Hur skulle ni reagera?

Sv: Hur skulle ni reagera?

sture skrev:
Ja, faktiskt :) .

Jag uppskattar rutiner och ordning (på gott och på ont) :) .

Heléne



:rofl: :rofl: :rofl:
Ja,då är det absolut enklast att du sköter din häst själv,så du kan släppa ut den exakt kl 8 varje dag.. :smirk:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

gejsa skrev:
Ni som inte har stall och stallar in er häst och betalar en summa för att dom ska få stå där, vet absolut inte ett dugg hur det är att sköta era hästar dag och natt. Att alltid ha tider att passa. Inte kunna åka bort ett dygn inte ens 12 timmar, jo på natten då när hästarna ändå står inne.

Som ett vanligt jobb då... ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

gejsa skrev:
Tänk er att jag tex tar 100 kr per månad för att sätta på täcke och av det förstås på kvällen. På dagen har det kommit snöblask tex och hästen har rullat sig i leran. Du ska ta av det på kvällen och HÄNGA UPP det skitiga blöta täcket. För troligtvis har inte ens hästägaren ett annat täcke som är torrt nästa dag. Utan man måste hänga upp det så att det hinner torka någotsånär.

Men man måste ju ändå hänga upp det blöta... :idea:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag tycker du överreagerar... Hästen dör inte av att gå ute en dag i regnet utan täcke! däremot så måste ni ju ha bestämmda regler som gäller, givetvis. Tycker även det låter väldigt fånigt att stallägaren inte kan ta på hästarna ett täcke om det skulle behövas!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

gejsa skrev:
Nej då, vi har inte missuppfattat alls. Men jag tycker att man ska ha regelbundna tider för hästarna. Och har man inte det och släpper ut tidigare så måste stallägaren stå sitt kast och då sätta på hästen ett täcke. För förmodligen känner han/hon till att ägaren vill att hästen ska ha ett täcke på sig vid regn.
Nu fanns inte den tjänsten men tycker då att hon kan väl betala tex 100 kr i månaden så behöver hon inte åka till stallet varenda morgon för att sätta på hästen ett täcke. För vad jag har förstått så åker ho dit varenda dag för att göra det och sedan på kvällen för att kanske mocka och rida. Då är det väl värt att betala en liten slant för att slippa så blir alla nöjda och belåtna. :)

Exakt!!
Eller så går det väl att köpa ett regntäcke till så kan ägaren sätta på hästen det på kvällen innan (och hänga upp det blöta). Borde ju oxå bli lite billigare än att åka till stallet å byta täcke varje morron!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

sture skrev:
För ca ett halvår sedan blev vi inackorderingar irriterade över att stallägaren släppte ut hästarna så sent på helgerna (kunde få stå inne till 10.30). Stallägaren satte då upp en lapp i stallet där det står så här "om det är ett gemensamt önskemål från er så gör vi så i fortsättningen att vi släpper ut hästarna mellan 7-halv åtta på vardagar och vid 8-tiden på helgerna. Vid undantag meddelar vi eller skriver på tavlan". Ja, vi var nöjda och allt var frid och fröjd, tills i lördags morse.

Jag var i stallet 08.05 i lördags morse för att lägga regntäcke på min häst innan utsläpp (det regnade ganska ordentligt). Då visar det sig att hästarna blivit utsläppta 06.55, min häst utan regntäcke. Servicen med täckesbyte eller att stallägaren ska lägga på täcke ingår inte, därför var jag där vid denna tiden för att ordna med detta. Jag tar in min blöta, kalla häst och frotterar henne och gör vad jag kan för att få henne torr. Skriver på tavlan till stallägaren "v.v. säg till när ni ska släppa ut hästarna tidigare än 8 enligt överenskommelsen alt lägg på regntäcke när det regnar. Var här 08.05 för att lägga på regntäcke och hittade en blöt och kall häst i hagen". Jag tycker att eftersom stallägaren inte meddelat att hästarna skulle släppas ut tidigare så har h*n ju inte gett mig någon chans att se till att min häst har täcke på sig och borde därför varit så snäll och lagt på det på min häst (täcket hänger utanför boxen).

Svaret jag fick var att jag fick titta på väderleksrapporten som alla andra i stallet (vi är totalt 5 inackorderingar) och lägga på täcket på kvällen innan och så påstod h*n att jag skulle ha sagt att jag inte vill ha täcke på min häst :confused: :confused: (skulle aldrig släppa ut henne i hällregn utan regntäcke).

Jag svarade med att fråga varför jag skulle lägga på täcket på kvällen när jag visste att jag skulle vara i tid till utsläpp dagen efter samt om h*n någonsin sett min häst gå utan täcke när det var kallt eller regnade samt att om jag fått reda på att hästarna skulle ut tidigt på morgonen hade jag visst kunnat lägga på täcket på kvällen men att det inte var något jag kunde gissa mig till.

All konversation har skrivits på vår whiteboard i stallet och h*n skrev som svar på det sista att "vi får ha ett samtal".

Jag blir så trött på stallägaren; h*n bryter regler som h*n själv satt upp men ändå har h*n rätt och jag fel! Känns så meningslöst att försöka prata med en sådan person (vi har ännu inte pratats vid) det som är tråkigt är att min häst blir drabbad (hon var verkligen blöt och det var inte särskilt varmt i lördags morse).

Hoppas det inte blev för svamligt, vill bara höra med er om jag överreagerar och vad ni tycker jag ska säga när vi ska "ha vårt samtal" (vilket antagligen blir ikväll).

Heléne


Om det har funkat bra i stallet i ett halvår så skulle jag nog inte reagera så våldsamt. Det kanske var en engångshändelse.
Dessutom har stallägaren ju gått er tillmötes genom att släppa ut hästarna tidigare. Prata med stallägaren å be honom sätta på täcket om en liknande situation uppstår.

Måste fråga: hur vet du att hästarna släpptes ut 06:55 !?!?!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Fodringstider, utsläppstider och intagningstider skrivs på tavlan.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

gladys skrev:
Exakt!!
Eller så går det väl att köpa ett regntäcke till så kan ägaren sätta på hästen det på kvällen innan (och hänga upp det blöta). Borde ju oxå bli lite billigare än att åka till stallet å byta täcke varje morron!

Förmodligen skulle det bli billigare för ägaren men sämre för hästen.
Jag skulle inte vilja gå omkring med ytterkläder på mig inne och ute dygnet runt. Skulle du vilja det?
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

gejsa skrev:
Förmodligen skulle det bli billigare för ägaren men sämre för hästen.
Jag skulle inte vilja gå omkring med ytterkläder på mig inne och ute dygnet runt. Skulle du vilja det?
Nä fy sjutton, stog på ett stall för länge sen där hästarna stog med utetäckena inne dygnet runt för där fanns det inga byten alls.
Ibland både inne och utetäcke på vintern när det var så kallt att de inte klarade sig med ett utetäcke ute bara. Ibland utetäcke i strålande sol för att vädret ändrade sig mot vad som var sagt.
Flyttade snabbt därifrån som ni nog förstår.
De hade också grimmor på sig dygnet runt för om de inte hade grimma på sig så betydde det att de inte skulle ut.
Idag så vet jag att de ändrat sina rutiner tack och lov.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ja, det verkar vara många stall som har det som rutin att låta hästarna behålla sina täcken på både inne och ute. Det blir ju då för varmt inne och för kallt ute.

Grimma är ju eg livsfarligt att ha på både natt och dag också. Min unghäst fastnade med sin fot i en annans grimma ute i hagen. Då hade jag inget eget stall så jag fick foga mig för deras lagar. Men när stallägaren kom hem så stod min häst med foten fast i en annas häst. Hur länge dom hade stått så där vet bara hästarna. :cry: Men hon sprang ut med en kniv och skar bort min häst iaf. Hon kunde inte få upp grimman på normalt sett. Tänk om någon av dom hade fått panik. :crazy: Då hade nog inte min häst levat i dag. För då hade hon säkerligen brytit ett ben. Så här hemma hos mig får inga ha grimma i hagen längre och def inte i en box över natten. Herregud.
OM man är så lat så ska man inte ha hästar tycker jag.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Våra hästar stod hela vintern (och våren, så länge de var täckade) med samma täcke inne och ute.

Min häst har inte haft ett skav av täcket och mådde utmärkt bra, men så är jag noga med att köpa bra täcken också som ligger bra och som andas.

Sätta på en grimma är knappast jobbigt, iaf så länge hästen är tam. Hos oss står två hästar med grimma, men det är för att de står på bakbenen när de skall ut och med dörren direkt ut mot omgivningarna är det inte kul om de piper iväg innan man hunnit få på grimman. På så vis kan man kanske dessutom lyckas knäppa fast ett grimskaft innan de börjar klättra... :crazy: Ibland älskar jag ponnyer... *suck*
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Just det där med lappar kan ju som du påpekar, urarta rätt bra.

Jag har förut stått i ett stall där alla varje dag började med att "tillbedja den store lappguden" så man inte skulle förlora förmågan att skriva sina lappar. :smirk:
Mång började även använda lapparna till rena personliga påhopp, andra till att på den allmänna whiteboarden svara lappskrivaren att den "måste lära sig prata i stället" osv, osv.
Vet tom en som på sin lapp på boxen med instruktioner vilket täcke hästen skulle ha vid vilken väderlek, med flit ändrade småsaker för att se "att alla läste lappen varje dag".

Numera står jag i ett stall där ägaren skrattande säger "jag är allergisk mot lappar". ;)
Så jag har satt upp en lapp sedan jag flyttade dit, och där skrev jag "obs, han ska ej äta betfor". Det pga att min häst en dag fått betfor, vilket han inte ska ha. En enda praktikant hade missat det, och eftersom jag inte hade kontakt med ngn av praktikanterna så skrev jag lappen och lät den sitta en dag på boxen.
Det för att jag själv ju vet att jag inte lärde mig namen på alla nästan 30 hästar direkt (inga namskyltar finns), så det var dumt att skriva på whiteboarden tyckte jag.

Men å andra sidan så läser alla som sköter hästarna ALLTID på whiteboarden det första de gör när de kommer till stallet.
Och där står de få "specialinstruktioner" som ngn gång förekommer.
Eller också skickar man ett SMS eller ringer till den som man på stallistan ser ska göra stalltjänst när det är ngt speciellt med ens häst.

Kan säga att jag med stor marginal föredrar mitt nuvarande "lapplösa" stall... :bow:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag har i stort sett alltid samma täcke ute och inne.
Mitt resonemang är att de oklippta täckeslösa hästarna tar inte på sig en tjockare päls när de går ut. Så då funkar det om min häst har samma täcke både ute och inne.
Jag byter om det blir blött.

I den stalldel min häst står i funkar det perfekt, där är det inte "skröpphett" när alla hästar är inne.
I en av stallets andra delar däremot, där blir det av ngn anledning väldigt varmt nattetid.
De hästarna har stalltäcke inne, och när de går ut får de ett tunnare regntäcke på sig innan de går ut.
Man slipper alltså krångla och byta, man bara lägger på resp tar av. Helt ok anser jag.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

kopparberg skrev:
Jag har i stort sett alltid samma täcke ute och inne.
Mitt resonemang är att de oklippta täckeslösa hästarna tar inte på sig en tjockare päls när de går ut. Så då funkar det om min häst har samma täcke både ute och inne.
Jag byter om det blir blött.

I den stalldel min häst står i funkar det perfekt, där är det inte "skröpphett" när alla hästar är inne.
I en av stallets andra delar däremot, där blir det av ngn anledning väldigt varmt nattetid.
De hästarna har stalltäcke inne, och när de går ut får de ett tunnare regntäcke på sig innan de går ut.
Man slipper alltså krångla och byta, man bara lägger på resp tar av. Helt ok anser jag.

Men så funkar det väl det i flesta stall, ett täcke av eller ett täcke på vid in eller utsläpp. Och det är ju helt ok tycker jag, men att stå med dubbla täcken inne för att ingen har lust att lägga på ett täcke på morgonen tycker jag är slött och inte hästvänligt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 726
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp