Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra? - Rån i hemmet

Hur skulle ni göra?

  • Lämna ut koder direkt

    Röster: 64 82,1%
  • Börja med att försöka luras med fel kod, säga att du inte har internetbank eller liknande

    Röster: 3 3,8%
  • Ge fel kod tre gånger så att åtkomst spärras

    Röster: 6 7,7%
  • Vägra lämna ut koder oavsett

    Röster: 5 6,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    78

kökshäxan

Trådstartare
Hur skulle ni göra om rånare trängde sig in i ert hem och hotade med misshandel, kanske även med kniv, pistol eller annat vapen, för att få er att lämna ut koder till Bank-ID eller pinkod till bankdosa för att försöka föra över pengar till deras konto?

Bakgrund:
Ett par som bor granne har tidigare utsatts för ett sådant rån, tre maskerade och beväpnade personer bakband och tvingade till sig koder och värdeföremål, för bara någon månad sedan träffade jag en vars mamma bor i närheten som blivit rånad, misshandlad med kofot och bunden i sitt hem och nu har det på kort tid skett ett antal liknade saker inte långt härifrån (artikel från det senaste rånet).

Lagen säger att banken är ansvarig om någon obehörig fört över pengar från ditt konto om du inte varit grovt vårdslös. Det är också vad som står i kontovillkoren. Trots det hävdar min bank att de inte är ansvariga för överföringar om någon under hot om våld vid ett rån lämnar ut sin kod utan det räknas då som att man varit grovt vårdslös och man får själv stå för hela förlusten vilket jag tycker låter väldigt underligt.
 
Senast ändrad:
Det går ju aldrig att förutse hur en skulle reagera i en sån situation om en inte har varit i den. Det är ju som att fråga någon som aldrig har blivit våldtagen hur hen skulle reagera om det hände. Väldigt få skulle nog säga "jag skulle ligga helt stilla". Men...
 
Hur skulle ni göra om rånare trängde sig in i ert hem och hotade med misshandel, kanske även med kniv, pistol eller annat vapen, för att få er att lämna ut koder till Bank-ID eller pinkod till bankdosa för att försöka föra över pengar till deras konto?

Bakgrund:
Ett par som bor granne har tidigare utsatts för ett sådant rån, tre maskerade och beväpnade personer bakband och tvingade till sig koder och värdeföremål, för bara någon månad sedan träffade jag en vars mamma bor i närheten som blivit rånad, misshandlad med kofot och bunden i sitt hem och nu har det på kort tid skett ett antal liknade saker inte långt härifrån (artikel från det senaste rånet).

Lagen säger att banken är ansvarig om någon obehörig fört över pengar från ditt konto om du inte varit grovt vårdslös. Det är också vad som står i kontovillkoren. Trots det hävdar min bank att de inte är ansvariga för överföringar om någon under hot om våld vid ett rån lämnar ut sin kod utan det räknas då som att man varit grovt vårdslös och man får själv stå för hela förlusten vilket jag tycker låter väldigt underligt.
Jag
Hur skulle ni göra om rånare trängde sig in i ert hem och hotade med misshandel, kanske även med kniv, pistol eller annat vapen, för att få er att lämna ut koder till Bank-ID eller pinkod till bankdosa för att försöka föra över pengar till deras konto?

Bakgrund:
Ett par som bor granne har tidigare utsatts för ett sådant rån, tre maskerade och beväpnade personer bakband och tvingade till sig koder och värdeföremål, för bara någon månad sedan träffade jag en vars mamma bor i närheten som blivit rånad, misshandlad med kofot och bunden i sitt hem och nu har det på kort tid skett ett antal liknade saker inte långt härifrån (artikel från det senaste rånet).

Lagen säger att banken är ansvarig om någon obehörig fört över pengar från ditt konto om du inte varit grovt vårdslös. Det är också vad som står i kontovillkoren. Trots det hävdar min bank att de inte är ansvariga för överföringar om någon under hot om våld vid ett rån lämnar ut sin kod utan det räknas då som att man varit grovt vårdslös och man får själv stå för hela förlusten vilket jag tycker låter väldigt underligt.
Om jag fattar det rätt är det hemförsäkringen som ska ta den ekonomiska smällen vid ett rån, inte banken.
 
Jag

Om jag fattar det rätt är det hemförsäkringen som ska ta den ekonomiska smällen vid ett rån, inte banken.
Jag trodde också det men åtminstone min försäkring täcker inte den biten, värdeföremål, kontanter och liknande omfattas men inte bankkonton, utan de hänvisade till banken.
 
Jag har inte heller några pengar att tala om som går att komma åt speciellt fort och det ser inte direkt ut som att jag bor stort eller ”rikt”. Dessutom så syns denna i fönstret, ofta vilt skällandes och med rest ragg, när det kommer folk så att jag skulle förutsätta att någon som ändå gjorde inbrott var rejält knarkad. Skulle antagligen ge koder och allt möjligt och hoppas på att dom åkte och sen snabbt som attan ringa polisen och spärra allt. Sen bor jag ju på landet så att få hit grannar med jaktvapen vore inte otänkbart heller men från min mamma som jobbat med sådant så har jag förstått att bankerna är mycket generösa med att se till att man får tillbaka sina pengar vid kortrelaterade brott.
ABC5F130-2810-4A39-9FB3-A883CEDCB38D.jpeg
 
Som jag förstått det är det en själv som får ta smällen om en lämnar ut sin kod. Spontant känner jag att undantag från det borde kunna göras om en utsätts för ett överfall och blir tvingad (kanske mot att en polisanmälan visas upp..)..hm.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera vid ett överfall eller pistolhot. Jag tror, baserat på min magkänsla och på hur jag reagerar på hot etc annars, att jag skulle reagera annorlunda på att få ett skjutvapen mot tinningen jämfört med tex en kniv eller tillhygge. Ett skott avlossas snabbt..
Händer det på fel dag är risken i dagsläget rätt stor att jag skulle blanda ihop siffror och ge dem fel koder av bara farten. Inte med flit, men för att min hjärna helt enkelt inte skulle klara av att rabbla upp rätt koder under press när den redan är kraschad.

När jag jobbade på en snabbmatsrestaurang ett tag, var chefen tydlig: om vi utsattes för ett rån på jobbet skulle vi hålla oss lugna och ge rånarna vad de ville ha. Trycka på larmet om vi hade möjlighet, men absolut inte försöka "agera hjälte" på något sätt. Liv och hälsa var högsta prioritet i en nödsituation.
 
Homeinvasion, mycket vanligt i USA. Finns en massa videos på youtube från övervakningskameror när folk har trängt sig in i människors hem där de är hemma. Mycket skrämmande. I många lite mer välbärgade hem bygger man ett panicroom som man låser in sig om något sånt skulle inträffa. Häri finns också ett argument och grund för vapenlagar i USA för att äga ett vapen, man får skjuta någon för att försvara sig i sitt eget hem i USA.

Sen så tycker jag väl att det är lite sloppy att tvinga sig till en kod och göra överföring - det syns ju till vilket konto pengarna förs över till?

Jag hade absolut gett mina koder. Jag har inga såna medel eller besparingar som det vore värt att utsätta sig för.

I sverige har det också blivit vanligt med personrån ute på gatan, klockrånen tex, och där man tvingar folk att göra bankomatuttag, eller att lämna ifrån sig mobiltelefon och koder, dessutom utsätter de sitt offer för förnedring. Människor som blivit pissade på under vapenhot, fått slicka rånarens skor osv.

Vi lever i en brutal värld. 😔
 
Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle reagera. Det beror nog mycket på omständigheterna; vilka vapen de har, hur de beter sig osv. Jag TROR dock att jag inte skulle ge ut koderna direkt, utan försöka vinna tid genom att säga fel kod eller liknande. Men jag vet som sagt inte. Mitt liv är ju såklart mer värt än pengarna, men jag skulle nog försöka kämpa lite för dem ändå. Tror jag.
 
Har faktiskt ingen aning, allt från att bete mig dumdristigt till att ge koderna med en gång eller lägga mig i fosterställning och sjunga kumbaya.
 
Förhoppningsvis skulle min hjärna fungera tillräckligt mycket för att jag skulle kunna ge dem koderna. Jag har ingen nytta av pengar på banken om jag är död.
 
Sen så tycker jag väl att det är lite sloppy att tvinga sig till en kod och göra överföring - det syns ju till vilket konto pengarna förs över till?
Skulle gissa att de använder målvakter och snabba överföringar mellan konton som gör att det tar lite tid för banken att besluta och då är pengarna redan på ett utländskt konto i ett land där de inte går att komma åt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp