Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra?

Piek

Trådstartare
Vet inte vilket forum tråden ska ligga under. Mod får gärna flytta om den är fel :)

Iallafall. Jag har ett follblodsto som jag har haft i snart tre år. Världens underbaraste häst och jag älskar henne över allt annat! Men hon är inne i någon slags trotsålder just nu.
Tidigare har vi mest luffat i skogen och haft det bra, nu det senaste halvåret har vi flyttat till en större anläggning och kommit igång med träningen på allvar och det är så kul! :)
MEN ju mer man kräver av henne desto mer kräver hon tillbaka, hon testar och bråkar i ridningen. Hon har inte ont, är kollad av veterinär och et.
Det hon gör mest är att hon stegrar och studdsar. Det är egentligen inget problem i sig, jag klarar av henne men det är en kamp man kan aldrig slappna av på henne. Går hon varje dag så slutar hon, så jag gissar att det är överskottsenergi. Hon har hållt på så nu sen december kanske.

Grejen är väl egentligen den att jag har mått väldigt dåligt över vintern och är fruktansvärt trött! Jag orkar helt enkelt inte ge henne den tiden och energin som hon behöver och jag orkar inte bråka med henne när hon är som värst :( Jag hoppas på att jag kommer må bättre snart och att det är den här kalla mörka vintern som gör det. Men ja nu är det tufft.

Min syster, som bor 20 mil bort kom på idén att vi helt enkelt skulle byta hästar i några månader.
Hon har en fyra åring som mest behöver jobbas ifrån marken och ridas kanske 2-3 dagar i veckan. Perfekt egentligen, det vet jag att jag skulle orka!
Men det är just det här med om jag ska flytta min älskade häst 20 mil bort under 2-3 månader kanske?! :crazy:
Jag skulle ju sakna ihjäl mig! Minst! Men jag vet att syrran orkar mer och dessutom är sjukt duktig, hon skulle få det bra.

Men är det värt att göra ett sånt miljöombyte för bara några månader?

Jag vet inte vad jag vill med tråden och den är säkert lång och snurrig. Hjälp mig gärna att tänka lite, hur skulle ni göra i en liknande situation?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Ska tillägga att medryttare är inget alternativ så länge hon håller på och bråkar så som hon gör. Jag vågar helt enkelt inte riskera att sätta upp nån annan på henne :(
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Personligen tycker jag att det låter som en bra idé:)
Om du och din syster har samma syn på hästarna och hur dom ska skötas/hanters/ridas... Så varför inte? :)
Jag tror dessutom att det kan vara nyttigt att jobba med en annan häst lite:laugh:
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Eller återgå till att skogsluffa tills du mår bättre och våren och sommaren kommer med ny energi? Se över hennes kraftfoder och ge mindre energi, mer grovfoder? Genom skogsluffande kanske du bygger upp din egen energi igen också och mår bättre själv. Ni kan lägga in lite lätt träning i skogsluffandet, träna att gå mellan olika former, avslappning, uppsamling bara några steg, bara hålla kunskaperna vid liv.

Kanske hennes protester visar att träningen gått lite för fort nu? Om du ger henne lite vila nu från träningen så kanske den befästs bättre och ni båda blir gladare och kan fortsätta träna med glada hjärtan om några månader?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag tycker att du skall gå till en läkare och försöka utreda orsaken till att du mår som du gör. Du kanske lider brist på något som går att rätta till.
I vårt stall så går alla hästarna varje dag. Minst en timma, gärna två. Det brukar delas upp på att man leder dem en timma och sedan rider eller bara rider. Ingen häst står någon dag. En dag i veckan så leds de bara. Vintern är en tuff tid för hästägare och hästar, hästarna behöver motioneras för att hålla sig på mattan. En bra tränare kan också inspirera till att man orkar mer.
Men om du ändå inte känner att du orkar så är det bättre att din syster får ta din häst en tid, utan att du gör ett hästbyte, så att du får vila dig ett tag.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Läkare har jag vart hos, flera olika och dom hittar ingenting. Enligt dom så är jag helt frisk...

Syrran kan tyvärr inte ha två hästar, hon har varken stallplats till det eller tid annars hade ju det varit kanon.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Usch det är så svårt :( Jag vill ju ha kvar henne hemma, det känns som ett riktigt misslyckande att låna ut henne. Men jag vill ju göra det som är bäst för henne och inte för mig :(
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Tyvärr är det så pass långt till skogen att jag inte vågar rida dit ensam på kvällarna. Hon kan bråka endel även när man rider ut nämligen och vi har ca 1 km till skogen över både bil och järnväg. Rider ut så mycket jag kan när jag lyckas få sällskap men de flesta är där på dagarna när det är ljust ute :( Jag slutar aldrig jobba före 17 och är i stallet tidigast 18 och då är det fortfarande mörkt.
Även det är en fördel med syrran, perfekta ridvägar runt hörnet.

Det är en sak jag saknar med förra stallet. Att kunna rida ut även när det är kolsvart ute...
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Kan det helt enkelt vara så att hon inte trivs i ert nya stall ( ute för lite , för mycket kraftfoder , för lite grovfoder , fel kompis i hage -för det har hon väl ?)
rannsaka ditt nya stall -vad är ändrat ,jämfört med det gamla osv .
lycka till :)
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Om du anser att hon är så pass farlig att du inte ens vågar sätta upp någon annan,så skulle jag nog lägga mer energi på det,alltså att hon lyssnar och respekterar dig istället för att hon måste "gå" 6 dagar i veckan.
Det kanske gör att du känner mindra press och dessutom vill man ju inte att hon fortsätter med det eller att det blir värre.Hon ska inte bli farlig bara för att hon inte har sprungit av sig,eller hur jag ska säga.
Kolla över maten,en häst som inte tränas hårt behöver inte mängder med energi!

Det kan ju som sagt också vara så att hon protesterar mot nya krav(som kanske har kommit lite fort fram)

Jag hade min häst ute på foder.Hon var under igångsättning,men fick vara med på ganska tuffa lektioner på det nya stället.
Jag hämtade hem henne av en rad olika skäl efter knappt en månad, då hade hon börjat bocka som en riktig rodeo-häst för första gången i sitt liv!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Att hon trivs är jag 100 % säker på. Hon har ALDRIG varit så snäll, lätt skött och lugn att hantera ifrån marken som hon är nu. Nu kan vi t.o.m sko henne utan några problem och hon står och sover på gången!
Innan var hon riktigt nervig, trampade runt och kunde inte vara inne i stallet ensam. Nu reagerar hon inte ens om hon blir lämnad ensam.

Dom här problemen började när vi redan stått i stallet i 4-5 månader så har svårt att tro att problemet ligger i flytten. Det är nånting i ridningen som är fel.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Farlig att rida skulle jag inte säga att hon är. Hon ger sig när man säger till henne, sköter sig en stund och sen kommer nått nytt ryck. Anledningen att jag inte vill att nån annan ska rida är för att dom kanske helt enkelt inte klarar av henne. Det är lätt att bli rädd när hästen stegrar, även om hon inte reser sig högt så är hon fruktansvärt kvick och det gäller att vara med. Och blir man rädd och låter henne vinna så blir det bara värre. Plus att risken att en olycka sker självklart är större med en häst som inte håller sig på marken hela tiden och jag vill inte ha på mitt samvete att någon åkte av min häst när hon inte är helt stabil.
Jobbar henne mycket ifrån marken och då respekterar hon mig och gör det jag ber henne om utan problem.

Kraftfoder får hon knappt. Hon äter 15 kg hö, 1 kg lucern och några nävar betfor för att hon ska få i sig sina mineraler. (uträknad foderstat hon får i sig det hon behöver)
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det känns som jag bara sitter och säger emot alla tankar och idéer ni har det är absolut inte meningen jag är tacksam för alla tips och råd :bow:

Det är bara det att det känns som det mesta är provat och nu har det helt enkelt runnit över :( All motivation till att rida är borta, medan stallskötseln är min terapi som gör att jag orkar med vardagen :(
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag förstår..Jag får också skitdåligt samvete omm någon annan trillar av min häst,även om hon bara tog ett pat travsteg :-)
Finns det något mönster då hon "kvicknar till" i så fall kan man ju försöka stanna där och träna på just det.
Så det inte blir ett inlärt mönster av olater.
Det är klart det är otäckt när hon ställer sig,om man spänner sig..och så känner hon det också.
Om du känner att du inte orkar detta just nu,ska du verkligen inte tveka att ta en liten pause ifrån henne.
Det är inget misslyckande,du vill ju det bästa för din häst.Men du måste tänka på dig själv också.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det är när man börjar jobba henne och det blir jobbigt för henne som hon börjar studsa, hon ger sig efter en stund när hon börjar bli trött och då går hon som en klocka! Men det kan ta nästan en halvtimme innan hon kommer dit så det är ju väldigt tröttsamt :( är det andra hästar i ridhuset så flyger hon i luften så fort dom gör nått, fattar galopp tex så det "låter" lite. Då är hon inte det minsta rolig. När man rider ut vill hon vända hemåt och slänger sig om på bakbenen. Bara när man rider själv dock annars brukar det gå bra men hon tycker det är väldigt obehagligt när bilar kommer bakifrån i mörkret, antar att det är ljusat från dom hon ogillar
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Om det beror på din teori överskottsenergi är det väl bara att motionera henne mer?
Orkar inte du rida så longera,tömkör eller liknande?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det gör jag så ofta jag kan. Tyvärr har dom en regel i ridhuset att det inte är tillåtet att jobba häst ifrån marken om det är andra hästar i ridhuset vilket det är de flesta kvällar i veckan. Ridbanan får vi inte vara på på vintern :(
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Då är det såklart lite svårare..
Hur var det? Orkar du inte rida alla dagar veckan? Eller orkar du, men hästen bär sig åt så därför orken tryter?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det har väl blivit så att motivationen ligger på noll så jag känner verkligen inte för att rida :( De senaste veckorna har jag kanske ridit två gånger/vecka och där emellan vart ute och gått med henne eller jobbat ifrån marken de dagarna som det har gått eller så har hon fått stå.
Orken har väl försvunnit dels för att jag är så fruktansvärt trött i en kombination att det aldrig känns som det går bra i ridningen iom att det nästan alltid blir mer eller mindre fight så även mot slutet när hon slappnar av och blir fin så är den enda känslan att "jag vann" så jag uppskattar det inte på samma sätt som jag brukar göra :(

Hade hästen skött sig så är jag ganska säker på att jag hade orkat rida om inte varje dag så väldigt mycket mer än vad jag gör nu iallafall
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag tycker att det ska vara kul med hästar ifall man ska orka med allt jobb. Och även hårt jobb ska vara kul och kännas bra. Så om du känner såhär och har en sån bra syster som du litar på och vill ta sig an din häst så är det ju kanon! Din häst kommer att få det jättebra och bli riden.
Du kan ladda batterierna och rida hennes efter din ork och när det ljusnar fram i vår så har du säkert blivit så sugen på att få hem din häst så energin är tillbaka.
Lyssna på dig själv.
Det ska vara kul att ha häst.;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 458
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 864
Senast: BernT
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 893
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp