Hur skulle ni reagera?

Sv: Hur skulle ni reagera?

Mahogney skrev:
Jag tycker inte att det är så mycket att ta betalt för att sätta på ett täcke innan man släpper ut hästarna!
Men alla tycker olika
Ni som inte har stall och stallar in er häst och betalar en summa för att dom ska få stå där, vet absolut inte ett dugg hur det är att sköta era hästar dag och natt. Att alltid ha tider att passa. Inte kunna åka bort ett dygn inte ens 12 timmar, jo på natten då när hästarna ändå står inne.
Tänk er att jag tex tar 100 kr per månad för att sätta på täcke och av det förstås på kvällen. På dagen har det kommit snöblask tex och hästen har rullat sig i leran. Du ska ta av det på kvällen och HÄNGA UPP det skitiga blöta täcket. För troligtvis har inte ens hästägaren ett annat täcke som är torrt nästa dag. Utan man måste hänga upp det så att det hinner torka någotsånär.
Tycker du inte då att man ska få betalt för att göra det? Om det tex står 10 hästar och det är 7 som ska täcken??? :mad:
Jag tror inte att du förstår innebörden i att sätta på och av ett täcke.
Men jag har också så i mitt stall att en del hästar som bara ska ha täcke på sig när det regnar och inte varje dag, slipper betala 100 kr. Men jag är för snäll och tänker på hästen tyvärr. Eg skulle jag ju ta betalt för detta också. :smirk:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Nej då, vi har inte missuppfattat alls. Men jag tycker att man ska ha regelbundna tider för hästarna. Och har man inte det och släpper ut tidigare så måste stallägaren stå sitt kast och då sätta på hästen ett täcke. För förmodligen känner han/hon till att ägaren vill att hästen ska ha ett täcke på sig vid regn.
Nu fanns inte den tjänsten men tycker då att hon kan väl betala tex 100 kr i månaden så behöver hon inte åka till stallet varenda morgon för att sätta på hästen ett täcke. För vad jag har förstått så åker ho dit varenda dag för att göra det och sedan på kvällen för att kanske mocka och rida. Då är det väl värt att betala en liten slant för att slippa så blir alla nöjda och belåtna. :)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

gejsa skrev:
Ni som inte har stall och stallar in er häst och betalar en summa för att dom ska få stå där, vet absolut inte ett dugg hur det är att sköta era hästar dag och natt. Att alltid ha tider att passa. Inte kunna åka bort ett dygn inte ens 12 timmar, jo på natten då när hästarna ändå står inne. :

I vårt fall är det ju STALLÄGAREN som har denna friheten. Han kan t e x köra och handla efter jobbet eftersom det är vi inackorderingar som ger eftermiddagshö och tar in hästarna.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag hade gärna betalat 100,-/månad för denna service. Men jag litar inte på att det blivit gjort och tror inte heller att de nöjt sig med 100,-/månad.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

sture skrev:
Jag hade gärna betalat 100,-/månad för denna service. Men jag litar inte på att det blivit gjort och tror inte heller att de nöjt sig med 100,-/månad.

Heléne


I det förra stallet tog jag 200 kr/häst/mån för endast täcke på.
300 kr/häst/månad för täckesbyte på morgonen.
Täckade av gjorde hästägaren själv när de kom på eftermiddagen.
Och detta var endast pris för 5 dgr/v. ;)
Det är ett val som hästägaren gör.Jag åkte ändå ner endast för att täcka mina egna.Stallägaren gjorde ej.

En sak jag tänkte på också.OM det nu hde varit ok väder,så hade du ju aldrig reagerat på att hästen hade åkt ut en timme tidigare.Du hade ju tyckt att det var bra,eller hur?
Nu är det ett hallå för att hästen hamnade ute pga dåligt väder.. Lite tvetydligt.. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni reagera?

Var har jag varit tvetydig? Såhär skrev jag i ett tidigare svar:

"Oh nej jag är jätteglad att de kommer ut tidigt nu och de får gärna komma ut kl 7 varje dag för min del men, jag vill veta det så jag kan rätta mig efter det. Vi var tokiga på dem när de inte släppte ut hästarna förrän 10.30!"

Och det betyder oavsett väder.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

sture skrev:
I vårt fall är det ju STALLÄGAREN som har denna friheten. Han kan t e x köra och handla efter jobbet eftersom det är vi inackorderingar som ger eftermiddagshö och tar in hästarna.

Jo,jag har förstått det. Jag tycker det är otroligt att han/hon inte kunde ställt upp och sätta på täcket på din häst denna morgon ÄVEN om du inte betalar för det. Eftersom det var tidigare än normalt som hon släppte ut hästarna.

Jag svarade en annan som inte tyckte att man skulle betala alls för att få täckesbyten, inte dig. :)

Det här påminner mig om en tjej som hade ett halvblod som var unghäst hemma hos mig 3 år gammal häst. Denna häst tyckte hon skulle (härdas) hur man nu kan härdas till att inte frysa. :rofl:
Hästen skulle inte ha täcke på sig enl henne fast han kunde stå och skaka för att han frös. Men enl henne så skulle detta gå över. Han fick lite för lite mat också så han hade ju inte fett att ta av heller.
Så jag satte givetvis på täcket fast hon inte betalade varje gång det var jättekallt ute typ blåste, regnade, snöade osv... Det första hon gjorde när hon kom till stallet var att gå ut i hagen och riva av täcket. :mad: Det kan man ju kalla var lite idiotiskt. Men däremot tyckte hon att det var viktigt att det skulle finnas vattenhinkar i hagen fast dom frös till is efter ca 1-2 timmar. Det tyckte däremot inte jag. Orkar inte gå med hinkar till 4-5 hagar, alltså lika många hinkar. Så vi kunde inte alls komma överens hon och jag.
Jag är för mån med alla hästar som står här, lider med hästarna om jag ser att dom inte mår så bra.
Detta hör inte hit men ville bara berätta en liten historia om hur olika vi kan vara. :D
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Glömde skriva en annan sak som kan göra mig förb...ad.
Hade en tjej i stallet som inte betalade täckesbyte heller. Hon skrev en lapp på tavlan en gång: snälla sätt på täcke på ...hon får ont i ryggen annars när det regnar.

Ok, om det regnar på morgonen eller om det ser ut som om det ska regna snart. Men denna dag var det jättefint väder hela förmiddagen. Regnet kom vid 14- tiden med ca 15 grader varmt. Inte f.n går jag ut i hagen om det råkar börja regna mitt på dagen. Sådan service kan jag inte ha här hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni reagera?

gejsa skrev:
I mitt stall fungerar det alldeles utmärkt att skriva lappar till varandra. Det tycker jag är lite synd om vissa hästar. En del har ju inte två uppsättningar med regntäcken. Ska alltså då hästen ha ett blött regntäcke på sig dygnet runt? En del stall har ju rätt så varmt inne också. Många får skav av täcket. Tycker då att hästen ska få vara fri från utetäcket iaf på natten.
Tycker jag inte att hon gjorde.
Inte dog nej, men kanske fick ont i ryggen i flera dagar. :smirk:


Hos oss har alla dubbla uppsättningar täcken just för denna anledning. Är de blöta vid intag så sätter man på dem fleecetäcken, nattningen byter sedan till torra regntäcken.

Jag tycker det verkar rätt uppenbart att erat "lappskrivande" inte fungerar :smirk: Dessutom måste du ha en väldigt känslig häst om hon får ont i ryggen av att vara utan täcke en liten stund i slutet av maj :eek:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Så du menar på fullaste allvar att du hade reagerat på samma sätt,om det hade varit mkt bra väder?? :confused:

Ett tips,sätt upp en "whiteboardtavla" på din boxdörr och skriv simpelt INNE på den,så släpper du ut själv istället. :smirk:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Hos oss har alla dubbla uppsättningar täcken just för denna anledning. Är de blöta vid intag så sätter man på dem fleecetäcken, nattningen byter sedan till torra regntäcken.
Visst en del har det men alla har inte råd att ha dubbla uppsättningar som jag nyss skrev. :smirk:
Jag tycker det verkar rätt uppenbart att erat "lappskrivande" inte fungerar :smirk:
Vad vet du om det??? Det är ju inte mitt stall som hon skriver om. Hon bor ju i Skåne någonstans. :mad: Läs vem du skriver till.
Dessutom måste du ha en väldigt känslig häst om hon får ont i ryggen av att vara utan täcke en liten stund i slutet av maj :eek
Nu var det ju inte min häst.
Sedan så finns det faktist hästar som får ont i ryggen oavsett det är maj eller oktober. Har du tittat ut i dag tex. Regn och blåst hela dagen. En del hästar kan inte stå och frysa så länge utan att få ont i ryggen. Du kanske inte märker det men en del kan knappt ha sadeln på i flera dagar. Jag har 4 hästar just nu ute i regnet som är mina varav en häst har täcke på sig. :smirk:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Din häst överlever. Den är inte gjord av porslin. Tycker ni ska sluta gnälla istället. Det är jättesvårt att göra inackorderade hästägare nöjda. Jag tycker dessutom det är jättebra att inte prägla hästar på en massa tider. För då står dom inte där kl 8 och skriker å slåss och slår i boxarna i väntan på mat etc. Mina hästar kommer ibland ut kl 4 och dom lever än. Dom gick ute i vintras vissa nätter, utan täcke!!! :eek: Täcke är onödigt. Dom fryser inte. Inte ens när det regnar.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Att "prägla" hästarna med regelbundna tider är det bästa för en häst. Kom inte och säg något annat. Det är då alla hästar blir lugna för dom lär sig tiden. Inga hästar som står här gör så som du beskriver. Dom vet och behöver inte undra när 17 dom ska få mat. Eftersom dom fick mat i går vid 16-tiden så väntar dom på mat vid samma tid. Konstigare än så är det inte. Hästar är vanedjur. Gör du samma sak 2 ggr så är dom vana vi det.
Jag tycker nästan att det verkar som om något djurskydd skulle behöva komma och titta på dina hästar. Om du släpper ut dom 4 på eftermiddagen och låter dom stå ute utan täcke vintertid. Har du vindskydd? Är det islänningar du har eller är det halvblod/fullblod/varmblod. För är det islänningar så förstår jag att du inte tycker att dom ska ha täcken på sig. Har själv en islänning, fjording, och två halvblod. 2 av dom får täcken på sig vintertid, kan du gissa vilka? :)
Visst fryser hästar när det regnar och blåser. Vem har sagt att dom inte fryser? En del står t o m och skakar för att dom fryser. Dom som gör det ska givetvis ha täcken på sig då. Du kanske själv har stått och frysit och varit våt? Då spänner man sig när man fryser. Det gör ju hästarna också och då får dom ont i ryggen.

Och du! Vi gnäller inte, vi ventilerar och diskuterar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni reagera?

Har följt tråden med spänning och kan inte hålla tyst längre.
För det första så tycker jag du har rätt han borde meddelat den ändrade tiden, så du kunde åka och sätta på täcket på din häst om du vill ha det på när det regnar.
Hästar är annorlunda precis som vi människor en del är frusna andra inte, en del vill ha täcke på sina hästar andra inte. Min häst hade haft väldans ont i ryggen efter 1 timme i hällande regn och 7-8 +grader. Det är inte jag som är sjåpig utan min häst som är så känslig.
Vem betalar den massören??
Men alla måste få göra som man vill. Man känner sin häst bäst.
I detta fallet så är man ju utlämnad till den personen.
Måste man, för att vara på den säkra sidan, åka till stallet och sova över för att känna sig säker på att det blir rätt. Jag har inte den möjligheten att varje vardag åka 4 mil för att sätta på ett täcke på hästen och släppa ut den, därför har jag valt ett stall där detta ingår. Vi som inackorderar våra hästar ska tydligen bara vara tacksamma, men vi BETALAR faktiskt för det. Om ni stallägare sätter upp de regler som passar er och vi ska anpassa oss, då vill vi baske mig att de regler ni har följs,så vi slipper oroa oss.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Antar att ditt inlägg var riktat till mig :) !

:bow: .

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Ja, faktiskt :) .

Jag uppskattar rutiner och ordning (på gott och på ont) :) .

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

sture skrev:
I vårt fall är det ju STALLÄGAREN som har denna friheten. Han kan t e x köra och handla efter jobbet eftersom det är vi inackorderingar som ger eftermiddagshö och tar in hästarna.

Heléne

Finns det inget skrivet avtal? Det har jag i mitt stall. Där står vilka tider som är acceptabla på vardagar som helgdagar och vad som ingår eller inte ingår. T.ex. står det klart och tydligt att var och en ska ta ett x antal morgnar och helger inklusive jag som ägare av stället. Tycker att du betalar lite för mycket då du och de andra tar hand om stallägarens hästar...jag tar 550:-/månaden för stallet som ligger avsides i Hälsingland. :cool: (då ingår inget foder eller strö)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni reagera?

Nej, vi har tyvärr inget skriftligt avtal (men med tanke på att de ändrar de regler som de själv satt upp är ju frågan om det hjälpt :smirk: ).

Heléne
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 800
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 351
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 783
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp