Hur skulle ni ÄRLIGT ha gjort?

Skadorna, alltså rena olycksskador räknar jag inte in.

Men om han pga sin hasdefekt inte kan ridas så han trivs skulle jag ta bort hästen. Det jag möjligen kan tänka mig är en alternativ karriär som körhäst om det nu går. Vore en helt annan sak om han var nöjd och glad i hage men nu är han ju inte det. Jämför med min halvpensionär som GÄRNA skrotar runt i sin hage utan att må dåligt.
 
Jag reagerar tvärt om. Så trött på folk som gömmer sig bakom "hästens bästa" istället för att ge dem tid att läka av. Är det en ekonomisk fråga så säg det, det är helt ok.

Jag kan inte se att hästen är utdömd i det här fallet. Inte veterinärena heller tydligen. Ska hästen avlivas pga av ägarens känsla av att något är fel eller var det kanske imbillning? Äh, det kvittar - hämta bultpistolen!

Ska hästen dödas för att den inte ska riskera att ha tråkigt!? Tydligen, om man läster inläggen.

Hasleden kunde den ju trots allt fungera med. Och den har ju alla chanser att leva ett fullgott hästliv, säker inte som högpresterande tävlingsmaskin men det finns gott om folk som bara vill ha en gårds- eller sällskapshäst.
 
Jag kan inte se att hästen är utdömd i det här fallet. Inte veterinärena heller tydligen. Ska hästen avlivas pga av ägarens känsla av att något är fel eller var det kanske imbillning? Äh, det kvittar - hämta bultpistolen!

Hästen både är och inte är utdömd. Han är inte utdömd för att jag inte ville ha honom utdömd, jag ville ge honom en chans till och veterinären tyckte att han inte lider av det. Jag tog upp frågan om T-märkning i samband med utdömningen och vet var helt inne på den linjen men jag tyckte vi kunde ta det på återbesöket. Så han är utdömd som RIDHÄST bara det att jag inte fyllt i papprena. De garanterar enbart hagfrisk, prognosen är inte alls bra för att han ska fungera som ridhäst övht, men jag vill ge det en chans. Men han blir i bästa fall triangelmärkt. Så, han är utdömd somr idhäst (tyvärr). Nu vet ju dock alla att veterinärer kan ha fel, det kan gå bättre än förväntat etc, och det är därför jag vill ge honom den här chansen. Men en triangel i baken blir det oavsett.

Ska hästen dödas för att den inte ska riskera att ha tråkigt!? Tydligen, om man läster inläggen.

Ehh, menar du att det är bättre att hästen går som sällskapshäst i en hage för han inte håller för att arbeta, och mår mentalt DÅLIGT, än att han får somna om det inte går att hitta en nivå där han BÅDE håller och kan arbeta i sådan omfattning att han är nöjd? Nu får du nog förtydliga lite för nu förstår jag inte alls hur du tänker?

Hasleden kunde den ju trots allt fungera med. Och den har ju alla chanser att leva ett fullgott hästliv, säker inte som högpresterande tävlingsmaskin men det finns gott om folk som bara vill ha en gårds- eller sällskapshäst.

Jag har väl aldrig sagt något om högpresterande tävlingsmaskin? JAG är för sjutton själaglad bara jag kan ha honom kvar. Var det bara MINA känslor som spelade roll skulle han gå som hagpensionär tills han dog av hög ålder. Men HÄSTEN trivs inte med det, han avskyr det. Vilket jag inte nog kan beklaga, jag vill inget hellre än ha honom kvar, men inte på bekostnad av hans välmående. Det jag försöker är ju att få honom att fungera som promenadhäst i skritt och trav, så att HAN också är nöjd.

Så jag vetesjutton vem du tänker på när du svarat, men har du läst mina svar så inte är det mig iaf?

Jag skiter i om han kan tävla, jag skiter i om han kan ridas fullt ut eller ej. jag skiter i om han bara kan vara sällskapshäst i hagen. Men HAN måste ju må bra med, inte bara JAG?
 
Jag har följt dina inlägg länge nu men inte skrivit nått (du har alltid fått samma svar som jag tänker från nån annan :D)

Jag ska väl inte påstå att vi sitter i exakt samma sits men lite likheter finns det...tyvärr :crazy:
Jag köpte en häst 2000 som då var 10månader tänkte att jag ville vara med från början. Allt var frid och fröjd men han var lite sent utvecklad så när "alla andra" red in sina hästar årgång -99 fick han följa med ut som handhäst i stället. I feb det år han skulle fylla fyra så hade vi väl sparkat igång så pass att jag började lite försiktigt på ridbanan i skritt och trav (med hjälp av B tränare på backen) sen kom vi igång med galoppen. Allt gick bra men småprotester slog igenom i mellanåt men jag köpte den klychiga (occh enklaste) varianten att det är bara unghästtrots... Det gick ialla fall så långt att han en dag fick nog reste sig och slog över rätt ner på mig. Tackar en bra hjälm och en säkerhetsväst för att jag "bara" mosa 2 revben och lite mjukdelar..

Men då vaknade jag upp ialla fall och hästen hade dubbelsidig knä, kot och hovledsinflamation fram 4år gammal. Min första tanke var att vi tar bort honom men den försvann fort det blev 6 tuppkam i första resan. Återbesök efter 6veckor i sjukhage inget i knäna men 1gradiga reaktioner i hov och kotleder 4 nya sprutor iväg till röntgen, klockrena bilder....vila...vila...vila i liten hage med bästa kompisen (blev galen på box och sprängde staketen i fållan) iväg igen då var ena benet istort sett markeringsfritt mindre än en halv grad och det andra fortfarande halvradigt på båda lederna.

i det läget valde jag att INTE spruta jag tror inte att man ska göra det i all oändlighet detta var i oktober. Han fick vila ända tills januari i år och då for vi tillbaka höger ben var reaktionsfritt men vänster strula nya bedövningar och då kom vä knä fram igen. Vi valde att bara spruta knät då han i stort sett var ren på nedre lederna då vi släckte knät. Han fick även adequanin i sprutform som han skulle ha 1 gång i veckan i 7 veckor men efter 5 gånger fick han en chock och höll på att dö av det så det kunde han inte äta kuren ut.

Mitt beslut nu är så att han går hos en bekant med helt plana hagar på 4ha det blir inga mer kontroller förrens september och är han inte bra då så vet e tusan. Det sköna med att ha honom där är att man får lite distans och det blir inte så tomt om jag måste avliva.

Jag måste säga att jag beundrar dig som kämpat så länge men i ditt fall om återbesöket är negativt skulle jag nog låta honom gå vidare. Min Magnum är som så många andra hästan inkl din han hatar att stå still och inte få aktiveras då han har mycket "huvud" och bara är 5 år.

Sen måste man ju fråga sig själv om man kan tänka sig att bara rida i skogen om inte jag hade haft två andra hästar så skulle svaret varit nej men nu ser det lite anorlunda ut om han kan funka som skogsmulle (ialla tre gångarter) kan jag nog tänka mig det.

Så tillbaka till din fråga vad man ÄRLIGT skulle gjort. Jag kämpar på tills mitt hjärta inser att det är slut.

// LINDA
 
Den uppfattningen jag får av flera inlägg här att "Nu är leksaken sönder, släng den på soptippen och köp en ny". För mig är det en levande varelse en kompis, men för andra verkar deras häst vara en sak.
Hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig och Vision.
 
Jag menar att hästen kunde ställas i hage ett par år för att därefter göra en ny utvädering även om det innebär att han har tråkigt i låt säga 2 år.

Jag vet att du narturligtvis känner din häst bäst själv när det gäller hans mentala hälsa men jag har väldigt svårt att tro att han skulle bli stå dålig av att leva ett naturligt hästliv utan ridning att han hade det bättre död.
Jag tycker ett sådant resonemang är ett kraftigt förmänskligande av hästen och jag köper det inte alls.
Som vanligt när det blir nya rutiner reagerar de på det och ganska snart anpassar det sig också efter det nya.

Det här är väll något av det enda du inte har provat? Kan du inte åtminstone fundera på att ge det en chans?

Jag har läst din andra trådar och någonstans fått intrycket att du första hand ville ha en häst att tävla med. Om jag har blandat ihop dig med någon annan ber jag om ursäkt.

En annan fundering - Skulle han funka som körhäst?
 
Jag menar att hästen kunde ställas i hage ett par år för att därefter göra en ny utvädering även om det innebär att han har tråkigt i låt säga 2 år.

1. Det finns ingenting att VILA bort. Defekten är där hur mkt han än vilar. Visst, skulle vi inte bli av med de här senaste ledreaktionerna skulle vila kunna hjälpa DET, men inte att det kommer nya såsnart han sätts igång.

2. Hans RYGG klarar inte två år i hage, som jag påpekat i tråden. Han har symptomfri KS, men det skulle snabbt gå utför om han stod så länge.

3. Vi talar om en häst som blir deppig och mår dåligt av att gå 2 MÅNADER på bete men inte ridas. Det är uthärdligt, samma sak med 4 och 6 månader. Men att i två år se honom bli mer och mer deppig, jag har svårt att se vitsen med detta? Okej om det fanns en god chans att det skulel förändra något, då kanske jag skulle fundera en sväng till på det, men det går inte att vila bort skelettdefekten och det är den - utan tvekan - som skapar problemen. Och den går ju inte att vila bort =/

Jag vet att du narturligtvis känner din häst bäst själv när det gäller hans mentala hälsa men jag har väldigt svårt att tro att han skulle bli stå dålig av att leva ett naturligt hästliv utan ridning att han hade det bättre död.
Jag tycker ett sådant resonemang är ett kraftigt förmänskligande av hästen och jag köper det inte alls.
Som vanligt när det blir nya rutiner reagerar de på det och ganska snart anpassar det sig också efter det nya.

Tyvärr.. Han har vilat så många svängar och det blir inte bättre (alltså hur han mår mentalt). Som längst har han i etts vep (nästan, några försök till rehab mitt i som fick läggas ned) i NIO MÅNADER. Han hade under den tiden dels en himla kulig hästkompis, han hade lång utevistelse i prima hagar, han hade fri tillgång på stråfoder dygnet runt. Dvs kort sagt så mycket som möjligt gjort för att det skulle vara okej. Icke. Han avskyr det. Det gjorde ingen skillnad att få fler kompisar heller, och var ingen skillnad på betet eller vintertid, om han fick vara 'ifred' eller pysslade med, om han promenerades eller ej etc. Jag har sett honom hagvila så mycket under våra fem år tillsammans att jag vet att han inte 'vänjer sig'. Sure, han lägger sig inte ner och självdör, men han mår inte bra mentalt. Han håller inte vikten, han blir grinig, han blir enormt påfrestenade socialt och är i princip i knäet på en och försöker idogt övertala en att GÖRA någonting.

Det här är väll något av det enda du inte har provat? Kan du inte åtminstone fundera på att ge det en chans?

Jag har läst din andra trådar och någonstans fått intrycket att du första hand ville ha en häst att tävla med. Om jag har blandat ihop dig med någon annan ber jag om ursäkt.

En annan fundering - Skulle han funka som körhäst?

Inte provat flera års vila nej av förklringar oavn (han mår inte bra av det och det går inte vila bort defekten tyvärr. Och än har vi iaf inte haft problem att få bort följderna av effekten - ledinflammationer. Men de kom tillbaka såfort han sattes i arbete igen, även fast det var lite, långsamt och försiktigt.
Om det kunde hjälpa med lång vila skulle jag fundera på det en sväng till, men det enda det skulel hjälpa mot är ju ev kvarstående ledinflammationer. Jag HAR lekt med tanken att försöka hagpensionera, men jag vet att det inte är en häst för det, och jag har gjort det misstaget att 'mot mitt bättre vetande' hagpensionera och det slutade inte roligt och jag vill inte utsätta en häst till för det. Jag har haft två hagpensionärer som trivdes utmärkt, så det är inget motstånd mot hagpensionering för det är tråkigt för hästen generellt, utan bara för de individer som verkligen talat om att de INTE trivs med det. De allra flesta hästar tycker trots allt det är alldeles utmärkt att 'bara' vara hästar.

Ang körhäst har jag tagit upp det i andra trådar men jag tar det igen. Det var en av de saker jag redan i augusti hade som ess i rockärmen att 'han får bli körhäst omd et inte går'. Men det är samma ben, samma hasled och samma rörelse oavsett om jag sitter på eller åker bakom. Och defekten är på en icke viktbärande del, men den retar leden mekaniskt och ger inflammation. Däremot kan man kanske minska risken för kompensatoriska överbelastningar genom att köra istället för att rida. Jag tror det (tyvärr) är ganska långsökt, det är lättare att få en häst att arbeta i en ändamålsenligt form när man sitter på än kör (iaf för mig) och risken är väl att han skulle lägga än mer vikt på framdelen vid körning än ridning. Men kanske PG:t klarar att ta den smällen och skona lederna.

Men jag har inte släppt körhästtanken, men om han inte klarar skritt och trav med ryttare tror jag utsikterna är små för att klara skritt och trav framför vagn. Däremot ser jag det som ett alldeles ypperligt komplement: Dvs kan man få honom så att han klarar skritt och trav under ryttare 4-5 ggr/vecka så kan man använda körning som ett komplement (ju mer omväxlande man får det dessto bättre borde det vara) både för mig och honom. Dels göra det lite 'roligare' genom att omväxlande köra och rida (roligare både för honom och mig) och dels då ur hälsosynpunkt. Men om han inte håller för ridning alls tror jag inte han håller bättre för körning eftersom defekten är som den är.

Men just nu väntar jag på två saker innan jag tar några beslut som sagt. Dels att få börja uppsuttet och känna hur han känns. Och sen utfallet av återbesöket. Sen får man ju av vad som kommer fram där fundera, diskutera och konferera med vet om vad som är tänkbart att det kan påverka och inte tänkbart att det skulle påverka etc.
 
Jag har en gammal valack på 26 år i år.
Han blir deprimerad på riktigt om ingen "roar" honom.
Det skall vara fullt ös medvetslös i hagen eller ridning eller körning. Att gå som handhäst är under hans värdighet, han lider av sådan förolämpning.

Om han skulle tvingas till en riktigt lång konvalecens, så skulle han sluta att äta och på så sätt svälta ihjäl. Och efter ett kort tag, någon månad, så skulle han lägga sig ner och strunta i att stiga upp igen. Tack och lov har han bara haft ett par sparkskador med några dagars vila i sitt liv. Jag har ridit honom full med stygn på ett ben en gång efter en sparkskada. Det var enda sättet att lugna honom så att han inte skulle riva stallet för att ta sig till antagonisten och klå på den. Och antagligen göra sig mera illa.

Så hästar är väldigt olika.
 
Oberoende av vad vissa har tyckt i den här tråden anser jag att man får ta bort en häst(eller hund) som inte funkar fysiskt eller psykiskt, var man drar gränsen beror på ens personliga förutsättningar od. Om man själv vill jobba med hästen o bara har råd med en skall man inte känna sig tvingad att sitta o titta på en haghäst i 15 år eller att lägga vartenda öre på att hålla ett hopplöst fall flytande.
Om man har viljan o möjligheten att hålla en haghäst så ok under förutsättning att hästen vekligen är smärtfri i hagen! En häst som inte ens tål lättare promenadridning kanske ser ohalt ut i hagen men kan den verkligen röra sig o leva samma hagliv som en frisk häst eller sparar den sig hela tiden o är det isåfall ett värdigt hästliv.
Jag har svårt att uttala mig när jag varken träffat dig eller hästen men vad jag kan förstå har du kommit till "vägs ände" o det är dags att ta beslutet om uttömning(utan triangelmärkning) för hästens och din skull.
PL
 
Jag skulle ärligt inte kunnat ta bort honom. Jag är alldeles för sentimental för det. Det beror förstås på om jag hade möjlighet att erbjuda hästen en dräglig tillvaro. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en stor lösdrift där han får gå och skrota. Jag tror ingen häst mår dåligt av det!
 
Jag har svårt att uttala mig när jag varken träffat dig eller hästen men vad jag kan förstå har du kommit till "vägs ände" o det är dags att ta beslutet om uttömning(utan triangelmärkning) för hästens och din skull.

Nja, det beror ju helt på vad återbesöket i maj visar. Jut nu är vi ju 'mitt uppe' i konvalescensen efter artroskopin och har kvar att se vad sprutning av knäna fram och hasen gjorde samt PG. Han har 2 v kvar av den 8 v lång boxvilan, sen ska han sridas igång i skritt och innan ÅB i maj ska jag känna på trav och galopp. Men om ÅB inte är 'bra' så är vi nog där du talar om. Men just NU ser jag ingen anledning att avbryta för att slå ihjäl hästen. Men man kan väl vara där i maj. I övrigt är jag enig i dina åsikter.
 
Jag skulle ärligt inte kunnat ta bort honom. Jag är alldeles för sentimental för det. Det beror förstås på om jag hade möjlighet att erbjuda hästen en dräglig tillvaro. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en stor lösdrift där han får gå och skrota. Jag tror ingen häst mår dåligt av det!

Jag är oerhört 'hård' på punkten att man FÅR INTE vara sås entimental/blödig att man inte klarar att sätta ett djurs välmående först även om hjärtat håller på att brista på en som ägare.

Och läser du resten av inlägget ser du att hästen INTE MÅR BRA AV ATT VARA HAGPENSIONÄR.

Kan vi (inte bara riktat till dig utan samtliga) ta och hoppa över delen' pensionera i hage', det är nämligen irrelevant eftersom hästen inte mår bra av det och det är inte och komemr aldrig bli irrelevant. Han avskyr att 'bara gå', lösdrift eller ej.
 
Efter läst och grunnat ett bra tag, så har jag kommit fram till att jag hade tagit bort honom.

Det finns ju tyvärr inga garantier kvar för dig att få honom återställd ens för skritt och trav på rakt spår.

Men jag förstår precis hur du känner dig. Satt i samma sits för några år sedan med mitt numera avelssto.

Fast där hittade dom pålagring som behandlades men inget hjälpte. Fick då två alternativ av vet, avla (ej nedärvningsbart då det är en sparkskada) eller slakta.

Det blev avel, som jag absolut inte ångrar.
 
Men, som jag förstått det på Alexandras inlägg, så är det definitivt INTE en "tävlingsmaskin" som Alexandra är ute efter, utan att hennes häst ska må bra och trivas med livet. Alex känner ju onekligen Vision bättre än vi, som aldrig har träffat honom, och om hon vet med sig att han inte trivs om han inte ens håller för skogspromenader, då är det nog så.

Och, förresten, vilken människa som önskar sig en fyrbent "tävlingsmaskin" nöjer sig med skritt och trav rakt fram, som ju faktiskt Alex säger att hon gör, bara V klarar av det?

Att Alex inte är någon hjärtlös typ är jag helt övertygad om utan att någonsin ha varken träffat eller pratat med henne. Ett bevis på det, iaf i det här sammanhanget, är ju att hon faktiskt har haft kvar sina gamla ponnyer skrotande som hagpensionärer.

Och, ja, jag står fast i att jag tycker hon verkar agera med hästens bästa för ögonen. Om du har följt hennes tidigare trådar så ser man att hon verkligen har försökt (o fortfarande försöker) göra allt för sin häst, men samtidigt är hon så förståndig och sätter hästens livskvalité i centrum att hon inser att någonstans måste man ge upp, om inte annat för Visions skull...

F ö har hon ju en unghäst oxå, som självklart behöver sällsakp, så jag kan inte tänka mig att hon skulle ha något emot att låta V gå och skrota som plastpappa till den, bara han mådde bra. Hon har även nämnt detta faktum flera ggr själv...

OCH: MEDFÖDDA DEFEKTER läker inte ut...
 
Hej Alex.
Börjar det inte göra ont i hjärtat nu.. Är så imponerad av dig så det är sjukt..

Jag hade resonerat som du gjort hitills och om ÅB´s prognos (imaj?) inte är strålande så hade jag låtit Vision få somna in. (tar emot och skriva så..)
För hans skull och för din..

Du har kämpat tillräckligt och viktigast av allt.. han har kämpat på länge nu.
Du kan inte göra mer än vad du gjort.
Många hästar hade inte ens fått en 2:a chans, Vision har fått ALLA chanser..

Lycka till.
 
Jag skulle aldrig kunna besluta om avlivning... Jag menar det verkligen. En av mina största nackdelar som djurägare är att jag inte är objektiv nog att bedöma var gränsen går mellan lidande och ett liv värt att leva. Jag har aldrig behövt ta ett avlivningsbeslut, men skulle nog lita på när veterinären skulle säga att det var nog.

Funderade i min ungdom på att bli veterinär - tur att jag inte blev det. Kan bara inte sätta mig till doms över livet, även om jag vet att det är nödvändigt ibland (som när lidandet är större än den lycka som livet ger).
 
Usch jag lider med dig. :(
Det är så jobbigt och tråkigt när det blir så här.
Jag kan nog ha missat en del (många sidor svar har du fått...), men vill ändå säga hur jag hade gjort.
Eller kanske snarare hur jag har haft det.
Läste att han hade symtomfri KS i nått av inläggen och när jag hör det så drar jag öronen åt mig lite.
Jag hade ett sto som hade en del likheter med din häst.
Återkommande "bengrejor" men alldrig så att hon var halt med blåtta ögat, men just inte känts 100...
Men efter många utredningar hit och dit och många behandlingar i olika leder och så ,(ryggen visste vi om hela tiden, men vet. ansåg inte den vara problemet) fick vi en tredje vet. som satte henne på butta i tre månader, då var hon så klart kalasfin men kort efter blev hon sämre igen.
Denna tredje vet. ville då inte ge sig utan var säker på att hennes obehag i grunden kom från ryggen och tillslut så bestämdes att vi skulle bedöva hela ryggen. Det gjordes och 30-40 sprutor senare så var hon helt symtomfri, trots att hon var riktigt dålig när vi kom in (ingen balans, vinglig, ville inte sätta inunder sig mm mm).
Detta låter säkert jätterörigt och jag har fått utelämna massor men i grunden så kom vi ju framtill (efter 5års olika diagnoser och behandlingar) att allt kom från ryggen och att hon verkligen hade ont. Så tillslut så tog vi bort henne.
Inte en gång så reagerade hon när man palperade ryggen men diffusa sadeltvång, problem med att samla galoppen och ja en massa annat.
Så jag hade nog velat att vet. uteslöt ryggen helt vid ÅB...
i annat fall så hade jag nog tagit bort hästen.
Usch, ja lycka till hur det än blir!
 
Jag förstår om du har ont i magen över att behöva gå igenom detta. Hade själv trassel med min häst för massa år sedan med en kotledsinflammation sbägge bak som vägrade ge sig, som sämst 4 o 4,5 graders hälta. Dessutom en knäledsinflammation i VB. Det tog 11,5 månad och säkert 5 försök tyill igångsättning innan det lyckades, men då hade jag och veterinärerna gett upp, då var det sista, absolut sista chansen. Hade det inte funkat då hade jag tagit bort.
Hästarna är tappra och håller modet uppe, men hur länge? Jag vill hellre ta bort än riskera att se hästen slockna och ge upp.
Hade jag vart du så hade jag fudnerat noga över hasproblemet, de kanske är ok nu, men vad säger att det inte växer och ger honom mer problem i framtiden och han inte ens kan trava rakt fram i skogen? Jag hade nog tagit bort, inte för att jag tvunget ska ha en fullt ridbar häst utan för att man inte vet hur det blir framöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 273
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 688
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 941
Senast: ll.96
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp