Hur skulle ni göra?

Girasol

Trådstartare
Sonen + kompis var ute och körde moppe. Kompis lånar sonens moppe och kör en sväng. Sonen vill då låna kompisens moppe men får inte igång den, utan kompis visar hur man gör (den är tydligen tjurig att starta). Sonen kör en liten vända och när han ska svänga glider framhjulet och han välter i slowmotion. Resultat: snett styre samt kopplingshandtaget fick sig en kyss. I övrigt inga märken på mopeden. Själv klarade han sig med skrapsår på ena knät.
Pojkarna diskuterar hur de ska göra och de är överens att räta styre och kopplingshandag och skiljs åt som vänner.

I samma veva sonen berättar detta för mig när han kommer hem, så får jag ett meddelande via fb av den andre pojkens pappa så jag ringer upp. Meddelar att jag just hört vad som hänt och att vi givetvis avser fixa ett nytt styre och kopplingshandtag om det krävs. För mopeden ska ju återställas i samma skick ( den har årsmodell 2008 så den är inte ny och dessutom var styret något snett sedan tidigare). Sonens pappa är fordonstekniker (dvs utbildad bilmekaniker samt vidareutbildad) med 25 år i branschen. Så att arbetet kommer bli ordentligt utfört är ingen tvekan.

Döm om min förvåning då kompisens pappa vägrar detta med hänvisning att den ska in på verkstad för att de ska få ett kvitto på det hela. Han kan inte speca varför. Kompisen sa redan från början att moppen är helförsäkrad men både kompis och hans pappa vägrar tala om varesig självrisk eller försäkringsbolag. Vi har även tagit reda på vad delarna kostar och det handlar om knappt 500 kr.

Efter lite diskussion med min son framkommer att kompisens moped är trimmad, alltså högst troligt gäller ju inte försäkringen.

Idag skulle sonens pappa åka och hämta mopeden vilket han kom överens med kompisens pappa om i veckan, för att titta på den och beställa delarna. DÅ har kompisens pappa ångrat sig och kräver att den ska lämnas in på en specifik verkstad. (ännu roligare, det är ingen mopedverkstad och sonens pappa har varit inlejd på jobb från sitt jobb där en gång i tiden då de inte klarade av vissa saker, men det hör ju egentligen inte hit). Han kan fortfarande inte redogöra varför det är så viktigt att den lämnas till verkstad mer än kvitto. Sonens pappa har även sagt att han kan skriva ett daterat papper på när delarna bytts men det godtas inte.

Jag kan ju tycka att det känns lite magstarkt att lämna in den på verkstad i det läge i nu befinner oss och därmed bekosta några tusen på något vi kan göra själva och har kompetens till. Det har aldrig varit tal om att vi inte vill göra rätt för oss. Men nu börjar jag bli både frustrerad och arg. Kan tillägga att sonen har dåligt samvete för han vet att han inte ska köra andras mopeder just med tanke på ansvarsbit och ev trimmat.

Så hur hade ni gjort? eller hur går era tankar kring detta?
 
Ja jag är väl av den åsikten som du @BernT men vill inte få skit i bygden av att vara en tråkig jäkel liksom.
@AndersB håller med dig till fullo, saken är den att kompisen säger annorlunda. Hans version är att han frågade om han fick köra min sons moped vilket han fick. Då sätter sig sonen på hans och vill så klart köra men får ju inte igång den. Så enligt kompis tog han den utan lov. SEDAN att sonen inte fick igång den utan att kompis kom och visade hur man gör... Jag anser det tillräckligt för att kompisen godkänt att sonen fick köra den, vilket även sonen uppfattade det som.
Jag anser vi är ganska schyssta som sagt att vi köper sprillans nya delar och byter. Eftersom moppen har flera år på nacken och inte är jättefin så är ju det i sig en förbättring av den. Sonens pappa är ju som sagt mekaniker. Min sambo tillika sonens bonuspappa säger exakt samma: lånar man ut sin moppe så får man räkna med att det kan hända saker.
 
h Hade det varit en ny moped så kan jag kanske förstå varför man vill ha kvitto på reparation. Men sju år gammal mopeds andrahandsvärde lär nog inte hänga på den sakens skull. Jag skulle själv tycka att det ni erbjuder borde räcka. Rent rättsligt vet jag inte. Men välja exakt vilken verkstad de vill ha tvivlar jagpå håller.
Har din son någon drulleförsäkring som kan tänkas gå in?
 
h Hade det varit en ny moped så kan jag kanske förstå varför man vill ha kvitto på reparation. Men sju år gammal mopeds andrahandsvärde lär nog inte hänga på den sakens skull. Jag skulle själv tycka att det ni erbjuder borde räcka. Rent rättsligt vet jag inte. Men välja exakt vilken verkstad de vill ha tvivlar jagpå håller.
Har din son någon drulleförsäkring som kan tänkas gå in?
Varför skulle TS blanda in deras försäkringsbolag? Alltså, jag kan se meningen med det, men varför skulle dom?
 
h Hade det varit en ny moped så kan jag kanske förstå varför man vill ha kvitto på reparation. Men sju år gammal mopeds andrahandsvärde lär nog inte hänga på den sakens skull. Jag skulle själv tycka att det ni erbjuder borde räcka. Rent rättsligt vet jag inte. Men välja exakt vilken verkstad de vill ha tvivlar jagpå håller.
Har din son någon drulleförsäkring som kan tänkas gå in?

Nja, ansvarsförsäkring finns ju alltid i hemförsäkringen. Men eftersom det är ett motorfordon som är försäkrat så ska det ju i regel gå på den i så fall. Om jag inte fattat helt fel. Antar lilla skoskavet beror på att kompisens moped är trimmad och därför kan/vill de inte redogöra för bolag + självrisk. Tycker bara det är idiotiskt om vi ska betala någon annan för att göra ett arbete vi kan utföra lika bra själva ju. Sonens moped är inte trimmad, båda pojkarna har körkort för såväl moped som traktor så där är inga konstigheter i övrigt. Mer än en ordentlig onödig utgift för oss om vi inte lagar det själva.
 
@AndersB håller med dig till fullo, saken är den att kompisen säger annorlunda. Hans version är att han frågade om han fick köra min sons moped vilket han fick. Då sätter sig sonen på hans och vill så klart köra men får ju inte igång den. Så enligt kompis tog han den utan lov. SEDAN att sonen inte fick igång den utan att kompis kom och visade hur man gör... Jag anser det tillräckligt för att kompisen godkänt att sonen fick köra den, vilket även sonen uppfattade det som.

Ja, om inte typ din son knivhotat honom eller något så är det svårt att se annat än att kompisen tyckte det var ok att sonen testade moppen.

Jag tycker också att ni varit väldigt tillmötesgående när ni erbjuder er att helt utan kostnad laga.
 
Vad säger den "timmade" pappan om det olagliga i sammanhanget? Visste din son att den var trimmad så är ju det inte bättre. Jag tycker att pappan borde vara nöjd med att ni fixar moppen.
 
Vad säger den "timmade" pappan om det olagliga i sammanhanget? Visste din son att den var trimmad så är ju det inte bättre. Jag tycker att pappan borde vara nöjd med att ni fixar moppen.
Kompisens pappa rundar helt enkelt frågan och till slut brast mitt tålamod så jag sa bara; Om fem minuter så ringer sonens pappa dig så får ni diskutera eftersom det är han som har kompetensen.
Ja sonen visste den var trimmad då jag frågade och att han inte får köra andras för oss, oavsett de är trimmade eller ej. Så han har fått sina fiskar lite lagom ljumna på den punkten.
 
Åhh sådan följetong. Pratade just med sonens pappa som hade messat med kompisens pappa att han kommer ikväll och hämtar moppen, vilket bestämdes muntligen tidigare i veckan. Då får han svaret igen att han vill lämna in på verkstad och att vi bara vill komma billigt undan! Ja men jisses, sonens pappa fann sig och svarade: vi har ett muntligt avtal sedan tidigare i veckan där vi kom överens om att jag ska laga mopeden med nya delar och att jag ska hämta den idag. Detta avtal är gällande. Vad som nu händer är att snubben gjort sig oanträffbar och svarar inte på telefon nu när han ska åka och hämta mopedskrället. Så hur gör man då?
 
Alltså, vi har inte ens givits tillträde att titta på mopeden öht. Enligt sonen så var moppen ganska skabbig med spräckta kåpor redan innan (hörde detta redan för flera månader sen då kompisen precis fick den) och var så då de köpte den. Vill de försöka snika sig till att få lagat gamla skador som vi ska bekosta tro?
 
Alltså, vi har inte ens givits tillträde att titta på mopeden öht. Enligt sonen så var moppen ganska skabbig med spräckta kåpor redan innan (hörde detta redan för flera månader sen då kompisen precis fick den) och var så då de köpte den. Vill de försöka snika sig till att få lagat gamla skador som vi ska bekosta tro?
Sannolikt ja.

Min hund sprang rakt in i grannens bil och det blev en buckla på skärmen. Jag bad att de skulle få en värdering av kostnaden och fick hänvisning till en verkstad.

Jag åkte till verkstaden för att betala. De la fram en lista på vad som skulle göras - och den var på betydligt mer än vad min hund åstadkommit.

Jag betalade min del och åkte hem. Flera veckor senare knackar grannen på och vill ha pengarna. Jag sa att då for ni åka till verkstaden där ni sa ni skulle laga den för jag har redan betalt där.

I det här fallet är det unga killar som var de enda vittnena. Sannolikt vill pappan ha pengar motsvarande verkstadsbesöket och kommer att laga moppen själv......
 
Alltså, vi har inte ens givits tillträde att titta på mopeden öht. Enligt sonen så var moppen ganska skabbig med spräckta kåpor redan innan (hörde detta redan för flera månader sen då kompisen precis fick den) och var så då de köpte den. Vill de försöka snika sig till att få lagat gamla skador som vi ska bekosta tro?
Verkar iaf troligt :banghead:
 
Sannolikt ja.



I det här fallet är det unga killar som var de enda vittnena. Sannolikt vill pappan ha pengar motsvarande verkstadsbesöket och kommer att laga moppen själv......
Nja, pappan har verkligen tummen mitt i handen. Han kan verkligen ingenting, det märkte jag redan då jag pratade med honom. Vilket min sons pappa bekräftade efter han pratat med honom. Det var god dag yxskaft när de skulle diskutera moped + delar osv och sonen har berättat att de t o m lämnat in den på service. Så jag tror inte skoskavet är där. Har dock hört att när den var sönder för nån månad sen så lämnade de in den till killen i byn (ingen bilverkstad utan hemmasmed typ) och han klarade inte av fixa det som var sönder och de tvingades ta den till den verkstaden som han nu vill vi ska lämna den till. Men fortfarande, sonens pappa är fordonstekniker med allsköns jäkla ackrediteringar man kan ha så det här är skrattretande! Ännu roligare blir det om man tänker på att försvarsmakten har förtroende att han skruvar i deras finlir och topsecret-grejer men den här snubben tror inte ens han kan montera ett styre samt kopplingshandtag på en sketen moppe rätt.
 
Vissa människor tror att om en person erbjuder sig att hjälpa till/göra något åt dem gratis när det gäller lagning av maskiner och inte har ett företag som de jobbar åt när de utför reparationen så gäller inte försäkringar. Vilka försäkringar som åsyftas är mycket oklart. Jag har märkt det flertalet gånger då min sambo är händig som få. Ibland kan det låta annorlunda om man förklarar för dem att de trots allt kan få kvitto på reparationen men ibland hjälper inte det heller och då får de väl betala för reparationen någon annanstans då. Jag hade i ert fall erbjudet dem ett skrivet kvitto (dvs. med arbetskostnad specad som x-antal timmar till en kostnad av 0 kr)+kvittot på delarna och duger inte det så hade jag släppt det hela. Vill de ha moppen lagad någon annanstans så är det upp till dem men då får de betala för det själva.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 839
Senast: lundsbo
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 046
Senast: Sonic76
·
Småbarn Jag och min man har nyligen separerat. Vi hade väl innan tagit för givet att försöka köra varannan vecka (hur det nu skulle gå till?)...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: kakan89
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 736
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp