Hur skulle ni göra...

Tramptass

Trådstartare
Jag har en inackordering i mitt stall... Till saken hör att hästen i fråga fortfarande är obroddad fram och barfota bak. (Barfota bak brukar hon vara så det är egentligen inget större problem) men blankslitna sommarskor fram... :crazy:

Det har varit ganska halt i ett par dagar och jag har sagt åt hon som äger hästen att hon måste få broddar/bli barfota för att hon åker kana. Så sent som i går frågade jag när hästen skulle broddas för att det inte är så roligt att leda henne in/ut ur hagen och till svar fick jag "men dom har utlovat +grader igen så då kommer hon inte behöva broddar". :eek: Men fram tills dess då??? Jag har försökt med orden "jag tänker inte släppa ut din häst pga riskerna det medför" och hon har ryckt på axlarna och sagt att jag ska lämna henne inne vilket inte fungerar eftersom att hästen i fråga får mer eller mindre panik av att bli själv i stallet och nästan river inredningen, själv i hagen fungerar mycket bättre av någon anledning.

I dag har det regnat och eftersom det redan var isigt kan ni ju tänka er hur det ser ut nu. Vatten på is, en riktig mardröm. Det är glashalt förutom på de ställen där det är sandat och där marken har tinat fram/snö ligger kvar. I går kväll sa jag även att om inte hästen får brodd så kommer jag att släppa den in från hagen så att hon själv får leta bästa vägen in med risk för att hon går upp på vägen (lågt trafikerad byväg som man måste gå parallellt med ca 20 meter) och att jag inte tänker stå som ansvarig i fall hon skulle vimsa iväg och bli påkörd. (Jag vet inte om man kan säga så rent juridiskt men jag blev så less!!!). Detta var helt okej för hästägaren, mindre okej för mitt samvete.

Som jag ser det har jag följande alternativ:
1. Leda hästen som tidigare och hoppas på att hon håller sig där det är sandat och inte sprallar till och kommer utanför så att hon halkar/går omkull och drar med sig mig.
2. Lämna hästen inne och få halva stallet rivit. Vem ska betala lagningen? Jag tror inte att hästägaren gör det.
3. Låta min tant stå inne som sällskap så att hon blir sur och grinig för att hon inte får vara ute.
4. Släppa hästen in från hagen och låta henne leta sig in själv. (I regel kan jag få assistans på morgonen så att båda hästarna kommer ut samtidigt och att hon på så vis håller sig lugn)
5. Säga åt hästägaren att hon själv får komma och ta sin häst, och min i fall hon inte vill komma och tala om för mig när hon är här så att vi kan hjälpas åt. (Nu skulle inte hästägaren gå med på det eftersom att hon a) betalar mig för att ta in och ut, b)det funkar inte med hennes arbetstider såvida inte hästarna ska gå ut i ottan/in mitt i natten).

Det känns som att hon inte bryr sig om vad som händer hennes häst. Hästen är 24 år och en "skrotis". Är inte helt pensionär men inte långt därifrån. Hur löser man det med sådana hästägare? Som betalar för att slippa ta hand om sin häst och bara kommer för att borsta lite och klia hästen bakom örat och inte bryr sig så mycket mer.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Usch vad tråkigt det är att läsa om sånna hästägare som din inackordering :(
Vad kan man göra...? Jag skulle nog dra ner på hyran och säga att du inte står för in och utsläpp så länge hästen varken är broddad eller runt om barfota. Det är ju nte bara en risk för dig, hästen kan ju riskera att fläka sig eller gå omkull och skada sig allvarligt. I värsta fall får du väl hota med vräkning.
Hoppas det ordnar sig iaf. Lycka till
 
Sv: Hur skulle ni göra...

I ett tidigare stall där jag med flera hyrde in oss köpte stallägaren in guldskor från travet med fasta små broddar till alla skodda hästar. Sedan var det upp till oss att låta sko hästarna och betala för skorna. Alternativet var att hästarna ej släpptes ut pga skaderisken med halka.
Blev förvånad år nummer ett, men faktum är att hon hade en idé i sitt krav. Inte kul att ansvara för annans djur på blankis...
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Jag har aldrig sett en häst med fläkningsskador pga halka, däremot flertalet otäcka broddskador. Jag broddar aldrig i hagen, och skulle inte heller vilja stå i ett stall där stallägaren försökte tvinga mig heller.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Om det inte är halt i hagen hade jag lirkat ut hästen och låtit det vara som det är. (Men låtit ägaren veta att jag inte är nöjd med arrangemanget.)

Är det halt i hagen ser jag bara två alternativ:

Tala om för ägaren att det inte funkar och att du kommer ta ut hovslagare så får hon helt enkelt stå för kostnaderna. det verkar ju ändå vara dags att sko om. Tror (hoppas) inte blindbrodd har särskilt stor skaderisk.

Ryck skorna! Hon behöver (förhoppningsvis) inte vara skodd för att klias bakom öronen. Och är hon så öm att det inte funkar får väl ägaren sko då.

Lycka till
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Jag har aldrig sett en häst med fläkningsskador pga halka, däremot flertalet otäcka broddskador.

Min häst fläkte sig förra vintern (trots 4 brodd/sko) och det är inget jag vill uppleva igen. Ena bakbenet tjockt som en telefonstolpe och ett stooort blodhematom på insidan av benet uppåt juvret till. Stackarn hade 40 grader i smärttemp trots febernedsättande i kroppen,så ont hade hon. Butta 4 veckor+mindre hage, total konvalecens 2,5 månad. Tack och lov blev hon bra, men det finns ju dom som inte har samma tur!

Min häst har alltid gått broddad tillsammans med andra broddade hästar och jag har aldrig varit med om några broddskador. Skulle aldrig våga släpa ut henne obroddad! "Hellre" en broddskada än en fläkskada om jag måste välja, även om det kan bli otäcka skador där med.

Förra vinterna fanns en inckorderad hos oss med två oskodda och därmed obroddade hästar. Ner till deras hage är det en krokig nedförsbacke, brant på sina ställen.Sandad, men det hjälpte inte mycket. Hästarna vågade knappt gå, åkte mest kana. En av dom ramlade omkull vid ett flertal tillfällen:crazy: .Det bör ju dra på en massa muskelspänningar och annat otyg
Väl i hagen stod dom mest still pga halkan.
Stallägaren vägrade ta ut dessa hästar, så hästägaren fick göra det själv.
Detta var också en knepig hästägare, hon skodde inte sina hästar pga att hon egentligen inte hade råd att ha häst. Hon filade på sina hästars fötter själv, dom var inte vackra:(
Så hon borde egentligen ägna sig åt att virka istället för att ha häst tycker jag.Har man häst ska man göra allt för att dom ska leva ett bedrägligt liv, och för mig inkluderar det även att kunna gå och röra sig normalt, även om det råkar vara snö och is.

Sen finns det dom som klarar av vintern ypperligt barfota. Men hästskor utan brodd skulla jag aldrig våga.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Det värsta i detta läget är nog att hästägaren själv är hovslagare, en väldigt duktig sådan också på andras hästar...
Alltså är det snart gjort för henne att rycka skorna eller byta skor fram.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Jag har aldrig sett en häst med fläkningsskador pga halka, däremot flertalet otäcka broddskador. Jag broddar aldrig i hagen, och skulle inte heller vilja stå i ett stall där stallägaren försökte tvinga mig heller.

Allas våra erfarenheter är olika.

Det står henne fritt att flytta om hon tycker att jag ställer för höga krav.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Varför inte be hästägaren komma och sanda rejält på vägen till hagen? Det kan hon ju göra när som helst, behöver inte anpassas till dina tider. ( bara hon gör det snarast förstås )
Sen kan hon ju få fylla på vartefter det behövs, eller åtminstone se till att det finns sand tillgängligt om det regnar och fryser på igen.
En lite snällare variant... :)
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Verkar ju märkligt att en hovslagare inte sköter sin egen hästs skoningar :confused:

Jag tycker du skall ta ett lugnt och sansat samtal med henne och förklara varför du är orolig, såklart vill du ju inte att det skall hända någon annans häst något när det är du som har hand om den.

Vill hon inte sko eller brodda, ja då är det ju i och för sig hennes eget val, men då måste ni ju komma överens om hur ni skall göra om det nu är så halt fram till hagen, kanske sanda fram dit, som någon annan skrev?
Försäkra dig bara om så att int edu får skulden om något skulle hända.
Jag hoppas att det löser sig och inga olyckor sker.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Verkar ju märkligt att en hovslagare inte sköter sin egen hästs skoningar :confused:
.


he he, du vet väl att skomakarens barn har sämst skor :angel: nej, men jag vet många jätteduktiga hovslagare som helt enkelt är less på hovar och skor när kvällen kommer och "tar sina egna sedan".

vi använder oss numer av "flapp skor" på vintern. i sulan sitter dubb, ser nästan ut som på vinterhjulen på bilen. blir inga broddskador och ger ett utmärkt grepp i underlaget och det blir inga "styltor".

hade en bekant för många år sedan som "strök med" i en olycka när hon skulle ta in 2 unghästar och det va halt, både hon och hästarna halkade omkull och hon kom under.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Jag har aldrig sett en häst med fläkningsskador pga halka, däremot flertalet otäcka broddskador. Jag broddar aldrig i hagen, och skulle inte heller vilja stå i ett stall där stallägaren försökte tvinga mig heller.

Var glad för att du aldrig sett en fläkningskada! Det är inte roligt och kan sluta mycket illa.
De fick ta bort en häst i förra veckan(i mitt stall) efter han denne halkat på en isfläck och bröt benet

Till TS
Hoppas att det löser sig på bästa sätt! Inte kul när folk inte lyssnar!
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Jag tror också att det är så att hon tänker "jag tar min sen". Sen är ett väldigt farligt begrepp imånga sammanang har jag märkt.

Sanden finns oftast, det kan ju hända att den har regnat bort/frusit in, man ska bara övertyga tant häst om att det är ett bra ställe att gå på.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Om jag hade varit du hade jag nog tagit hästen i longerlina, hållit mig på gott avstånd och försökt att komma ut till hagen, med hästen i princip fri att välja väg.

Hästägaren verkar inte särskilt intresserad, jag skulle aldrig lämna min egen häst inne och jag skulle tycka synd både om inackorderingshästen och min stallinredning om den blev kvar inne själv.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Jag har en inackordering i mitt stall... Till saken hör att hästen i fråga fortfarande är obroddad fram och barfota bak. (Barfota bak brukar hon vara så det är egentligen inget större problem) men blankslitna sommarskor fram... :crazy:

Det har varit ganska halt i ett par dagar och jag har sagt åt hon som äger hästen att hon måste få broddar/bli barfota för att hon åker kana. Så sent som i går frågade jag när hästen skulle broddas för att det inte är så roligt att leda henne in/ut ur hagen och till svar fick jag "men dom har utlovat +grader igen så då kommer hon inte behöva broddar". :eek: Men fram tills dess då??? Jag har försökt med orden "jag tänker inte släppa ut din häst pga riskerna det medför" och hon har ryckt på axlarna och sagt att jag ska lämna henne inne vilket inte fungerar eftersom att hästen i fråga får mer eller mindre panik av att bli själv i stallet och nästan river inredningen, själv i hagen fungerar mycket bättre av någon anledning.

I dag har det regnat och eftersom det redan var isigt kan ni ju tänka er hur det ser ut nu. Vatten på is, en riktig mardröm. Det är glashalt förutom på de ställen där det är sandat och där marken har tinat fram/snö ligger kvar. I går kväll sa jag även att om inte hästen får brodd så kommer jag att släppa den in från hagen så att hon själv får leta bästa vägen in med risk för att hon går upp på vägen (lågt trafikerad byväg som man måste gå parallellt med ca 20 meter) och att jag inte tänker stå som ansvarig i fall hon skulle vimsa iväg och bli påkörd. (Jag vet inte om man kan säga så rent juridiskt men jag blev så less!!!). Detta var helt okej för hästägaren, mindre okej för mitt samvete.

Som jag ser det har jag följande alternativ:
1. Leda hästen som tidigare och hoppas på att hon håller sig där det är sandat och inte sprallar till och kommer utanför så att hon halkar/går omkull och drar med sig mig.
2. Lämna hästen inne och få halva stallet rivit. Vem ska betala lagningen? Jag tror inte att hästägaren gör det.
3. Låta min tant stå inne som sällskap så att hon blir sur och grinig för att hon inte får vara ute.
4. Släppa hästen in från hagen och låta henne leta sig in själv. (I regel kan jag få assistans på morgonen så att båda hästarna kommer ut samtidigt och att hon på så vis håller sig lugn)
5. Säga åt hästägaren att hon själv får komma och ta sin häst, och min i fall hon inte vill komma och tala om för mig när hon är här så att vi kan hjälpas åt. (Nu skulle inte hästägaren gå med på det eftersom att hon a) betalar mig för att ta in och ut, b)det funkar inte med hennes arbetstider såvida inte hästarna ska gå ut i ottan/in mitt i natten).

Det känns som att hon inte bryr sig om vad som händer hennes häst. Hästen är 24 år och en "skrotis". Är inte helt pensionär men inte långt därifrån. Hur löser man det med sådana hästägare? Som betalar för att slippa ta hand om sin häst och bara kommer för att borsta lite och klia hästen bakom örat och inte bryr sig så mycket mer.

Kanske kan du brodda hästen fram?
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Brodda fram är ju en ide?

Är hon inte intresserad av din säkerhet som ska gå med en häst som halkar? :( dålig stil...säg ifrån o kom överens om nåt som funkar för hästen o dej, osså ägarn? Lycka till!
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Jag har aldrig sett en häst med fläkningsskador pga halka, däremot flertalet otäcka broddskador. Jag broddar aldrig i hagen, och skulle inte heller vilja stå i ett stall där stallägaren försökte tvinga mig heller.

Oj?! Bor du i Skåne?
Min travare sträckte bakbenet 2 ggr förra vintern för han hade bara brodd fram (fick inte ha bak för ägaren till hästen som mina delade hage med)
Jag bytte hage och broddade båda två bak. Han har blivit broddsparkad typ 5 ggr varav 4 ovanför knäna men det var inte alls lika farligt, han blev öm några dagar, vid sträckningarna var han superhalt i flera dagar och stel.
Stoet har gått omkull och vridit bäckenet för att hon halkade med bakbena rätt ut. :crazy: Hon har fortfarande sviter av det, jag är glad att hon inte skadade sig värre.
Så aldrig mer obroddat i hagen vintertid för mina hästar.
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Tyvärr finns det inga broddhål på hennes skor, den tanken har redan slagit mig...


Luleå: Det är nästan pinsamt att erkänna men tanken att ta henne i longerlina har inte ens slagit mig :o. Gissa vad jag ska börja med?!
 
Sv: Hur skulle ni göra...

Helt rätt. Du har vunnit en vecka med in och utsläpp av denna madame ;).

"I bland ser man inte skogen för alla träd".
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 842
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp