Hur skall jag rida ?

doris

Trådstartare
Min pålle har som alla hästar, en stark och en svag sida. I traven märks inte detta så mycket då jag hinner med att parera att han känns ganska liksidig. MEN, galoppen, den är som natt och dag. Vänster galopp är lugn, kontrollerad, bra takt och han lyssnar bra. Höger galopp är rusig. Han springer jättefort, på ett varv på volten kan han gå i rätt galopp - sen få till korsgalopp - sen rätt igen osv. Allt i ett kraftigt övertempo.

Hur skall jag fortsätta rida ? Skall jag fortsätta med den starkare sidan och slipa till den formen, och kanske kräva lite flyttningar med mera för att utveckla honom. Eller skall jag strunta i den "bra" galoppen och bara träna den springiga ??

Tips på övningar? Börjar bli desperat.

Tacksam för svar

Om man har problem med höger galopp är sluta för vänster skänkel (bakdelen åt höger) väldigt bra.

Här är det viktigt att man inte låter hästen skjuta ut vänster bog, utan man ska ha en ärligt böjning i bålen. Det är antagligen jättesvårt för hästen så kräv väldigt liten böjning i början.

Börja i skritt och när det känns bra går du över i trav.

Gör det gärna i båda varven så du känner skillnaden.

Om inte ovanstående verkar hjälpa så kan det bero på att hästen är sned i kroppen. Då behöver du hjälp av en Equiterapeut och/eller Kiropraktor som kan "rakrikta" hästen.

mvh Jessica

så, om jag fattat det hela rätt så övar man sluta så att hästen skall börja lägga mer tyngd/bära mer tyngd med det ben som i galoppen kommer att vara dens yttre bakben. Eller?

Skall ta upp detta med min tränare och se vad som händer.
Tack för hjälpen

mycket lösgörande arbete,korta tempoväxlingar och SMÅ galopr i de svåra hållet..så han inte hinner vli trött och börja rusa

skall oxå prova det.

Vi kör redan väldigt mycket lösgörande i traven.

Vid galopp i det svåra varet så rusar han redan från start. I det bra varvet är det ett helt annat tempo, mycket lugnare även från start.

Eftersom hästen påbörjar galoppen med det yttre bakbenet så är det ofta det benet som är svagt när hästen har problem i motsatt galopp.

Har hästen problem med högergaloppen så vill hästen inte riktigt bära med vänster bakben och tvärtom. När hästen skjuter ifrån istället för att bära så går det gärna ganska fort. Om hästen däremot bär sig i galoppen från första språnget så är det lättare att få till en bärig galopp.

Alltså är även öppna åt vänster bra när man har problem med höger galoppen.

Öppna åt vänster och sluta åt höger stärker hästens vänstra bakben.

Korrekturläs gärna mitt inlägg för det är lätt att trassla in sig i begreppen. :crazy:

mvh Jessica

Ett till tips :).

Övergångar (skritt/trav - galopp - skritt/trav - galopp osv) och inte galoppera för långa sträckor (8-20 steg). Det brukar hjälpa när hästen inte riktigt vill vänta i galoppen utan rusar iväg.

Strunta helt i den "bra-iga" sidan tycker jag inte du behöver göra, men man bör minnas att även den är en del av problemet. Även om den känns ok, så är det de stelare/starkare musklerna i vänstersidan som hindrar högersidan från att rätas ut och böja om.

Sluta är som sagt en väldigt bra övning, men jag skulle gissa att det egentligen är tillräckligt svårt för din häst att gå på en stor volt på ett korrekt sätt. Troligen så har han sina sätt att "fuska" även i skritt och trav fast du inte märker det. I gallop är det mycket svårare för hästarna att fuska och oliksidigheterna märks tydligare. Börja i skritt och försök analysera vad det är din häst gör för att komma undan arbetet. Skjuter han ut bogen/bakdelen, överböjer i halsen, tar kortare steg, låser höften...? Det är viktigt att hitta "felet". Annars kommer hästen att fortsätta "lura" dig oavsett vilken övning du ger dig in på.

Mvh/Marie

Jag tycker inte att du ska strunta i den bra galoppen och bara träna den mindre bra. Däremot kan det vara bra att ställa lägre krav i det svåra varvet.
Att han springer fort beror nog på att han försöker komma ikapp sina bakben.

Några tips;
Förvänd sluta på volten i det svåra varvet som inledande övning tycker jag funkar bra. I skritt eller trav.
Eller att man motställer hästen på volten, rullar ner halsen och ställer om mot innersidan. Därefter trav eller galopp.
Sen kan man testa att rida galoppen motställd också för att öva rakriktningen.
Allmänt; mycket övergångar och fattningar. Att bara rusa runt i galoppen ger sällan något.
Sen kan man jobba mycket i traven istället. När hästen är stark nog kommer galoppen komma av sig självt.

Dessa övningar har jag haft bra nytta av när jag har ridit min egen och andras hästar.

Tack för ditt svar ( och alla ni andra också )

Jo, nog har vi problem även i skritt och trav, och jag vet ju att det är dessa problem som visas tydligare/föstärks i galoppen. Hästen har en enorm förmåga att skjuta ut högerbogen och gå med rumpan åt vänster. I skritt och trav har jag lärt mig att korrigera detta genom att ha min ytter skänkel lite längre fram, petas bogen in så rätas även rumpan ut. Men som jag sade, detta klarar jag bara av att göra i skritt och trav, i galoppen hinner jag inte med.

Skall definitivt prova både öppna och sluta så att vänsterbakben får jobba mer.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 464
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 727
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 571
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur