Hur skulle ni reagera?

Sv: Hur skulle ni reagera?

Med dessa markanta väderomslag vi har vintertid numera, så håller jag med dig.
Man måste kunna vara lite flexibel och ställa upp och "svida om" om temperaturen ändrats radikalt sedan ägaren klädde på sin häst.

Jag stod ca ett år i ett stall som var knappt över nollstrecket nattetid om det var kallare än -20 grader.
Så mina hästar hade dubbla täcken både ute och inne då. Brukade bli två täcken om det var kallare än -20 grader.
Men ngn gång så var det nollgradigt i stallet när jag åkte, -20 utomhus, för att på morgonen vid utsläpp vara runt -5! Och då är det ju bussigt om den som släpper ut hästarna kan ta av ena täcket.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

sture skrev:
Jag är en sådan "dum" människa som alltid ställer upp för andra människor om jag kan. Jag har tagit hand stallägarens post, katter, mockat och skött om deras häst, morgonfordrat och släppt ut 6 hästar när de varit iväg på sportlovet (vilket de är varje år). Jag har farit iväg med deras dotter och häst till sadelmakaren för att prova ut sadel. Jag har tagit på/av täcken på deras häst när jag tagit in den eller det varit för varmt för täcke på dagen. Jag tog hand om deras häst när stallägaren hamnade på sjukhus. Allt utan kompensation på hyran.

Så, om ens inackorderingar ställer upp så här mycket (förutom alla lunch- eftermiddagsfodringar och intagningar vi sköter regelbundet) ska det då vara så jä*la svårt att ställa upp tillbaka???


:eek: :eek:

Vi lever nog i helt olika världar.

I vårt stall sköter vi precis allting själva för ungefär samma hyra. Stallägaren sätter upp staket och annat sånt som säkert inte märks, men vi sköter hästarna själva. Jag skulle bli alldeles lycklig och känna mig bortskämd för sådär mycket service som du faktiskt får.

Och ganska ofta kan jag mocka två boxar till förutom min egen, bara för att vara snäll. Jag förväntar mig inte att människor ska göra tjänster åt mig som jag inte betalat för... och jag räknar inte de gånger jag ställer upp som nån slags "pott"...

Jag morgonfodrar och släpper med andra ord ut 5 hästar ganska många gånger i veckan.
Och då cyklar jag ändå 1,5 mil ut till stallet.
Ibland i regn.
Oftast utan täcke.

Så, ja, i min lilla värld - överreagerade du.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

kopparberg skrev:
Med dessa markanta väderomslag vi har vintertid numera, så håller jag med dig.
Man måste kunna vara lite flexibel och ställa upp och "svida om" om temperaturen ändrats radikalt sedan ägaren klädde på sin häst.

Jag stod ca ett år i ett stall som var knappt över nollstrecket nattetid om det var kallare än -20 grader.
Så mina hästar hade dubbla täcken både ute och inne då. Brukade bli två täcken om det var kallare än -20 grader.
Men ngn gång så var det nollgradigt i stallet när jag åkte, -20 utomhus, för att på morgonen vid utsläpp vara runt -5!
Och då är det ju bussigt om den som släpper ut hästarna kan ta av ena täcket.
Det var ju just det jag menade med att man inte får vara så lat om man ska sköta hästar.
Den här stallägaren skulle nog inte lyft ett finger för hästens skull. Hon bara räknar kallt med att alla ska hjälpa henne bara.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Du fattade inte riktigt va ?

Det är inte svårt att lägga på ett täcke, men det är jävligt svårt att veta hur vädret blir om ett par timmar och hur man än gör så brukar man få skit.

För övrigt så har hästar i regel inget problem med att vara utan täcke i regnväder om det inte handlar om högpresterande tävingshästar utan fettlager, vilket de flesta inte är.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Å andra sidan är det inte upp till oss att avgöra vad som är rätt för stures eller andras hästar heller.

nä, hästen dör säkert inte, men det är ju inte det det handlar om, utan att känna att man inte blir respekterad och att man inte kan komma överens om de regler som man väljer att sätta upp, dvs ett givande och tagande...
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Tack Ankans, precis det det handlar om :idea: .

Vill ni höra det senaste? Idag, efter eftermiddagsfodringen fanns det 2,5 kg hösilage kvar totalt (5 hästar i stallet), först kör stallägaren och fixar mer! :crazy:

Och denna gången skyllde han naturligtvis på hö-bonden, som skulle kommit just IDAG med hösilage men hade kört sönder en maskin.
Liiiite framförhållning kanske, eller? :angel:

Vi vågade inte räkna med att han skulle köra och hämta mer utan köpte några höbalar att ha "för säkerhets skull" ifall han hade fått för sig att han skulle ge hästarna av den söndriga hösilage-bal som fanns kvar.

Lovely, isn't it? :(

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Men köper han inte in för hela vintern och våren på en gång. Får ni från olika ställen varje gång det tar slut?
Vi köper in allt på en gång så att det aldrig tar slut. Sedan är det ju inte bra att byta.
Nej, hade jag varit dig hade jag nog flyttat tyvärr.
Jag har ju inackorderingar och är lika noga med alla. Som jag själv skulle vilja att någon annan skötte min häst så sköter jag deras.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Varför bor du inte här så jag kunde flytta till dig :idea: .

Jodå han köper från samma ställe hela tiden men har inte lagringsyta för mer än ca ca 25 stora balar åt gången. Sist fick han inte så många och 3 balar var dåliga. Men, han vet ju hur mycket som går åt varje dag så man hade ju verkligen kunnat önska lite mer framförhållning. Vi får hösilage av en stor hö-bonde så kvaliteten är väl ganska den samma varje gång (förutom det första vi fick i höstas, 13 g SMRP/kg foder :eek: så det fick bonden byta ut)

Visst är det bästa att flytta men som sagt, vi inackorderingar har samma syn på hästhantering och hjälps åt med mycket så jag vill inte flytta från de andra. Jag flyttade förra året men saknade dem så jag flyttade tillbaka igen. När man varit ifrån stället ett tag så tycker man helt plötsligt att "det är ju ändå inte så illa" ;) .

Berättade inte om dagens händelse för att klaga ännu mer utan bara för att, ja, berätta :smirk: .

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Till alla:
Och tack du store Gud, som jag inte tror på, för att jag inga inackorderingar har!
Jag skulle nog bli galen av det.

Till Sture:
I dag är 8/6 och hästar borde nog gå på bete.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ja, jag förstår dig. Är kamratskapen bra så är det ju också viktigt.
Ja, det är ju lite långt bort att åka hit. *ler*
Jag är ju billig också, för billig säger alla.
Men här hos mig går hästarna i första hand.
25 stora balar och inte ha plast med mer låter konstigt. Vi har alla stora ca 330 kg:s balar på varsin pall. Så det tar ju lite plats också. Men vi får iaf plats med 45-50 st på en gång. Men har bonden en griparm på traktorn så kan man ju t o m lasta dom på varandra.Vi har så liten traktor så vi måste ha alla ståendes en och en.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Till alla:
Och tack du store Gud, som jag inte tror på, för att jag inga inackorderingar har!
Jag skulle nog bli galen av det.
Ja, man måste nog ha en viss distans och våga säga ifrån direkt osv. Man kan aldrig jamsa med. Men dom som inte sköter sina hästar eller annat åker härifrån. Dom blir med andra ord uppsagda. :smirk:
Till Sture:
I dag är 8/6 och hästar borde nog gå på bete.
Men snälla du! ALLA har inte bete till sina hästar. Och en del vill inte att dom ska gå på bete för olika saker. Det trodde jag att du visste. :smirk: Jag har också bete hemma. Men dom får hö iaf. För dom står bara på betet ca 5 timmar per dag. För jag har gödslat hagarna och det verkar vara stor risk för fång i år. Så jag är försiktig och låter det ta lång tid för övergång i år. Sedan tar vi fortfarande in hästarna på nätterna. Detta pga allt himla regnande. Sedan har jag en islänning som har eksem och det är mycket knott just nu.
Så det finns många skäl till att ge hö till sina hästar än.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ja, precis som jag skrev i det första inlägget.....om man är stallägare så gör man reglerna, men gäller ju att följa dem också !
Sen om man som inackordering inte tycker att det är rätt regler (under förutsättning att de följs) för min häst så är det bara att flytta.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jamen vad var problemet, egentligen ? Du blev orolig att stallägaren inte skulle fixa hö, och jag fattar om du hade blivit förbannat om det inte blivit ngt nytt hö, men nu, vad var problemet ?
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Nu pratar inte jag om sture eller denna situationen.

Men, alla har inte skinn på näsan, alla vill inte ta i konflikter osv. Som stallägare måste man lära sig att se igenom det, annars är det lätt att den som skriker högst får det som den vill.

Det är precis som på en arbetsplats. jag har själv 7 inackorderade hästar, visserligen bara två ägare, men lite skötare mm och vi har inga problem.

Det första jag brukar göra om jag får en ny inackordering (numera) är att lägga korten på bordet, inte låtsas utan vara straight och säga så här är jag, så här ser jag på hästhållning osv..

Det ger en hästlängder i slutändan, få konflikter, och de som sker blir utredda direkt.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

*knapplån*

Där min medryttarhäst står koster det ca 2.500 kr/mån.

Ingår:
  • Morgonfodring på vardagarna
  • Täckesbyte enl. instruktioner på varje box på vardagarna
  • Utsläpp på vardagarna
  • Uppvägning av intags- och kvällshö på vardagarna
  • Intagsmat i boxarna på vardagarna
  • Lunchfodring under vinterhalvåret på vardagarna
  • Upp till 10 kg hö/häst/dag
  • ½ halmbal/häst/dag
Ingår INTE:
  • Morgonfodring på helgerna (enligt schema)
  • Täckesbyte enl. instruktioner på varje box på helgerna (enligt schema)
  • Utsläpp på helgerna (enligt schema)
  • Uppvägning av intags- och kvällshö på helgerna (enligt schema)
  • Intagsmat i boxarna på helgerna (enligt schema)
  • Lunchfodring under vinterhalvåret på helgerna (enligt schema)
  • Intag alla dagar (enligt schema)
  • Fylla på vatten i hagarna varje dag
  • Mockning av egen box (såklart)
  • Mockning av hagar (2-3 ggr/år)
  • Kvällsfodring alla dagar (enligt schema)
  • Blanda kraftfoder i hinkar till egen häst
  • Städning av sadelkammare, kök och loge (enligt schema)
Ridhushyra tillkommer.
Kraftfoder tillkommer.

Jag skulle bli upprörd om något som vi kommit överens om ändras så att hästen kommer i kläm, men då är det ju väldigt viktigt att man kommunicerar så att man förebygger missförstånd. När vi ändrar på täckesregler eller i högivan så skriver vi en notis om det på tavlan, så slipper den som släpper ut läsa lappen på boxdörren varje dag. Annars gillar jag inte lappar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skulle ni reagera?

Xeline skrev:
Jamen vad var problemet, egentligen ? Du blev orolig att stallägaren inte skulle fixa hö, och jag fattar om du hade blivit förbannat om det inte blivit ngt nytt hö, men nu, vad var problemet ?

Men snälla du vad du går på! Det var ju inget problem det skrev hon ju själv bara dålig framförhållning. Hon ville bara skriva lite.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

:bow:

Ett alldeles utmärkt inlägg! Varför denna täckeshysteri!??!?!

Hästar som inte tränas superhårt för tävling BEHÖVER i svenskt vår/sommar/höst klimat ALDRIG ha täcke!

1. Hästar tål regn.
2. Hästar tål kyla (riktigt bra efter tillvänjning om de är bortklemade från början).
3. Hästar tål snö.
4. Hästar vill vara ute, bara de har tillgång till en torr plats vid vått väder.

Problem som KAN uppstå är snarast när vädret är väldigt omväxlande eller om man själv får hästen rejält svett vid intensiv ridning/träning. Då kan ett täcke hjälpa till tillfälligt.

Om utsaga nr 2 inte stämmer på er häst, så saknas det förmodligen foder. Hästar äter mer för att hålla värmen.

Ganska entydig forskning (arrangerat av SLU) visar att hästar som går ute året om redan från fölstadiet får följande positiva egenskaper:
* Starkare hovar
* Minskad andel sjukdom pga dålig miljö
* Bättre allmän muskling
* Minskad andel beteendestörningar
* Minskad andel belastningsrelaterade skador.

Forskningen är dock något knaper på "stallinvanda" hästar som sedan släpps ut, men det bör gå att överföra bara man är lite försiktig precis i början!

Att täcka hästarna på sommaren av värmeskäl är ju nästan djurplågeri. Jag har sett sådana exempel där man täckar med värmande täcke i maj då temperaturen var 15-16 grader. Usch......

Det är knappast korrekt att bli upprörd på stallägaren i detta fall. Alternativet kanske hade varit att DIN häst fått stå inne till 11-12 vilket vore synd (men inte heller det någon katastrof en enstaka gång).
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Hästar som inte tränas superhårt för tävling BEHÖVER i svenskt vår/sommar/höst klimat ALDRIG ha täcke!
Jasså inte det! Inte ens om dom får ont i ryggen att bli blöta och inte går att rida på, på ett par dagar? Varför är det skillnad på tävlingshästar och skogsluffarhästar???

1. Hästar tål regn.
Visst om det är stilla regn och sommarvarmt. Men just nu har det inte varit vare sig varmt eller vindstilla när det regnat. Utan mer som höstväder. Det är skillnad. Man kan inte titta på almenackan utan på hur vädret är för stunden ute.
2. Hästar tål kyla (riktigt bra efter tillvänjning om de är bortklemade från början).
3. Hästar tål snö.
Absolut inte alla. Man kan inte "vänja" vissa hästar.
4. Hästar vill vara ute, bara de har tillgång till en torr plats vid vått väder.
Håller med om det. Men jag tror nog inte att många har tak till sina hästar i vanliga vinterhagar. ;)

Om utsaga nr 2 inte stämmer på er häst, så saknas det förmodligen foder. Hästar äter mer för att hålla värmen.
Alla har inte fri tillgång ute och vad jag förstod hade inte sture det iaf.

Ganska entydig forskning (arrangerat av SLU) visar att hästar som går ute året om redan från fölstadiet får följande positiva egenskaper:
* Starkare hovar
* Minskad andel sjukdom pga dålig miljö
* Bättre allmän muskling
* Minskad andel beteendestörningar
* Minskad andel belastningsrelaterade skador.
Men hur många tror du har hästar ute året om? Den här hästen som vi skriver om står inne i ett stall. Det är ju irrevant i detta läge.


Att täcka hästarna på sommaren av värmeskäl är ju nästan djurplågeri. Jag har sett sådana exempel där man täckar med värmande täcke i maj då temperaturen var 15-16 grader. Usch......
Läs mitt svar högre upp ang tempratur.

Det är knappast korrekt att bli upprörd på stallägaren i detta fall. Alternativet kanske hade varit att DIN häst fått stå inne till 11-12 vilket vore synd (men inte heller det någon katastrof en enstaka gång).
Jo då det är det. Har man sagt en tid som hästen ska gå ut så ska man inte ändra tiden en hel timma före. OM det inte var särskilda skäl till det. Sedan skulle ju inte hästen stå inne fram till 11-12 utan till den tid då hästen eg skulle fått gå ut. Det är skillnad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 726
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp