Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra?

Sv: Hur skulle ni göra?

Knapplån.
låter som en superbra ide att byta häst för ett par månader. Kör på det är mitt råd.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Oj, lite läskigt.. De kunde lika gärna varit jag som skrivit denna tråden.. Har haft en skitjobbig tid sen i december med hästen, knappt kunnat rida då han bara slänger sig, ställer sig och bockar om vartannat.. Tappade motivationen helt och började leta nya hästar för ville inte sitta å kämpa med den idioten. Att motionera av honom funkade inte, han har järnkondis!

Men förra veckan fick vi ett genombrott. Tog ut min tränare och berättade med gråten i ögonen hur de va. Hon fick mig att bli jäkligt bestämd inte acceptera minsta lilla tecken på idiotskap och de har funkat så jäkla bra! De är kul nu igen! Så mitt tips är att ta ut en bra tränare!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Knapplån.
låter som en superbra ide att byta häst för ett par månader. Kör på det är mitt råd.

Kan inte annat än hålla med :)

TS om du känner att orken tryter och du är på väg att "gå på knäna" så gör du er alla en tjänst genom att byta häst med din syster. Både du och din häst kommer att vinna på det, ingen av er vinner på om du kör dig själv i botten. Och sluta tänka att det är ett misslyckande att byta, det är en stryrka att känna sig själv så pass väl att veta när det är dags att ta en paus för att inte knäcka sig själv.

/Camilla
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Men om hästen lider av överskottsenergi är det ju bara att dra ner på kraftfodret. Min häst står på fri tillgång på grovfoder och ett par nävar havre om dagen när de andra hästarna får sitt kraftfoder. Hon är sig lik men lite lugnare.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det låter sannerligen inte som om din häst tycker det är speciellt kul med träningen? Har du lyckats klura ut exakt vad det är hon inte gillar? Ofta när man anstränger sig (så fort det inte går så bra som man skulle vilja :angel:) så spänner man sig, ibland i hela kroppen. För en känslig häst kan det bli väldigt frustrerande eftersom det liksom är "stopp" åt alla håll, oavsett om man som ryttare är medveten om det eller ej.

Så - är du avslappnad i armar, käkar, nacke, knän etc när du rider? Passar sadeln även när hästen ska gå i andra former än ute i skogen? Kan du fortsätta rida lugnt och avslappnat framåt utan att dra åt dig båda tyglarna även när protesterna börjar eller kniper du ihop hela kroppen, stoppar hästen och pausar arbetet när den sätter igång?

Förstår hästen uppgiften? Vart hittar hästen belöningen i ert träningspass?

Be någon filma när du rider. Man har ofta stor hjälp av att titta på sin ridning i lugn och ro, då har man möjlighet att koppla ihop känsla och synbart resultat och komma på nya saker att testa. Ibland får man göra på ett annat sätt ett tag innan man kan gå tillbaka till sin röda tråd.

Sedan tror jag också att ni målar in er i ett hörn genom att ni bara tycks kunna rida i ridhus just nu. Om hästen förknippar ridhus med bråk så är det den känslan som befästs just nu i er ridning. Hur gör de andra som står på anläggningen?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag har en galet bra tränare och hon har hjälpt oss massor, men naturligtvis sköter sig hästen oftast mycket bättre på träningarna, antagligen för att tränaren lyckas motivera mig på ett sätt som jag inte lyckas med när jag är själv :/ hästen ger sig som sagt när man rider på framåt och struntar i dumheterna men det krävs att hon går varje dag för att det inte ska komma tillbaka så jag TROR att hon skulle lägga av med det här om hon fick gå oftare.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Hon äter nu 15 kg hö, 1 kg lucern och lite nerfor för att få i sig sina mineraler så det är inget jätte överskott på energi. Och hon behöver allt hon får nu för att hålla hullet. Men har någon nått bättre foderalternativ är det självklart värt att titta på:)
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jamen, då är det bara att se till att hon får gå varje dag. På ett eller annat sätt. Oftast löser sig sådna här saker bara man kommer över tröskeln.
Sedan spelar det ju inte så stor roll om det är du elelr din syster som gör det, men tänk på att förr eller senare är det DU som hästägare som ska klara av "problemet"
Med det menar jag att om du skickar iväg till syster och hon får ordning på hästen, den motioneras ordentligt osv, så vid hemkomsten måste DU se till att hålla igång om du förstår vad jag menar. Annars hamnar du samma ruta igen.
Lycka till oavsett hur du väljer att göra.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Hej!

Om du tror att hästen har överskottsenergi, prova att ta bort kraftfodret om det inte är nödvändigt för att hästen ska hålla hullet (en del fullblod kan ju vara lite svårfödda).
Kan hästen vara ute och röra sig i hage största delen av dygnet?

Tycker att din systers idé låter som en riktigt bra lösning.

Kan du dämpa kraven i träningen lite, så hästen hittar lugnet igen?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det hon gör mest är att hon stegrar och studdsar. Det är egentligen inget problem i sig, jag klarar av henne men det är en kamp man kan aldrig slappna av på henne. Går hon varje dag så slutar hon, så jag gissar att det är överskottsenergi.
Det är säkert denna spändhet som stressar hästen. Om du inte kan slappna av finns det ingen chans att hästen skulle kunna.
Du skriver att hästen börjar bråka när det blir jobbigt!
Dressyr ska inte bli jobbigt! Dressyr ska vara roligt. Övningarna är gjorda för att träna upp hästen till nästa steg så inte det blir jobbigt.
Tillexempel är det så att om hästen tycker galopp är jobbigt, får man rida mera öppna/sluta i trav tills hästen är tillräckligt stark till att bära galoppen, så inte det blir jobbigt.
Om hästen tycker dressyr är jobbigt, blir den negativ till det och då blir det inte en stolt häst att visa upp på dressyrbanorna
Prov att rid "skogsmulleridning" i ridhuset, sen när det går bra, kan du lägga in lite dressyrövningar. När hästen börjar muskla upp sig kan du öka med dressyrövningar. Till slut blir det dressyr!;)
 
Sv: Hur skulle ni göra?

tänk på att förr eller senare är det DU som hästägare som ska klara av "problemet"
Med det menar jag att om du skickar iväg till syster och hon får ordning på hästen, den motioneras ordentligt osv, så vid hemkomsten måste DU se till att hålla igång om du förstår vad jag menar. Annars hamnar du samma ruta igen.
Lycka till oavsett hur du väljer att göra.

Det är precis det jag hoppas på.. Att få lite semester, få tillbaka orken och energin och sen få tillbaka hästen sopm förhoppningsvis funkar bättre då och sen underhålla det och hålla igång henne!
Vanligtvis rider jag minst 5-6 dagar i veckan och det är vad jag vill göra. När jag tänker efter så är jag ganska säker på att problemen började efter att hon fick en två veckors vila i början av december...
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Bra idé faktiskt... Ska bara komma på nått sätt att inte fastna i nån enkel dressyrövning ;)

Den senaste veckan har det nästan bara vart promenader och markträning. Markträningen har bestått av att gå över vattenmattor och över andra konstiga saker som jag lagt i ridhuset. Bra träning men hon blir ju inte speciellt fysiskt stimulerad utan mer psykiskt.

Får lägga in lite sånt i ridningen också kanske...
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag tycker ni ska byta häst, då får du lite mer att göra en tid och förhoppningsvis hinner du må lite bättre och få mer ork och energi tills din egen häst kommer tillbaka igen.

Det låter ju som att du egentligen inte har något problem att klara av henne, mer att du har lite mer ork än vanligt och hästen överskottsenergi (vilket absolut inte är ovanligt under vintern). Ta chansen att ta hjälp av din syster, och medans du har hennes häst hinner du vila lite mer och ta hand om dig själv. :)
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag tycker nog också att hästbyte låter som den bästa iden just nu,hitta tillbaka till din egen ork,så blir du mer positiv och bättre hästmanniska :-) OBS. jag menar nu inte att du är dålig på ngt sätt,utan det gäller ju oss alla :-)


Tills dess tror jag det är en god ide att sänka kraven med ridningen.Det är svårt att veta så här genom ett forum varför damen beter sig som hon gör,men det låter sannoligen att det har gått kanske lite för fort fram,efter hennes vila,har hon ridits mindre är hon ju heller inte sin sin toppkondis.

Mitt tips är att verkligen berömma henne för minsta lilla och sluta när det går som bäst,även om du inte hunnit rida så länge som du tänkt dig.Det är viktigt att det inte blir ett inlärt mönster..och blir värre.
Och fortsätt som du gör med att ge henne en massa konstiga uppgiter som inte kanske är van vid,så hon får tänka lite annorlunda,fullblod har ju mycket fart i sig,men är också väldigt smarta och lättlärda.

Av min egen erfarenhet,så tycker jag har sett hästar/ponnier beter sig mer sådär av överansträngning än av understimulering.Dom är ju individer,en del stannar mitt på banan och tar sig en egen tupplur ;-)
Andra ökar farten och brallar när dom tycker det blir tungt.
Jag tycker du verkar jätteduktig med din häst,Lycka till nu! Kram på er
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Okej men då tycker jag verkligen att du ska byta häst, det är ju bara tillfälligt!

Dels för att du själv ska må bra och hästen också. :laugh:
 
Sv: Hur skulle ni göra?

KL

Nu är det bestämt. Till helgen åker hon, har gråtit varje dag i stallet hela helgen för det här är så jobbigt :cry: Min älskade häst, som kommer travande när man kommer till hagen och bara vill mysa hela tiden! Hästen som det tog två år innan hon fick nått förtroende för mig :(

Men jag vet att hon får det bra hos syrran och hon kommer hem om några månader igen. Det här är det bästa, jag gör det för hennes skull. Men usch vad det känns som jag sviker henne. Min prinsessa!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Varför gör du det om du mår dåligt över det? Känner du dig pressat?
Är du räd inte själv att klara av det?
Det finns ju massor av sätt att lösa problem på. Du måste inte skicka bort hästen om du inte vill.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Men SÅÅ hemsk är ju inte din häst, drygt studsig håller jag med om.

Jag har ju sätt din häst i både det förra och i nuvarande stall och du skulle kunna ha en duktig medryttare utan att behöva vara orolig!
Det gäller ju dock att hitta en duktig och orädd sådan...

Ett tips som jag har använt mig av när jag hade stora fjanthästar som betett sig som din så har jag haft en gramantygel fäst mellan frambenen, och när hästen reser sig tar jag ett ordentligt tag för då avbryter man det hela å då brukar de bli mäkta förvånade att de inte kunde resa sig mer.
Det har räckt att göra så några ggr så har de slutat att stegra.
För mig var gramanen som ett säkerhetsbälte att kunna avbryta stegringen då mina ofta gick över och då kan det bli himla tokigt!

Sen måste du föröska hitta något sätt att slappna av på, för är inte du avslappnad så kommer ju definetivt inte din donna vara det heller...

Kan du inte longera/tömköra utanför ridhuset när det är upptaget där?
Där finns det ju åtminstone lyse så man ser vad man tänker och med bra brodd så är det inte för halt heller :)

Finns det ingen möjlighet att ha din häst ute i hagen längre om dagarna?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det är det dåliga samvetet, att jag känner att jag sviker henne som gör det här så jobbigt. Plus att jag VILL ju lösa det själv, men orkar inte. :(
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Nej hon är inte såå hemsk, men tillräckligt för att jag inte ska orka med när jag mår som jag gör. Och jag låter inte någon jag inte känner rida min häst, har väldigt svårt att lita på folk öht när det gäller henne. Och dom som är tillräckligt duktiga som jag skulle lita på har egna hästar och inte tid.
I vanliga fall så är hon en ängel att rida, och jag vet att hon kommer att bli det igen så fort hon blir tillräckligt stimulerad. Då när jag fått ordning på problemet kan jag börja fundera på medryttare.

Nu är jag inte säker på vem du är men om du är den jag tror att du är så kan hon vara 10 gånger värre än träningen du var med på, där hade hon gått nästan varje dag hela veckan innan. Mycket mer än vad som oftast blir av. :(

Tyvärr är nästan alltid transporter och grejer utanför ridhuset när det är upptaget så finns inte så mycket plats där till nått markarbete. Folk parkerar ju inte på kanten heller utan ska alltid stå mitt i
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
415
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: Keb71
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 498
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp