Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni reagerat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Tycker faktiskt att var och en ska få bestämma precis vem de bjuder på kalas.
Det som var taskigt var att de hade kalaset på badstranden. Där ditt barn med stor sannolikhet skulle se kalaset.

Om jag inte umgås med en person på min skola, arbete, klubb så bjuder jag inte den personen på middag hemma hos mig.

Kanske de tänker. Hm vilka har bjudit mitt barn på kalas i år? Hm Lisa, Pelle, Jenny... Anna och Peter har inte bjudit. Vi bjuder de som bjudit vårt barn. Fånigt men ändå.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Kalas är den ultimata mobbningsmöjligheten och just därför anser jag att det är föräldrarna som bjuder och då lägger en gräns som alla kan förstå.
Får barnen bjuda själva är det alltid någon som blir utanför.
Har själv avvecklat kalasandet så fort det bara gått. Vi bakar en stor tårta och sen får kompisarna som dyker upp under dagen käka av den utan krav på finkläder och presenter.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Jag håller med att det inte var så smidigt att hålla kalaset på stranden mitt framför näsan på de som inte var bjudna, men samtidigt så får man ju faktiskt förstå att det kan finnas flera anledningar till att inte alla bjuds. Bortsett vad som redan tagits upp så kan det ju faktiskt vara så att de har valt att begränsa antalet deltagare och då har ungarna fått välja vilka som ska komma bland sina vänner. Alla har inte råd att bjuda en hel flock och istället för att servera saft och falukorv på stranden så valde de att lägga ner lite mer per unge istället för lite till hela grannskapet. Kvalité istället för kvantitet.

Själv skulle jag aldrig bjuda in "alla" utan bara de som mina obefintliga barn lekte med, aldrig hela klassen eller grannen bara för att de är grannar. Kalaset är ju för födelsedagsbarnets skull och bästa vännerna.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Jag har svårt för det här med att "bjuda hela klassen". Det har blivit vanligt att man gör så och gör man inte det är man elak. Jag och min dotter har ett litet hus och 27 barn här är naturligtvis helt omöjligt. De var 10st ett år och det var för många.

Sen medför "bjuda hela klassen" att man mer eller mindre måste gå på kalas och fira alla även om man inte tycker om den människan. Dottern blev bjuden till en kille hon absolut inte kommer överens med (då var hon 8 år). Hon ville inte gå. Köpa present och fira honom när man bara vill slippa se honom? Hon gick inte och då var det fel. Då var det hon som var otacksam osv.

Låt barnen bjuda sina vänner, de som de vill fira sin dag med. Tänk om ni själv var tvugna att ha kalas med alla era kolleger. Kanske inte så kul?

Att dessutom börja bråka på kalaset och visa finger till föräldrarna inför alla barnen? Kunde du inte ringt föräldrarna senare i stället för att förstöra kalaset för dem? För ditt barns skull om inte annat.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Man är lite olika där !

Jag kan nog slå till och bjuda folk som man bjuder av nån sorts artighet. Jag tycker att det är taskigt att bjuda alla utom 1 eller 2 ur en krets.

Sen att begränsa antalet deltagare kan jag förstå, men skillnaden rent ekonomiskt på 15 eller 17 barn är ju inte mycket, däremot är det ju stor skillnad på 5 och 15....så jag vet itne om det argumentet håller i denna diskussion.

Jag tror däremot att KullaGulla är inne på rätt spår att hennes barn inte får komma för att de själva inte har bjudit eller ens haft kalas.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Visst spelar det kanske inte nån större roll med en unge hit eller dit, men det kan ju varit fler som inte blev bjudna än just de här två även om trådskrivaren inte känner till det? Sen kan det självklart vara som ni säger att de själva inte haft kalas av olika anledningar, men kan man kräva att gå på fest om man själv inte bjuder nån gång? :confused:

Jag håller med Snuffsan, igen ;), är det kalas vill man bjuda bästisarna och inte för att man "måste". Jag kommer ihåg diskutionerna här på buke angående killen i minis klass som var dum mot henne och inte skulle jag bjuda de som bråkar med min unge bara för att de var grannar.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Mia_R skrev:
Själv skulle jag aldrig bjuda in "alla" utan bara de som mina obefintliga barn lekte med, aldrig hela klassen eller grannen bara för att de är grannar. Kalaset är ju för födelsedagsbarnets skull och bästa vännerna.

:bow: Exakt
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Som jag uppfattade det så var alla i klassen utom två bjudna. Jag tycker faktiskt att det är ruttet. Om det hade varit 10 av 20 så är det inga problem...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

det kan jag hålla med om, att man inte ska behöva bjuda dem man inte gillar, men då behöver man inte bjuda alla andra, förutom en eller två, iaf inte i deras åsyn. det sårar, tror mig, jag vet av egen erfarenhet.. Kanske är det bättra om föräldrar helt enkelt säger till sina barna att du får ha kalas, för x antal många barn... så räcker det så..
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Hrmm
Jag säger inte att så är fallet men....
Om nu alla i klassen är bjudna förutom 2 och det är ett kalas där flera av föräldrarna har gått ihop - Den ekonomiska faktorn måste vara mycket liten.

Festen hålls på allmän badplats - mycket liten ekonomisk faktor...igen.

Barnen som inte är bjudna är bevisligen kompisar med barn i klassen - alltså troligen inte elakingar.

Ok dom kanske inte har bjudit in till kalas - kanske har inte alla föräldrar ekonomisk möjlighet att bjuda in till kalas - eller utrymme.

Tänk om man skulle skita i att bjuda alla fattiga ungar som inte kan rå för hur dom har det.

Nä, fy och usch för föräldrar som inte styr upp kalas. Antingen få eller alla är min paroll.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Jag håller med dig ! .

Argumentet att trådskaprens barn inte haft kalas kanske skulle falla rätt platt om hon sa att vi har inte råd att ha kalas....
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Vi vet ju inte om "alla andra" var bjudna, vi har bara trådskrivarens ord på att det förhåller sig så? Jag har redan skrivit att jag tycker det var fel att hålla till på stranden där även de oinbjudna ser vad som händer, men det kan fortfarande vara på det viset att det var fler barn som inte blev bjudna än bara de i klassen. Som sagt, en gräns kan varit satt och ungarna valde själva vilka som fick komma och de inkluderade alla vänner, även de som inte gick i klassen.

Det ska bli intressant att få veta hur många kalas de kommer att bli bjudna på i fortsättningen, efter uppträdandet på stranden...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Inte bra.
Visst, du har rätt i sak men du har troligtvis gjort ditt/dina barn en björntjänst.
Nu riskerar du ju att få höra en massa skit snack om dig och många kanske vänder dem ryggen för att de har en knäpp mamma.
När man har barn får man vacker bita ihop och ta det en annan gång. Du borde nog i stället ringt upp och frågat om föräldrarna "glömt" ditt barn och påpekat att det ju är roligast om "alla" får vara med.
Håller med om att de andra betett sig förjävlligt men det var inte bra gjort, detta.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Knapplån!

På "vårt" dagis var det någon tjej som veckorna innan hon fyllde år satte press på sina kamrater, dom fick inte komma på hennes kalas om inte hon fick bästa gungan, finaste dockan, roligaste boken osv i all oändlighet.
Mitt barn reagerade starkt på detta och var jätterädd att inte få komma på kalaset men så vitt jag vet var det ingen som blev lämnad utanför.

Men att barn ändå så tidigt vet värdet av att bli eller inte bli bjuden på kalas visar klart och tydligt att föräldrarna måste vara med och styra upp det hela med inbjudningslistan!
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

*knapplån*

Tycker det är självklart att barn får välja vilka som ska komma på kalas men vi brukar maximera antalet till 10 st "bästa vänner".

Det blir då inte konstigt för den andra halvan av klassen eftersom bara de som hon umgås med kommer och det är till dessa hon också blir bjuden. Att utesluta endast 2 st är direkt taskigt såvida kalasbarnen inte blivit mobbade av just dessa två?? Min dotter har en kamrat i sin klass som hon avskyr på grund av återkommande trakasserier och att bjuda honom vore otänkbart....
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Håller med dig; att ge föräldrarna fingret var väl ungefär det dummaste man kunnat göra i den situationen. Snacka om att bete sig illa (mkt värre än att inte bjuda hela klassen på kalas, enligt mig)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 862
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 626
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 291
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp