Hur skulle ni göra?

Alltså jag bara måste uppdatera eländet. Sonens pappa försökte ju nå kompisens pappa vid ett tiotal gånger igår på telefon eftersom det var avtalat sedan tidigare i veckan att han skulle plocka upp moppen och laga den. Men inget svar. Inte heller idag har snubben svarat i telefon. Däremot har han påbörjat en aggressiv smskonversation om polisanmälan och att vi bara är osmidiga som inte vill betala 2500:- i självrisk. Sonens pappa har frågat två gånger på sms ikväll vilket bolag, men det vägrar snubben svara på. Mer komiskt är att nu helt plötsligt är det elfel på mopeden. Den är även jättefint skick och kostade 14000:- i inköp (för en moppe av årsmodell-08). Sonens pappa försökte förklara att den inte är i nyskick och den var ganska sliten och att den inte ens startade själv utan man får springa igång den -vilket kompisen ju visade vår son. Därtill är inköpspriset helt ovidkommande bedömningen av skadan och vi kan ju inte rå för att de betalat ett överpris. Vi har erbjudit reparera den med nya delar på ett fackmannamässigt sätt. Dessutom är moppen trimmad. Men snubben vill verkligen inte förstå och det var sms på sms och helt plötsligt skriver han att han minsann har annat att göra än diskutera saker med osmidiga personer och svarar inte på sms heller.

Det här är ju hur jävla töntigt som helst. Och neeej jag tänker då fan inte hiva upp några 2500:- för grannfridens skull då de helt uppenbart vill få andra saker lagade som redan var sönder. Min sambo sa en sak nu ikväll, vi bor i ett stort lott hus (vi köpt snorbilligt pga exekutiv auktion) men för en som inte vet så ser det ut som vi har rejält gott om pengar och det kanske också kan vara en bidragande orsak till att de tycker vi minsann kan hosta upp pengarna och vara lite smidiga. Kan ligga något i det. Men något jag definitivt vet något om är att kompisens pappa då fan i mej inte har kamelerna i rätt karavan i öknen. Frågan är om de ens är i samma öken.

Jag hade i det läget skickat ett rek.brev och förklarat vad som gäller. Jag hade också satt en tidsfrist när erbjudandet går ut och de blir utan ersättning (dvs. fackmannamässig reparation och nya delar) helt och hållet. Några 2500 kr i självrisk tänker ni helt enkelt inte betala. Sedan hade jag släppt det hela. Att åklagaren skulle driva vidare ett mål där ni uppger att ni har erbjudit fackmannamässig reparation och nya delar ser jag som mycket osannolikt. Jag hade inte heller dragit mig för att berätta för polisen att mopeden är trimmad. Vill de jävlas så jävlas de med fel person. Självklart ska de gå skadelösa ur det hela men de ska verkligen inte vinna mer än de redan gör genom att få nya delar. De ska inte få annat lagat på eran och alla andra försäkringstagares bekostnad. Det är faktiskt försök till försäkringsbedrägeri pappan till den här killen håller på med och det kanske han behöver bli varse?

Fy tusan! Jag tycker verkligen synd om er och framförallt eran son! Fy så jobbigt det här blir för honom i skolan och kompiskretsen :( Helt i onödan pga en osmidig tönt! Undrar om han är medveten om vad han gör mot sin egen son när han gör såhär? Det lär inte bli helt enkelt för honom heller det här i skola och kompiskrets. Folk lär ju skratta bakom ryggen på både honom och sonen.
 
Scenen är morgonbrief på den lokala polisstationen.
Kriminalkommisarier, inspektörer och en och annan aspirant kommer in en efter en, skvimpar kaffe ur enfärgade pappmuggar.
Man behöver inte vara människokännare för att förstå att återigen är belastningen en ohälsosam bit bortom polisdistriktets bemanning.
Det är tunga och hasande steg, stolar som raspar i golvet, papper som sorteras bara för sorterandets skull, halvdöda blickar ut i tomma intet.
Blädderblocket är framme. Sidan är ännu tom.

Kriminalkommisarie Rolf Lassgård står redo med en spritpenna.
-Läget är alltså så att vi har stölden av långtradaren med mobiltelefoner vid riksvägens rastplats, vi har styckmordet i ödetorpet, mordbranden på vandrarhemmet, mopedvurpan i byn...

Mikael Persbrandt räcker upp handen.
-Jag tar mopedvurpan!
Lassgård kommer av sig. Det blir tyst någon sekund för mycket.
Hatten på spritpennan faller i golvet, studsar ett par gånger och rullar in i ett hörn.

-Det. Fattar. Du. Väl. För. I. Helvete, säger en norrländsk röst från sidan. Lennart Jähkel är på genuint uselt humör. Att vi int kan skicka en korgosse på mopedvurpan. Tv, tidningar radio och. Hela. Jäkla. Internettet är där och förundersöker, och där står unge herr Persbrandt och dirigerar trafik. Över. Min. Döda. Kropp...
 
Alltså jag bara måste uppdatera eländet. Sonens pappa försökte ju nå kompisens pappa vid ett tiotal gånger igår på telefon eftersom det var avtalat sedan tidigare i veckan att han skulle plocka upp moppen och laga den. Men inget svar. Inte heller idag har snubben svarat i telefon. Däremot har han påbörjat en aggressiv smskonversation om polisanmälan och att vi bara är osmidiga som inte vill betala 2500:- i självrisk. Sonens pappa har frågat två gånger på sms ikväll vilket bolag, men det vägrar snubben svara på. Mer komiskt är att nu helt plötsligt är det elfel på mopeden. Den är även jättefint skick och kostade 14000:- i inköp (för en moppe av årsmodell-08). Sonens pappa försökte förklara att den inte är i nyskick och den var ganska sliten och att den inte ens startade själv utan man får springa igång den -vilket kompisen ju visade vår son. Därtill är inköpspriset helt ovidkommande bedömningen av skadan och vi kan ju inte rå för att de betalat ett överpris. Vi har erbjudit reparera den med nya delar på ett fackmannamässigt sätt. Dessutom är moppen trimmad. Men snubben vill verkligen inte förstå och det var sms på sms och helt plötsligt skriver han att han minsann har annat att göra än diskutera saker med osmidiga personer och svarar inte på sms heller.

Det här är ju hur jävla töntigt som helst. Och neeej jag tänker då fan inte hiva upp några 2500:- för grannfridens skull då de helt uppenbart vill få andra saker lagade som redan var sönder. Min sambo sa en sak nu ikväll, vi bor i ett stort lott hus (vi köpt snorbilligt pga exekutiv auktion) men för en som inte vet så ser det ut som vi har rejält gott om pengar och det kanske också kan vara en bidragande orsak till att de tycker vi minsann kan hosta upp pengarna och vara lite smidiga. Kan ligga något i det. Men något jag definitivt vet något om är att kompisens pappa då fan i mej inte har kamelerna i rätt karavan i öknen. Frågan är om de ens är i samma öken.
Stackars killar! Vad är det för brott som pappan anser att ni har begått?
 
Vad har de för intresse av att blåsa upp det här i orimliga proportioner? Jag häpnar, att de orkar.

Hade också ledsnat på tjafset och meddelat att erbjudandet att på ett fackmannamässigt och korrekt sätt åtgärda skadan (vill de kan de ju låta en annan verkstad kontrollera åtgärderna, på sin egen bekostnad) står kvar veckan ut, sedan anser ni att de avböjt erbjudandet. De ska väl ändå lämna in den till verkstaden och kan ta det själva när de renoverar annat - verkar det som.

Färdigtramsat. Och sedan kan jag känna att det är fjortisvarning på att ta detta via SMS; ring eller skit i diskussionen. Vuxna människor...
 
Däremot har han påbörjat en aggressiv smskonversation om polisanmälan

Säg åt honom att polisanmäla, så sätter han sig själv i klistret med sin trimmade moppe.
Å ena sidan - det är möjligt att ta av trimmet innan polisanmälan.

Självklart, men det kanske han inte tänker på i stundens hetta och så kan man ju "mot-hota" med att man har vittnen på att sonen har kört moppen trimmad.
 
Alltså jag bara måste uppdatera eländet. Sonens pappa försökte ju nå kompisens pappa vid ett tiotal gånger igår på telefon eftersom det var avtalat sedan tidigare i veckan att han skulle plocka upp moppen och laga den. Men inget svar. Inte heller idag har snubben svarat i telefon. Däremot har han påbörjat en aggressiv smskonversation om polisanmälan och att vi bara är osmidiga som inte vill betala 2500:- i självrisk. Sonens pappa har frågat två gånger på sms ikväll vilket bolag, men det vägrar snubben svara på. Mer komiskt är att nu helt plötsligt är det elfel på mopeden. Den är även jättefint skick och kostade 14000:- i inköp (för en moppe av årsmodell-08). Sonens pappa försökte förklara att den inte är i nyskick och den var ganska sliten och att den inte ens startade själv utan man får springa igång den -vilket kompisen ju visade vår son. Därtill är inköpspriset helt ovidkommande bedömningen av skadan och vi kan ju inte rå för att de betalat ett överpris. Vi har erbjudit reparera den med nya delar på ett fackmannamässigt sätt. Dessutom är moppen trimmad. Men snubben vill verkligen inte förstå och det var sms på sms och helt plötsligt skriver han att han minsann har annat att göra än diskutera saker med osmidiga personer och svarar inte på sms heller.

Det här är ju hur jävla töntigt som helst. Och neeej jag tänker då fan inte hiva upp några 2500:- för grannfridens skull då de helt uppenbart vill få andra saker lagade som redan var sönder. Min sambo sa en sak nu ikväll, vi bor i ett stort lott hus (vi köpt snorbilligt pga exekutiv auktion) men för en som inte vet så ser det ut som vi har rejält gott om pengar och det kanske också kan vara en bidragande orsak till att de tycker vi minsann kan hosta upp pengarna och vara lite smidiga. Kan ligga något i det. Men något jag definitivt vet något om är att kompisens pappa då fan i mej inte har kamelerna i rätt karavan i öknen. Frågan är om de ens är i samma öken.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Fast det är väl bra med skriftliga konversationer (fb/sms) i det här läget, tänker jag.
Så finns det skrivet vad som sagts om det skulle dras vidare av trollpappan här...
 
Det är ett olagligt fordon? Så om ni fixar den, gör inte ni något brottsligt då? Eller är det bara brottsligt att köra på den?
Ingen risk alls.
Man får bygga vilket konstigt fordon som helst i sitt garage.
Det är först när man kör det på allmän väg som det kan bli olagligt om fordonet är "fel".

Mopeden i fråga är en oregistrerad och oförsäkrad motorcykel och då blir som när man tar en crosshoj av banan och kör ut på vägen med den.
 
Tja, egentligen inte. Vad ska pappan komma med? Finns ju inte så mycket mer att säga, om de inte ska ta det ett steg till - lämna in den och skicka en räkning till er.

Han verkar inte vara typen som ringer och säger förlåt...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 865
Senast: lundsbo
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 047
Senast: Sonic76
·
Småbarn Jag och min man har nyligen separerat. Vi hade väl innan tagit för givet att försöka köra varannan vecka (hur det nu skulle gå till?)...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: kakan89
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 738
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp