Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra? - Rån i hemmet

Hur skulle ni göra?

  • Lämna ut koder direkt

    Röster: 64 82,1%
  • Börja med att försöka luras med fel kod, säga att du inte har internetbank eller liknande

    Röster: 3 3,8%
  • Ge fel kod tre gånger så att åtkomst spärras

    Röster: 6 7,7%
  • Vägra lämna ut koder oavsett

    Röster: 5 6,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    78
Skulle gissa att de använder målvakter och snabba överföringar mellan konton som gör att det tar lite tid för banken att besluta och då är pengarna redan på ett utländskt konto i ett land där de inte går att komma åt.
Så kan det vara, i organiserade fall. Men just i det att transaktionen är spårbar är ju ändå en liten försäkring för den drabbade om det kan styrkas att överfallet har skett. Så pengarna som förs över under hot kanske inte är hopplöst förlorade.
 
Så kan det vara, i organiserade fall. Men just i det att transaktionen är spårbar är ju ändå en liten försäkring för den drabbade om det kan styrkas att överfallet har skett. Så pengarna som förs över under hot kanske inte är hopplöst förlorade.
I vissa enstaka fall kanske de går att få tillbaka men i de flesta gissar jag att de är förlorade. Dock tror jag inte man som privatperson skall behöva drabbas ändå för enligt villkoren gäller:

"Om obehöriga transaktioner har genomförts till följd av att kunden inte
har skyddat sina personliga behörighetsfunktioner ska kunden stå för
beloppet, dock högst 400 kr.
Om obehöriga transaktioner har kunnat genomföras till följd av att en
skyldighet enligt punkt 6.5 åsidosatts genom grov oaktsamhet, ansvarar
kunden för hela beloppet, dock högst 12 000 kr. Har kunden handlat särskilt
klandervärt ska kunden stå för hela förlusten."


Och jag har svårt att tro att någon som under hot ger sin kod kan anses ha varit "grovt oaktsam" eller "handlat särskilt klandervärt". Funderar på att skriva till min bank centralt och be dem gå ut med tydlig information dels för hur man skall agera och dels vilket ansvar banken har för de eventuella bankmedel rånarna lyckas komma över. Den infon jag fick från mitt regionala kontor måste vara felaktig :)
 
Senast ändrad:
Om någon bröt sig in här och hotade skulle jag inte göra motstånd utan försöka få dem att gå så fort som möjligt utan att skada hundarna. Hörde om en som fått påhälsning och de hade yxa, gick inte så bra för rottweilern. 😢

Sådant där är jag orimligt rädd för. Att någon antingen skulle hota mig ute och göra illa hundarna eller bryta sig in när jag inte är hemma. Skit i resten liksom.
 
Jag har hemförsäkring och tänker anta att den fixar det åt mig. Mitt liv, min hälsa och mina djurs hälsa är värt mer än 1300 kr eller vad självrisken kan vara på.
 
Släpper fram vakthunden:

7A801073-B5E1-49BE-98CD-8D66B7542FFD.jpeg


Nej men självklart langar man koderna i ett sånt läge.
 
När jag bodde i Nairobi så var det ett tag mycket vanligt med bilrån och vissa människor dödades efter att ha gjort motstånd eller att rånarna misstänkte att de skulle kunna igenkännas vid eventuellt gripande. Då var lagen så att det inte var någon skillnad i straffskalan mellan mord (manslaughter) och grovt rån så rånarna hade ingenting att förlora på att inte lämna någon levande.

Jag och min syster fick båda order från föräldrarna att bara gå ur bilen, lämna nycklarna och inte titta på någon, gå långsamt därifrån med ryggen mot rånarna och blicken i marken med händerna väl synliga. Mitt problem med koderna är att jag är sifferdyxleksiker och vid en stressfylld situation som ett rån skulle jag få en total blackout. När man bott i länder där våldsamma inbrott är vanligare än i Sverige, beväpnade vakter vid grinden, murar, polislarm osv, tror jag man är, inte lugnare, men kanske mer förberedd och vet hur man ska reagera. Dvs, livet är det viktigaste av allt. Pengar, ägodelar och liknande betyder ingenting i jämförelse. Om det inte är något personligt så vill rånarna därifrån nästan snabbare än offret vill. Ge dem vad de vill ha och kollapsa efteråt.

Min enda oro är Megara men hon skulle nog gömma sig tack och lov.
 
När jag bodde i Nairobi så var det ett tag mycket vanligt med bilrån och vissa människor dödades efter att ha gjort motstånd eller att rånarna misstänkte att de skulle kunna igenkännas vid eventuellt gripande. Då var lagen så att det inte var någon skillnad i straffskalan mellan mord (manslaughter) och grovt rån så rånarna hade ingenting att förlora på att inte lämna någon levande.

Jag och min syster fick båda order från föräldrarna att bara gå ur bilen, lämna nycklarna och inte titta på någon, gå långsamt därifrån med ryggen mot rånarna och blicken i marken med händerna väl synliga. Mitt problem med koderna är att jag är sifferdyxleksiker och vid en stressfylld situation som ett rån skulle jag få en total blackout. När man bott i länder där våldsamma inbrott är vanligare än i Sverige, beväpnade vakter vid grinden, murar, polislarm osv, tror jag man är, inte lugnare, men kanske mer förberedd och vet hur man ska reagera. Dvs, livet är det viktigaste av allt. Pengar, ägodelar och liknande betyder ingenting i jämförelse. Om det inte är något personligt så vill rånarna därifrån nästan snabbare än offret vill. Ge dem vad de vill ha och kollapsa efteråt.

Min enda oro är Megara men hon skulle nog gömma sig tack och lov.
Det du skrev fick mig att tänka på en kompis från Libanon och han berättade att där var det standard att inte stanna vid rödljus eller stoppskyltar på grund av risken för rån, trots det var olycksrisken mindre än risken för rån.

Polisen har här gått ut med att om man bor på landet skall man inte öppna om någon knackar på dörren.
 
Hade velat ha dom därifrån så fort som möjligt och därför gjort som de sa. Om jag sen kommit ihåg koder i paniken är en annan sak.
 
Jag skulle antagligen ge bort allt jag äger och har i en sån situation, och bara hoppas på att lyckas överleva. Är inte direkt hjältematerial och skulle antagligen frysa till som en kanin i strålkastarljus. När jag rest med jobbet på lite mer brottsutsatta ställen så har vi också fått instruktioner att aldrig spela hjälte utan lämna över pengar, bilnycklar etc i rånsituationer.
 
Jag hade gett dem koderna om jag kunnat. Risken är stor att Ammo hade blivit helt jävla vansinnig dock och då hade det blivit kaos. Bor ju dock i lägenhet så då lär ju grannarna ringa polisen.
 
Jag tycker att det är intressant att de flesta i tråden förutsätter att de får leva bara de lämnar ut koderna. Jag är inte helt säker på det.

Nu har ju jag vapen hemma, och till mig kommer man inte utan att vi märker det då vi bor så till, men jag hade om jag kunde tagit till mina egna vapen. Det blir inte mycket kvar av inbrottstjuvar ifall jag skjuter nära med studsaren. Inte med hagelbössan heller iofs. Jag hade verkligen inte dragit mig för att skjuta inkräktare heller!

Hade jag inte haft tid att ta fram vapen hade jag nog gett de koderna och hoppats på det bästa.
 
Jag tycker att det är intressant att de flesta i tråden förutsätter att de får leva bara de lämnar ut koderna. Jag är inte helt säker på det.

Nu har ju jag vapen hemma, och till mig kommer man inte utan att vi märker det då vi bor så till, men jag hade om jag kunde tagit till mina egna vapen. Det blir inte mycket kvar av inbrottstjuvar ifall jag skjuter nära med studsaren. Inte med hagelbössan heller iofs. Jag hade verkligen inte dragit mig för att skjuta inkräktare heller!

Hade jag inte haft tid att ta fram vapen hade jag nog gett de koderna och hoppats på det bästa.

Jag tror inte att det är någon som förutsätter någonting, men det känns ju inte som att risken för att någon blir skadad minskar om man medvetet börjar jävlas med den/dem som brutit sig in och är beväpnade.
 
Jag tycker att det är intressant att de flesta i tråden förutsätter att de får leva bara de lämnar ut koderna. Jag är inte helt säker på det.

Nu har ju jag vapen hemma, och till mig kommer man inte utan att vi märker det då vi bor så till, men jag hade om jag kunde tagit till mina egna vapen. Det blir inte mycket kvar av inbrottstjuvar ifall jag skjuter nära med studsaren. Inte med hagelbössan heller iofs. Jag hade verkligen inte dragit mig för att skjuta inkräktare heller!

Hade jag inte haft tid att ta fram vapen hade jag nog gett de koderna och hoppats på det bästa.

Vem förutsätter något? Men att göra som rånaren säger lär vara den bästa chansen att ta sig helskinnad ur situationen för de allra flesta. Det är även det som lärs ut på säkerhetsutbildningar för tex butikspersonal: ge rånaren pengarna, sätt dig i säkerhet, larma. Det är också förhållandevis ovanligt att rånare tar livet av brottsoffren.

Kan tillägga att jag varit med om ett rån när jag arbetade i affär. Alla klarade sig helskinnade och rånaren greps tämligen snabbt. Mycket tack vare att vi hade fått bra säkerhetsutbildning. Vi hade antagligen kunnat övermanna den unge narkomanen som viftade med kniv, men varför riskera någons liv eller hälsa?
 
Jag tycker att det är intressant att de flesta i tråden förutsätter att de får leva bara de lämnar ut koderna. Jag är inte helt säker på det.

Nu har ju jag vapen hemma, och till mig kommer man inte utan att vi märker det då vi bor så till, men jag hade om jag kunde tagit till mina egna vapen. Det blir inte mycket kvar av inbrottstjuvar ifall jag skjuter nära med studsaren. Inte med hagelbössan heller iofs. Jag hade verkligen inte dragit mig för att skjuta inkräktare heller!

Hade jag inte haft tid att ta fram vapen hade jag nog gett de koderna och hoppats på det bästa.

Nej, det kan man inte vara helt säker på. Det man kan vara helt säker på är att en rationellt tänkande gärningsman inte begår mord. Dels är påföljden mycket högre men framförallt är uppklarningsprocenten extremt mycket högre. 9 av 10 mord klaras upp om man tar bort gängskjutningarna.

Så länge situationen inte eskalerats till att handla om liv eller död är det bra. Att dra vapen motverkar det syftet.

Men det är inte mycket man kan veta om en sådan situation, hur man själv eller en okänd gärningsman skulle bete sig. Jag tror att vi alla skulle bli rejält överraskade över vårt beteende på olika sätt.
 
Nej, det kan man inte vara helt säker på. Det man kan vara helt säker på är att en rationellt tänkande gärningsman inte begår mord. Dels är påföljden mycket högre men framförallt är uppklarningsprocenten extremt mycket högre. 9 av 10 mord klaras upp om man tar bort gängskjutningarna.

Så länge situationen inte eskalerats till att handla om liv eller död är det bra. Att dra vapen motverkar det syftet.

Men det är inte mycket man kan veta om en sådan situation, hur man själv eller en okänd gärningsman skulle bete sig. Jag tror att vi alla skulle bli rejält överraskade över vårt beteende på olika sätt.
Känns som vi redan diskuterat den här tråden tidigare och jag säger nu som då: @Ramona skulle du klara av att skjuta någon som tränger sin i huset? Är det din första reaktion, att rusa till vapenskåpet, sätta ihop geväret, ladda, sikta på en människa på kort håll och trycka på avtryckaren? Vad tror du händer om du missar? Vad tror du händer om du träffar och det är fler än en? Vad tror du händer efteråt, om du överlever men inte gärningsmannen?

De här ligorna som åker runt och försöker ta sig in i bostäder på landsbygden är inga lammungar, dubbelmordet i Vallentuna som hände för inte allt för länge sedan var knappast utfört av några balla små tonåringar som inte gjort något grövre än snattat på ICA tidigare.
 
Tror inte nån av hundarna står pall i skarpt läge.
Tycker det är lika intressant varenda gång att folk skaffar sällskapsraser men sen tror/vill att de ska försvara en 🤦‍♀️🤦‍♀️
Jag har ju inte en sällskapsras men tror inte han skulle göra någonting annat än att skälla och bli skitlycklig om det kom in någon okänd hemma, men han ser helt klart respektingivande ut ändå och brukar ha en tendens att lyckas trycka till folk i pungen om han hoppar och vill hälsa :o. Däremot så visade han på MHt att det är viss skärpa i honom så blev vi attackerade ute eller jag på riktigt blev rädd så finns det helt klart en viss risk/chans att han skulle försöka försvara mig. Det samma gällde iof Sheltien jag hade förut. Han fick man passa ordentligt om man var ute mörka kvällar och folk gick för nära och verkade mystiska, fast i det fallet var det helt klart snarare fråga om enbart vekt psyke och hade han fått en spark eller liknande så hade han antagligen vikt ner sig på en gång.

Men jag vet att jag hittade en video på skyddstränade brukshundar som var vana vid skyddsarbete med ärm men som aldrig var tränade för någonting liknande i hemmet. Absoluta majoriteten av dom gjorde ingenting alls mer än skälla om de var ensamma hemma och det kom in en okänd men normalt klädd människa i huset.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergifoder

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp