hantera själv. Jag brukar berätta vad jag känner, vad som gör mig illa till mods men där slutar också hans inblandning. Det är ju inte pojkvännen som har problem utan jag. Om han då skulle göra allt för att bedyra att inget hänt osv osv så skulle han ju på något viss bekräfta mitt dåliga beteende.

Så, flera innan har skrivit kloka saker, fundera på vad DU kan jobba med för att bryta det negativa beteenden. Tyvärr är det något man måste göra själv. Men det går :)
 
@Amstaff Inte ok att gå igenom någon annans telefon, mail osv. Har man problem med svartsjuka kan jag tänka mig att tankarna rusar iväg. Att han skrev "ska vi ses en kort stund idag" ;) kan ju tolkas som ett skämt med, om de nu jobbar på samma ställe lär det ju ses ganska så frekvent, om du förstår hur jag menar?

Men var försiktig med att låta din svartsjuka styra dig, tär garanterat sjukt mycket på förhållandet
 
TS, jag är själv väldigt svartsjuk och förstår dina känslor. Kanske mer än andra i tråden verkar göra.

Att vara svartsjuk är hemskt och jag har jobbat stenhårt med detta. I mitt fall uppkom svartsjukan efter att jag varit otrogen i tidigare förhållanden och vet hur "lätt" det är att lura ens partner. Det är fruktansvärt att vara svartsjuk, men jag har haft många och långa diskussioner med min nuvarande sambo om detta och berättat för honom hur jag känner och varför. Har du pratat om det med din partner? Det är så lätt att överanalysera och snabbt göra en höna av en fjäder. Tyvärr.

Första året hade vi det stentufft med tilliten på grund av min svartsjuka och att han var synnerligen populär hos damerna. Vi träffades även på en sex-sajt på internet, vilket kanske spädde på det hela. Han är även väldigt porrintresserad, mer än mig och detta var också svårt till en början. Jag började känna svartsjuka över porren.

Idag har vi levt ihop i drygt tre år och de tillitsproblem som funnits är bortsuddade med hjälp av ständiga diskussioner och tack vare att min sambo har haft förståelse och ett enormt tålamod med mig. Idag litar jag blint på honom. Mitt främsta tips är att prata om det. oftast känns det bättre ju mer man pratar om det. Är kärleken tillräckligt stark så kommer ni tillsammans att övervinna din svartsjuka. Jag blev t.ex. tryggare när min sambo berättade saker på en gång, ifall han stött på någon gammal tjejkompis, pratat med ett ex över skype, eller liknande. Kom det fram efter någon vecka blev jag omedelbart misstänksam och det är jobbigt och extremt svårt att bara "skaka av sig".
 
När jag pluggade på universitetet så hade jag en killkompis som hade en minst sagt jobbig flickvän. Första gången vi skulle göra ett arbete tillsammans (vi var de enda som bodde i stad X så det blev att vi nästan alltid jobbade ihop) så hade tjejen krävt mitt telefonnummer och ringde upp mig. Det var ett... intressant samtal. Men jag blev helt på det klara med att det var hennes sambo och jag skulle ge tusan i honom. Hade verkligen inga tankar på att vara annat än vän med honom.

Kan ju säga att vi var vänner bra mycket längre än han bodde ihop med den tjejen. Hon skulle också tvunget med om vi skulle ses utanför skolan- och när vi samkörde till universitetet om hon inte jobbade.

Jag förstår dig dock på ett plan, jag har väldigt dåligt självförtroende och fastnar lätt i tankar om 'tänk om....'. Men jag har lärt mig att kontrollera mig, och som avskräckande exempel brukar jag tänka på tjejen jag skrev om. Och mitt ex som tog kontrollerandet till en helt ny nivå. Och efter den upplevelsen så skulle jag springa på andra hållet vid minsta känsla av att någon försöker kontrollera och styra mig. :crazy:

Jag hoppas att du också kan komma på en strategi att 'komma överens' med din svartsjuka (för jag kan fortfarande känna svartsjuka, jag bara har lärt mig strategier att försöka strunta i den så det är ju inte så att den bara försvinner poff), jag tror att livet blir lättare för dig då. :)
 
Tycker att ämnet egentligen säger allt: hur ska jag kunna lita på honom?
Problemet ligger i att du inte litar.
Arbeta först och främst med denna fråga så ska du se att du kommer sakna viljan att kika i andras telefoner. Inte elakt menat, jag tror att det börjar där.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 234
Senast: Whoever
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 017
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp