hur skulle ett allergivänligt stall se ut

vinkelina

Trådstartare
satt och lekte med tanken idag. om en allergisk person skulle skaffa en "allergihäst" måste man ju ha ett allergivänligt stall att ställa den i :P

HUR skulle man göra de så bra som möjligt, vad skall man strö med osv. skulle var helinacordering så att personen på så sätt slapp lindrigare undan. men de uppstår ju i alla fall en viss dammängd

en kul tanke att leka med (o kanske att förverkliga)

jag som själv har lite dammallergi/astma mår betydligt bättre nu när jag inte behöver mocka o fixa med höet

tips och ideer
 
Sv: hur skulle ett allergivänligt stall se ut

Några ideér från mig:

alla hästar ute så mkt som möjligt.
personal som mockar alla boxar.
torv som strö?
personal fyller höpåsar.
endast sopa gången på morgonen efter mockning.
vattna gången efteråt.
aldrig borsta leriga hästar inne.
hästdamsugare.
spola av leriga hästar.
 
Sv: hur skulle ett allergivänligt stall se ut

Min häst är dammallergisk och allt som gäller för honom borde ju rimligtvis gälla för dammallergiska människor?

Välskött torvbädd, hösilage/ensilage istället för hö, om de allergiska människorna måste hantera kraftfoder kan man ha müsli eller pellets snarare än spannmål (som är dammigt). Hästarna ute så mycket som möjligt. Halstäcken är bra, hästen blir mindre lerig och täcker kan man ta ut och spola av med slang istället för att borsta lera/damm.
Skötplatser utomhus (motsvarande stallgång) så man kan stå med sin häst ute och borsta och sköta om. Ridbana ute snarare än ridhus.
 
Sv: hur skulle ett allergivänligt stall se ut

Lösdrift känns naturligt här, möjligtvis uteboxar. Ensilage- elr hösilagebal i hagen, så blir det mindre höpåsar o dyl. Uppbindningsplatser ute men under något slags tak. Täcken kan nog vara bra om man har häst som ofta är lerig. Torka av hästen med våt trasa ist för att rykta så mkt? Utfodring med müsli elr pellets som någon annan skrev. Uteridbana med gummiflis (Fått för mig att det blir mindre dammigt), gräsbana. Om man är pollenallergiker på köpet får man försöka ha ett ridhus med bra bevattning.
 
Sv: hur skulle ett allergivänligt stall se ut

Jag tänker på lösdrift direkt, eller uteboxar kankse.
Fri tillgång på grovfoder/foderhäck så man slipepr hantera massa hö.
Musli dammar ju inte så mycket.

Hästdammsugare och att täcka kankse. Alternativt inte rykta som en galning och det som absolut måste tar man bara det värsta av och utomhus, med en mask på! (haha jag vet men att ha en sån billig damm mask som man har när man slipar o har sig funkar ganksa bra!)

Jag själv har allergi, damm, mögel och lite annat, plus asthma, men ingen av dom är så farligt förfärliga och jag har alltid klarat mig 'ok' i stall, även om jag får ta med inhaler och inte rykta isisen inne om han har torkad lera.

det kan vara lite knepigt....skulel gärna ha häst damsugare haha
 
Sv: hur skulle ett allergivänligt stall se ut

vattnar man gången innan sopning får man inte ut allt.
Sopar man då gången när ändå ingen allergiker eller häst är inne gör det inte så mkt ifall det dammar lite, sen kan man vattna lite för att binda det fina dammet som ändå inte följde med ut.
Jag brukar ta spolslangen och ta på "dusch" och spruta rakt ut i luften så att vattnet får med sig dammet.

Sen Är det faktiskt så det som dammar när man sopar är jsut som oftast lera man borstat bort från hästen och hö... det är snarare det man skulle minimera uppkomsten av!
 
Sv: hur skulle ett allergivänligt stall se ut

Luftigt stall med mkt bra ventialtion, ev uteboxar.
Torv
Hösilage
Ej dammigt foder.. typ betfor, musli, pellets
Bra uppställningsplatser ute, gärna med tak (där man kan rykta osv)

Hade en häst i stallet som var dammellergiker som stod på papper, så det kan ju vara en ide kanske. :)

Sen skulle man ju kunna ha en kuckelimuckmaskin som man ställde in hästen i, stänger dörren, sen trycker man på en stor röd knapp och vips så är hästen glänsande ren och dammfri :D
 
Sv: hur skulle ett allergivänligt stall se ut

Sen skulle man ju kunna ha en kuckelimuckmaskin som man ställde in hästen i, stänger dörren, sen trycker man på en stor röd knapp och vips så är hästen glänsande ren och dammfri :D

:idea: En centraldammsugare skulle man ju kunna ha. Sån som man även kan dammsuga hästen med.
 
Sv: hur skulle ett allergivänligt stall se ut

Det jag kan tänka på är:

1. extremt kraftig ventilation, helst lösdrift med vindnät eller glespanel som väggar.

2. Torvströ eller papper borde vara bättre än såväl spån och halm ur allergisynpunkt.

3. Använd sopspån, genom att strö ut spån som fuktats med vatten eller tunn olja så får man ut det fina dammet som annars virvlar runt (häller man på vatten direkt så kletar man ju bara ut det). Dammet fastnar i sopspånet... då får man ordentligt sopat.

4. Ha hästarna utomhus så mycket som möjligt, ju mer stöv och gammalt piss och annat som är pälsen desto sämre är det ju för allergiker.

5. Hantera i största mån grovfoder utomhus, så många fodergivor som möjligt ges utomhus och man ska då försöka att hålla på så lite som möjligt med grovfoder öht inomhus.

6. Undvik kraftfoder, de allra flesta hästar klarar sig utan kraftfoder om dom får ordentligt med grovfoder av god kvalitet. Både spannmål och foderblandningar, oavsett om det är pellets eller musli, dammar väldigt mycket. Måste man ha kraftfoder så kan det vara en ide att endast ha helhavre, vilket dammar mindre än mycket annat kraftfoder... dessutom är helhavre skonsammare för hästmagar än mycket annat kraftfoder.

7. Bygg bort "dammsamlare", genom att bygga bort kanter, prång och vrår i stallet så blir det lättare att hålla rent. Bygg med glatta material som ytskikt som tex marinplywood, lantbruksplywood, aluminium eller måla med en ordentlig oljefärg så blir det enklare med städningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 211
Senast: Zanuzzi
·
Anläggning Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 451
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp