Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

diabla

Trådstartare
Jag vill ta över min medryttar häst till en underbar park och rida i. Problemet är att för att komma till parken måste man korsa en väldigt traffikerad korsning med två filer i varje riktning och sedan gå över en bilväg. väl i parken så rider man på en ridväg för endast hästar, men precis bredvid ridvägen finns ett jogging spår och en bilväg med massa bilar, skrikande och lekande barn, cycklister, lösa hundar etc.

Jag känner inte hästen så väl, jag har precis börjat på den och bara bara ridit i manegen.

Men manegen är tråkig och parken är så vacker! och alla andra klarar av att rida i parken! och jag vill ta ut hästen på veckodagarna klockan 7 på morognen och då lär det inte vara så mycket folk där. förhoppningsvis.

Ägaren säger att hon är för rädd för att ta hästen till parken för när hon tog ut den sist så blev den så stissig så den stegrade två gånger och nästan välte. :crazy:

Jag är väldigt rädd och blir stel som en pinne väldigt lätt i sånna här situationer och hästarna blir ju ännu mer stissiga då. Men ändå vill jag tvinga mig själv för jag vet hur underbart det kommer bli.

hästen är ett fullblod som är runt 170 och ofta låtsas bli så där löjligt rädd för små saker och spärrar upp näsborrarna och höjer huvudet och blir alldels stel och det känns som att hon kommer sticka åt sidan eller bakåt vilken sekund som helst. Men i en del situationer är hon helt lugn. körde två lastbilar förbi manegen när vi red idag och hon brydde sig inte ett dugg.

Hur skulle du göra för att lungna ner dig själv och hästen?

Jag funderar på att gå ut och gå med henne i parken med bara träns och hjälm så att jag vet hur hon reagerar. Men jag är rädd att hon ska få rycket när vi är där och tänk om hon sliter sig och springer över vägen!! :eek:


Men sen, hade du ridit själv eller med en annan häst? tänk om jag tar med en annan häst och den också blir stissig?

Lite råd av er skulle uppskattas!!
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Det är inte optimalt med "feg" människa + "feg" häst. Blir lätt att hästen stissar upp sig ännu mer när den känner att människan inte är lugn.

Det kan gå bra att du leder den men det bästa, tycker jag, är att du tar sällskap med en annan trygg häst från stallet de första gångerna.

Hästar är så olika, en del blir hispigare med sällskap, en del hispigare utan.
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Låter som ett osäkert projekt tycker jag,om inte ens ägaren själv vågar hur vågar hon då låta dej göra det?:confused:
Utifall ni skulle våga er på det så ta med stallets lugnaste ponny som får gå före så brukar vi göra och var 2 hästförare.
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Om jag bara ser till det du skrivit så hade jag aldrig ens funderat på att genomföra det projektet nu om jag var du. Det låter ju livsfarligt :crazy:

Dels har du inte lärt känna hästen ordentligt, när du känner att hästen litar på dig och du är 100% lugn och trygg och säker på dig själv DÅ kan du börja fundera på att ta dig över dubbelfiliga vägar, stojiga parker med cylkister skällande hundar och lekande barn....
Vill du komma ut i naturen och rida (om det inte finns något annat alternativ) så skulle jag ta en transport lasta och åka iväg till ett lugnare och säkrare ställe helt klart. :)
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Jag vill bara tilläga "Jag är väldigt rädd och blir stel som en pinne väldigt lätt i sånna här situationer och hästarna blir ju ännu mer stissiga då. Men ändå vill jag tvinga mig själv för jag vet hur underbart det kommer bli. "

Underbart?
En rädd ryttare, en stissig häst som dansar runt, med hjärtat i halsgropen klarar ni er över de dubbelfiliga vägen där det just passerade en tradare och en cyklist i full fräs. Äntligen i parken.... tills det rusar fram en stor hund som ägaren inte har koll på och hästen tar sats stegrar och går om kull med dig under sig, drar över vägen mot stallet mitt i trafiken.. halkar på asfalten och blir ett nervvrak.... inte så underbart kanske.... ;)
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Hade det varit min häst och den hade reagerat så med mig som du beskriver att den varit med ägaren, så hade min skötare/medryttare aldrig i livet fått ta hästen dit! :eek:

Har du frågat ägaren om det är OK, med tanke på hur känslig hästen verkar vara för miljön i parken?

Annars håller jag absolut aramis, det kommer knappast att bli underbart där i parken för dig, det kommer bara att bli otäckt.
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

finns det ingen annanstans där du kan rida ut innan du ger dig på parken? ta med dig en eller 2 trygga hästar och skritta en tråkig men lugn runda tills hästen och du är trygg med den, utsätt sen hästen för mer trafik utmed uteritterna tills du och hästen är trygga med det och du vet att du klarar av hästen.

jag har haft min häst i 3 år, hästen är orädd för bilar och traktorer men jag vill ändå inte ta ut henne längst 70vägen en bit härifrån för att ta oss till en skog. hästar är flycktdjur och jag vill inte riskera att hästen blir stressad av galna bilister som tutar och ser hur nära en sparkande häst de kan köra i 90kmh :(. håll dig i närheten av stallet och på banan tills du litar på hästen till 120%, och innan det rider du inte till parken
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

2 mörkrädda personer går ju inte ut i skogen mitt i natten. De lär ju stissa upp varandra enormt. Jag kan nog känna lite så gällande denna situationen.

Kan du inte be någon som det är lite mer ruter i att rida hästen? och du kanske kan rida någon pösmunk som inte gör så mkt väsen av sig?

Då ser man ju lite hur hästen är, tror nog inte om du redan nu är nervös ska sitta upp på den hästen och rida dit.


Sen tycker jag det är piss att dessa vägar alltid ska förekomma som ett stopp för att komma till de underbara terrängområdena.
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Jag säger som flera andra att det verkar livsfarligt!! Hur mycket skulle du njuta av den ridturen egentligen? Jag tycker du kan ha det som ett mål, men innan du kommer dit bör du lära känna hästen så du har lite kontroll på den (och på din rädsla).
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Till skillnad från en del andra här förstår jag precis hur du tänker. Jag är också en fegis som rider på en fegis, men som har envisats med att rida ut just för att det är det jag vill, och för att jag inte accepterar att jag ska vara så feg.

Jag har verkligen analyserat igenom hela problemet. Problemet är att en feg häst måste kunna hämta lite mod hos ryttaren när det kniper, och då måste du faktiskt vara beredd att axla rollen som den som "finns till" för hästen när den blir tittig, inte bara vara den som sitter och tänker på hur rädd du själv är. Du måste sas vara beredd att gå in och "fylla på" ekipagets totala summa mod i vissa situationer. Låtsas att du är Kyra eller Rolf-Göran! (Själv brukar jag låtsas att jag är Mary King eller Mark Todd.)

Det har faktiskt gått bättre o bättre för mig o min häst, men vi har tagit saker o ting stegvis.

I din situation - om du nu verkligen vill och OM du får rida i denna park för ägaren (jag funderar över vad hästen skulle göra om du trillade av - stanna eller springa hem?) - skulle jag

1) sitta av och leda hästen över vägen. En fyrfilig väg är INTE rätt ställe att börja träna samarbetet på.
2) ta parken lite i taget. Första gången rider du ett par hundra meter och sen vänder, nästa gång 250 m, osv osv. Jobba upp er till längre rundor. Gör aldrig mer än vad du själv känner att ni fixar just den dagen.
3) Om hästen verkligen börjar stissa upp sig och du inte klarar av det, sitt av som om det var det du tänkt hela tiden, promenera en bit, sitt upp igen o rid.
4) rid där regelbundet med lugnt sällskap om du kan, så att det blir avdramatiserat för hästen o även du kan slappna av.

Lycka till!
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Börja med att fråga ägaren var du får rida.
Det är ändå hästägaren som bestämmer.

Att rida till parken låter jättefarligt, även om jag absolut förstår att fina ridvägar lockar.
Men lär känna hästen ordentligt först och fråga ägaren om du verkligen får rida dit
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Feg människa + feg häst är ingen bra kombination, och än värre är det om de inte känner varandra.

Skulle börja med att lära känna hästen. Rid i paddocken, arbeta den från marken osv. När du sen ska iväg till parken så promenera med hästen först. Det brukar jag göra innan jag rider på nya ställen. Promenera med träns och ett långt grimskaft/longerlina, gärna ett par tre gånger om hästen är nervös, innan du börjar rida. Då känner hästen förhoppningsvis igen dig och kommer förhoppningsvis vara lugnare när du sedan ska rida.

Själv är jag betydligt lugnare när jag står på marken. Situationer som skulle skrämt mig ordentligt i sadeln gör mig inte ett dugg nervös om jag håller i hästen från marken vilket gör att mitt lugn då smittar av sig på hästen.

Dock hade jag, oavsett hur lugn hästen är, lett den över den stora trafikerade vägen.
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Jag minns själv när en häst i grannstallet kastade av sin ryttare för ett par år sedan (rent bus, har jag för mig), och galopperade hemåt. Var bara det att hemåt låg på andra sidan riksvägen (hastighet 90km/h) och det var mörk höst, och skog ända fram till dikeskanten. Den hästen kom aldrig hem igen, fick avlivas på plats efter att ha blivit påkörd.. :(
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Jag vill bara tilläga "Jag är väldigt rädd och blir stel som en pinne väldigt lätt i sånna här situationer och hästarna blir ju ännu mer stissiga då. Men ändå vill jag tvinga mig själv för jag vet hur underbart det kommer bli. "

Underbart?
En rädd ryttare, en stissig häst som dansar runt, med hjärtat i halsgropen klarar ni er över de dubbelfiliga vägen där det just passerade en tradare och en cyklist i full fräs. Äntligen i parken.... tills det rusar fram en stor hund som ägaren inte har koll på och hästen tar sats stegrar och går om kull med dig under sig, drar över vägen mot stallet mitt i trafiken.. halkar på asfalten och blir ett nervvrak.... inte så underbart kanske.... ;)

Med det menade jag ju självklart att det skulle bli underbart om det fungerade! jag blir alltid livrädd inför alla häst situationer, som t.ex. att hoppa ett högt hinder eller något liknande, jag är så rädd så jag kissar på mig nästan men efter att jag är klar så har jag världens lyckorus i flera dagar.
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Börja med att fråga ägaren var du får rida.
Det är ändå hästägaren som bestämmer.

Att rida till parken låter jättefarligt, även om jag absolut förstår att fina ridvägar lockar.
Men lär känna hästen ordentligt först och fråga ägaren om du verkligen får rida dit

Ja det är klart att jag har tagit upp detta med ägaren. hon säger att förbered dig på att det här och det här kanske händer men ta jätte gärna ut hästen om du vill.
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

Tack allihop för era svar!

Ni har övertalat mig. jag håller mig till manegen.
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

tack för ditt svar tussinussen! skönt att någon förstår och känner på samma sätt inför liknande situationer!
 
Sv: Hur skulle du göra? jag och hästen är båda fega.

jag tror inte jag orkar hålla på och lära hästen massa grejer och riskera båda och andras liv.

om det var min häst skulle det vart annorlunda.

Men jag betalar jätte mycket för denna hästen, vad blir det.. runt 2400 per månad (usch vad mycket när man räknar om till svenska kronor!! jag bor i australien) och jag rider bara två gånger per vecka

jag har tänkt på det nu under natten efter jag skrev detta och jag tror jag kommer ta vara på dom få ridtillfällena jag får och öva på saker JAG behöver öva på i manegen istället för att lära hästen grejen.

tack för er hjälp!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 168
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 917
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 220
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp