Hur skulle ni göra?

"Verkligen tråkigt att vi inte kan komma överens om den är enkla reparationen. Vi erbjuder oss att byta ut de skadade delarna med ett proffesionellt utförande. Alternativet är att ni tar den till verkstad men vi är inte villiga att ersätta den kostnaden när reparationen är så pass enkel att utföra själv med godkänt resultat"

Sedan hade jag inte sagt så mycket mer. Ni erbjuder er att rätta felet, vill de tvunget ha den till verkstad är det deras val.

Men förstår samtidigt att det är problem i en mindre by, men jag tycker er version håller hela dagen, så jag hade nog dragit min gräns
 
Alltså jag kommer ha svårt att släppa detta, för jag blir ju fanken galen av en blandning av ilska och en portion humor på att det finns så urbota korkade skitstövlar i vår herres hage. Jisses Amalia.
Skicka ett brev, rekommenderat om det känns viktigt, där ni skriver att ni erbjuder er att reparera skadan.
Mopeden behöver bara lämnas på "Plats som ni bestämmer" den "tid som ni bestämmer" och kan hämtas "tid som ni bestämmer".
På så sätt så har ni ryggen fri.

Om personen svarar på mail eller SMS så fungerar det också bra.

Jo en sak till.
Även om sonen skulle ha tvingat till sig mopeden så behöver ni inte göra mer än att lämna tillbaka den och åtgärda skadorna som han har åsamkat.
Så det blir ingen skillnad där.
Men om den är jättetrimmad så kan ägaren till mopeden bli av med körkortet för "tillåtande av olovlig körning" och det är kanske där som skon klämmer.
 
Sonen + kompis var ute och körde moppe. Kompis lånar sonens moppe och kör en sväng. Sonen vill då låna kompisens moppe men får inte igång den, utan kompis visar hur man gör (den är tydligen tjurig att starta). Sonen kör en liten vända och när han ska svänga glider framhjulet och han välter i slowmotion. Resultat: snett styre samt kopplingshandtaget fick sig en kyss. I övrigt inga märken på mopeden. Själv klarade han sig med skrapsår på ena knät.
Pojkarna diskuterar hur de ska göra och de är överens att räta styre och kopplingshandag och skiljs åt som vänner.

I samma veva sonen berättar detta för mig när han kommer hem, så får jag ett meddelande via fb av den andre pojkens pappa så jag ringer upp. Meddelar att jag just hört vad som hänt och att vi givetvis avser fixa ett nytt styre och kopplingshandtag om det krävs. För mopeden ska ju återställas i samma skick ( den har årsmodell 2008 så den är inte ny och dessutom var styret något snett sedan tidigare). Sonens pappa är fordonstekniker (dvs utbildad bilmekaniker samt vidareutbildad) med 25 år i branschen. Så att arbetet kommer bli ordentligt utfört är ingen tvekan.

Döm om min förvåning då kompisens pappa vägrar detta med hänvisning att den ska in på verkstad för att de ska få ett kvitto på det hela. Han kan inte speca varför. Kompisen sa redan från början att moppen är helförsäkrad men både kompis och hans pappa vägrar tala om varesig självrisk eller försäkringsbolag. Vi har även tagit reda på vad delarna kostar och det handlar om knappt 500 kr.

Efter lite diskussion med min son framkommer att kompisens moped är trimmad, alltså högst troligt gäller ju inte försäkringen.

Idag skulle sonens pappa åka och hämta mopeden vilket han kom överens med kompisens pappa om i veckan, för att titta på den och beställa delarna. DÅ har kompisens pappa ångrat sig och kräver att den ska lämnas in på en specifik verkstad. (ännu roligare, det är ingen mopedverkstad och sonens pappa har varit inlejd på jobb från sitt jobb där en gång i tiden då de inte klarade av vissa saker, men det hör ju egentligen inte hit). Han kan fortfarande inte redogöra varför det är så viktigt att den lämnas till verkstad mer än kvitto. Sonens pappa har även sagt att han kan skriva ett daterat papper på när delarna bytts men det godtas inte.

Jag kan ju tycka att det känns lite magstarkt att lämna in den på verkstad i det läge i nu befinner oss och därmed bekosta några tusen på något vi kan göra själva och har kompetens till. Det har aldrig varit tal om att vi inte vill göra rätt för oss. Men nu börjar jag bli både frustrerad och arg. Kan tillägga att sonen har dåligt samvete för han vet att han inte ska köra andras mopeder just med tanke på ansvarsbit och ev trimmat.

Så hur hade ni gjort? eller hur går era tankar kring detta?

Jag är lite motvalls övriga här och tycker att ni självklart ska betala ersättning för reparation på verkstad. Det är orimligt att den som har orsakat skadan - eller dennes målsman - ska ha någon slags förtursrätt att reparera skadan på det sätt som denne anser är rimligt.
 
Nja, pappan har verkligen tummen mitt i handen. Han kan verkligen ingenting, det märkte jag redan då jag pratade med honom. Vilket min sons pappa bekräftade efter han pratat med honom. Det var god dag yxskaft när de skulle diskutera moped + delar osv och sonen har berättat att de t o m lämnat in den på service. Så jag tror inte skoskavet är där. Har dock hört att när den var sönder för nån månad sen så lämnade de in den till killen i byn (ingen bilverkstad utan hemmasmed typ) och han klarade inte av fixa det som var sönder och de tvingades ta den till den verkstaden som han nu vill vi ska lämna den till. Men fortfarande, sonens pappa är fordonstekniker med allsköns jäkla ackrediteringar man kan ha så det här är skrattretande! Ännu roligare blir det om man tänker på att försvarsmakten har förtroende att han skruvar i deras finlir och topsecret-grejer men den här snubben tror inte ens han kan montera ett styre samt kopplingshandtag på en sketen moppe rätt.

Har du inte förklaringen där då? De har redan provat att låta en lokal expert laga moppen hemma, och det slutade med att de ändå fick göra om alltihop på verkstad. Rimligen vill de inte gå på samma mina en gång till?

Du säger ju också att de inte kan ngt om att mecka, är du säker på att de har klart för sig skillnaden i kompetens mellan sonens pappa och mecken på byn? Den killen sa ju helt säkert också att han var jätteduktig, och att det var en baggis för honom att fixa...
 
Det är orimligt att den som har orsakat skadan - eller dennes målsman - ska ha någon slags förtursrätt att reparera skadan på det sätt som denne anser är rimligt.
Nej lagat är lagat.
Hur det gick till är ointressant ur lagens mening.
Vill man ha kontant ersättning så räknas den på samma vis som för ett försäkringsbolag.
Värdeminskningen på det som har skadats.
Och det räcker då rakt inte till att få något lagat alls.

Det blir kanske någon 100-lapp efter avskrivning.
 
Jag är lite motvalls övriga här och tycker att ni självklart ska betala ersättning för reparation på verkstad. Det är orimligt att den som har orsakat skadan - eller dennes målsman - ska ha någon slags förtursrätt att reparera skadan på det sätt som denne anser är rimligt.

Varför? Så länge det är fackmannamässigt gjort så spelar det knappast någon roll var eller utav vem arbetet utförs.
 
Jag är lite motvalls övriga här och tycker att ni självklart ska betala ersättning för reparation på verkstad. Det är orimligt att den som har orsakat skadan - eller dennes målsman - ska ha någon slags förtursrätt att reparera skadan på det sätt som denne anser är rimligt.

Skadan ska rättas, på ett fackmannamässigt sätt. Var och av vem är egalt, det bör den som står för betalningen få styra.
 
Sonen + kompis var ute och körde moppe. Kompis lånar sonens moppe och kör en sväng. Sonen vill då låna kompisens moppe men får inte igång den, utan kompis visar hur man gör (den är tydligen tjurig att starta). Sonen kör en liten vända och när han ska svänga glider framhjulet och han välter i slowmotion. Resultat: snett styre samt kopplingshandtaget fick sig en kyss. I övrigt inga märken på mopeden. Själv klarade han sig med skrapsår på ena knät.
Pojkarna diskuterar hur de ska göra och de är överens att räta styre och kopplingshandag och skiljs åt som vänner.
Så hur hade ni gjort? eller hur går era tankar kring detta?

Ehrmmm. Jag vet inte vad jag skall säga....
Det verkar vara en ytterst känslig far (till sonen med trimmad moppe)!
Hade det varit min avkommas moppe som hade gått sönder hade jag bara struntat i det.
Köpt ett nytt ock låtit bägge grabbarna försöka få ihop det själva. Därefter fått hjälp. Gamla prylar går ju sönder! Hela tiden.
Kopplingshandtaget hade ju t.o.m. jag kunnat byta utan verkstadsteknisk utbildning, det är ju jättelätt! Vad kan det kosta? En femtiolapp?
Hade styret behövt riktas och svetsats så hade jag kanske stött på patrull, men å andra sidan kan de inte kosta än en hundralapp begagnat heller? Det kanske bara var att lossa bulten och svänga det rätt igen t.o.m.?
Där jag bor hade ingen kommit på tanken ens...

Nä, det låter som att personen i fråga inte har så mycket annat att fundera på här i världen.
Jag hoppas verkligen inte att de försöker åtgärda annat på er bekostnad, och till vilken nytta då på en gammal moppe i bruksskick?
Nä, jag hade låtit ungdomarna göra upp det där själva, med lite stöd.
Då kanske din sons pappa hade kunnat lära kompisen lite mek-tips som säkert skulle vara ovärdeliga för grabben.
Det hade ju kunnat bli en trevlig eftermiddag om inte annat?
Suck!
Varmt lycka till!
 
Vissa människor tror att om en person erbjuder sig att hjälpa till/göra något åt dem gratis när det gäller lagning av maskiner och inte har ett företag som de jobbar åt när de utför reparationen så gäller inte försäkringar. Vilka försäkringar som åsyftas är mycket oklart. Jag har märkt det flertalet gånger då min sambo är händig som få. Ibland kan det låta annorlunda om man förklarar för dem att de trots allt kan få kvitto på reparationen men ibland hjälper inte det heller och då får de väl betala för reparationen någon annanstans då. Jag hade i ert fall erbjudet dem ett skrivet kvitto (dvs. med arbetskostnad specad som x-antal timmar till en kostnad av 0 kr)+kvittot på delarna och duger inte det så hade jag släppt det hela. Vill de ha moppen lagad någon annanstans så är det upp till dem men då får de betala för det själva.
Detta har sonens pappa erbjudit dom. Efter en stunds diskussion dög det, sedanhar kompisens pappa ändrat sig i frågan igen och vägrar.
 
@hoppsann delarna kostar splitternya ca 500:- så redan där tycker jag att vi ju är schyssta för som sagt moppen är ju inte ny och nu blir den i bättre skick.
De kan ju lämna in den och kräva oss på pengarna, men jag kommer bestrida alla kostnader utom för delarna.
 
Nej lagat är lagat.
Hur det gick till är ointressant ur lagens mening.
Vill man ha kontant ersättning så räknas den på samma vis som för ett försäkringsbolag.
Värdeminskningen på det som har skadats.
Och det räcker då rakt inte till att få något lagat alls.

Det blir kanske någon 100-lapp efter avskrivning.
Japp och därtill brukar de flesta försäkringsbolag bara ha vissa verkstäder de godkänner. De kommer troligtvis inte heller ersätta eftersom mopeden är trimmad och därmed olaglig.

Måste erkänna att det kändes ganska skönt att påpeka för kompisens pappa att vår sons moped inte är olaglig :angel:.
 
@hoppsann delarna kostar splitternya ca 500:- så redan där tycker jag att vi ju är schyssta för som sagt moppen är ju inte ny och nu blir den i bättre skick.
De kan ju lämna in den och kräva oss på pengarna, men jag kommer bestrida alla kostnader utom för delarna.
Ni har gjort allt och mer därtill tycker jag!
En gammal moppe, är en gammal moppe, är en gammal moppe! Precis som jag inte kräver polaren på ny skivbroms, om min gamla hoj pajar när jag har lånat ut den?
Eller kräver pojkens kompisar på ersättning för små fyrkantsprofiler, muttrar om det finns så att det passar, gaskostnader till svetsen etc, när de håller på och grejar. Tjänster och gentjänster och som regel brukar jag tjäna på det i det långa loppet.

Jag förstår bara inte pappans agerande?! Jag hade sett till att min son fick vara med och lära sig om han inte kunde. Ett gyllene tillfälle att få hjälp med mer saker, tips & trix, än att hålla på att bråka för slitsaker
 
@hoppsann delarna kostar splitternya ca 500:- så redan där tycker jag att vi ju är schyssta för som sagt moppen är ju inte ny och nu blir den i bättre skick.
De kan ju lämna in den och kräva oss på pengarna, men jag kommer bestrida alla kostnader utom för delarna.

Eftersom din son har kört omkull med moppen, så är det ju ganska självklart att ni ska bekosta delarna, oavsett om det är en gammal moped eller inte. Kopplingshandtaget hade ju exempelvis inte ramlat sönder av sig självt, och det krävs ju ett för att mopeden ska fungera. Dock är det trist att de inte godtar att ni reparerar den själva.
 
Eftersom din son har kört omkull med moppen, så är det ju ganska självklart att ni ska bekosta delarna, oavsett om det är en gammal moped eller inte. Kopplingshandtaget hade ju exempelvis inte ramlat sönder av sig självt, och det krävs ju ett för att mopeden ska fungera. Dock är det trist att de inte godtar att ni reparerar den själva.
Ja fast vi torde skäligen inte behöva mer än att återställa den i samma skick som innan vurpan. Således hade vi kunnat köpa begagnade delar, men det tycker jag är sniket då ffa kostnaden för nya delar inte är jättebetungande ( 500:-). Hade de däremot kostat några tusen så hade vi kollat efter begagnat med tanke på moppens ålder.
 
Vissa människor tror att om en person erbjuder sig att hjälpa till/göra något åt dem gratis när det gäller lagning av maskiner och inte har ett företag som de jobbar åt när de utför reparationen så gäller inte försäkringar. Vilka försäkringar som åsyftas är mycket oklart. Jag har märkt det flertalet gånger då min sambo är händig som få. Ibland kan det låta annorlunda om man förklarar för dem att de trots allt kan få kvitto på reparationen men ibland hjälper inte det heller och då får de väl betala för reparationen någon annanstans då. Jag hade i ert fall erbjudet dem ett skrivet kvitto (dvs. med arbetskostnad specad som x-antal timmar till en kostnad av 0 kr)+kvittot på delarna och duger inte det så hade jag släppt det hela. Vill de ha moppen lagad någon annanstans så är det upp till dem men då får de betala för det själva.

Fast försäkringen gällde väl ändå inte eftersom den var trimmad?
 
Alltså jag bara måste uppdatera eländet. Sonens pappa försökte ju nå kompisens pappa vid ett tiotal gånger igår på telefon eftersom det var avtalat sedan tidigare i veckan att han skulle plocka upp moppen och laga den. Men inget svar. Inte heller idag har snubben svarat i telefon. Däremot har han påbörjat en aggressiv smskonversation om polisanmälan och att vi bara är osmidiga som inte vill betala 2500:- i självrisk. Sonens pappa har frågat två gånger på sms ikväll vilket bolag, men det vägrar snubben svara på. Mer komiskt är att nu helt plötsligt är det elfel på mopeden. Den är även jättefint skick och kostade 14000:- i inköp (för en moppe av årsmodell-08). Sonens pappa försökte förklara att den inte är i nyskick och den var ganska sliten och att den inte ens startade själv utan man får springa igång den -vilket kompisen ju visade vår son. Därtill är inköpspriset helt ovidkommande bedömningen av skadan och vi kan ju inte rå för att de betalat ett överpris. Vi har erbjudit reparera den med nya delar på ett fackmannamässigt sätt. Dessutom är moppen trimmad. Men snubben vill verkligen inte förstå och det var sms på sms och helt plötsligt skriver han att han minsann har annat att göra än diskutera saker med osmidiga personer och svarar inte på sms heller.

Det här är ju hur jävla töntigt som helst. Och neeej jag tänker då fan inte hiva upp några 2500:- för grannfridens skull då de helt uppenbart vill få andra saker lagade som redan var sönder. Min sambo sa en sak nu ikväll, vi bor i ett stort lott hus (vi köpt snorbilligt pga exekutiv auktion) men för en som inte vet så ser det ut som vi har rejält gott om pengar och det kanske också kan vara en bidragande orsak till att de tycker vi minsann kan hosta upp pengarna och vara lite smidiga. Kan ligga något i det. Men något jag definitivt vet något om är att kompisens pappa då fan i mej inte har kamelerna i rätt karavan i öknen. Frågan är om de ens är i samma öken.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 853
Senast: lundsbo
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 047
Senast: Sonic76
·
Småbarn Jag och min man har nyligen separerat. Vi hade väl innan tagit för givet att försöka köra varannan vecka (hur det nu skulle gå till?)...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: kakan89
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 738
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp